[OT] Visa din 3D-print

desmo

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag gjorde mina konstruktioner i Solid Works (gick distanskurs på en högskola). Men nu har min studentlicens upphört. Och min googling gav att en licens kostar 4000USD. Vad finns det för alternativ för hemmapulare? Gärna något som påminner om Solidworks då jag behärskar det ok.

jiha

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kolla Autodesk inventor, bättre än SW enligt en Cad guru på jobbet
edit: glömde att han tyckte gränssnittet på Fusion360 var omständigt/krångligt/svårnavigerat

rouster

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
På vårt jobb har vi kastat ut solidworks till förmån för fusion 360 som vi betalar ca 3000 om året för per licens. Gillar det mycket bättre än solidworks.
Om man lovar att man är student kan man använda fusion 360 gratis

rouster

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kolla Autodesk inventor, bättre än SW enligt en Cad guru på jobbet
edit: glömde att han tyckte gränssnittet på Fusion360 var omständigt/krångligt/svårnavigerat

Jag har jobbat i Catia, solidworks, fusion 360 och inventor. Fusion är det jag lärt mig snabbast. Inventor kostar ca 20.000 om året. Fusion ca 3000.

jiha

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Skjut inte budbäraren, kollegan nämnde pris för Autodesk i paritet med Studentlicensen för SW
#irestmycase (brukar shappa när det blir religiöst😉)

Doominator1

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Inte det första jag printar, men den första cykeldel jag ritat själv.

En ny knapp till Reverb AXS för att fungera ihop med Scotts Twinlock. Har kört den i olika upplagor sedan i somras och senaste månaden plockat feedback från några av Sveriges vassare MTB-cyklister.

På bilden syns ”1.3” med 1.4 som senaste version och innan nästa säsong en 2.0 hopps jag.
A0573C45-E326-460B-9F4A-2D1A43AFF19A.jpeg
D3D88626-4903-48AA-8E8E-2C0D45BDA68E.jpeg
55B6C4AC-1BFB-4CFC-BCA9-93102FB7B21B.jpeg

Claes_W

Ny medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag gjorde mina konstruktioner i Solid Works (gick distanskurs på en högskola). Men nu har min studentlicens upphört. Och min googling gav att en licens kostar 4000USD. Vad finns det för alternativ för hemmapulare? Gärna något som påminner om Solidworks då jag behärskar det ok.

Bli medlem i EAA (eaa.org) så ingår Solidworks studentlicens, 40$ för ett år.

desmo

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag vill bara tacka för alla tips!
Fusion 360 gick att ladda ner gratis (står att det gäller ett år, hoppas det går att förlänga sedan).
Annars känns EAA-lösningen som en bra väg.
Nu gäller det bara att packa upp stora skärmen för att rita på 15" var lite smått.

OllePB

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Någon som kan tänka sig att printa några kedjefångare i stil med denna för en liten peng eller något ur pryllådan?

SalkinL

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ett till bidrag till tråden. En liten pryl som förskjuter hålen för flaskhållare något så flaskan går fri från ramen kombinerat med pumphållare. Designat så den följer Fidlock fästets form. Printat i en Markforged printer med Onyx och glasfiberförstärkning. Självaste fästet i en orientering och pumpdelen i en annan, sedan limmat med 2k epoxi. Detta för att få glasfibern i rätt plan så styrkan hamnar på rätt ställe. Sitter 2st gänginsatser i den som inte syns när det är monterat.

Printat av AMES AB (Additive Manufacturing & Engineering Solutions AB)

Bilagor

• DSC_8698 1.JPG
    DSC_8698 1.JPG
    411.9 KB · Besök: 183
  • DSC_8699 1.JPG
    DSC_8699 1.JPG
    687.2 KB · Besök: 193
  • DSC_8700 1.JPG
    DSC_8700 1.JPG
    434.3 KB · Besök: 183
Senast ändrad:

Kid1000

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nja. Sist jag betalade var det mer än 80k inkl serviceavtal.
Värt pengarna? Med den tid jag fakturerat numera. Nej. Bra mjukvara ja.
Rekommenderar som alla andra Fusion360 eller ett rent CAD program som är gratis och acceptera begränsningarna.

sandos

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Ett till bidrag till tråden. En liten pryl som förskjuter hålen för flaskhållare något så flaskan går fri från ramen kombinerat med pumphållare. Designat så den följer Fidlock fästets form. Printat i en Markforged printer med Onyx och glasfiberförstärkning. Självaste fästet i en orientering och pumpdelen i en annan, sedan limmat med 2k epoxi. Detta för att få glasfibern i rätt plan så styrkan hamnar på rätt ställe. Sitter 2st gänginsatser i den som inte syns när det är monterat.

Printat av AMES AB (Additive Manufacturing & Engineering Solutions AB)
Jag har en liknande pumphållare, har funderat på om det inte går att förbättra lite samt fixa plats för multiverktyg tänkte jag. Får se om jag får tummen ur någon gång :)

Tubbeg

Ny medlem
[OT] Visa din 3D-print
Någon som kan tänka sig att printa några kedjefångare i stil med denna för en liten peng eller något ur pryllådan?

Jag köper två stycken av den som kan fixa.

