[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Dagens cykelrelaterade print är extremt enkel och praktisk: Schrader till Presta adapters för fälgen.
Kanske bästa anledningen till äga printer - snabbt och enkelt att fixa småsaker som saknas hemma.
20230610_212417.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Någon som kan länka till en fil på ett klingbultsverktyg? Vet inte vad jag skall söka på.
Ja, de är billiga, men skulle behöva ett nu.
Kanske blir för klent att printa men värt ett försök.

[OT] Visa din 3D-print
Vid en gaffelservice idag saknandes verktyg. Värmde upp printern och ritade ett :)

Fick plastsvetsa med lödkolven också på själva innerbensskydden. De var sönderslagna.

6C630468-B84B-4988-ABA5-F9CAC9B7D393.jpeg63CCFFD7-7902-4E7A-8E5C-F2AF56321DE8.jpeg
9080454B-C3D8-4A69-A010-DDC2F666B5FB.jpeg

E4D14AF1-E378-4D56-8B53-788F931D1A6E.jpegCE437FDA-ECD3-4A2B-9D1B-6BB860AE6FDF.jpeg
ABCE2C14-38A5-41CC-A3E8-F7ADD17DE6A0.jpeg

F060B8F3-3B3E-42ED-9C50-7D19C7D0CEF6.jpeg

Som ny :)
Hade nog inte fixat det utan 3D printern.

Funkade fint att gänga på seal driver rätt på glidhammaren. Behövde inte ens köra en gängtapp.

[OT] Visa din 3D-print
Jag behöver tips! Har 6 stycken stolar där benen är monterade på glasfibersitsen i ett par gummipuckar med ingjuten mutter. Nu har i stort sett alla gummipuckar gett upp pga ålder. Nya puckar kostar orimligt mkt pengar och jag behöver 24 stycken, så jag funderade på diy-varianten. Finns det mjukt plastmaterial som man kan 3d-printa i? Eller är kanske gjuta i epoxiresin en framkomlig väg? Annat? Hit me med era bästa tips!

Bilagor

• IMG_0806.jpeg
    IMG_0806.jpeg
    43.9 KB · Besök: 69
  • IMG_0807.jpeg
    IMG_0807.jpeg
    680.8 KB · Besök: 77
[OT] Visa din 3D-print
Jag behöver tips! Har 6 stycken stolar där benen är monterade på glasfibersitsen i ett par gummipuckar med ingjuten mutter. Nu har i stort sett alla gummipuckar gett upp pga ålder. Nya puckar kostar orimligt mkt pengar och jag behöver 24 stycken, så jag funderade på diy-varianten. Finns det mjukt plastmaterial som man kan 3d-printa i? Eller är kanske gjuta i epoxiresin en framkomlig väg? Annat? Hit me med era bästa tips!

Jag är vansinnigt imponerad av min väns 3D printar i Chinchilla eller vad den heter. Han printar massor av gummidetaljer till cyklar och det fungerar jättebra. Ventilhattar har han printat också, och även om det är smått funkar det fint.

Han har också printat bashguard i en lite hårdare gummityp, kanske cheetah? (kan inte namnen)
Och shut-the-fuck-up kedjestyrare i samma material.

Jag vet inte hur hård dina puckar är, men jag tror inte det kan gå fel om du kör med någon av dessa.

[OT] Visa din 3D-print
De typerna jag nämnde kan vara TPU, eller någon avart. Det är bara produktnamn.

De lite dyrare filamenterna fungerar mycket bra men jag använder dem inte själv.

Cheetah och cinchilla eller vad de heter ger mycket bra resultat men kostar en del, det är ninjatek och det är TPU. Bara förädlat.

Om det är till någon skillnad så är de också behagliga att ta på.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Den här har jag spanat in:
Ska slå till på en sådan nästa beställning

[OT] Visa din 3D-print
Fyller gummipucken någon väsentlig funktion? Ser inte ut att kunna röra sig mycket alls. Kan steloperation var ett alternativ kanske?

