[OT] Visa ditt bakade, bröd, bullar & kakor osv.

Jag gjorde något som kanske skulle duga nu ikväll? Häften vetemjöl special fullkorn och hälften vetemjöl special. 1 msk sirap, en msk olivolja, lite salt. Runt tre dl vatten. Lagom med mjöl... Finns en guide på kungsörnens påse med fullkorns landningen. Det blev ganska fluffigt och mjukt, med hård skorpa.

Det blev rätt bra. Lite trist färg, vad är tricket bakom bageriernas glansiga yta? Kör de spray on tan som kroppsbyggarna?😂
IMG_20250201_072708.webpIMG_20250201_075935.webp

Jag står för torsdagsfikat på jobbet i morrn. Förmodligen för sista gången efter 15 år. Kommer att vara ledig på onsdagar fram till pensionen i juni.
Visa bilaga 750923
Ingen bullexpert direkt. Men kan vara de bästa kanelbullar jag gjort, luftiga och fina. Mina bullar brukar annars bli för kompakta.
Skärmavbild 2025-02-05 kl. 21.09.22.webp

Senast ändrad:
Ingen bullexpert direkt. Men kan vara de bästa kanelbullar jag gjort, luftiga och fina. Mina bullar brukar annars bli för kompakta.
Visa bilaga 750961
Tricket för att få fluffiga vetebröd är att inte smälta smöret (smält smör = vätska som binder mjöl) samt göra degen så vek (lite mjöl) man kan utan att det blir geggamoja.

Kvällens bakning, klassisk sirapslimpa. Blev av någon anledning ful som fan, men smakar som något jag vill ha prickig korv och oboy till. På ett bra sätt .

Bilagor

• PXL_20250205_204328819.webp
    PXL_20250205_204328819.webp
    471.2 KB · Besök: 60
Bättre total hydrering då, antar jag?
Inte vet jag. Men man kan ju undra om recepten i alla mina kokböcker har fel? Smält smöret står det. Kan inte påminna mig om att mammas kanelbullar var torra. Men så gick hon på Husmodersskola också. Mamma femma från höger nedre raden. Tidigt 40-tal.
Skärmavbild 2025-02-05 kl. 22.20.19.webp

Tidigt 40-tal.

Senast ändrad:
Visa bilaga 751089
Gjorde 2 mindre istället för en stor, för att ha i frysen. Men jag borde ju gjort frallor för det är enklare att ta fram 1-2 åt gången. Får se det som helgens projekt..

Jag bakar mest frallor av just den anledningen, men det funkar bra att skiva limpor innan man fryser. Sen kan man behöva benda isär de skivor man behöver, men det funkar.

Jag bakar mest frallor av just den anledningen, men det funkar bra att skiva limpor innan man fryser. Sen kan man behöva benda isär de skivor man behöver, men det funkar.
Skiva, lägg löst i frysen så de blir styckefrysta, sen kan du packa ihop dem. Funkar bra. Jag gör både och, trevligt med lite olika bröd.

Det blev rätt bra. Lite trist färg, vad är tricket bakom bageriernas glansiga yta? Kör de spray on tan som kroppsbyggarna?😂
Finns lite olika faktorer. Mer ånga gör ytan mer glansig och guldbrun istf matt och gråbrun, och det hjälper också brödet att expandera. Sen om man låter bröder vila i kylen över natten så får man dels bättre smak, men också de karakteristiska mikrobubblorna på ytan, här är ett exempel med båda sakerna:
1738885148638.webp

Skrytbröd utan nattlagring men rejäl "oven spring":
1738885901762.webp

Senast ändrad:
Ånga? Typ som i bake up bröd man sprayar på vatten innan de åker in i ugnen?
Och vila i kylen? Snackar vi alltså att ställa in ugnsvarm limpa direkt i kylen? Som den är eller övertäckt?

