[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har en pelletseldad pizzaugn och jag börjar hata fanskapet. Om inte elden slocknar så bränner den pizzan innan den blivit färdig och till råga på allt sotar det så in i norden, även med ooni pellets i 100% ek. Någon som lyckats med en dylik pizzaugn? Funderar snart på att kasta den åt helsike.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har en pelletseldad pizzaugn och jag börjar hata fanskapet. Om inte elden slocknar så bränner den pizzan innan den blivit färdig och till råga på allt sotar det så in i norden, även med ooni pellets i 100% ek. Någon som lyckats med en dylik pizzaugn? Funderar snart på att kasta den åt helsike.

Ja, men det är jobbigt. Jag har bytt till gasol. 😂

[OT] Visa ditt pizzabak
1000023253.webp

Så, första gången jag får till riktigt krispig botten i vanlig ugn. Himla gott. Typ enligt detta recept:
Men med rivna slattbitar svensk lagrad ost från frysen samt en gnutta natriumglutamat i deg + sås.
En ögonöppnare för mig är eldorados(!) körsbärstomater på burk. Jag brukar hålla mig till krossade tomater, men jäklar vilken skillnad det gör med att köra körsbärstomater i pizzasås. Sötman gör skillnad.
Har också funderat på om jag ska köpa ett stål eller klara mig på den sten/keramikplatta jag har. Idag förvärmde jag ugnen i en timme o det blev bra. Ni som har stål är det stor skillnad?

Edit: maxtemperatur i min ugn är 275 grader. Körd med varmluft under uppvärmningen, slog över till över- undervärme vid gräddning och hade pizzan inne någon minut extra.

[OT] Visa ditt pizzabak
Är bra sugen men jag har inte "infrastrukturen" för det då jag kör pelletsgrill (den är jag dock jättenöjd med).

Körde gasolugn hos en kompis och det blev superbra. Betydligt enklare...

Jag har gasolgrill, och en vanlig också, men valde att köpa ytterligare en tub så att jag kan brassa både grill och ugn samtidigt. Sen hur ofta det kommer att ske i verkligheten är en annan fråga 😊

[OT] Visa ditt pizzabak
Vilken kör du?
Oonis reservdelsbrännare (gasol) går att montera in i röva på t ex Fyran. Jag grunnar på att konvertera.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag har en av de tidigaste Ooni med pellets, tror till och med att den heter Uuni som de första gjorde.

Den ligger dock i skrothögen för närvarande efter att jag gett upp. Den var fantastisk när allt stämde, men det hände inte särskilt ofta. Nu har jag en billig gasugn i väntan på Lilla Napolis gasugn.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Av alla lättillgängliga sorter så är ICAs klart bäst. Hittade en annan på klipp på ICA som var snäppet bättre i smaken, men konsistens och smält förmåga var jämbördig.

Ja det är väll nackdelen med Icas att den är lite smaklös och saknar sälta . Vilken var det du hittade som hade lite bättre smak ?

[OT] Visa ditt pizzabak
Ja det är väll nackdelen med Icas att den är lite smaklös och saknar sälta . Vilken var det du hittade som hade lite bättre smak ?

Tjena!

Någon påse med svart fält längs upp. Ganska stor. Eftersom det var ett klipp så var det inget i ordinarie sortiment.
Sältan kan man ju lätt styra upp iallafall. Det är smältfaktorn som är det viktiga för mig och där är det ingen som slår ICA om man inte ska torka ut osten själv.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Någon påse med svart fält längs upp. Ganska stor. Eftersom det var ett klipp så var det inget i ordinarie sortiment.
Sältan kan man ju lätt styra upp iallafall. Det är smältfaktorn som är det viktiga för mig och där är det ingen som slår ICA om man inte ska torka ut osten själv.
Tycker nästan denna var bättre då den hade lite mera smak .

Bilagor

• Screenshot_20250504_171320_Chrome.webp
    Screenshot_20250504_171320_Chrome.webp
    89.4 KB · Besök: 34
[OT] Visa ditt pizzabak
[OT] Visa ditt pizzabak
Alla happys pizzabagare!

Tomatsås? Köpa färdig, göra egen? Hur? Vilka tomater etc?
Har gjort själv, men inte nöjd - blev vattnig...

Har fortfarande svårt o få upp pizzan på spade….. lösning har varit bakplåtspapper, blir mycket lättare men på bekostnad av att botten inte blir frasig/krispig.. hur gör ni?
Ngn sa att mannagryn o baka ut pizzan kan underlätta att få upp pizzan på spaden..???

[OT] Visa ditt pizzabak
Alla happys pizzabagare!

Tomatsås? Köpa färdig, göra egen? Hur? Vilka tomater etc?
Har gjort själv, men inte nöjd - blev vattnig...

Har fortfarande svårt o få upp pizzan på spade….. lösning har varit bakplåtspapper, blir mycket lättare men på bekostnad av att botten inte blir frasig/krispig.. hur gör ni?
Ngn sa att mannagryn o baka ut pizzan kan underlätta att få upp pizzan på spaden..???
Jag gör tomatsås på hela San Marzanotomater på burk. Krossar dem för hand och tillsätter bara lite salt och basilika. Tycker man att såsen blir för rinnig kan man hälla av spadet och använda bara tomaterna, men jag tyfker inte det behövs.

Jag bakar ut pizzan på durumvete. Har även kört 50/50 med mannagryn och vanligt vetemjöl med liknande framgång.
Jag hade ofta problem med att degen fastnade på spaden tidigare men nu för tiden händer det aldrig. Tror den stora skillnaden är att jag gör bättre deg idag än förr. Jag har högre hydrering idag men ändå känns degen mindre klibbig. Förmodligen hade jag för bråttom tidigare, nu gör jag alltid en deg som får jäsa minst 24 timmar och jag tror att det gör att degen blir mer avslappnad och färdigutvecklad. Kanske. 🤔

[OT] Visa ditt pizzabak
Tackar!

Ska testa mig fram. 😃

En annan skum fråga - min våg Beurer KS51 stänger av sig på ett störande sätt...

Vilka vågar kör ni med? Är ni nöjda?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag kör utan våg. Oftast på hela paket mjöl. Vatten väger ju som det måttar. Jäst lite på känn hu varmt det är. Utgår från ett majskorn. 1,5 tsk salt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Hmm, debuten avklarad 🫣
1. Jävligt gott 😍🥳🥳

Nästa gång, 1 lägre värme så att den hinner ligga utan att bli bränd, 2 baka ut köpedegen lite mer så att hela kanterna blir krispiga 3 kanske blanda i vitlök i köpesåsen....
På en 3gradig skala 3 av 3
På en 20gradig kanske 14
Totalt = ❤️

Edit:
1 med sås kycklingkebab och mozzarella
1 lika + soltorkade tomater

20250517_185053.webp

20250517_191349.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Tackar!

Ska testa mig fram. 😃

En annan skum fråga - min våg Beurer KS51 stänger av sig på ett störande sätt...

Vilka vågar kör ni med? Är ni nöjda?

Jag har två av denna:

En hemma och en på jobbet för pour-over kaffe. De går att ställa in så att de inte stänger av sig. Köpte första typ 2018 och fungerar fortfarande bra.

[OT] Visa ditt pizzabak
Du får kolla om du har möjlighet att stoppa in denna där bak.

Bra tips!!
Tror jag måste testa att uppgradera min Fyra:

Visst Ooni säger ajjabajja men det känns ändå som en smidig upgrade.

[OT] Visa ditt pizzabak
I fredags blev det pga anledning pizzadeg med Kungsörnens pizzamjöl istället för caputo. Det blev ju god pizza av det med, men oj vilken skillnad. Jag håller mig till caputo i fortsättningen.
Ett bra mjöl gör större skillnad än man tror. Jag har turen att ha en nyöppnad Willys-butik, bara 3-400m hemifrån, som har både Caputo och San Marzano-tomater på hyllan. Om de bara kunde ta in en vettig Fior di Latte och lite färsk basilika också så skulle jag aldrig behöva besöka någon annan butik.

Jag använde de sista degarna som jag hade i frysen i helgen, så det blir väl att sätta en ny deg ikväll eller imorgon.
Pizza.webp

Senast ändrad:
[OT] Visa ditt pizzabak
Körde i degmaskin med krok i 20min först. Sen vika var 15e min i ett par timmar.
Dom hade slut på caputo där jag handlade, och det stod påsar med La Molisana 00 Farinamjöl brevid. Så chansade.. Ska nog gå förbi en annan butik på väg hem idag och köpa Caputo för att sätta en sats till

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad landar kostnaden för en pizza på om man räknar in finmjölet, san marzano tomaterna, fior di latte, nån finare prociutto eller salami, etc?

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad landar kostnaden för en pizza på om man räknar in finmjölet, san marzano tomaterna, fior di latte, nån finare prociutto eller salami, etc?
1kg mjöl ca 35kr
Jäst 4kr
Ger 6-7 pizzor.
En påse icas fior de latte räcker till 3-4 pizzor ~60kr
San marzano på burk 40kr 4-5 pizzor
Färsk basilika 25kr.
Vad salami kostar har jag ingen aning om. Äter mest Margherita, toppar med svamp mer ofta än inte.

[OT] Visa ditt pizzabak
Körde i degmaskin med krok i 20min först. Sen vika var 15e min i ett par timmar.
Dom hade slut på caputo där jag handlade, och det stod påsar med La Molisana 00 Farinamjöl brevid. Så chansade.. Ska nog gå förbi en annan butik på väg hem idag och köpa Caputo för att sätta en sats till
Farinamjöl och salsasås! :-)

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag kör vika-vila som knådmodell. Går att hantera 70+ % hydrering men degbollarna blir livligare på bordet. Tycker inte pizzorna blev märkbart sämre på 66% men något enklare vid utbaket.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag bakade ciabattas nyligen där hydrering låg på 89%. Tyckte det var intressant så vill prova med lite högre på pizzan också. Nu är caputo inhandlat också, får se hur bollarna ser ut när jag kommer hem

[OT] Visa ditt pizzabak
Det blev en väldigt god pizza. Men otroligt mycket svårare att hantera. En kladdig röra som knappt gick att sträcka. Om det berodde på annat mjöl eller hydrering låter jag vara osagt. Tror ju inte att enbart hydreringen borde ställt till det så mycket.
Ska testa igen med caputo, men inte lika mycket vätska som nu, men mer än recept.

Tillbaka
Topp