[OT] Visa din 3D-print
Nja, stolen är i glasfiber, benen i metall. Så funktionen är att hålla ihop ben och stolsdyna. Det blir ju ganska mkt påfrestning tyvärr så något material som kan ta upp lite last och vara elastiskt måste det nog vara. De använde väl gummi för att plast ju typ inte fanns, designade 1950. Gjuta nya med polyurethane-resin verkar vara ett alternativ också när jag googlat mig blå.
1687798680573.png

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Liten detalj, stort problem, dyr reparation.

Nikon 80-200mm 2.8 AF ED, en fin optik med en mycket dålig lösning på frikopplingen för AF.
Plasten spricker på ringen och själva manövreringen AF/MF funkar inte. Anledningen är en dålig lösning med tunn plast som åldras och spricker.

Plockade fram min glugg efter förvaring flera år i väskan, och då hade den självspruckit när den bara låg i röret den kom i från butiken.

1688488020569.png
1688488059679.png

Fenomenet är välkänt, och standardlösningen är att tjepa några varv och låsa den i AF läget.

1688488117324.png

En ny ring kostar runt 70 EUR + frakt, att få den monterad kostar nån tusing till. Lite saltigt på en optik som är nära vintage.

Lösningen tog närmare en dag att framställa men blev helt ok, med en del utrymme för förbättringar. Kan säkert återställa funktionen helt hos optiken och kan installeras på ett par minuter av någon med en 2mm insexnyckel. Man lägger bandaget över den existerande spruckna ringen, och drar ihop den med en skruv. Första modellen "låser" ringen i ett fast valfritt läge. Ringen är endast 7mm hög, och bandaget är 11mm. Har gjort en modell till som lägger extra press på de 7mm i mitten, och inte ligger så hårt an resten av optiken. Detta så att man skall kunna rotera ringen fritt runt optikkroppen när knappen är intryckt och då ändra läge på omställaren precis som tänkt.

1688488240268.png 1688489323710.png

Första generationen låser vredet, men jag filar på en som är lite tunnare i kanterna och då låter ringen rotera fritt, som bara klämmer på ringen och inte ytorna runt den.

En bra band-aid i ordets rätta bemärkelse. Tourniquet för gluggen.

582168F8-A567-4295-87DB-B753978BFE9A.jpeg 239DCA99-752D-4715-A7B6-24F274C255FE.jpeg

Tänkte den kanske gör sig ännu bättre i ninjaflex - svart eller vit. Eller något skrikigt som orange. Blå är prototypplasten.

Om någon har samma problem med gluggen så får ni hojta till. Kommer ihåg att @42Hz plåtade Nikon men han kör säkert inte vintage utrustning som mig ;)

Edit:

2335D9AA-0C42-4533-983D-DE981F2795A4.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Liten detalj, stort problem, dyr reparation.

Nikon 80-200mm 2.8 AF ED, en fin optik med en mycket dålig lösning på frikopplingen för AF.
Plasten spricker på ringen och själva manövreringen AF/MF funkar inte. Anledningen är en dålig lösning med tunn plast som åldras och spricker.

Plockade fram min glugg efter förvaring flera år i väskan, och då hade den självspruckit när den bara låg i röret den kom i från butiken.

Visa bilaga 636144 Visa bilaga 636145

Fenomenet är välkänt, och standardlösningen är att tjepa några varv och låsa den i AF läget.

Visa bilaga 636146

En ny ring kostar runt 70 EUR + frakt, att få den monterad kostar nån tusing till. Lite saltigt på en optik som är nära vintage.

Lösningen tog närmare en dag att framställa men blev helt ok, med en del utrymme för förbättringar. Kan säkert återställa funktionen helt hos optiken och kan installeras på ett par minuter av någon med en 2mm insexnyckel. Man lägger bandaget över den existerande spruckna ringen, och drar ihop den med en skruv. Första modellen "låser" ringen i ett fast valfritt läge. Ringen är endast 7mm hög, och bandaget är 11mm. Har gjort en modell till som lägger extra press på de 7mm i mitten, och inte ligger så hårt an resten av optiken. Detta så att man skall kunna rotera ringen fritt runt optikkroppen när knappen är intryckt och då ändra läge på omställaren precis som tänkt.

