[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag använder nästan uteslutande Ramlösa kvarn tipo 00. Men är sugen på att beställa något annat mjöl från Lilla Napoli.
Vet någon vad Ramlösa kvarn tipo 00 har för W?

Bilagor

• IMG_3033.jpeg
    IMG_3033.jpeg
    972.9 KB · Besök: 85
[OT] Visa ditt pizzabak
Jo det finns i Uppsala också.
Men Ramlösa är halva priset, typ.
Brukar göra 6x270gram pizzor varannan vecka ibland varje..
Köpet du 10kg så betalar du 29:-/kg på Lilla Napoli. Har du sedan en rabattkod så får du -10%. Utslaget blir det mjölkostnad på ca 4,84:- per pizza utan rabattkod.
Känns som det är fel ställe att snåla in och spara 2,00:- per pizza med det jobbet man lägger ner och göra hemmabakat.

Skickar rabattkod via pm om så önskas.

[OT] Visa ditt pizzabak
Fick halvdant lyft i ugnen. Tror viss överjäsning förelåg i slutsteget. Detta trots jästkorn stort som ett majskorn. 25 grader ute och inne tryckte på.

[OT] Visa ditt pizzabak
Är det någon här inne som testat elektrisk pizzaugn (eller är det som att svära i kyrkan)?
Har funderat på att köpa en sån här Panetti Pizetta Primo, men även om den verkar placera sig bra i tester så vill jag gärna få lite input från någon som använt den eller någon liknande modell privat.

[OT] Visa ditt pizzabak
Är det någon här inne som testat elektrisk pizzaugn (eller är det som att svära i kyrkan)?
Har funderat på att köpa en sån här Panetti Pizetta Primo, men även om den verkar placera sig bra i tester så vill jag gärna få lite input från någon som använt den eller någon liknande modell privat.
De tappar ju lite kredd i att de använder kavel i videon

[OT] Visa ditt pizzabak
Syns ju tydligt på videon att man garanterat får ligga om man köper den ugnen, what's not to like?
Syns även tydligt att personerna i videon lika gärna kunnat äta en Billys eller en Grandiosa och varit lika nöjda med det.
Det spelar liksom ingen roll om ugnen är bäst i världen, släpper man igenom en sådan dålig video så tyder det på kraftigt bristande omdöme i ledningen och det känns som om jag hellre lägger pengarna någon annanstans.

Efter lite mer efterforskningar så har jag landat i att om jag ska köpa en elektrisk ugn så blir det förmodligen en Ooni Volt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag köper deg från lokala pizzerian o kör i weber klotgrill på en sten….

Min pizza ser inte ut som era… framförallt inte lika fluffiga kanter, mer platta utan fluff… ( tyvärr inga bilder)

Är fluffiga kanter ngt man eftersträvar???

Vad är anledning till avsaknad av fluff?

[OT] Visa ditt pizzabak

Min pizza ser inte ut som era… framförallt inte lika fluffiga kanter, mer platta utan fluff… ( tyvärr inga bilder)

En möjlig anledning är en något överjäst deg. Då behöver man en jämnare värme (så man lättare kan justera) än en grill har

[OT] Visa ditt pizzabak

Du behöver värme ovanifrån. Din grill är het underifrån och bidrar med för lite konvektionsvärme ovanifrån.

[OT] Visa ditt pizzabak

De allra flesta pizzerior kör romanska pizzor och deg för det. Stora utan speciellt uppjästa kanter. De flesta här kör napolitanska pizzor där rejäl kanter ingår. Olika skolor.

[OT] Visa ditt pizzabak
Testade att låta degen gå 12 tim i kylskåpet efter 1 tim i köket i går. Högst begränsad jäsning och deg utan bubblor i. Bollade och lät burkarna stå i rumstemperatur 10 tim till. Åter begränsad jäsning om än dubblad storlek.

Pizzorna ville inte jäsa upp som de brukar. Kärnan i kanterna blev lite degiga trots bra flås i pizzaugnen.

Jag hade nog lite mindre m jäst (ärta) och ”stukade” degen i kylen.

På hästen igen bara.

[OT] Visa ditt pizzabak

Många pizzerior kör helt enkelt bakpulver istället för jäst, då får man traditionella svenska pizzakanter

[OT] Visa ditt pizzabak
Satte en deg på Caputo 00-mjöl med 65% vatten förra helgen. Jäste ett par timmar i bunke, sedan bollade jag upp i jäsburkar som lades i matkällaren i ca 22 timmar.
Dessvärre var burkarna en aning små, så degen fyllde ut så att locken bågnade och på ca hälften av burkarna hade degen även trängt ut i locket. Jag upplevde även att det var svårt att få ur degen ur burkarna utan att hantera den mer än jag önskade, så det kändes som om de flesta jäsbubblorna försvann i hanteringen. Detta gjorde att degen blev rätt platt och inte riktigt reste sig vid gräddningen. Tuggmotstånd och smak var dock spot on.

Är det någon som kan sia i om jag gjorde några andra fel eller om avsaknaden av fluffiga kanter helt enkelt beror på hanteringen av degen? Tips på hur jag löser det nästa gång, förutom att skaffa större jäsburkar såklart? Kan/bör man olja in burkarna eller hur gör ni andra?

[OT] Visa ditt pizzabak
Satte en deg på Caputo 00-mjöl med 65% vatten förra helgen. Jäste ett par timmar i bunke, sedan bollade jag upp i jäsburkar som lades i matkällaren i ca 22 timmar.
Dessvärre var burkarna en aning små, så degen fyllde ut så att locken bågnade och på ca hälften av burkarna hade degen även trängt ut i locket. Jag upplevde även att det var svårt att få ur degen ur burkarna utan att hantera den mer än jag önskade, så det kändes som om de flesta jäsbubblorna försvann i hanteringen. Detta gjorde att degen blev rätt platt och inte riktigt reste sig vid gräddningen. Tuggmotstånd och smak var dock spot on.

Är det någon som kan sia i om jag gjorde några andra fel eller om avsaknaden av fluffiga kanter helt enkelt beror på hanteringen av degen? Tips på hur jag löser det nästa gång, förutom att skaffa större jäsburkar såklart? Kan/bör man olja in burkarna eller hur gör ni andra?

Jag följde matgeeks video, länkad ovan. Han oljar, det funkade bra för mig.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det jag har lärt mig är att degen inte ska mer än dubbla sin storlek vid jäsningen och sedan samma sak som bollar i burkar eller tråg.

För detta balansera mängd jäst, tid och temp. Övning ger färdighet, hoppas jag.

[OT] Visa ditt pizzabak
Precis så. Man måste lära sig hur temperaturen och jästmängden hänger ihop. Det är lätt att blanda deg. Konsten är att jäsa lagom. Jag brukar alltid kolla till degen 4-6 h innan bak. Har det jäst för lite flyttar jag dem varmare och tvärtom.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har en lite svalare hörna, i hus på platta, där solen aldrig når där jag jäser. Har hört på tuben att över 23 grader får jästen problem. Annars gäller kylskåpet där burkarna hamnar när de har börjat ta fart. Tar dock ut dem minst en timme innan bak.

Denna gång blev det dock ingen fjång på jäsningen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jästen är som effektivast vid 37 C. Italienarna lyckas ju baka mitt i högsommaren. Allt på tuben är inte sant...

Däremot blir varm deg mjuk, så om det är varmt kan man sänka hydreringen för att få lagom konsistens. Många italienska recept har ju också orimligt lite vatten i min mening. Kanske just därför.

Tillbaka
Topp