[OT] Visa ditt pizzabak

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
[OT] Visa ditt pizzabak
En tråd för cyklande pizzabagare.
IMG_7318.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Ungefär så här brukar det se ut när jag gräddat pizza i kamadogrillen. Är bra sugen på att komplettera med en gasoldriven pizzaugn (Ooni Koda?) för att få ner driftkostnaden, med tanke på kol och slitage på grillens packningar.
IMG_20221119_191612.jpg

Degen är ett eget recept, men inga märkvärdigheter:

900 g tipo 00-mjöl
18 g salt
6,6 g jäst
585 g vatten

Blanda ihop, täck med plastfolie och låt jäsa i rumstemperatur ca 8-10 timmar.
Bolla därefter till 6 bollar och låt jäsa i kylen ca 5 dygn. Jag använder här en burk med lock för varje boll.

Grädda i ca 90 sekunder i 400-450
grader.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har en Ooni Koda och kör oftast 24-timmars-deg men det är lätt att glömma att fixa dagen innan.

Nedan är dock bakad i vanlig ugn på baksten och typ 6-timmars deg. Det är dock väldigt värt att göra riktig deg, inte mera jobb men grymt mycket godare och skönare att baka ut!

Tycker det är lite klurigt att få pizzan jämnt gräddad i Oonin, hur gör ni? Har insett att man måste sänka värmen en del från fullt innan man börjar grädda.

20220817_174434.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
Har en Ooni Koda och kör oftast 24-timmars-deg men det är lätt att glömma att fixa dagen innan.

Nedan är dock bakad i vanlig ugn på baksten och typ 6-timmars deg. Det är dock väldigt värt att göra riktig deg, inte mera jobb men grymt mycket godare och skönare att baka ut!

Tycker det är lite klurigt att få pizzan jämnt gräddad i Oonin, hur gör ni? Har insett att man måste sänka värmen en del från fullt innan man börjar grädda.

Visa bilaga 625862

För mig som kör pellets är det i regel bara att elda på. Jag roterar mina pizzor. Kör ca 45 s på första och sedan 2-3 vänd på 10-30s (man får hålla koll) där jag tar ut pizzan på spaden och vänder med handen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag kör en koda16 och svetsade ihop en snurrspade liknande oonis. Roterar i ugnen några gånger under gräddningen. Det går ju så fort att grädda, så man hinner ju ändå inte göra något annat under tiden (eller, tja, snurra kan man ju göra med ena handen och använda den andra för vätskeintag under tiden...)

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag som befinner mig i min inlärningskurva ser fördelar att lyfta ut pizzan för att vända för hand utanför ugnen. Då har jag bättre koll. Det är både lätt att bränna och att elden falnar i min lilla ugn.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ah, nu fattar jag trådlistan, det är typ bara en handfull trådar som handlar om cykling. Tack.

Några bra tips om en vill bygga en egen sunkig, trashig ghetto-ugn? Skulle det gå att modifiera en murgrill som ibland bortskänkes på blocket?
Då är detta ugnen för dig. Inte provat själv men bygginstruktion finns i Lilla Napolis bok.

Grillmårran, pizzaugn

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag som befinner mig i min inlärningskurva ser fördelar att lyfta ut pizzan för att vända för hand utanför ugnen. Då har jag bättre koll. Det är både lätt att bränna och att elden falnar i min lilla ugn.

I små ugnar är det nästan att föredra oavsett att göra så. Jag körde med en Koda 16” tidigare. Roterade pizzan i ugn med vändspade på slutet, men startade en o annan pizza-brasa på det sättet.

Dock bra att använda en separat spade för detta. Spaden får inte vara varm när man ”kastar” upp en ny ogräddad pizza på den.

[OT] Visa ditt pizzabak
Snöat in på pizzabak senaste två åren. Främsta upptäckten är nog hur viktigt korrekt jäsning är för resultatet och lätthet i hanteringen, +-0,5 graderC under jäsningen märks direkt. Kör oftast 24h vid 20 gradC.

Byggde en enkel degkyl förra sommaren som gjort underverk, framför allt nu när inomhustemperaturerna växlar.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?
Det är inte kört alls... det är ju bara att komplettera med en uteugn! ?
Jag körde i vanliga ugnen på tjocka aluminiumplåtar (som lagrar en del värme...) men det blev inte som jag ville. Köpte en gaseldad för två somrar sen och helt plötsligt blev det precis som jag ville ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?