Jag har en djup långpanna i botten av ugnen som jag häller en liter vatten i när jag ställer in brödet.
Att låta degen vila och gotta sig i kylen över natten skapar mer smak och om man har jäst bra såna bubblor, för att sen baka på morgonen.

Ånga? Typ som i bake up bröd man sprayar på vatten innan de åker in i ugnen?
Och vila i kylen? Snackar vi alltså att ställa in ugnsvarm limpa direkt i kylen? Som den är eller övertäckt?
Kanska var lite otydlig, man låter brödet jäsa i kylen över natten INNAN man bakar det i ugnen :-). Jag har jäskorgar som gör att brödet håller formen, men har man inte det kan man improvisera med en skål med en mjölad handduk i.

För att skapa ånga får man jobba med vad man har, man kan spraya brödet med vatten, lägga in en gjutjärnspanna i ugnen innan uppvärmning och sen lägga på ett par isbitar samtidigt som brödet åker in. Enklaste sättet att få en mycket bättre yta är att baka brödet inuti en gjutjärnsgryta med locket på de första 20 minuterna, då stänger man inne fukten som kommer från degen.

Har inte alls varit sams med min surdeg den senaste tiden. I ren desperation köpte jag mig ett paket Manitoba Cream. Efter några veckors menlösa bröd var det trevligt att se en limpa med lite studs igen. Vet inte om det är tack vare mjölet eller för att jag gjorde varje moment ganska noggrant.

Relationen med en surdeg är inte helt enkel.

Vetesur. Nattjänst i kylskåp. Tillagat på förvärmt pizzastål.

IMG_6912.webp

Senast ändrad:
Vad har du för recept för attfå så fina?
Recept... Recept är svårt för surdeg eftersom min surdeg är inte som din surdeg, mitt mjöl kan vara annat, min kök kan vara varmare eller kallare än ditt, min ugn är inte din ugn... Men så här gör jag:

Dag 1 kväll: Blanda ca 1 dl surdeg med 100g vetemjöl och 100g vatten.
Dag 2 morgon: Fördeg + 100g fullkorn + 700g vetemjöl + 600g H2O + 22g NaCl. Knåda i maskin.
Dag 2: Sträck och vik degen ca 1 gång i timmen tills volymen har dubblats, om du är osäker ta ett separat prov i en medicinkopp. Passar bäst dagar man jobbar hemifrån och behöver en bensträckare mellan möten. Det här kan ta 3 timmar, men upp till 8 timmar nu på vintern när det är lite kallare. Forma till 2 limpor utan att trycka ut gasen ur degen och lägg i brödkorg (youtube för teknik).
- Låt jäsa en timme till.
- Sen kan man lägga in dem i kylen upp till 24h eller baka direkt, låt livet avgöra.
- Skåra och baka. Jag har en ångugn, men hade jag inte det skulle jag köra i en förvärmd gryta med lock 20 min + 20 min utan lock. Kanske 220 grader?

Det här är en ganska blöt deg, kan vara säkrare att testa med lite mindre vatten första gången.

Senast ändrad:
Alltså hittills har jag amatörmässigt låtit min deg jäsa i rund plastbunken jag blandat degen i - speciellt när den är lite blötare och jäsigare så klibbar den lätt fast respektive när man skrapar ur den för att få ner den i grytan så tappar den ju lite form och volym.

Vad finns det för knep för att lättare föra över den respektive är det där jäskorg kommer in i spelet?

Jag blöter händerna lätt när jag hanterar degen, då klibbar det inte så mycket.
Du kan mjöla en handduk och lägga i ett durkslag i brist på annat.

Alltså hittills har jag amatörmässigt låtit min deg jäsa i rund plastbunken jag blandat degen i - speciellt när den är lite blötare och jäsigare så klibbar den lätt fast respektive när man skrapar ur den för att få ner den i grytan så tappar den ju lite form och volym.

Vad finns det för knep för att lättare föra över den respektive är det där jäskorg kommer in i spelet?

Om ditt brödbak sker med någorlunda regelbundenhet är det väl värt att investera i jäskorg och lufttät låda. Och degskrapa om du inte redan har.

