Fjärdebrunn
Aktiv medlem
[OT] Visa ditt pizzabak
En tråd för cyklande pizzabagare.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[OT] är en förkortning för On Topic.Men det är väl OnT?
Upp till betraktaren…[OT] är en förkortning för On Topic.
//j
Har en Ooni Koda och kör oftast 24-timmars-deg men det är lätt att glömma att fixa dagen innan.
Nedan är dock bakad i vanlig ugn på baksten och typ 6-timmars deg. Det är dock väldigt värt att göra riktig deg, inte mera jobb men grymt mycket godare och skönare att baka ut!
Tycker det är lite klurigt att få pizzan jämnt gräddad i Oonin, hur gör ni? Har insett att man måste sänka värmen en del från fullt innan man börjar grädda.
Visa bilaga 625862
[OT] är en förkortning för On Topic.
//j
Då är detta ugnen för dig. Inte provat själv men bygginstruktion finns i Lilla Napolis bok.Ah, nu fattar jag trådlistan, det är typ bara en handfull trådar som handlar om cykling. Tack.
Några bra tips om en vill bygga en egen sunkig, trashig ghetto-ugn? Skulle det gå att modifiera en murgrill som ibland bortskänkes på blocket?
Då är detta ugnen för dig. Inte provat själv men bygginstruktion finns i Lilla Napolis bok.
Grillmårran, pizzaugn
Gaaahh, mina ögon…Då är detta ugnen för dig. Inte provat själv men bygginstruktion finns i Lilla Napolis bok.
Grillmårran, pizzaugn
Bara det blir bra pizzor så tycker jag grillmårran är snygg!Gaaahh, mina ögon…
Kolla deras Youtube kanal, Lilla Napoli TVTack! Exakt vad jag sett framför mig. :)
Då är detta ugnen för dig. Inte provat själv men bygginstruktion finns i Lilla Napolis bok.
Grillmårran, pizzaugn
Jag som befinner mig i min inlärningskurva ser fördelar att lyfta ut pizzan för att vända för hand utanför ugnen. Då har jag bättre koll. Det är både lätt att bränna och att elden falnar i min lilla ugn.
Det är inte kört alls... det är ju bara att komplettera med en uteugn! ?Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?
Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?
Kör samma upplägg här ?Såhär i början av min pizzabagarkarriär satsar jag på att göra lite mindre, ca 180g-pizzor. Lite enklare att hantera, får ut fler pizzor på samma deg, går att misslyckas mm. Vi landar dem på en stor skärbräda och skär upp så alla får en slice innan nästa pizza kommer som vi delar på. Margheitas varieras med biancos. Ingen behöver vänta eller äta kall pizza heller.
Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?
OT!!
Vad ska man köpa för gasoleldad uteugn som ger fullgott resultat?
Ooni Koda 16” är bra. Allt under 16” går f.ö. bort i min värld, blir för litet. Edit Planet Sorrentino ser bra ut (lille bror till min ugn).
Kolla in butiken med det underbara namnet www.pizzapartyshop.comOT!!
Vad ska man köpa för gasoleldad uteugn som ger fullgott resultat?
Napoletanska pizzor i Ooni Fyra är inga probs. Förelda och rejäl brasa vid gräddning. Lågorna täcker ungstaket när brasan går på fullt. Det jäser till rejält vid gräddningen ?Fullgott är ju relativt och beror på vad man vill uppnå. Jag har inte provat så många av de billigare. Men går säkert baka helt ok i de billigaste från Netonnet.
Ooni Koda 16” är bra. Allt under 16” går f.ö. bort i min värld, blir för litet. Edit Planet Sorrentino ser bra ut (lille bror till min ugn).
Vill man baka Napolitansk pizza behöver man komma upp i 450-500 grader och ha Biscotto-golv. Går uppgradera i alla ugnar, men bättre att få rätt från början.
Hur löste du en diy degkyl?Snöat in på pizzabak senaste två åren. Främsta upptäckten är nog hur viktigt korrekt jäsning är för resultatet och lätthet i hanteringen, +-0,5 graderC under jäsningen märks direkt. Kör oftast 24h vid 20 gradC.
Byggde en enkel degkyl förra sommaren som gjort underverk, framför allt nu när inomhustemperaturerna växlar.
Napoletanska pizzor i Ooni Fyra är inga probs. Förelda och rejäl brasa vid gräddning. Lågorna täcker ungstaket när brasan går på fullt. Det jäser till rejält vid gräddningen ?
Hur löste du en diy degkyl?
Letar efter en begagnad vin kyl men alla är för stora eller för små...
Pizzastål! Lägg stålet på gallret så högt upp i ugnen du bara kan utan att det blir för svårt att lägga in pizzan (använd spade), och sätt ugnen på max temp i typ en timme. Om du har kombinerad grill+över/undervärme så använd det. Annars ska det funka med att värma stålet med över- och undervärme och sedan byta till grill 20 min innan man börjar grädda pizzan, som jag förstått det.Alltså, hur gör man om man har en 25 år gammal vanlig ugn utan finesser ? Finns grillfunktion dock. Är det helt kört ?
Kollar oxå Vito.Den här videon tycker jag var bra om man skulle råka få en för kladdig deg:
Man kan ju spara pengar och mäta jäsvolym istället. Jag kör med en medicinkopp som kostar kanske en tiotusendel av en jäskyl.Hur löste du en diy degkyl?
Letar efter en begagnad vin kyl men alla är för stora eller för små...