[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Ha ha :D

Och denna om man tänker att Force är ett märke och man tränar sina Vader...

P3190084 - kopia.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Glömde ta en bild, men idag printade jag det minsta jag printat hittills. En ny knapp till min edge 1000. Den gamla hade gått spruckit så jag lagade den med ett lager gummilagning över. Det funkade bra ett tag tills hela knappen sprack invändigt och ramlade in i datorn. Nu printade jag en ny knapp och strök över ett lager gummilagning. Får se om det funkar.

[OT] Visa din 3D-print
Glömde ta en bild, men idag printade jag det minsta jag printat hittills. En ny knapp till min edge 1000. Den gamla hade gått spruckit så jag lagade den med ett lager gummilagning över. Det funkade bra ett tag tills hela knappen sprack invändigt och ramlade in i datorn. Nu printade jag en ny knapp och strök över ett lager gummilagning. Får se om det funkar.

Jag köpte en printad knapp från Frankrike. Silikon med en hård bit inuti. Jag ska sätta dit den när eltejpen ger upp.

DSC_1010.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Har noll koll på detta med 3D print....men skulle man kunna printa sådana här spacers till en FSA sadelstolpe? Letat efter dessa men har inte lyckats hitta några på nätet, kan ju vara mina google skills som brister där...
Vet dock inte hur man skulle rita upp dessa på ett bra sätt?

Bilagor

• Main.jpg
    Main.jpg
    16.6 KB · Besök: 124
  • 264892.jpg
    264892.jpg
    54.8 KB · Besök: 133
[OT] Visa din 3D-print
Har noll koll på detta med 3D print....men skulle man kunna printa sådana här spacers till en FSA sadelstolpe? Letat efter dessa men har inte lyckats hitta några på nätet, kan ju vara mina google skills som brister där...
Jag kan. Har printat spacers med kontinuerlig kolfiber till bla en tempohoj med äldre styrstamsdiameter. Tyvärr så kan jag inte erbjuda det billigt då materialet kostar en del. Sedan gäller det att ha en tillförlitlig 3D modell också.

[OT] Visa din 3D-print
Jag kan. Har printat spacers med kontinuerlig kolfiber till bla en tempohoj med äldre styrstamsdiameter. Tyvärr så kan jag inte erbjuda det billigt då materialet kostar en del. Sedan gäller det att ha en tillförlitlig 3D modell också.

Behöver det vara så bra material då? De bitarna är väl inte galet hårt belastade?

[OT] Visa din 3D-print
Sådana där former går utmärkt att scanna med en flatbedsscaner - importera filen i cad och vectorisera kurvorna. Mät kritiskt mått i cad och verklig del. Skala enligt faktorn du fick och skriv ut testbit på kalibrerad skrivare. Stämmer verklig bit och utskrift så har du formen. Att göra den till 3D är bara att dra ut ytan till önskad längd.

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Behöver det vara så bra material då? De bitarna är väl inte galet hårt belastade?
Personligen så hade jag velat vara säker på att de inte komprimeras eller påverkas av yttre faktorer. Kolfibern kan givetvis bytas mot glasfiber, men oavsett så är tekniken inte superbillig.

EDIT: Trodde vi pratade spacer till styrstam. Osäker på hur dessa spacers används.

[OT] Visa din 3D-print
Finns företag som säljer 3d-printade spacers i ABS.

Jag har gjort egna i PLA och det har fungerat bra. ?‍♂️

Edit:
Kollade närmare på bilden i länken nu och de verkar ju inte ens kört speciellt fin lagerhöjd?
Och deras infill.... jag körde iaf 100% infill med >100% flowrate och concentric och mina ser mycket bättre ut än det där.

Edit2:
Räknar till 0.33 mm lagerhöjd i bilden.

[OT] Visa din 3D-print

Edit:
Kollade närmare på bilden i länken nu och de verkar ju inte ens kört speciellt fin lagerhöjd?
Och deras infill.... jag körde iaf 100% infill med >100% flowrate och concentric och mina ser mycket bättre ut än det där.

Edit2:
Bra styckpris på den där extralite spacern :)

[OT] Visa din 3D-print

Edit:

Edit2:

Det behövs väl kanske inte så mycket material för tillräcklig styrka och det blir ju lättre med mindre material.....

