[OT] Visa din gripengran...

Över Uppsala
5CA7AC9E-05C7-46B7-9E9C-BFC4C1A5215E.jpeg

Kul å se!! Nu förstår jag varför min kollega plötsligt försvann innan lunch. Han gillar det där :)
Var nere på stan (med honom) och fotade det förra året. Men nu fick det vara kände jag. Så bra man fick se fina foton här istället! :)

Jag såg dem från en halkig bergsknalle strax hitom lyftkranen på bilden. Var en av tre som tagit sig dit. En annan var en äldre dam som berättade för oss att hon var på samma ställe en kväll 1957 tillsammans med hundratals andra. Den gången fick de se Sputnik röra sig som en liten ljusprick över himlen. Det var stort.

Nåt om auroran? Att de håller på med övningar och sånt har jag inte koll på så jag undrade lite varför ett par gripar flög över hägersten igår samt varför vi mötte en camo-nätad lastbil igår kväll i mörkret

Ja, Aurora 23 är ju ingen hemlighet. Finns ganska detaljerad info var och när det flygs.

Kunde varit mer detaljerad säger jag. Som för några år sedan, när de flög över med en Osprey här. Var ju bara tur att jag fick se (och höra, jävla oväsen var det) den

Nej, brukar bara vara SK60 som kör med transponder och som jag sett på flightradar. Har aldrig nånsin sett de gripar som startar fr Ärna då och då.
Precis så. Aldrig sett en grip med transponder igång. Och syns de inte där, så skriver man inte om det.

Samma gäller alla gröna fordon.

Tillbaka
Topp