glitch
Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nice! Stod på min att CAD:a lista. Sparar man lite tid... ?
Nu gäller det att hitta långa titanskruv som funkar med dessa bara... ?
Ebay? Finns ju det mesta inom titanskruv.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nice! Stod på min att CAD:a lista. Sparar man lite tid... ?
Nu gäller det att hitta långa titanskruv som funkar med dessa bara... ?
Nu vet jag inte hur resten av konstruktionen ser ut, så detta förslag kanske inte fungerar.@ghia64 - Du som verkar ha koll, kan man skriva ut från de där länkarna jag skickade?
Tänkte om det finns några "publika" företag som annars man kan skicka dessa till och be dem skriva ut? Men det kanske blir lika dyrt som att köpa originalprodukten. Lite trist att att lägga 400 kr på ett kit när man inte vet riktigt vilken höjd man behöver och skulle vilja prova runt lite.
Kontakta @TpS här på forumet så hjälper han nog dig.@ghia64 - Du som verkar ha koll, kan man skriva ut från de där länkarna jag skickade?
Tänkte om det finns några "publika" företag som annars man kan skicka dessa till och be dem skriva ut? Men det kanske blir lika dyrt som att köpa originalprodukten. Lite trist att att lägga 400 kr på ett kit när man inte vet riktigt vilken höjd man behöver och skulle vilja prova runt lite.
Har inte kollat länken än men det brukar inte vara nåt problem. Skall kolla under dagen. Mitt företag printar åt vem som helst, men våra printrar är av industriell karaktär och rätt dyra, så det brukar inte bli så billigt. Inom att vi kan baka in kontinuerlig kolfiber/kevlar eller glasfiber så blir det i paritet med aluminium i styrka fast lättare. Jag skall kolla upp vad det rör sig om i pengar. Kan hända att vi kan lösa ett Happypris... ?@ghia64 - Du som verkar ha koll, kan man skriva ut från de där länkarna jag skickade?
Nu vet jag inte hur resten av konstruktionen ser ut, så detta förslag kanske inte fungerar.
Kan du inte köpa hydraulrör och kapa till olika längder med en röravskärare att trä på skruvarna? Välj en dimension som skruvarna ryms invändigt i.
Då blir detta distanser som gör att du kan prova olika höjder på ett billigt sätt.
Då borde det räcka med att printa den lägsta och sedan läggs rördistanser mellan för att pröva övriga längder?Funkar inte med "skruvdistanser", distansen blir ju en del av klammern, med skruvdistanser flyttas klammern upp = inget som trycker mot styret :) Distansen är ju formad som ett styre uppe och en styrstam nere för att lägga sig emellan.
Vilka filer är det du vill ha printat? Såg en 50, men ingen 70
Men det är huvudsakligen till för att prova höjden på tempopinnarna, och inget du tänkt som en permanent lösning?
Isf skulle man kunna kolla på det i en enklare plast
Det är ju egentligen bara ett block emellan som kläms åt så bara komprimerande kraft på en solit plastbit.
Jag skulle vara lite tveksam till att använda vilken plast som helst. Man lägger ändå en viss tyngd på bågarna samt att det kan bli lite böj -och sidokrafter om man tar i lite ibland. En del plaster är tex inte UV resistenta, och vissa tar åt sig mer vatten än vad man kanske önskar. Så om tanken är att använda dem (vilket jag tänkt för egen del iaf) så kan det vara bra att ta en funderare på materialvalet...
Tog en titt på 70mm modellen. De blå lagren är kolfibertråd. Iom bultförbandet så gör klämkraften delen superstark. Beräknad vikt 37gram. Mina 60mm distanser väger 87gram. Vet inte hur mycket 70mm kan väga, men en besparing på minst 100gram på bara de två delarna gör ju inte så ont. Skruvarna till mina 60mm distanser är 75mm långa M6 och väger 17gram styck. Är det rimligt att tro att man kan halvera den vikten med titan -eller aluskruv? 35 gram till att spara där isf... Weight weenie varning!!! :-)
Visa bilaga 472452
Dj*vla weight weeine ? Du bör nog tänka på att alu-skruv är tokklent och fjädrar kasst. Titan funkar säkert bra. Tänker att det blir alltid sättningar i plast och på en så lång bit så blir det stora sättningar. Då vill du absolut dra åt maximalt för att få så lång fjäder som det bara går i skruven. Speciellt eftersom det antagligen blir växlande laster när du trampar. Jag hade gjort en anti weight-weeine och kört i ett alurör som stöd. Räkna med 500-1000kg klämkraft...