[OT] Visa din 3D-print
En spacer som går att komprimera är något av det sista man vill ha på cykeln. Den där är ihålig, ojämn i ytan och så texten då som knappast gör situationen bättre. Just kombinationen med ojämn yta och att den inte har 100% infill gör ju att topparna relativt enkelt flexar ner i infill-strukturen. Betyg: sämst

Med 100% infill, styv plast och planad topp och botten kan det nog funka. Men det blir förmodligen dyrare, tyngre och ändå inte lika styvt som en proffesionellt tillverkad i aluminium eller kålfiber.

[OT] Visa din 3D-print
En spacer som går att komprimera är något av det sista man vill ha på cykeln. Den där är ihålig, ojämn i ytan och så texten då som knappast gör situationen bättre. Just kombinationen med ojämn yta och att den inte har 100% infill gör ju att topparna relativt enkelt flexar ner i infill-strukturen. Betyg: sämst

Med 100% infill, styv plast och planad topp och botten kan det nog funka. Men det blir förmodligen dyrare, tyngre och ändå inte lika styvt som en proffesionellt tillverkad i aluminium eller kålfiber.

Nä. Faktum är att avsågade alurör är svårslagna och inte väger de mycket heller....

[OT] Visa din 3D-print
Håller med bohuslänning, Prusa är ett bra val. Jag köpte en Mk3s men hade säkert klarat mig med en mini. Byggsats är bara pluss för man lär sig hur den är ihopsatt och vad man ska lossa för att kunna fixa när det strular.

[OT] Visa din 3D-print
köp en prusa mini så får du lära dig hur du skruvar, oavsett om du vill eller inte.

föreningen jag är med i har haft en stor lrusa i 2 år, en ultimaker i typ 5 och två minis sen nyår.

minisarna har krånglat mer än dom andra två tillsammans ?

[OT] Visa din 3D-print
Köpte en Prusa Mini+ då jag ville skriva utan att behöva skruva och uppgradera en massa. Då det var lång leveranstid köpte jag en Wanhao Duplicator Mini att leka med så länge. Kostade en tredjedel av Prusan. Hade inga problem med den och kom igång snabbt. Kunde skriva Petg utan problem utan uppvärmd bädd, bara att skriva på maskeringstejp.
Prusan har tyvärr inte riktigt levt upp till förväntningarna, hoppas det skall bli bättre.

[OT] Visa din 3D-print
Ngn som har printat en adapter för att flytta vattenflaskhållare? När jag har ramväskan monterad så blir det lite för tajt till flaskorna. Skulle vilja flytta flaskhållarna ett par cm neråt.

[OT] Visa din 3D-print
Tänkte utnyttja en av vattenflaskorna som förvaring av verktyg, pump m.m. vid kortare turer. Tycker det är skönt att slippa ha saker i fickorna. För att få i lite mer saker designade jag ett förhöjt lock. Finns ju att köpa färdiga lösningar men dumt att inte utnyttja 3D-skrivaren.

IMG_20210503_200945.jpg

IMG_20210503_201555.jpg

IMG_20210503_201040.jpg

Bilagor

• IMG_20210503_200945.jpg
    IMG_20210503_200945.jpg
    567.7 KB · Besök: 93
[OT] Visa din 3D-print
Såg att vissa modeller av Thules ställ hade en hållare för elkontakten men min VeloCompact saknar ju sådan. Designade en i Fusion360 och den passade på första försöket. Styrkan och flexet som gör att man kan klicka dit den på bågen blev perfekt.
DSC_1351.JPG

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Laddade upp den på Thingiverse precis: https://www.thingiverse.com/thing:4852775

Jag gjorde en variant för 13-pins-kontakten med men den vet jag inte hur bra den funkar eftersom jag inte har en sån kontakt att prova med. Gjorde den utifrån dimensioner jag hittade i specarna för kontakten. Återkom gärna om någon provar den.

Jag kan testa den. Mitt ställ började sitt liv med 7-polig, men har efter bilbyte blivit 13-polig. Skall printa en och testa!
20210508_205954.jpg

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Någon som har en stl för "cable-clips" som man har framtill för kablarna framför styret?

Typ som i länken.
Var själv i behov av sådana så jag designade en variant. Gjorde en för 4mm+5mm samt en med 5mm+5mm. Finns behov av någon annan kombination kan jag ordna det med. Skrivs lämpligtvis ut med TPU men PLA funkar nog också.

01.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Tillbaka
Topp