Visa bilaga 636147 Visa bilaga 636155

Första generationen låser vredet, men jag filar på en som är lite tunnare i kanterna och då låter ringen rotera fritt, som bara klämmer på ringen och inte ytorna runt den.

En bra band-aid i ordets rätta bemärkelse. Tourniquet för gluggen.

Visa bilaga 636148 Visa bilaga 636149

Tänkte den kanske gör sig ännu bättre i ninjaflex - svart eller vit. Eller något skrikigt som orange. Blå är prototypplasten.

Om någon har samma problem med gluggen så får ni hojta till. Kommer ihåg att @42Hz plåtade Nikon men han kör säkert inte vintage utrustning som mig ;)
Har faktiskt en äldre 80-200 f2.8, har du med skjutring gör zoomen?

[OT] Visa din 3D-print
Har faktiskt en äldre 80-200 f2.8, har du med skjutring gör zoomen?

Detta är med vridzoom, modellen efter skjutzoomen tror jag. Den här är säkert 20+år gammal modell.

Vet inte om det är samma omkopplar på skjutzoomen? Då kanske den funkar även där.
Jag vet inte hur många av dessa jag har sett som har trasig AF/MF omkopplare. Det finns att köpa utbytes i aluminium men den kostar nöstan en tusing för bara ringen + arbete.. Och då är man ju uppe i värdet på hela optiken.

Den här fungerade väldigt bra, ergonomin blev drabbat för jag ritade skruvfästet precis där pekfingerknogen är, skulle ha vridit den åt ett annat håll, men försökte få trycket 180gr från där skadan på normala ringen är så att det skull bli jämnast tryck över skadan.

Om materialet inte vore glansigt så hade man lätt kunnat missa att ringen sitter där efter jag printade en svart. Får se hur länge det håller. PETG kanske är smartare än PLA med tanke på UV känslighet.

[OT] Visa din 3D-print
De säger det, men det håller ganska länge ändå. Mörkt är bättre än ljust.

Jag har min printer stående vid ett fönster, solen skiner rakt in på printern och på filamentrullen (jag har dålig filamenthygien) och som regel så har tråden gått av varje gång jag skall printa. jag tolkar det som att filamentet går sönder och blir sprött av solljuset. Det är exponerat varje dag, direkt på rullen.

Det är billiga filament och jag är inte supernoga med grejerna jag printar. Har egentligen inte brytt mig så mycket om solljus och UV men gissar att det har en viss inverkan med tanke på vad som händer med rullarna som hänger i solen.

[OT] Visa din 3D-print
Väldigt enkelt riktställ.
Målsättningen var att:
- det skulle gå snabbt att ta fram
- vara platsbesparande när det inte används.
- få plats i verktygslådan när det är nedmonterat
- inte skulle behövas verktyg för att montera / demontera

Klockan hade jag från tidigare, inte helt optimal men det fungerar ju hjälpligt.
Tänkte göra en kam som ligger över fälgen där man kan mäta centrering.

Anpassad för 20mm/110mm och 157+150mm/12mm
Men man kan bara göra nya trattar för 10 och 15mm så fungerar det lika fint på alla bredder. Bara längden på gängstången avgör bredden på navet.

Använder M8, men egentligen skulle det nog blir mer stabilt med M10 gängstång.

När man sätter fart på hjulet så gungar det en del, på grund av upphängningen, men det är ändå en stor uppgradering från att rikta i ramen.

Detta kan aldrig ersätta ett riktigt mekstativ, men om man har med sig ett såntdär trebent stativ när man är i fjällen eller på tävling så är denna lösning ypperlig för småjusteringar ute på fältet.

Väger kanske ett par hundra gram i PLA, så det kostar väl nån femtiolapp i material att printa för den som har printern hemma. Lätt att modifiera så att man kan klämma fast det på en bordskant, typ köksbordet, med en vanlig snickartving eller såndär IKEA lamptving.

1688763009754.png
1688763018280.png
1688763026701.png
1688763227638.png

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Någon som har förslag?