Tyckte det funkade hyfsat i vanlig ugn. Men blir så klart svårt att få till mjuk naplolitansk pizza iom den lägre temperaturen.

Jag körde:
Pizzastål så långt upp i ugnen det går men utan att du slår i grillelementet när du tar ut och in pizzan. Värm upp stålet ordentligt innan gräddning, typ 30-40 min på rundvärme.

Kör endast övervärme/grill när det är dags att grädda och (om du vill nörda) lär dig tajmingen för när grillelementet slår på och av så att du stoppar in pizzan några sekunder innan det slår på.

[OT] Visa ditt pizzabak
Såhär i början av min pizzabagarkarriär satsar jag på att göra lite mindre, ca 180g-pizzor. Lite enklare att hantera, får ut fler pizzor på samma deg, går att misslyckas mm. Vi landar dem på en stor skärbräda och skär upp så alla får en slice innan nästa pizza kommer som vi delar på. Margheitas varieras med biancos. Ingen behöver vänta eller äta kall pizza heller.

[OT] Visa ditt pizzabak
Såhär i början av min pizzabagarkarriär satsar jag på att göra lite mindre, ca 180g-pizzor. Lite enklare att hantera, får ut fler pizzor på samma deg, går att misslyckas mm. Vi landar dem på en stor skärbräda och skär upp så alla får en slice innan nästa pizza kommer som vi delar på. Margheitas varieras med biancos. Ingen behöver vänta eller äta kall pizza heller.
Kör samma upplägg här ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag köpte en vedeldad Ooni Koda 12 i vintras och har börjat experimentera. När jag gör degen så kör jag vinkylen på 18° som degkyl. Har testat lite olika recept, här pizzor gjorda på en 48 timmars bigadeg på 100% Molino Pizzuti (min första biga). Degen blev väldigt lätthanterlig och god, men ena lite väl bränd på sina ställen. Har fått lite bättre rutin med ugnstemperaturen på senare omgångar. Väldigt kul, men obra när man samtidigt vill gå ner i vikt!

IMG_0603.png

IMG_0609.png

[OT] Visa ditt pizzabak
Punk, diy osv. För några år sedan när pizzaugnar var rätt dyra, så byggde jag denna av ett oljefat, lecakulor och eldfasttegel. Totalkostnaden var väl ca 300kr. Borde dock använt stenull istället för lecakulor som isolering. Men den används ganska flitigt. Termometern tålde dock inte ständiga uppvärmningar till 400grader, så den är oläslig numera, trots att den skulle klara över 500.
Ni som har köpta som eldas med ved, håller dom värmen bra? Denna dyker så fort det inte brinner i den. Ska ta och isolera lite mer är tanken.
Kör med tipo 00 mjöl, och helst nåt degrecept av Cramby, dock så jäser jag den sällan flera dagar. Det brukar få räcka med några timmar eller över natten.

344363509_777714000650718_2624380723314319404_n.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
OT!!
Vad ska man köpa för gasoleldad uteugn som ger fullgott resultat?

Fullgott är ju relativt och beror på vad man vill uppnå. Jag har inte provat så många av de billigare. Men går säkert baka helt ok i de billigaste från Netonnet.

Ooni Koda 16” är bra. Allt under 16” går f.ö. bort i min värld, blir för litet. Edit Planet Sorrentino ser bra ut (lille bror till min ugn).

Vill man baka Napolitansk pizza behöver man komma upp i 450-500 grader och ha Biscotto-golv. Går uppgradera i alla ugnar, men bättre att få rätt från början.

[OT] Visa ditt pizzabak

Vår ugn är minst 15 år gammal i alla fall. Vanlig tjock baksten, max värme i ugnen med stenen inne i en timme. Sen är det bara baka på, 5 minuter brukar vara lagom. Fortsätt med max värme.

Jag brukar lägga den utbakade degen på ett bakplåtspapper som jag kör in spaden under, sen kan man lämna pappret under pizzan i ugnen eller så drar man med det ut när man lägger in pizzan.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ooni Koda 16” är bra. Allt under 16” går f.ö. bort i min värld, blir för litet. Edit Planet Sorrentino ser bra ut (lille bror till min ugn).

Ja jag ångrar lite att vi inte köpte 16" Oonin faktiskt. Men den är så stor :-)

En av de första Oonibakade pizzorna, bara tomatsås och ost.

