[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Är det nån som gör krispig och tunn pizza? Ser bara den ena heffaklumpen efter den andra, har personligen aldrig förstått tjusningen riktigt i den napoletanska stilen där allt bara flyter ihop till en enda massa. ?
Tunna kanter och kavel, många "fel" men gott ändå ?
IMG_1271.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja ja, "pizzabaket" är "färsk" köpepizza från Ica, men premiären för några år sedan blev inget bra. Smakade konstigt, så ugnen har blivit stående några år. Vill nu testa utan att lägga ner min själ i det. Ingen bi-smak denna gång. Jag hade nog inte bränt ur det ordentligt då. Nu ska jag nog våga mig på ett riktigt bak någon gång.

Ugnen är en uuni pellets i rostfritt stål.

20240504_175223.JPG

[OT] Visa ditt pizzabak
Första försöket med egen surdeg.
Vanlig ugn och pizzasten.

Fegade, i morgon blir det en tunnare botten.

Bilagor

• IMG_0011.jpeg
    IMG_0011.jpeg
    261 KB · Besök: 88
[OT] Visa ditt pizzabak
1000011569.jpg

Några av dagens pizzor. Den till höger har hamnat med fyllningen neråt på golvet eftersom bakplåtspappret tog eld och det blev liiite stressigt inne i köket.

Gjorde några Margarita och sedan på lufttorkad skinka, ruccola och rostade pinjenötter till oss vuxna.
Vanlig IKEA-ugn med pizzastål från Ullared. Familjen föredrar hemmapizza framför köpt, s jag är lite stolt.

/A

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag gjorde pizza på libabröd. Är det fusk? Men gott blev det!

Tjena!

Det är en rätt trevlig variant.
Fuska jag "på riktigt" så köper jag Pop Bakerys Surdeg på påse, oväntat bra resultat på den. Icas egna är rätt bra också.
Provade Garants färdiga degboll, men den var katastrof trots att den verkar bäst när man läser innehållsförteckningen. Gick knappt att baka ut utan att den sprack.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vi har ett 11mm stål tjockt stål i ugnen som vi bakar pizzan på. Skuret i 3 delar för att orka flytta på klumpen.

Blir otroligt bra resultat.

Så varmt det går+grill allt man vill på, men mozzarellan lägger vi på frusen, så den inte blir vätska i ugnen.

Enligt internet är sten bättre i "riktig" ugn, men för oss vanliga skall stål ge bättre värmeöverförande egenskaper.

Hur som verkligen bra resultat!

Screenshot_20240510-105156.png

[OT] Visa ditt pizzabak
Är det nån som gör krispig och tunn pizza? Ser bara den ena heffaklumpen efter den andra, har personligen aldrig förstått tjusningen riktigt i den napoletanska stilen där allt bara flyter ihop till en enda massa. ?
Du är bara förstörd av dåliga fryspizzor samt "skräppizza" som är (var?) svenska normen. Pizzan smakar lika dåligt i ystad som i haparanda då samma använder samma skit som topping (sparad krona). Svensken vet inte bättre och äter :)

[OT] Visa ditt pizzabak
Du är bara förstörd av dåliga fryspizzor samt "skräppizza" som är (var?) svenska normen. Pizzan smakar lika dåligt i ystad som i haparanda då samma använder samma skit som topping (sparad krona). Svensken vet inte bättre och äter :)

Äter inget av det du beskriver utan nästan bara hemmabakad pizza just för att snudd på alla ställen som serverar pizza hakat på hypnosen med "napoletansk stil"....... För mig är pizzadegen är en bärare av smakerna som läggs på, inte att degklumpen ska vara måltiden.

[OT] Visa ditt pizzabak

Tjena!

En av våra lokala pizzerior serverar riktigt bra romersk pizza. Vilket är det som svenska pizzor härstammar ifrån.
Den napolitanska trenden är jätterolig* men det borde dyka upp fler ställen som gör bra romersk. En riktigt tunn krispig pizza med knappt någon kant, där man inte behöver göra ett napolitanskt veck, är också fantastisk.

*Det har dock poppat upp alldeles för många halvdana ställen iom trenden.
Än så länge är Lilla Napoli ohotad etta i min värld. Även om priset har gått upp med 25% på pizzorna. Svindyrt med 115:- för en pizzajävel. ?

[OT] Visa ditt pizzabak
115kr är ju ett fynd! 150kr får man räkna för en napoletansk i Uppsala, eller ja, en Margherita går nog att få för 120kr.

[OT] Visa ditt pizzabak
115kr är ju ett fynd! 150kr får man räkna för en napoletansk i Uppsala, eller ja, en Margherita går nog att få för 120kr.

Tjena!

Det dryper så mycket ironi i min mening att den påminner om en riktigt sunkig kebabpizza.
Inte nog med att det är löjligt gott på LN, det är löjligt billigt. Jag hade utan att blinka betalat 200:- för en av deras pizzor.

[OT] Visa ditt pizzabak
DSC_5340.JPG

En kollega provar.
DSC_5344.JPG

Salamipizza men något ojämn färg. Fortfarande ätbar...
DSC_5346.JPG

Ett gäng matlådepizzor. Två högra: Fior di latte, San marzano, sparris, parmesan och olivolja. Hyvlad parmesanost, pressad citron och rostade pinjenötter efter bak.

Två vänstra: San marzano, Fior di latte, salami Napoli, oregano, oliver, parmesanost och olivolja.
DSC_5348.JPG

18 gäster + 5 i familjen. 29 pizzor bakades. Två veckor till nästa AW med en polares jobb...

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad kör du för burkar för jäsningen? Mina är aningen små.
Ja, de är från Lilla Napoli, men samma finns på ICA. Förut fanns de bara vita, men Lilla Napoli tjatade och tillslut lyckades de få dem att tillverka genomskinliga. De är på 5 dl. Jag har 30 vita och 20 genomskinliga... ha ha.. normalt folk tycker jag är lite tokig.

Gör 230-240 g bollar och tycker att bäst jäsning är ca 5 mm från locket.

Prepp... 1.25 kg Fior di latte.
DSC_5366.JPG

Först Marinaran på väg till bordet

DSC_5367.JPG

Sen rullade det på som vanligt. De pratar och jag bakar, så slipper jag sitta och vara trevlig ?

Körde på samma pizzor som förra gången.

DSC_5372.JPG

Margaretha
DSC_5374.JPG

DSC_5369.JPG

Sparris och parmaskinka.
DSC_5376.JPG

Matlådepizzor ?
DSC_5378.JPG

Regnvädret var massivt och oroväckande nära, men vi klarade oss precis.
Screenshot_20240527-203125.png

Sista pizzan klar. Bara disk och städning kvar nu...
DSC_5377.JPG

Trevlig kväll ?

Bilagor

• DSC_5373.JPG
    DSC_5373.JPG
    339.2 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Blev det bra. Vilket recept använde du? Dottern är glutenintolerant så skulle vara kul om jag kunde baka en pizza i vår Ooni till henne

/Jari
Blir mkt bra. Har du lägre temperatur, runt 400 i ooni så får du till luftigare kanter. Vill du ha låga kanter så kör 500 grader. Jag kör Smilla luuks recept, med Semper mix mjölet. Inte fin eller grov utan mix. Om jag gör degen dagar före så skippar jag bakpulver och drar ner på torrjästen.
Har du 350 grader så blir det fina inbakade pizzor. Torrjäst blandas naturligtvis i mjölet och inte som färsk jäst.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ok, nybörjade på detta men när NetOnNet sålde en pelletsugn för 990kr så kunde jag inte låta bli. Behöver ett nybörjarrecept på pizzadeg tills imorgon. Napoletansk får det väl bli, har Tipo 00, torrjäst, salt och vatten hemma, kan nån skriva ett idot-säkert recept och hålla mig i handen tro?

En googling senare: följa detta slaviskt? https://italienskpizza.se/napolitansk-pizzadeg/

[OT] Visa ditt pizzabak
Ser rimligt ut. Kallvatten funkar lika bra när degen ändå skall jäsa ett helt dygn.
Jag brukar inte heller knåda så värst länge. När degen börjar bli smidig att jobba med så räcker det.
Håll koll på jäsningen och ställ in i kylen om det går för fort. Räkna med en dubblering av volymen som mål

[OT] Visa ditt pizzabak
Har provat torrjäst men inte lyckats. Svärfar bakar med torrjäst och det går bra.
Internationellt är torrjäst vanligare än färskjäst. Jag har kört med Lidls torrjäst i vanligt bröd och det fungerar minst lika bra som färskjäst.
Har provat baka pizza med torrjäst och jag tycker det fungerar som färskjäst, men är dock inte pizzaproffs.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag kör detta som basrecept.
Typ exakt så brukar jag också göra. Brukar ha 65 % vatten och så viker jag degen tills den är klar med väldigt oregelbundet intervall för att passa in i familjelivet. Processen brukar ta 2-3 h och när viken kommer spelar ingen roll. Man känner på degen när den inte jämnar till sig mera.

[OT] Visa ditt pizzabak
[OT] Visa ditt pizzabak
Håll koll på jäsningen och ställ in i kylen om det går för fort. Räkna med en dubblering av volymen som mål
Detta bygger dock på en del erfarenhet.. hur fort är för fort? :-) Och typ när i tid behöver jag hålla koll, är det redan efter nån timme eller senare?

Finns det nån "optimal" tid innan pizzabaket att fixa degen? Nu skjuter jag fram det hela tills imorgon kväll (tänkt pizzabak på lördag kväll alltså), men är det bättre att göra degen samma dag?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag sätter degen kvällen innan, normalt. Blandar och kör vika-vila 3-4 varv sedan täcks den och får stå i svalt hörn till förmiddagen efter. Jästiden kan regleras med mängd jäst och temp. I kylen går det att ha den i 24h men då får man vara väldigt försiktig med jästen. Testa! Helst ska degen inte så mycket mer än dubblas.

Häller ut och viker bollar. De står i oljade burkar. Brukar börja i kylen och ta ut någon timma innan bak.

Tillbaka
Topp