Men så är jag inte landsvägscyklist heller... ?
Skulle jag köpa en 3D-skrivare idag hade det blivit en Prusa i3 MK3S+ den ger en hög utskriftskvalitet "out of the box". Billigare skrivare kan säkert fungera, men om du inte är sugen på att lägga massor med tid på att trimma in, justera och uppdatera skrivaren, köp en Prusa ?Vilken nivå måste man lägga sig på om man skall bli nöjd med en 3D-skrivare?
Handlar väl mest om att skriva ut småfästen, adaptrar och dylikt.
Skall vara kopplad till Mac om det blir ett inköp.
Är det till sadelstolpe?När titanskruven har fastnat i aluminium... försökte med smörj o värme men skruven ville hellre gå av än att bli utskruvad. Som tur går själva Yoken att köpa ny ifrån R2, men i väntan på att fylla shoppinglistan med mer, så tog jag designade en variant som jag nu har 3D printat,, får vi se om den kan hålla.
Precis! Ska snart provmonteras o se om man vågar sitta på sadeln :DÄr det till sadelstolpe?
Precis! Ska snart provmonteras o se om man vågar sitta på sadeln :D
Vågat!Precis! Ska snart provmonteras o se om man vågar sitta på sadeln :D
Det är vanlig PLA, men ganska hög infill, har provmonterat och suttit på sadeln så det fungerar. Kanske går o cykla asfalt, men kanske inget jag skulle ha i skogen. Ska snart beställa en ny i alu ifrån R2. Alt kanske om man printar i ABSVad är det för material?
Det är vanlig PLA, men ganska hög infill, har provmonterat och suttit på sadeln så det fungerar. Kanske går o cykla asfalt, men kanske inget jag skulle ha i skogen. Ska snart beställa en ny i alu ifrån R2. Alt kanske om man printar i ABS
Ja det går bra att printa ganska flexibla grejer i TPU som är polyuretan. Mycket hårdare än silikon men otroligt starkt och tåligt. Passar lite sämre för detaljrikedom för det blir lätt strängigt om prylen har mycket "öar" liksom.Får man gå lite från aktuellt samtalsämne? Hur är det med 3d printning av silikon och gummiliknande material? En leverantör på jobbet nämnde att de skulle printa en kabelgenomföring. Plötsligt gled ju tankarna iväg mot hoods och annat sorgset man får med åldrande cyklar. Går det att printa elastiska saker med kvalitet?
Vad är hoods på gamla cyklar?
Veloform brukar kunna fixa nya hoods-gummin från Rustines till iaf Campagnolo och Mafac och posta till ett bra pris om print inte är ett alternativ.Tack för svar. Ja jag avser gummiöverdragen på reglage eller bromshandtag om det är racer med ramväxel. Har man en gammal välbevarad sådan kan man ge sig sjutton på att åtminstone dessa gummin ser hemska ut eller inte klarar av att hanteras. En kopia i rätt kulör vore väldigt trevligt.
Så här såg det utOm delen sitter som jag misstänker så finns det ju massor med utrymme för något biffigare.
Nu är jag bara glad amatör men ni som sysslat med 3d-utskrifter lite längre, i vilken orientering hade ni skrivit ut den där delen?Jag kan inget om 3D-printing men är det någon som kan trolla fram en sådan här:
![]()
Nano Bracket - Bike Tube Strap Bracket by brianpark4
Made a simple bracket for strapping a tube to a mountain bike. It mounts to bottle cage bosses the standard 64mm apart, and uses a 1/2" wide Voile Nano strap. I've found the 9" length to be perfect for most MTB tubes. The bracket works best on the new generation of bikes with a mounting point...www.thingiverse.com
Skaffat en mini-maskin och börjat testa lite...
Jorå, en grej är cykelrelaterad i alla fall :)
Visa bilaga 477243