[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Blev givetvis pizza idag också. San Marzanotomater, fior di latte och salami ventricina.
Äter nästan bara Diavola när jag köper pizza och det här blev nog nästan en av de bättre jag ätit på ett tag.

Bakat på nyinköpt pizzastål i 20 år gammal ugn som kördes på maxvärme. Skulle behövts några grader till men överlag är jag nöjd.

IMG_2399.jpeg

IMG_2402.jpeg

[OT] Visa ditt pizzabak
Inga bilder, men pizza blev det. Hittade fyra degar i frysen som blev en utmärkt middag.

Kan verkligen rekommendera Napolis degburkar, grymt bra att göra 10 degar och sen stoppa in de som blev över i frysen. Lägger man bara ut och tinar ett par timmar i förväg så går det otroligt fort att slänga ihop en riktigt bra pizza.

[OT] Visa ditt pizzabak
Inga bilder, men pizza blev det. Hittade fyra degar i frysen som blev en utmärkt middag.

Kan verkligen rekommendera Napolis degburkar, grymt bra att göra 10 degar och sen stoppa in de som blev över i frysen. Lägger man bara ut och tinar ett par timmar i förväg så går det otroligt fort att slänga ihop en riktigt bra pizza.

Jag kör de här burkarna från IKEA. De finns även i en mindre storlek på 450 ml som förmodligen oftast borde funka, men sist jag använde dem så jäste degen för mycket så det pyste över lite så jag garderade med den större varianten den här gången.

[OT] Visa ditt pizzabak
Blev givetvis pizza idag också. San Marzanotomater, fior di latte och salami ventricina.
Äter nästan bara Diavola när jag köper pizza och det här blev nog nästan en av de bättre jag ätit på ett tag.

Bakat på nyinköpt pizzastål i 20 år gammal ugn som kördes på maxvärme. Skulle behövts några grader till men överlag är jag nöjd.

Visa bilaga 745310

Visa bilaga 745311

Även vi kör pizza stål, tycker det blir väldigt bra!

Vi brukar skiva mozzarellan och frysa.
Då smälter den inte så himla mycket i ugnen, tycker vi är bra!

[OT] Visa ditt pizzabak
Även vi kör pizza stål, tycker det blir väldigt bra!

Vi brukar skiva mozzarellan och frysa.
Då smälter den inte så himla mycket i ugnen, tycker vi är bra!
Jag äter aldrig ost förutom i smält form så jag ser hellre att den är lätt färgad än halvrå.
Annars var det ett bra tips om man vill ha pizzan inne lite längre för att baka klart den utan att bränna osten.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är med mjöl som med cykeldelar. Basmodellerna gör ett utmärkt jobb men varför nöja sig där?
Halva nöjet ligger i experimenterandet. Behöver inte betyda att det blir bättre alla gånger.

[OT] Visa ditt pizzabak
Det är med mjöl som med cykeldelar. Basmodellerna gör ett utmärkt jobb men varför nöja sig där?
Halva nöjet ligger i experimenterandet. Behöver inte betyda att det blir bättre alla gånger.

Precis, jag är inte riktigt där med pizzabaket, med med brödbak har jag börjat experimentera lite försiktigt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag brukar oftast vara ganska konservativ när jag köper eller bakar pizza och de allra flesta gångerna kör jag en enkelt Margherita eller något liknande en Diavola.
Idag tog jag dock ut svängarna och gjorde en taco-pizza. Tacosås, tacofärs, jalapeños och vitlökssås. Blev riktigt gott, men jag är medveten att mitt inresetillstånd till Italien kommer bli indraget om det här kommer ut.

IMG_2421.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag brukar oftast vara ganska konservativ när jag köper eller bakar pizza och de allra flesta gångerna kör jag en enkelt Margherita eller något liknande en Diavola.
Idag tog jag dock ut svängarna och gjorde en taco-pizza. Tacosås, tacofärs, jalapeños och vitlökssås. Blev riktigt gott, men jag är medveten att mitt inresetillstånd till Italien kommer bli indraget om det här kommer ut.

Visa bilaga 748557
Försöker få min sambo att fatta att morsans pizza med stekt köttfärs, rå lök, ost, oregano och beasås är otrolig. Men hon vägrar.. :D

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja, det är mycket nytt att förstå med pizza mot vanligt bröd.
Jag tog ingen bild, men pizzan efter så hade jag höjt upp stenen ett steg i ugnen och grädda längre, blev toppen!

[OT] Visa ditt pizzabak
Ju mer pizza jag lagar desto mer börjar jag tänja på mina puritanska principer. I helgen begick jag den ultimata dödssynden och lade ananas på pizzan, tillsammans med chorizofärs och jalapenos.
Den fior di latte'n jag hade i kylen hade dessutom blivit dålig, så jag var tvungen att köra med en generisk svenneost så det blev mer fel än rätt innan jag var klar. Trots allt detta blev det förbannat gott och jag kommer troligtvis köra den här kombon fler gånger.

483187060_533692343092402_4336535883643969182_n.webp

483204136_9213768598719756_4162811879199685469_n.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Ju mer pizza jag lagar desto mer börjar jag tänja på mina puritanska principer. I helgen begick jag den ultimata dödssynden och lade ananas på pizzan, tillsammans med chorizofärs och jalapenos.
Den fior di latte'n jag hade i kylen hade dessutom blivit dålig, så jag var tvungen att köra med en generisk svenneost så det blev mer fel än rätt innan jag var klar. Trots allt detta blev det förbannat gott och jag kommer troligtvis köra den här kombon fler gånger.

Visa bilaga 757411
Visa bilaga 757412

Tjena!

Hur lyckas du med att Fior de latte blir dålig? En påse här försvinner ju på nån dag, om den inte hamnar på en pizza så hamnar den i en pasta eller en cheesemelt när ungarna vill ha mellanmål.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Hur lyckas du med att Fior de latte blir dålig? En påse här försvinner ju på nån dag, om den inte hamnar på en pizza så hamnar den i en pasta eller en cheesemelt när ungarna vill ha mellanmål.
Hade en halv påse kvarglömd sedan sist. Bor själv med sambo (som aldrig lagar mat) och själv äter jag bara ost på pizza eller hamburgare.
Edit: ...eller på gratäng... och på pasta. Äh, vad fan. Jag äter nog en del ost när jag tänker på det.

Helgens pizzor bakades på de två sista bollarna som låg i frysen sedan förra omgången så det var överlag lite illa förberett och improviserat.

Tillbaka
Topp