[OT] Visa din gripengran...

Varför är detta med Flygvapnets julgransformation så upphaussat i år? Inte bara denna tråd, flera tidningar skriver om det också.
När jag växte upp på 80-talet flög gamla F15 julgran med Viggen över Hälsingland varje lucia, och jag vill minnas F16 gjorde detsamma över Uppland när jag flyttade till Uppsala i mitten av 90-talet.

Har traditionen varit helt nerlagd under några år eftersom det är så upphaussat nu?

Senast ändrad:
ooms sa:
Varför är detta med Flygvapnets julgransformation så upphaussat i år? Inte bara denna tråd, flera tidningar skriver om det också.
När jag växte upp på 80-talet flög gamla F15 julgran med Viggen över Hälsingland varje lucia, och jag vill minnas F16 gjorde detsamma över Uppland när jag flyttade till Uppsala i mitten av 90-talet.

Har traditionen varit helt nerlagd under några år eftersom det är då upphaussat nu?

Det är inte upphaussat. Snarare nedhaussat.

ooms sa:

Har traditionen varit helt nerlagd under några år eftersom det är så upphaussat nu?

Varit ganska nerlagt under en period, iallafall här i söder. De flög förra året med iofs.

Screenshot_20171213-193716.png

Uddevalla 15:00

Senast ändrad:
Hehe! Är hela svenska flygvapnet uppe och flyger samtidigt? Det tärde nog en del på årsbudgeten av flygbränsle det där.

Drosa sa:
Hehe! Är hela svenska flygvapnet uppe och flyger samtidigt? Det tärde nog en del på årsbudgeten av flygbränsle det där.

Eftersom min ironiradar ibland ger falsk positiv indikering på sarkasm väljer jag att svara.
Det görs inga oplanerade flygningar. Granen räknas som en övning precis som all annan flygverksamhet.
Alltså är det bara tummen upp för granen ?

plumse sa:
Drosa sa:

Eftersom min ironiradar ibland ger falsk positiv indikering på sarkasm väljer jag att svara.
Det görs inga oplanerade flygningar. Granen räknas som en övning precis som all annan flygverksamhet.

Precis.

Jag glömde bort att de skulle köra så jag var inte ute och kollade. Men pga att jag glömt det så bajsade jag på mig av ljudet istället. Lät som om ett ufo landade på taket. Kontoret ligger vid Katarina kyrka typ.

Satt i ett möte när de drog rakt över kontoret. Kollegan som satt en halvmeter bort såg dem genom takfönstret (synfältsbredd ca 4-5 grader rakt upp). Jag såg dem inte.

Drosa sa:
En annan beteckning på JAS är husqvarna TF 325.

Äff de har bara fräst jord en gång. Klippt gräset i en villaträdgård, huggt ner lite skog. Jävla multitool :)
Bara ett dödsfall med, antar att fler mist livet i jordfräsolyckor.

geologen sa:
staine sa:
Konkret sa:
bigmollo sa:
Jag tycker det är finare på påsken när de flyger som ett påskris.

Tycker det var synd att dom inte flög som en snöflinga under vinterkriget.

Flyger dom till midsommar också?

Majstångsformationen!

Eller inlagd-sill-formationen.

Fast mest troligt är det väl nubbeglasformationen.

Jag ser gärna en kvist malört annars.

När snudd på halva svenska flygvapnet är ute och flyger "lågt" över Stockholm, var det inga som var ute och protesterade mot det våldsamma bullret då?

Senast ändrad:
plumse sa:
Inte riktigt sant.
Förutom att incident-flygningarna knappast är planerade, men väl blir övningar, så vet jag i alla fall ett tillfälle nyligen då det inte blev riktigt som man tänkt sig.
Vid en uppvisning här i närheten på det lokala flygfältet så skulle det bli en Gripen-uppvisning. Så blev det också, men planet fick ganska snart ett fel och vek av hemåt igen. Tyvärr stod vi lite för långt ifrån högtalarna för att uppfatta vad som sas och vi trodde helt sonika att skattepengarna inte räckte mer än till någon looping och några svängar (det var en väldigt liten tillställning). Så vi drog sakta hemåt. En halvtimme senare och hemma fick vi se att en annan Gripen (förmodligen samma pilot) kommit tillbaka och nu gjorde hela uppvisningen.
Piloten hade alltså flugit hem, bytt plan och kommit tillbaka igen. Det trodde jag faktiskt inte skulle ske, ens med en rejäl budget i Flygvapnet.
All heder åt dem.
Denna extra runda var ju knappast en planerad flygning. :)

Fältprästen sa:
plumse sa:
Inte riktigt sant.
Förutom att incident-flygningarna knappast är planerade, men väl blir övningar, så vet jag i alla fall ett tillfälle nyligen då det inte blev riktigt som man tänkt sig.
Vid en uppvisning här i närheten på det lokala flygfältet så skulle det bli en Gripen-uppvisning. Så blev det också, men planet fick ganska snart ett fel och vek av hemåt igen. Tyvärr stod vi lite för långt ifrån högtalarna för att uppfatta vad som sas och vi trodde helt sonika att skattepengarna inte räckte mer än till någon looping och några svängar (det var en väldigt liten tillställning). Så vi drog sakta hemåt. En halvtimme senare och hemma fick vi se att en annan Gripen (förmodligen samma pilot) kommit tillbaka och nu gjorde hela uppvisningen.
Piloten hade alltså flugit hem, bytt plan och kommit tillbaka igen. Det trodde jag faktiskt inte skulle ske, ens med en rejäl budget i Flygvapnet.
All heder åt dem.
Denna extra runda var ju knappast en planerad flygning. :)

Och fågelkollissioner är inte heller planerade...
Det var väl bra för er del att piloten behövde sina flygtimmar. För du tror väl inte att flygningen enbart var för uppvisningens skull?
Flygningen var planerad, men utförandet blev annorlunda än vad det var tänkt, vilket även det är väldigt bra träning

Mäktigt muller var det, ungefär en minut innan dom flög över och åtminstone tre minuter efteråt. Sist jag hade överflygning var förra året tror jag, när en rote brände över norra Stockholm för att mota ryssen över Östersjön. Ni vet den där gången när folk blev så jävla förolämpade att vi har en försvarsmakt som gör sitt jobb att det var gnällrapporter i flera dagar. Då brakade det bra mycket mer dock.

Bilden jag lade upp togs av en vän. Från sidan såg det bara ut som en väldigt djup V-formation, såg inte ens att det låg plan i mitten.

JLarsson, så jävla mäktigt.

Senast ändrad:
Jimel sa:
Fast jag tycker mer det ser ut som en pil än en gran ja.

Håller med om att formen kunde varit lite spetsigare och mer långsmal.
Men det kanske finns något säkerhetsskäl till att grenverket breder ut sig som en pil istället för att ligga tätare mot stammen och istället följa stammen längre bakåt.
Hur det än är så är filmen från JLarsson läcker.

Tillbaka
Topp