N_sandstrom
Aktiv medlem
[OT] Visa din gripengran...
Inte i Sverige iallafallmarr sa:akt1 sa:Hur många man aktiva i försvaret idag?
Hemvärnet?
Hemvärnet har inga gripen ;)
https://www.svd.se/hemvarnsman-gripen-med-sprangmedel
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte i Sverige iallafallmarr sa:akt1 sa:Hur många man aktiva i försvaret idag?
Hemvärnet?
marr sa:Skogling sa:marr sa:akt1 sa:Hur många man aktiva i försvaret idag?
Hemvärnet?
Touché!
:P
ooms sa:Varför är detta med Flygvapnets julgransformation så upphaussat i år? Inte bara denna tråd, flera tidningar skriver om det också.
När jag växte upp på 80-talet flög gamla F15 julgran med Viggen över Hälsingland varje lucia, och jag vill minnas F16 gjorde detsamma över Uppland när jag flyttade till Uppsala i mitten av 90-talet.
Har traditionen varit helt nerlagd under några år eftersom det är då upphaussat nu?
ooms sa:Varför är detta med Flygvapnets julgransformation så upphaussat i år? Inte bara denna tråd, flera tidningar skriver om det också.
När jag växte upp på 80-talet flög gamla F15 julgran med Viggen över Hälsingland varje lucia, och jag vill minnas F16 gjorde detsamma över Uppland när jag flyttade till Uppsala i mitten av 90-talet.
Har traditionen varit helt nerlagd under några år eftersom det är så upphaussat nu?
bigmollo sa:Jag tycker det är finare på påsken när de flyger som ett påskris.
Drosa sa:Hehe! Är hela svenska flygvapnet uppe och flyger samtidigt? Det tärde nog en del på årsbudgeten av flygbränsle det där.
plumse sa:Drosa sa:Hehe! Är hela svenska flygvapnet uppe och flyger samtidigt? Det tärde nog en del på årsbudgeten av flygbränsle det där.
Eftersom min ironiradar ibland ger falsk positiv indikering på sarkasm väljer jag att svara.
Det görs inga oplanerade flygningar. Granen räknas som en övning precis som all annan flygverksamhet.
Alltså är det bara tummen upp för granen ?
Konkret sa:bigmollo sa:Jag tycker det är finare på påsken när de flyger som ett påskris.
Tycker det var synd att dom inte flög som en snöflinga under vinterkriget.
staine sa:Konkret sa:bigmollo sa:Jag tycker det är finare på påsken när de flyger som ett påskris.
Flyger dom till midsommar också?
Drosa sa:En annan beteckning på JAS är husqvarna TF 325.
staine sa:Konkret sa:bigmollo sa:Jag tycker det är finare på påsken när de flyger som ett påskris.
geologen sa:staine sa:Konkret sa:bigmollo sa:Jag tycker det är finare på påsken när de flyger som ett påskris.
Majstångsformationen!
Eller inlagd-sill-formationen.
Fast mest troligt är det väl nubbeglasformationen.
Vilken tur för dig att du slapp se dessa hemska militärmaskiner.geologen sa:Satt i ett möte när de drog rakt över kontoret. Kollegan som satt en halvmeter bort såg dem genom takfönstret (synfältsbredd ca 4-5 grader rakt upp). Jag såg dem inte.
Då räknar du väl in de som finns utomlands också? Plus ett antal som står och samlar damm.marr sa:Konkret sa:Synd att det inte finns tiofaldigt så många bara.
Som mest hade vi väll 201. Nere på 98 i bruk nu.
Inte riktigt sant.plumse sa:Det görs inga oplanerade flygningar. Granen räknas som en övning precis som all annan flygverksamhet.
Fältprästen sa:Inte riktigt sant.plumse sa:Det görs inga oplanerade flygningar. Granen räknas som en övning precis som all annan flygverksamhet.
Förutom att incident-flygningarna knappast är planerade, men väl blir övningar, så vet jag i alla fall ett tillfälle nyligen då det inte blev riktigt som man tänkt sig.
Vid en uppvisning här i närheten på det lokala flygfältet så skulle det bli en Gripen-uppvisning. Så blev det också, men planet fick ganska snart ett fel och vek av hemåt igen. Tyvärr stod vi lite för långt ifrån högtalarna för att uppfatta vad som sas och vi trodde helt sonika att skattepengarna inte räckte mer än till någon looping och några svängar (det var en väldigt liten tillställning). Så vi drog sakta hemåt. En halvtimme senare och hemma fick vi se att en annan Gripen (förmodligen samma pilot) kommit tillbaka och nu gjorde hela uppvisningen.
Piloten hade alltså flugit hem, bytt plan och kommit tillbaka igen. Det trodde jag faktiskt inte skulle ske, ens med en rejäl budget i Flygvapnet.
All heder åt dem.
Denna extra runda var ju knappast en planerad flygning. :)
Kan väl köra den här upp och ner för strömmen.Snuten sa:Fräckt om de släppt lite bomber också!
itisasitis sa:Togs över centrala Stockholm.
Jimel sa:Fast jag tycker mer det ser ut som en pil än en gran ja.
<applåderar långsamt>xyz-saft sa:Jimel sa:Fast jag tycker mer det ser ut som en pil än en gran ja.
Ett pilträd har mycket mer hängande grenar än en gran.
JLarsson sa:Vi som stod i färdriktningen fick en fin show
Jimel sa:Fast jag tycker mer det ser ut som en pil än en gran ja.