[OT] Visa din 3D-print

Eveningstar

Aktiv medlem
Jag har en Creality Ender-3 Pro som jag gav typ 3000 kr för.
Den fungerar rätt bra tycker jag men det är helt klart en del pillande och kalibrerande för att utskrifterna ska bli bra. Speciellt om delarna ska passa ihop med andra saker, både printade och "IRL-saker".
Har än så länge bara kört med PLA och det har varit väldigt lätt att jobba med.

lundatok

Aktiv medlem
Ok, de med automatisk kalibrering och uppvärmd yta verkar ligga på ungefär dubbelt upp. Antingen köpa en enklare och få pilla mer men lära sig för att komma igång eller en lite dyrare som går snabbare att få ordning på?

Eveningstar

Aktiv medlem
Creality Ender-3 Pro har uppvärmd yta så mycket högre i pris tror jag inte du behöver gå för att komma igång.

Under kalibrering tycker jag också faller att hitta rätt värden för alla inställningar i slicern, och det är mååånga inställningar.
T.ex. "Initial layer horizontal expansion" / "Horizontal Expansion" (i Cura) som jag behöver sätta olika beroede på layer hight för att bitar ska passa ihop. I några projekt har jag skrivit ut skruv/muttergängor och då blev det en del pillande för att de köpta skruvarna skulle passa.

Att bara se till att skrivytan var i våg med huvudet tyckte jag var enkelt och nästan en set-and-forget-grej.
Samma med X/Y/Z-scale. Printa en kub, mät, och sen set-and-forget.

Mayhem

Aktiv medlem
Modellerade en lägre täckbricka som passar mellan styrlagret och den integrerade cockpiten på min Canyon Ultimate. Om man vill skriva ut i lite hållbarare material finns det svenska eller europeiska företag som gör det till bra pris eller är det lika bra att vända sid till Shapeways direkt?

CanyonHeadsetCover.jpg

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Mayhem sa:
Modellerade en lägre täckbricka som passar mellan styrlagret och den integrerade cockpiten på min Canyon Ultimate. Om man vill skriva ut i lite hållbarare material finns det svenska eller europeiska företag som gör det till bra pris eller är det lika bra att vända sid till Shapeways direkt?
Kolla med kid1000, han la upp på Instagram att han fått hem material med kolfiber.

s

Aktiv medlem
Håll koll på toleranserna bara. Kan tänka mig att lagren slits snabbt om inte trycket blir jämnt fördelat.

Det går ju att få delar CNC-frästa också men det blir ruskigt dyrt.

Elhojtok

Medlem
Jag fixade ett spår till ett fäste för säsongens Lidl-lampa. Jag tänkte att det kunde spara lite tid for någon innan jag insåg att det inte går att bifoga sketchup-filer.
IMG_20190826_221725.jpg

IMG_20190826_221656.jpg

Själva fästet är inte färdigt men lampan sitter som en smäck i spåret.

Eveningstar

Aktiv medlem
Skålar till hemmabyggd vevlagerpress för DUB.
20 mm gängstång.
De två till höger är symmetriska och går i vevlagret, ca 28 mm.
Mellan-steget på den till vänster passar i lagerskålen i ramen.

Ganska bra passform yttre diameter, men något liten inre diameter. Får fila lite för att få in gängstången.
0.3 mm layer height, 0.4 mm nozzle, 5 wall count och 100% infill. Vanlig PLA. Hoppas de håller. ?

dub-pressfit-cura.JPG

D05_5937.jpg

edvin_m

Medlem
Har haft lite problem med printern men nu är den helt ombyggd och up and running igen :) Så nu är det bara att börja beta av backloggen av ideer :)
DSC_0175.JPG

Först ut är ett ramfäste för min Garmin GPS. Lite mer ur vägen nere på ramen :)

DSC_0217.jpg

DSC_0220.jpg

Slipa ner undersidan så att den matchar ramens kurvatur.
DSC_0205.jpg

På med den starkaste dubbelhäftande tejpen jag kunde hitta och hoppas att den sitter kvar :)
DSC_0209.jpg

stl finns på thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:3856883

Senast ändrad:

Petrolhead

Ny medlem
Skrev ut lite fästen i nylon till min Cube, skärmfästen fram/bak och ett lampfäste så jag kan ha lampa och cykelkorg samtidigt.
Finishen på utskriften blev inte helt 100 så jag har putsat ytorna med våtslip, och det blev inte heller helt som jag ville.
Sen måste jag köpa lite snyggare skruv (i rätt längd)

Bilagor

thomaslundstrom

Aktiv medlem
ceel sa:
Willie sa:
Gjorde ett lampfötter även jag så man slipper ha ett fult fäste på sadelstolpen:
Riktigt smutt lampfäste! Återkom gärna med hur det håller om ett tag. Detta borde ju nästan vara en standard-del.
Håller med. Jag har samma lampa (tror jag iaf) men har inte hittat det där fästet hos bontrager. Däremot finns ett sadelfäste för bontragers proprietära lösning för sadel, eller ett runt fäste i hårdplast för sadelstolpe.

Eveningstar

Aktiv medlem
Japp, den snäppte dit med ett skönt clickljud, 😀 Framifrån och bak sen är den låst i sidled med ett buntband runt kedjestaget.
Japp, Onyx, trevligt material. Markforged X7.
Japp, folkabuss, westfalia 1974 👍
Du var varit optimistisk i ditt val av lagerriktning om du frågar mig, men om den nedre flärpen sitter kvar efter första stenen så är det imponerande material. 👍

Lyxig maskin X7:an. Kollar själv på Mark II eller Onyx PRO, men de är ju rätt exklusiva i pris de med... :)
Ja riktigt grym, skulle gärna haft en egen 😀 finns nog ingen FDM som får fram bättre bitar, eller Mark two räcker långt, lite mindre volym, men hur ofta maxar man den... skriver man med kontinuerlig fiber blir det ändå 0,1 som båda klarar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer