Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tur man ser ansiktspartiet......Ha ha :D
Och denna om man tänker att Force är ett märke och man tränar sina Vader...
Visa bilaga 477249
Glömde ta en bild, men idag printade jag det minsta jag printat hittills. En ny knapp till min edge 1000. Den gamla hade gått spruckit så jag lagade den med ett lager gummilagning över. Det funkade bra ett tag tills hela knappen sprack invändigt och ramlade in i datorn. Nu printade jag en ny knapp och strök över ett lager gummilagning. Får se om det funkar.
Jag kan. Har printat spacers med kontinuerlig kolfiber till bla en tempohoj med äldre styrstamsdiameter. Tyvärr så kan jag inte erbjuda det billigt då materialet kostar en del. Sedan gäller det att ha en tillförlitlig 3D modell också.Har noll koll på detta med 3D print....men skulle man kunna printa sådana här spacers till en FSA sadelstolpe? Letat efter dessa men har inte lyckats hitta några på nätet, kan ju vara mina google skills som brister där...
Vet dock inte hur man skulle rita upp dessa på ett bra sätt?
Jag kan. Har printat spacers med kontinuerlig kolfiber till bla en tempohoj med äldre styrstamsdiameter. Tyvärr så kan jag inte erbjuda det billigt då materialet kostar en del. Sedan gäller det att ha en tillförlitlig 3D modell också.
Sådana där former går utmärkt att scanna med en flatbedsscaner - importera filen i cad och vectorisera kurvorna. Mät kritiskt mått i cad och verklig del. Skala enligt faktorn du fick och skriv ut testbit på kalibrerad skrivare. Stämmer verklig bit och utskrift så har du formen. Att göra den till 3D är bara att dra ut ytan till önskad längd.Har noll koll på detta med 3D print....men skulle man kunna printa sådana här spacers till en FSA sadelstolpe? Letat efter dessa men har inte lyckats hitta några på nätet, kan ju vara mina google skills som brister där...
Har noll koll på detta med 3D print....men skulle man kunna printa sådana här spacers till en FSA sadelstolpe? Letat efter dessa men har inte lyckats hitta några på nätet, kan ju vara mina google skills som brister där...
Ja det ser ut att vara rätt :-) Dock bara 2mm, skulle behöva nån centimeter...
Personligen så hade jag velat vara säker på att de inte komprimeras eller påverkas av yttre faktorer. Kolfibern kan givetvis bytas mot glasfiber, men oavsett så är tekniken inte superbillig.Behöver det vara så bra material då? De bitarna är väl inte galet hårt belastade?
Bra styckpris på den där extralite spacern :)Finns företag som säljer 3d-printade spacers i ABS.
![]()
EXTRALITE Spacer UltraSpacer 3D printed 10 mm | 1 1/8" ABS, 14,00 €
EXTRALITE Spacer UltraSpacer 3D printed 10 mm | 1 1/8 "ABS Ultralight spacer for 1 1/8 inch fork shafts made of ABS, 3D printed with FDM technology, along wr2-bike.com
Jag har gjort egna i PLA och det har fungerat bra. ?
Edit:
Kollade närmare på bilden i länken nu och de verkar ju inte ens kört speciellt fin lagerhöjd?
Och deras infill.... jag körde iaf 100% infill med >100% flowrate och concentric och mina ser mycket bättre ut än det där.
Edit2:
Räknar till 0.33 mm lagerhöjd i bilden.
Finns företag som säljer 3d-printade spacers i ABS.
![]()
EXTRALITE Spacer UltraSpacer 3D printed 10 mm | 1 1/8" ABS, 14,00 €
EXTRALITE Spacer UltraSpacer 3D printed 10 mm | 1 1/8 "ABS Ultralight spacer for 1 1/8 inch fork shafts made of ABS, 3D printed with FDM technology, along wr2-bike.com
Jag har gjort egna i PLA och det har fungerat bra. ?
Edit:
Kollade närmare på bilden i länken nu och de verkar ju inte ens kört speciellt fin lagerhöjd?
Och deras infill.... jag körde iaf 100% infill med >100% flowrate och concentric och mina ser mycket bättre ut än det där.