IMG_6947.webp

Just nu i det hemarbetande köket. Degskrapa från loppis, jäskorg från IKEA, plastlåda från Classe och helgens bröd i vikfasen. (Totalkostnad ca 150 kr)

(Grytbröd jäses såklart helst i runda jäskorgar.)

Senast ändrad:
Om ditt brödbak sker med någorlunda regelbundenhet är det väl värt att investera i jäskorg och lufttät låda. Och degskrapa om du inte redan har.

Visa bilaga 752996
Just nu i det hemarbetande köket. Degskrapa från loppis, jäskorg från IKEA, plastlåda från Classe och helgens bröd i vikfasen.

(Grytbröd jäses såklart helst i runda jäskorgar.)
+1 på det. Vill också lägga till att ett skrapkort är en väldigt billig och värd investering att göra. Allt utöver det är överkurs 😉

FCA7A951-DC25-44A4-9099-27522E254E25.webp

Sista slatten av affärns billigaste vetemjöl, blandat med mjöl uppfiskat från en container – nåt som passar för småkakor står det visst på förpackningen. Två små duttar torrjäst, en stadig stril salt i näven, vatten. Ihopblandat högst en minut och lämnat vind för våg på bänken över natten.

Det är till slut plusgrader nattetid så temperaturen sjunker bara till fjorton femton grader inomhus. Ett stadigt trummande på plåttaket när vi vaknar, dimma i horisonten.

Kroppen tung av pms och världens skit. Gubbarna håller som vanligt på och krigar om vem är störst, bäst och vackrast. Vem som har rätt till andras kroppar, tid, livsutrymme.

Degen klickas i burkugnen som ställs på en av den lilla gasspisens två plattor. Söndagsintervjun i p1 under täcket medan brödet gräddas. När det luktar som det nästan är på väg att bli bränt är brödet klart.

Te från matmissionen, krusbärsmarmelad gjord av bär från de halvdöende buskarna som vi försöker återuppliva. Utanför har regnet slutat falla och droppar i den lilla kvasten till träd fångar blicken och det försiktiga ljus som tränger genom dimman.

Brödet är lite segt och fyller munnen med nåt annat. Nåt trösterikt om händer som knådat degar i århundraden, om att det finns andra vägar att göra, leva. Inget är som du tror.

Visa bilaga 753591

Sista slatten av affärns billigaste vetemjöl, blandat med mjöl uppfiskat från en container – nåt som passar för småkakor står det visst på förpackningen. Två små duttar torrjäst, en stadig stril salt i näven, vatten. Ihopblandat högst en minut och lämnat vind för våg på bänken över natten.

Det är till slut plusgrader nattetid så temperaturen sjunker bara till fjorton femton grader inomhus. Ett stadigt trummande på plåttaket när vi vaknar, dimma i horisonten.

Kroppen tung av pms och världens skit. Gubbarna håller som vanligt på och krigar om vem är störst, bäst och vackrast. Vem som har rätt till andras kroppar, tid, livsutrymme.

Degen klickas i burkugnen som ställs på en av den lilla gasspisens två plattor. Söndagsintervjun i p1 under täcket medan brödet gräddas. När det luktar som det nästan är på väg att bli bränt är brödet klart.

Te från matmissionen, krusbärsmarmelad gjord av bär från de halvdöende buskarna som vi försöker återuppliva. Utanför har regnet slutat falla och droppar i den lilla kvasten till träd fångar blicken och det försiktiga ljus som tränger genom dimman.

Brödet är lite segt och fyller munnen med nåt annat. Nåt trösterikt om händer som knådat degar i århundraden, om att det finns andra vägar att göra, leva. Inget är som du tror.
Imponerande, containermjöl har jag aldrig fått tag i men det verkar rätt bra... Eller... Kanske är det något annat inblandat, talang, erfarenhet, känsla... Sånna saker...

Tillbaka
Topp