20220813_181302 (1).jpg

Favorit är nog bara med (kallrörd) tomatsås, burrata och lite riven parmesan. Sen har min äldsta son hittat på en som är stapelvara hemma också med creme fraiche, hyvlad potatis, kallrökt lax, hallouni och parmesan på, inte så klassisk men galet god. Den gör vi jämt :)

20230326_171712.jpg

[OT] Visa ditt pizzabak
OT!!
Vad ska man köpa för gasoleldad uteugn som ger fullgott resultat?
Kolla in butiken med det underbara namnet www.pizzapartyshop.com
Jag har en Emizione med 40x70 bakyta. Finns även en lillebror till denna som är 40x40. Bild kommer till helgen då nya bänken är klar!
Sedan finns Roccbox, inte testat själv men ska vara bra.

Som sagt ovan, hellre för stor ugn än för liten och biscotto golv är att föredra.
Rekommenderar inte Ooni med gasol, liten öppning ojämn temperatur i golvet och jävligt vindkänslig.

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Fullgott är ju relativt och beror på vad man vill uppnå. Jag har inte provat så många av de billigare. Men går säkert baka helt ok i de billigaste från Netonnet.

Vill man baka Napolitansk pizza behöver man komma upp i 450-500 grader och ha Biscotto-golv. Går uppgradera i alla ugnar, men bättre att få rätt från början.
Napoletanska pizzor i Ooni Fyra är inga probs. Förelda och rejäl brasa vid gräddning. Lågorna täcker ungstaket när brasan går på fullt. Det jäser till rejält vid gräddningen ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Snöat in på pizzabak senaste två åren. Främsta upptäckten är nog hur viktigt korrekt jäsning är för resultatet och lätthet i hanteringen, +-0,5 graderC under jäsningen märks direkt. Kör oftast 24h vid 20 gradC.

Byggde en enkel degkyl förra sommaren som gjort underverk, framför allt nu när inomhustemperaturerna växlar.
Hur löste du en diy degkyl?
Letar efter en begagnad vin kyl men alla är för stora eller för små...

[OT] Visa ditt pizzabak
Napoletanska pizzor i Ooni Fyra är inga probs. Förelda och rejäl brasa vid gräddning. Lågorna täcker ungstaket när brasan går på fullt. Det jäser till rejält vid gräddningen ?

Allt är relativt, som sagt ?
Men absolut. Det finns massor med bra allternativ (och en del skitdåliga). Ooni och Edit Planet tycker jag verkar göra genomgående bra hemma-ugnar. För lite större pjäs finns Scandinavian Pizza som är en svensktillverkad som verkar kalas.

Vore ju kul att bygga en själv oxå så klart. :)

[OT] Visa ditt pizzabak
Hur löste du en diy degkyl?
Letar efter en begagnad vin kyl men alla är för stora eller för små...

Tog kyldelen från en gammal kylväska med peltier-kylelement. Styning av en rasberry pie pico och några reläer. Köpte en frigolitlåda (för kylfrakt) för 150kr och stoppade allt i. Total kostnad runt 350 kr. Men då hade jag kylväskan sedan innan.

Har funkat väldigt bra. Har gjort så att det går att ställa in tempkurva och håller temperaturen väldigt stabil, kör allt mellan rumstemp och ner till 3-4 grader.

Kanske inte den enklaste lösningen men kul pillande.

Nästa steg blir nog att bygga in den i något köksskåp.

[OT] Visa ditt pizzabak
Pizzastål! Lägg stålet på gallret så högt upp i ugnen du bara kan utan att det blir för svårt att lägga in pizzan (använd spade), och sätt ugnen på max temp i typ en timme. Om du har kombinerad grill+över/undervärme så använd det. Annars ska det funka med att värma stålet med över- och undervärme och sedan byta till grill 20 min innan man börjar grädda pizzan, som jag förstått det.

Jag har ett gourmetstål light och ugn med pizzaläge (grill och varmluft samtidigt), och det blir kanongod pizza på det. Luftig och frasig botten, lagom seg. Inbillar mig att varmluften har samma effekt som luften i en vedeldad ugn ? Viktigt också att man drar ut degen och inte kavlar den.
1670986058667835.jpg

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Visa ditt pizzabak
Oftast varmluft o det funkar ju men ibland orkar vi stöka med pelletsdriven Ooni. Rök eld mjöl och kaos med hela familjen. Men pizzorna smakar som i Italien. Håller med om att de behöver ut och snurra ett par gånger för att bli hyfsat jämna.

Jag tycker dock det är väldigt svårt att få igång elden i den. Just i den för enbart pellets. Har försökt på lite olika sätt, har ni hittat några säkra trick och metoder?

Tillbaka
Topp