Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det var tråkigt att höra.Ångrade mig.
Ja det kanske blir så, får rita om lite och testa. ?Hade kanske varit bra att göra den lite lägre och ändra printriktningen för att inte få delaminationsproblem?
Herre gud va, gullig…? Kan du 3D printa sånna ventilhattar?Ha ha :D
Och denna om man tänker att Force är ett märke och man tränar sina Vader...
Visa bilaga 477249
E-PLA från AddnorthSchysst! Vad för material?
Ser görbart ut, förutom att du behöver en radie på mittendetaljen till vänsterRitade en kort styrstam idag, för den jag har är något för lång. Tänkte testa 3D printa den för att se om det funkar och passar.
Visa bilaga 513319
Någon som vet vart man kan fräsa den i aluminium om den funkar rent praktiskt?
//K
Ser görbart ut, förutom att du behöver en radie på mittendetaljen till vänster
Åas så kan den som gör cam beredningen skita i att det blir en radie där. Beror lite på vilket program hen kör, men det brukar gå bra. Urgröpningen i mitten av klämytan kräver att de har rätt verktyg. Vill man att fräsdetaljer skall bli billiga så optimera för få och stora verktyg och få uppsätting.OK, det måste liksom vara en sväng där, inte en vinkel? Jag kan ingenting om CNC, men rattar 3D printern ibland efter jobbet. Begränsningarna är helt annorlunda tänker jag mig. Skulle det ha vart enklare med en rak linje eller bara en sväng ned där kanske?
Sjukt jobbigt att ändra modellen nu efteråt, det där är typ 400 steg tillbaka i modellen. HAHA!
Man väljer ju hur litet vertyg som behövs med radien. Eftersom det är en bit ner så tar det tid att fräsa om man väljer en liten radie eftersom det krävs långt utstick på verktyget.@kebarb
Lägg först en liten radie(fillet) mellan de två ytorna jag pekar på. Sen lägger du fasen efter i strukturträdet. Hur liten radien kan vara beror på hur fint fräsverktygetVisa bilaga 513407
Kul projekt men det blir nog knasdyrt jämfört med att köpa en färdig,
![]()
Bike Frame Parts
activesport.co
Jag har tagit en del offerter ifrån kinalev, det slutade med att jag byggde min egen maskin istället om vi säger så. Skall du få ner priset behöver du få upp antalet, annars kan du nog räkna med +500:- stJag har faktiskt en STOIC men min är inte 10mm som den du länkar till, min är 20-30mm skulle jag tro (två steg). Använde den som utgångspunkt för min egen modell. Den jag har ritat är nere i 6mm nu efter optimeringar, alltså nästan halva försprånget mot den du länkar.
Jag trodde man kunde lämna bort CNC grejer billigt i kina och få hemsickat, typ från aliexpress eller ebay, men jag har kanske fel. Jag har aldrig prövat. Borde vara lite samma typ av industri som 3D printning där man kan betala nån hundring så får man grejerna på posten.
Jag förstår nu vad ni menar med radie, eftersom verktygen är runda såklart. Spåren inne på klämytan tror jag kan vara nödvändiga för att det skall funka bra. Jag ser att den från STOIC är väldigt viktoptimerad. De har säkert tagit bort precis all metal som inte bidrar till hållfastheten.
Väldigt tacksam för alla tips!
Är det verkligen ingen som prövat någon av alla dessa hundratals CNC tjänster från Kina som fräser saker?
De borde ju även kunna optimera modellen något för att göra det billigare. För mig är det inte jättenoga hur den ser ut. Bara sjukt kul att ha egna grejer på hojen. Jag har alltid gjort egna växelöron/dropouts + delar till kronan, detaljer inne i stötdämparna osv och andra märkliga saker i aluminium.. Men har inte längre tillgång till svarv.
//K
500:- tycker jag är helt ok för en fräsning. Det är min hobby. Klarar man sig på det?Jag har tagit en del offerter ifrån kinalev, det slutade med att jag byggde min egen maskin istället om vi säger så. Skall du få ner priset behöver du få upp antalet, annars kan du nog räkna med +500:- st

Det är dyrt... och det som kostar förutom material och maskintid och maskinoperatör är nissen som skall cam bereda. Sen skall det faktureras också... blir dyrt innan det blir strlömlineformat.Fick just svar på första kina-offerten och skrattade nästan ihjäl mig. 800$ med frakt.
För det priset kan jag ju nästan knalla in till en lokal verkstad och be någon handfräsa det från scratch.
Undrar vad en svensk CNC verkstad tar för prototyper? Kan det vara typ 2000-3000:- för en liknande del om man har modellen färdig?
//K
Jag förstår att det är dyrt med små serier. Hur mycket tid behöver de använda från att de får en .stl tills dess att maskinen startar och börjar fräsa? Kan man anta att det är 2-3 timmars jobb totalt för att producera första delen? (därför jag gissade typ 2000-3000:- för att göra en)Det är dyrt... och det som kostar förutom material och maskintid och maskinoperatör är nissen som skall cam bereda. Sen skall det faktureras också... blir dyrt innan det blir strlömlineformat.
Jag förstår att det är dyrt med små serier. Hur mycket tid behöver de använda från att de får en .stl tills dess att maskinen startar och börjar fräsa? Kan man anta att det är 2-3 timmars jobb totalt för att producera första delen? (därför jag gissade typ 2000-3000:- för att göra en)
Att göra hela modellen från scratch tog mig ett par timmar, så jag har svårt att tänka mig att det skulle ta så fruktansvärt lång tid att göra en konvertering av den till något som maskinen kan jobba med?
