[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
2022 gjorde jag så stor pizza som möjligt.

Bilagor

• pizzaigenda.jpg
    pizzaigenda.jpg
    192.8 KB · Besök: 140
[OT] Visa ditt pizzabak
Jag brukar hyvla den med en osthyvel direkt på pizzan. Efter osten, men före resterande pålägg. Då värms den bra utan att bränna, som den gör om den hamnar högst upp. Lägger man den under osten blir den kokt och det är inte lika gott.

Pressar jag vitlöken ökar risken att den bränns.

Jag vill ha kanske 4-8 skivor för att få kontrast mellan de delar som har- och som inte har vitlök. Det förhöjer smakupplevelsen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vitlök i olja är ökänt för att odla c botulinum, så undvik det.

Tjena!

Bara att värma upp vitlöken till 100° (i typ en kvart) först och sen måste den förvaras i kylen, helst där det är som absolut kallast. Kan man ha den i en temperatur som garanterat är max två grader så behöver man inte värma vitlöken först.
Förövrigt finns det inte ett enda registrerat fall av Botulism pga vitlök i olja i Sverige.

[OT] Visa ditt pizzabak
Innbak idag. 24 h direkt deg, 65% vatten, 2,8% salt.

Kylskåpsrensning. Tur att det var rätt välfyllt.
San marzano tomater, fior di latte, hemodlad grön paprika, fetaost, parmesanost.

Örtolja av olivolja med rosmarin, timjan, oregano och pressad vitlök samt färsk basilika efter gräddningen.

Före...
DSC_5849.JPG

Under tiden...
DSC_5846.JPG

Efter x2
DSC_5848.JPG

DSC_5850.JPG

Ca 3 min baktid med fläkt och grill funktionen påslagen samtidigt.

De blev grymt goda. Saknade dock oliver. Nästa gång kanske..

[OT] Visa ditt pizzabak
I går kväll tog jag en boll från frysen och tinade i kylen under natten, sen har den legat framme under dagen och jäst.

När jag bakade ut den vill den inte riktigt dra ut sig, och gärna dra ihop sig.
Vad kan det vara för fel?

Det blev en pyttepizza bakad i vanlig ugn på sten. God men kompakt.

20241102_181052.JPG

[OT] Visa ditt pizzabak
Degen var förmodligen inte färdigjäst. Det man kan göra är att dra ut den tills den spjärnar emot. Låt vila 5-10min och repetera tills den fått önskad storlek.

[OT] Visa ditt pizzabak
Innbak idag. 24 h direkt deg, 65% vatten, 2,8% salt.

Kylskåpsrensning. Tur att det var rätt välfyllt.
San marzano tomater, fior di latte, hemodlad grön paprika, fetaost, parmesanost.

Örtolja av olivolja med rosmarin, timjan, oregano och pressad vitlök samt färsk basilika efter gräddningen.

Före...
Visa bilaga 731468

Under tiden...
Visa bilaga 731469

Efter x2
Visa bilaga 731470

Visa bilaga 731471
Ca 3 min baktid med fläkt och grill funktionen påslagen samtidigt.

De blev grymt goda. Saknade dock oliver. Nästa gång kanske..
Satan vad de ser goda ut! Du gräddade i vanlig hushållsugn?

[OT] Visa ditt pizzabak
Satan vad de ser goda ut! Du gräddade i vanlig hushållsugn?
Tack! Ja, vanlig ugn. När man har bakstålet högst upp och fläkten på blir upplevda temperaturen för pizzan ca 350 C. Även om ugnen bottnar vid 275 C.

Jag har alltid gjort Neapolitansk deg. Förra gången provade jag en 24h direkt svenne-deg med 62% vatten, 3% salt, 3% socker och 1,5% olja. På denna deg lades creme fraiche, fior di latte, smörstekta kantareller, Västerbottenost, parmesanost, lite rosmarin och olivolja. Efter baket ringlandes hemkokt tallkottesirap över pizzan. Tallkottesirap kan bytas ut mot granskottssirap.

DSC_5871.JPG

Måste faktiskt erkänna att jag tycker den degen passar bättre för inneugnen när baktiden ändå blir ca 3 minuter. Kan verkligen rekommenderas.

[OT] Visa ditt pizzabak
I går kväll tog jag en boll från frysen och tinade i kylen under natten, sen har den legat framme under dagen och jäst.

När jag bakade ut den vill den inte riktigt dra ut sig, och gärna dra ihop sig.
Vad kan det vara för fel?

Det blev en pyttepizza bakad i vanlig ugn på sten. God men kompakt.

Visa bilaga 736230

Jäste den klart före eller efter frysning? Jag tror att jästen dör i frysen .

[OT] Visa ditt pizzabak
[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

En APE! U är jag avis. Vill ha en, men frun mumlade något om ensamstående när jag pekade på en. 😂

Min bättre hälft har som tur var redan gett upp. Barnen ÄLSKAR den dock och man är kung när den används för hämtning och lämning på fsk/skola.

Måste dock göra något mot färgen. Hoppades jag skulle förlikas med den, men icke. Ska dock fundera ut och bygga inredningen klar först …och få upp farten lite. Man har ju inget på cykelbanor att göra och ska man dela plats med bilar känns det säkrare om man kan hålla ca 50 km/h iaf

[OT] Visa ditt pizzabak
Min bättre hälft har som tur var redan gett upp. Barnen ÄLSKAR den dock och man är kung när den används för hämtning och lämning på fsk/skola.

Måste dock göra något mot färgen. Hoppades jag skulle förlikas med den, men icke. Ska dock fundera ut och bygga inredningen klar först …och få upp farten lite. Man har ju inget på cykelbanor att göra och ska man dela plats med bilar känns det säkrare om man kan hålla ca 50 km/h iaf

Med den färgen syns du iaf

[OT] Visa ditt pizzabak
Inne-pizza med 24 h direkt deg (12+12). 62 % vatten, 3 % salt, 3 % socker, 1,5 % rapsolja, 0,5 g jäst/kg mjöl. 20 % fullkornsvete, 80 % Petra 5037.

Potatispizza (pålagt i följande ordning) med Creme fraiche 34 %, fior di latte, hyvlad blå potatis som kokats 2 min efter hyvling, hyvlad vitlök mellan potatisskivorna, smulad blåmögelost, rosmarin, rödlök (grovhackad blev bättre, dock ringar på denna) parmesanost och olivolja.

DSC_5912.JPG

DSC_5914.JPG

DSC_5916.JPG

Väldigt nöjd. God och mer mättande än man kan tro. Var nöjd med mindre än vanligt. Familjen uppskattar också den smakrikare degen med fullkorn. Kommer fortsätta med det. Även prova ute i sommar. Blev lika fluffig kant ändå.

[OT] Visa ditt pizzabak
Inne-pizza med 24 h direkt deg (12+12). 62 % vatten, 3 % salt, 3 % socker, 1,5 % rapsolja, 0,5 g jäst/kg mjöl. 20 % fullkornsvete, 80 % Petra 5037.

Potatispizza (pålagt i följande ordning) med Creme fraiche 34 %, fior di latte, hyvlad blå potatis som kokats 2 min efter hyvling, hyvlad vitlök mellan potatisskivorna, smulad blåmögelost, rosmarin, rödlök (grovhackad blev bättre, dock ringar på denna) parmesanost och olivolja.

Visa bilaga 739488

Visa bilaga 739487

Visa bilaga 739489

Väldigt nöjd. God och mer mättande än man kan tro. Var nöjd med mindre än vanligt. Familjen uppskattar också den smakrikare degen med fullkorn. Kommer fortsätta med det. Även prova ute i sommar. Blev lika fluffig kant ändå.
Jag gör nått liknande, men med tunt skivad zuccini istället för potatis.
Blir också supergott!

[OT] Visa ditt pizzabak
Fick jäsbunkar och Petra 0102-mjöl från Lilla Napoli i julklapp. Blev riktigt bra på första försöket tycker jag. Petra-mjölet är lite grövre i sin sammansättning och trots låga 65% hydrering så lyfte det riktigt fint i vanlig ugn på 275 °C och varmluft. Överlag lättjobbat och riktigt god smak!

IMG_3062.jpegIMG_3063.jpeg
IMG_3064.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Ser kalasfint ut! Snyggt.

Om du vill få bort de svarta områdena på kanten kan du mosa hela pizzabollen med handflatan innan du formar botten. Då blir kanten liiite mindre men samtidigt mycket jämnare.

[OT] Visa ditt pizzabak
Fasen nu blir jag pizza sugen igen!

Själv använder jag Petra 5063.
Jag tycker degen blir för kladdig med 65% hydrering. Kör nu med 62% vart bra sist i min Ooni Koda 16.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ser kalasfint ut! Snyggt.

Om du vill få bort de svarta områdena på kanten kan du mosa hela pizzabollen med handflatan innan du formar botten. Då blir kanten liiite mindre men samtidigt mycket jämnare.

Tack!

Det syntes vid utbaket att degen var tunn och riskerade att bli bränd på de ställen som också blev mörkare. Man kan nypa till de punkterna och släppa ut lite gas lokalt bara men nu ville jag se vad degen klarar och lät dem vara. De mörkaste blev lite för skarpa i smaken men annars gillar jag att pizzan får karaktär och att det punktvis är på gränsen till bränt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Sambon har beställt pizza till nyårsmiddag så jag satte en deg på bulkjäsning i förmiddags och tänkte bolla den innan läggdags ikväll. Räknar med att den jäst klart imorgon förmiddag (receptet säger 12+12 tim jäsning).

Vilket är bäst? Ska jag bolla degen och låta den jäsa klart och sedan lägga in den i kylen och ta fram den ett par timmar innan bakning eller är det bättre att kyla den direkt efter bollning och ta fram den imorgon bitti och låta den jäsa klart över dagen?

[OT] Visa ditt pizzabak
Sambon har beställt pizza till nyårsmiddag så jag satte en deg på bulkjäsning i förmiddags och tänkte bolla den innan läggdags ikväll. Räknar med att den jäst klart imorgon förmiddag (receptet säger 12+12 tim jäsning).

Vilket är bäst? Ska jag bolla degen och låta den jäsa klart och sedan lägga in den i kylen och ta fram den ett par timmar innan bakning eller är det bättre att kyla den direkt efter bollning och ta fram den imorgon bitti och låta den jäsa klart över dagen?
En dag för tidigt väl?

[OT] Visa ditt pizzabak
Säkrast att jäsa först och stoppa in i kylen efter det. Gör du tvärtom är det svårt att pricka tiden för bakning om du inte har superkoll på hur lång tid jäsningen kommer ta.

[OT] Visa ditt pizzabak
Säkrast att jäsa först och stoppa in i kylen efter det. Gör du tvärtom är det svårt att pricka tiden för bakning om du inte har superkoll på hur lång tid jäsningen kommer ta.
Låter rimligt. Speciellt med tanke på att det verkar vara lite dålig fart på jäsningen hittills. Behöver ge det någon timme eller två till innan jag bollar.

[OT] Visa ditt pizzabak
Blev sugen på att slänga ihop en Pizza idag!
Hur gör jag bästa degen idag på det jag har hemma?
dvs Vetemjöl, olja, jäst?

Tillbaka
Topp