Försöker printa ninjatek, men det är bannemig inte helt lätt att få det bra.

Behöver inte bli perfekt, bara inte massa blobbs och strängar.

828D6C73-A277-4DB2-B13B-12B0AB67611A.jpegC4FAA781-810B-4022-88BA-24AA3213C5C6.jpeg70558E65-712F-4A60-86A7-927C955976CB.jpeg460F80CD-2BA6-459D-83B4-58340993805F.jpeg

1. Har kört på inställningarna som de rekommenderar:
1689530050009.png

2.Har även "kalibrerat" matningen genom att mäta upp 10cm och mata 10cm, det ger att man måste öka flowrate med 32% för att verkligen få ut lika mycket som den kräver.

3.Kör relativt låga hastigheter, innanför spannet, något som varit problem på andra material som blivit bättre när man ökar hastigheten.

4. Kör adaptive layers, där den ändrar lagerhöjden efter komplexitet i modellen.

5. Gyroid infill 20%

Snart har man tuggat igenom halva rullen för att "ställa in printern" så jag vänder mig till happy för svar.

Det är en Artillery X1 printer med V6 extruder som går med kugghjul, inte såndär lång slang.

1689530239725.png

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Har du provat skriva ut ett temp-tower, för att se vilken temperatur som fungerar bäst? Det är ju ganska stort spann de anger där.

Sedan ska man inte utesluta fuktproblem heller, jag hade världens problem med en helt ny rulle PETG, testade allt. Sedan kom jag fram till att det enda jag inte provat var att torka filamentet, så jag slängde in den i ugnen när inte frugan var hemma. Blev mycket bättre efter det faktiskt! Kan vara värt att prova också.

[OT] Visa din 3D-print
Har du provat skriva ut ett temp-tower, för att se vilken temperatur som fungerar bäst? Det är ju ganska stort spann de anger där.

Sedan ska man inte utesluta fuktproblem heller, jag hade världens problem med en helt ny rulle PETG, testade allt. Sedan kom jag fram till att det enda jag inte provat var att torka filamentet, så jag slängde in den i ugnen när inte frugan var hemma. Blev mycket bättre efter det faktiskt! Kan vara värt att prova också.

Inte prövat temp-tower. Osäker om det är temperaturen.
Kör ut en 225gr kub och en 250gr kub nu för att se om de blir olika.
Efter det tänkte jag labba med extrusion % igen. Svårt att veta om det är over eller under extrusion.

En sak jag märkte också är att TPU inte får en helt jämn feed, det spänns ut och slackas av när rullen rör sig. Det är ett friktionsmottstånd som måste övervinnas innan filamentrullen kommer i rörelse, och innan det sker så har filmentet sträckt ut sig något. Det gjorde jättestor skillnad med hur mycket tryck jag lägger på matarhjulet, för lågt tryck och för högt tryck gör att den drar in mindre filament i extrudern/hotend.

Ja fukt är inte omöjligt. Extremt svårt problem att komma runt, om man inte har en torr låda att förvara i när man inte printar osv. Har säkert 10 rullar med filament där flera är öppnade. De står ofta på printern när jag inte kör. PLA klarar sig som regel fint.

TPU kanske är en helt annan grej.

Men problemet ser ut att uppstå i specifika situationer, på benchyn kommer det ju bara på en sida för varje problem. Så jag gissade att det har något med hur printern rör sig att göra. Hytten ser ju relativt bra ut på ena sidan, skrovet i fören också. Skrovet bak och på sidorna har för mig acceptabel kvalitet, även om inte perfekt.

[OT] Visa din 3D-print
Ja fukt är inte omöjligt. Extremt svårt problem att komma runt, om man inte har en torr låda att förvara i när man inte printar osv. Har säkert 10 rullar med filament där flera är öppnade. De står ofta på printern när jag inte kör. PLA klarar sig som regel fint.

Addnorth säljer torkbox från sunlu. Köpte en själv då ibland att några petg-utskrifter blivit väldigt håliga av vattenånga. Gjorde iaf vad den skulle.

Tillbaka
Topp