//K
Det finns fler metoder. 3D printa i "vax" som man sedan sand eller gipsgjuter av. Nackdelen är att man måste gissa gjutkrympning och det är en vetenskap i sig, man måste också i designen eftersträva jämna godstjocklekar för att undvika sjunkningar och att det vrider sig....Jag förstår att det är dyrt med små serier. Hur mycket tid behöver de använda från att de får en .stl tills dess att maskinen startar och börjar fräsa? Kan man anta att det är 2-3 timmars jobb totalt för att producera första delen? (därför jag gissade typ 2000-3000:- för att göra en)
Att göra hela modellen från scratch tog mig ett par timmar, så jag har svårt att tänka mig att det skulle ta så fruktansvärt lång tid att göra en konvertering av den till något som maskinen kan jobba med?
//K
Jag har bara jobbat med 3D printning, och där är modellerandet det som är tidskrävande och produktionen är typ som att trycka på knappen "play"och sedan vänta 2 timmar. Exakt hur man gör när man fräser något vet jag inte.Hur mycket hänsyn tog du till tillverkningsprocessen när du ritade den?
Rita upp saker i cad är jättesnabbt och jätteenkelt. Det är resten som är det jobbiga
Jag tänkte likadant, att man kan blanda olika metoder här. Min väns son tipsade om att göra gjutformar och gjuta som du nämner, hade säkert varit kul Men frågan är hur bra resultatet blir?Det finns fler metoder. 3D printa i "vax" som man sedan sand eller gipsgjuter av. Nackdelen är att man måste gissa gjutkrympning och det är en vetenskap i sig, man måste också i designen eftersträva jämna godstjocklekar för att undvika sjunkningar och att det vrider sig....
Idealet för fräsning är delar som går att fräsa i en uppsättning, med ett (ganska grovt och med kort utstick) verktyg.... det begränsar dock kreativiteten rejält.... Fast inte helt sällan kan man utnyttja det klokt i kombination med skruvar och detaljer tillverkade med andra metoder. Att fräsa 3-axligt i plåt och göra designer som utnyttjar distanser och skruvar är snyggt.
Känner att jag gled OT.....
Har du använt PEEK något? Fungerar det bra?3d printa i PEEK om man anpassar konstruktion lite?
Jag har bara jobbat med 3D printning, och där är modellerandet det som är tidskrävande och produktionen är typ som att trycka på knappen "play"och sedan vänta 2 timmar. Exakt hur man gör när man fräser något vet jag inte.
Erfarehetsmässigt är det tyvärr precis tvärtom som du säger, huvudparten av tiden ligger i produktutvecklingen när man utvecklar maskindelar eller annat. Att producera dem är en smalsak.
Problemet är väl små serier.
Men åter till frågan, hur lång tid tar det att konvertera en stl fil till något som CNC maskinen kan tolka? När man 3D printar så tar det typ någon minut att göra inställningarna för en erfaren operatör.
Och efter detta, hur lång tid tar det att montera material i masskinen och rigga verktyg osv?
Vore kul att höra från någon som jobbar med det.
PEEK är väldigt svårprintat pga av dom höga temperaturer som behövs. Tror bättre att köra på någon slags armering och mer standard plast.Har du använt PEEK något? Fungerar det bra?
Yepp. Fungerade utmärkt. Inte skrivit ut själv, så fin skrivare har jag inte, men beställd utskrift till jobbet.Har du använt PEEK något? Fungerar detfinns ju "bimliga' bra?
Dyrt också, men starkt och slagtåligt.PEEK är väldigt svårprintat pga av dom höga temperaturer som behövs. Tror bättre att köra på någon slags armering och mer standard plast.
Vad har du arbetat med för skrivare och material? Jag blir genuint avundsjuk ifall det bara tar nån minut att rigga från en stl till en bra printbar fil
Japp!Om du nu har en STOIC så räcker det väl att fräsa den nedre delen och använda den övre delen från STOIC:en. Dock ändå två bitar som skall fräsas så fortfarande rätt dyrt.
Ah. Såna printar.
Frågade en bekant som arbetar som maskinist och cnc operatör.
På en tre-axlig så åtminstone en timme för att göra gkod, sen ett par timmar för att fräsa pga riggning och för att designen skulle kräva flera monteringar.
Bara bottendelen skulle behöva monteras tre gånger pga designen
Skulle kunna gå snabbare och kräva färre ommonteringar på en femaxlig
Japp!Om du nu har en STOIC så räcker det väl att fräsa den nedre delen och använda den övre delen från STOIC:en. Dock ändå två bitar som skall fräsas så fortfarande rätt dyrt.
Ja men dåså, ifall du kan fräsa det där på någon timme med en manuell fräs är det väl sjukt onödigt att ens ställa frågan här?Japp!
Jag har en vanlig manuell fräs hemma, tror jag gör det på ungefär samma tid med den.
Men då vevar man X/Y axeln med ett kordinatbord. Det är inte direkt superkul att försöka få en stor bågformad form. Finns säkert någon som är duktig på det också iofs ;)
Bottendelen (distansen) är så enkelt utformad att man säkert kan fräsa den manuellt med en vanlig fräs på 20 minuter. (inte CNC)
//K