Källis

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
En sån skulle man ha!
Ser ut som flygplansdelar på bilderna, vad är det du mäter?

En A320 Thrust Reverser.
Vi ska tillverka en jigg/plattform att sätta upp den i så vi kan riva isär den helt utan att den "slår sig" medan vi reparera den. mm precision när vi monterar ihop den igen så den passar på kärran(motorn) igen.

Senaste riggen/plattformen(2 stycken för höger och vänster halva som vägde in på 6 ton styck) vi ställde in i strukturverkstan är för en A330 Thrust Reverser.
IMG_20201210_095838-01.jpg

IMG_20201210_101419-01.jpg
IMG_20201210_104957-01.jpg
IMG_20191014_102231-01.jpeg
IMG_20191010_172643-01-01.jpeg

Sen våra fixturer/jiggar till B787 Thrust Reverser och luftintag då snackar vi stoora grejer 🙂

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
En A320 Thrust Reverser.
Vi ska tillverka en jigg/plattform att sätta upp den i så vi kan riva isär den helt utan att den "slår sig" medan vi reparera den. mm precision när vi monterar ihop den igen så den passar på kärran(motorn) igen.

Senaste riggen/plattformen(2 stycken för höger och vänster halva som vägde in på 6 ton styck) vi ställde in i strukturverkstan är för en A330 Thrust Reverser.
Visa bilaga 470634
Visa bilaga 470635Visa bilaga 470636Visa bilaga 470639Visa bilaga 470641

Sen våra fixturer/jiggar till B787 Thrust Reverser och luftintag då snackar vi stoora grejer 🙂

Det var fullvuxna giggar det där! 👍

weldion

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vilken nivå måste man lägga sig på om man skall bli nöjd med en 3D-skrivare?
Handlar väl mest om att skriva ut småfästen, adaptrar och dylikt.
Skall vara kopplad till Mac om det blir ett inköp.

weldion

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kikar lite på en maskin från Flashforge här och den verkar skicka med programvara för Mac. Att man även kan koppla den mot nätverket och skriva ut i någon slags molnfunktion som sitter ut att skötas via en hemsida.
Finns det fortfarande något hinder som jag inte tänker på?

jolov

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Kikar lite på en maskin från Flashforge här och den verkar skicka med programvara för Mac. Att man även kan koppla den mot nätverket och skriva ut i någon slags molnfunktion som sitter ut att skötas via en hemsida.
Finns det fortfarande något hinder som jag inte tänker på?
Nej, slicern finns för osx också :)

s

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Vilken nivå måste man lägga sig på om man skall bli nöjd med en 3D-skrivare?
Handlar väl mest om att skriva ut småfästen, adaptrar och dylikt.
Skall vara kopplad till Mac om det blir ett inköp.

Min kostade runt 3000:-, en Anycubic Mega S (valde den främst för det vackra namnet =) som jag tycker ger bra utskrifter och fungerar helt ok i övrigt. Väsnas en hel del i originalutförande men efter att ha bytt fläktar och drivare så är det acceptabel ljudnivå.
Bra filament är nog det viktigaste och att man trimmar in parametrarna noggrant. Det handlar mer om att investera tid än pengar. Timmarna springar fort iväg när man provar olika inställningar.
Framförallt springer timmarna iväg när man tittar på youtubers som experimenterar med sina skrivare, slicers och olika filament =)

skulle tro att de vanliga slicerprogrammen inte stödjer mac, men kan ha fel

Det är snarare svårt att hitta en slicer som inte stöder Mac.

[OT] Visa din 3D-print
Kikar lite på en maskin från Flashforge
Jag köpte just en Adventurer3 för at ha och leka hemma med ungarna, har hänt en hel del med biliga skrivare på senaste åren så är rätt imponerad av hur den sköter sig, jämfört med dyrare maskiner på jobbet. Ville ha en stängd maskin då den står lite dammit till i garaget. Sen tar den ju inte så stort, men ofta räcker det till. Största nackdelen är nog att den bara tar 180mm rullar om man ska ha luckan stängd...

glitch

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nån som råkar ha printat riser block till profile designs tempopinnar?

Verkar finnas några filer, hittar 50 och 70mm (kan inget om 3d printande så ursäkta om det inte är så lätt som att ladda ned fil och köra i printern:) )

Kan också droppa av några / skicka några brackets för mallning. Kostar 400 kr ish paret original så blir rätt mycket pengar om man ska testa några olika höjder.

Hade varit grymt någon skulle kunna printa för en lite rimligare slant :)

ghia64

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nån som råkar ha printat riser block till profile designs tempopinnar?

Verkar finnas några filer, hittar 50 och 70mm (kan inget om 3d printande så ursäkta om det inte är så lätt som att ladda ned fil och köra i printern:) )

Kan också droppa av några / skicka några brackets för mallning. Kostar 400 kr ish paret original så blir rätt mycket pengar om man ska testa några olika höjder.

Hade varit grymt någon skulle kunna printa för en lite rimligare slant :)
Nice! Stod på min att CAD:a lista. Sparar man lite tid... 😁
Nu gäller det att hitta långa titanskruv som funkar med dessa bara... 🤔

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer