[OT] Visa din 3D-print
Ser ju faktiskt praktiskt ut, för speciell sadel eller hyfsat genersik? Stl?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ser ju faktiskt praktiskt ut, för speciell sadel eller hyfsat genersik? Stl?
För specializeds swat-fäste, måste se om jag hittsr stl-en eller om jag supit bort denSer ju faktiskt praktiskt ut, för speciell sadel eller hyfsat genersik? Stl?
Det blir att köpa ny sadel då, så jaga inte efter stl för min skull... men kanske skall jag föröka rita ngt eget i samma stil som kan vara fäste för egna verktygsrullar.För s.pecializeds swat-fäste, måste se om jag hittsr stl-en eller om jag supit bort den
Kul, blir sugen på att kopiera. Men så var PLA inte så bra i solljus, eller hur var det?
Inte så farligt med pla. Kör på!Kul, blir sugen på att kopiera. Men så var PLA inte så bra i solljus, eller hur var det?
Den där var sjukt dynghäftig!
Hur sitter den fast egentligen?
Vill se vindtunneltest med/utan! =)
Vill se grusvägstest ;)Vill se vindtunneltest med/utan! =)

Jag behöver tips! Har 6 stycken stolar där benen är monterade på glasfibersitsen i ett par gummipuckar med ingjuten mutter. Nu har i stort sett alla gummipuckar gett upp pga ålder. Nya puckar kostar orimligt mkt pengar och jag behöver 24 stycken, så jag funderade på diy-varianten. Finns det mjukt plastmaterial som man kan 3d-printa i? Eller är kanske gjuta i epoxiresin en framkomlig väg? Annat? Hit me med era bästa tips!
TPU verkar populärt. Nån svart sådan har jag funderat på själv många ggr till dyliktTack för svar! Jag får läsa på lite om olika material.
Ja det kanske funkar med PLA? Vem vet, de kanske använde gummi för att det är vad som fanns på fabriken?Fyller gummipucken någon väsentlig funktion? Ser inte ut att kunna röra sig mycket alls. Kan steloperation var ett alternativ kanske?
Limmade med typ epoxi.Hur sitter gummipuckarna fast i stolsitsen?

De säger det, men det håller ganska länge ändå. Mörkt är bättre än ljust.Kul, blir sugen på att kopiera. Men så var PLA inte så bra i solljus, eller hur var det?
Har faktiskt en äldre 80-200 f2.8, har du med skjutring gör zoomen?Liten detalj, stort problem, dyr reparation.
Nikon 80-200mm 2.8 AF ED, en fin optik med en mycket dålig lösning på frikopplingen för AF.
Plasten spricker på ringen och själva manövreringen AF/MF funkar inte. Anledningen är en dålig lösning med tunn plast som åldras och spricker.
Plockade fram min glugg efter förvaring flera år i väskan, och då hade den självspruckit när den bara låg i röret den kom i från butiken.
Visa bilaga 636144 Visa bilaga 636145
Fenomenet är välkänt, och standardlösningen är att tjepa några varv och låsa den i AF läget.
Visa bilaga 636146
En ny ring kostar runt 70 EUR + frakt, att få den monterad kostar nån tusing till. Lite saltigt på en optik som är nära vintage.
Lösningen tog närmare en dag att framställa men blev helt ok, med en del utrymme för förbättringar. Kan säkert återställa funktionen helt hos optiken och kan installeras på ett par minuter av någon med en 2mm insexnyckel. Man lägger bandaget över den existerande spruckna ringen, och drar ihop den med en skruv. Första modellen "låser" ringen i ett fast valfritt läge. Ringen är endast 7mm hög, och bandaget är 11mm. Har gjort en modell till som lägger extra press på de 7mm i mitten, och inte ligger så hårt an resten av optiken. Detta så att man skall kunna rotera ringen fritt runt optikkroppen när knappen är intryckt och då ändra läge på omställaren precis som tänkt.
Visa bilaga 636147 Visa bilaga 636155
Första generationen låser vredet, men jag filar på en som är lite tunnare i kanterna och då låter ringen rotera fritt, som bara klämmer på ringen och inte ytorna runt den.
En bra band-aid i ordets rätta bemärkelse. Tourniquet för gluggen.
Visa bilaga 636148 Visa bilaga 636149
Tänkte den kanske gör sig ännu bättre i ninjaflex - svart eller vit. Eller något skrikigt som orange. Blå är prototypplasten.
Om någon har samma problem med gluggen så får ni hojta till. Kommer ihåg att @42Hz plåtade Nikon men han kör säkert inte vintage utrustning som mig ;)
Har faktiskt en äldre 80-200 f2.8, har du med skjutring gör zoomen?
De säger det, men det håller ganska länge ändå. Mörkt är bättre än ljust.

Har du provat skriva ut ett temp-tower, för att se vilken temperatur som fungerar bäst? Det är ju ganska stort spann de anger där.
Sedan ska man inte utesluta fuktproblem heller, jag hade världens problem med en helt ny rulle PETG, testade allt. Sedan kom jag fram till att det enda jag inte provat var att torka filamentet, så jag slängde in den i ugnen när inte frugan var hemma. Blev mycket bättre efter det faktiskt! Kan vara värt att prova också.
Ja fukt är inte omöjligt. Extremt svårt problem att komma runt, om man inte har en torr låda att förvara i när man inte printar osv. Har säkert 10 rullar med filament där flera är öppnade. De står ofta på printern när jag inte kör. PLA klarar sig som regel fint.
Wow, har du länk till en sån?Addnorth säljer torkbox från sunlu. Köpte en själv då ibland att några petg-utskrifter blivit väldigt håliga av vattenånga. Gjorde iaf vad den skulle.
Wow, har du länk till en sån?