Edit2:
Räknar till 0.33 mm lagerhöjd i bilden.
En spacer som går att komprimera är något av det sista man vill ha på cykeln. Den där är ihålig, ojämn i ytan och så texten då som knappast gör situationen bättre. Just kombinationen med ojämn yta och att den inte har 100% infill gör ju att topparna relativt enkelt flexar ner i infill-strukturen. Betyg: sämst
Med 100% infill, styv plast och planad topp och botten kan det nog funka. Men det blir förmodligen dyrare, tyngre och ändå inte lika styvt som en proffesionellt tillverkad i aluminium eller kålfiber.
Vilken liten printer ska man titta på för att skaffa och lära sig?
Prusa mini hade jag lagt mina pengar på, gärna som byggsats för att lära sig hur den är konstruerad och fungerar.Vilken liten printer ska man titta på för att skaffa och lära sig?
Jag har gjort några stycken. Finns bild på sidan 14. ?Ngn som har printat en adapter för att flytta vattenflaskhållare? När jag har ramväskan monterad så blir det lite för tajt till flaskorna. Skulle vilja flytta flaskhållarna ett par cm neråt.
Såg att vissa modeller av Thules ställ hade en hållare för elkontakten men min VeloCompact saknar ju sådan. Designade en i Fusion360 och den passade på första försöket. Styrkan och flexet som gör att man kan klicka dit den på bågen blev perfekt.
Laddade upp den på Thingiverse precis: https://www.thingiverse.com/thing:4852775Den saknar jag med! Vill du dela STL?
Laddade upp den på Thingiverse precis: https://www.thingiverse.com/thing:4852775
Jag gjorde en variant för 13-pins-kontakten med men den vet jag inte hur bra den funkar eftersom jag inte har en sån kontakt att prova med. Gjorde den utifrån dimensioner jag hittade i specarna för kontakten. Återkom gärna om någon provar den.
Var själv i behov av sådana så jag designade en variant. Gjorde en för 4mm+5mm samt en med 5mm+5mm. Finns behov av någon annan kombination kan jag ordna det med. Skrivs lämpligtvis ut med TPU men PLA funkar nog också.Någon som har en stl för "cable-clips" som man har framtill för kablarna framför styret?
![]()
XLC BR-X122 Kabellås 4 stycken | bikester.se
XLC BR-X122 Kabellås 4 stycken - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.XLC Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Typ som i länken.
Kung! TackarVar själv i behov av sådana så jag designade en variant. Gjorde en för 4mm+5mm samt en med 5mm+5mm. Finns behov av någon annan kombination kan jag ordna det med. Skrivs lämpligtvis ut med TPU men PLA funkar nog också.
![]()
aliveathome's Thingiverse Profile
Check out aliveathome's designs on Thingiverse.www.thingiverse.com
Visa bilaga 487713
Najs, tack för återkoppling. Sitter kontakten lagom bra fast med?
Ja, den känns helt okej. Skall släpa fram stället i veckan och testa fullt ut, men det passar så troligen inga överraskningar där.Najs, tack för återkoppling. Sitter kontakten lagom bra fast med?
Någon som har en stl för "cable-clips" som man har framtill för kablarna framför styret?
![]()
XLC BR-X122 Kabellås 4 stycken | bikester.se
XLC BR-X122 Kabellås 4 stycken - till rätt pris! 30 dagars öppet köp och fri retur.XLC Över 40 000 produkter från 600 varumärken - Bikester.se.www.bikester.se
Typ som i länken.
Skulle du inte printat dem blåa?Har printat dessa i PETG.
Visa bilaga 487811
Tänker du på matchning mot gaffeln? Har bytt till helt svarta nu faktiskt men hade ingen bild på det =)Skulle du inte printat dem blåa?
Ja - kul när färger går igen, men svart är nog nice. PETG fungerade bra?Tänker du på matchning mot gaffeln? Har bytt till helt svarta nu faktiskt men hade ingen bild på det =)
Ja, dom funkar bra. Brukar använda PETG till det mesta då det är mer tåligt än PLA men fortfarande relativt lättprintat samt billigare än tex Nylon och PC som hade varit bra alternativ.Ja - kul när färger går igen, men svart är nog nice. PETG fungerade bra