Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag var mest förundrad över att det var så dålig koll bakåt. Kör själv en del traktor med diverse tillkopplade maskiner då och då och har så gjort sedan jag var liten och bland det första man lärde sig var ju att ha uppsikt bakåt över resultatet, både i speglar och ruta.På bilderna på föregående sida med inlägg som var missnöjda över resultatet efter en överfart så ska sägas att man nästan alltid grovsopar och sen finsopar, dvs kör två vändor överallt. När maskinen går fullt utan att föraren märker det lämnas allt grus kvar i en sträng och då ser det ut som på bilderna.
Sen sköts det såklart halvbra titt som tätt och förarna glömmer någon gata eller slarvar och då blir det ogjort arbete. Precis som med snöröjningen är det ofta ett gäng unga människor som kör 100-200 timmar per år med en okänd maskin och gör det i några år, sedan skaffat de ett annat jobb. Det produceras liksom inga yrkespersoner i branschen..
Stort medhåll! En klåpare är en klåpare liksom, avsåg mest förklara mer än försvara!Jag var mest förundrad över att det var så dålig koll bakåt. Kör själv en del traktor med diverse tillkopplade maskiner då och då och har så gjort sedan jag var liten och bland det första man lärde sig var ju att ha uppsikt bakåt över resultatet, både i speglar och ruta.
Jag bor i norra delen av Stockholm. Spanat som en tok men ännu ej sett något. Vet dock av erfarenhet att Ekerö kommun brukar vara tidiga - någon som bor där och kan ge oss en rapport?Inga uppdateringar för Stockholms-trakten...? Det kanske är för tidigt att hoppas på sopning på bred front redan nu eftersom vädret ska bli kallare igen nästa vecka? :-(
Vad jag sett är det Trafikverkets C och GC som sopats, emedan kommunernas lämnats därhän.Stockholm sopar också faktiskt. Även ute i förorten. Jag har inte sett själva maskinen men väl dess resultat.
+1Vad jag sett är det Trafikverkets C och GC som sopats, emedan kommunernas lämnats därhän.
Hur tänker du nu? Förväntar du dig att cyklister på Happy ska klara av att sätta dig in i nån annans situation? Väghållare, fotgängare, bilist, markägare, ledansvariga, etc. - är inte alla dessa skyldiga att anpassa sig och enbart och omedelbart serva egoistiska cyklisternas behov?Ni som inte själva kör sopmaskin arbetar förmodligen i icke-väderberoende branscher. Vad tycker ni sopmaskinister och snöröjare ska göra när vädret ställer till det för dem? Precis som de flesta andra behöver de en lön för alla månader och arbetar mer eller mindre 40 timmar i veckan för att få ihop ett leverne oavsett väderläge. Enkelt uttryckt sitter de oftast inte hemma och väntar på att cyklister ska tycka att det är rätt läge att dra ut och sopa, utan det finna en massa olika faktorer att ta hänsyn till.
I verkligheten är det ett jäkla trixande att få ihop tillvaron som väghållningsföretag. Det finns tusen skojare och jag försvarar ingen (eftersom de som kritiserar ganska ofta har helt rätt i sin kritik - jag försvarar inte branschen i helhet), men jag är efter 20 år i branschen rätt trött på alla som uttrycker en massa åsikter utan att varken ha kunskap eller ens ha funderat själv på vad saker och ting beror på.
Våren är helt fantastisk på alla vis och det finns få saker som är så härliga som alla vårtecken i form av fågelsång, grönskande knoppar och helt släta cykelbanor. Allt detta händer varje år, därtill ungefär vid samma tid varje år. Låt tillvaron ha sin gång och njut av läget istället!
På nåt sätt har ju Göteborgs Stad löst det, som börjar sopa 1:e mars varje år om vädret tillåter.Ni som inte själva kör sopmaskin arbetar förmodligen i icke-väderberoende branscher. Vad tycker ni sopmaskinister och snöröjare ska göra när vädret ställer till det för dem? Precis som de flesta andra behöver de en lön för alla månader och arbetar mer eller mindre 40 timmar i veckan för att få ihop ett leverne oavsett väderläge. Enkelt uttryckt sitter de oftast inte hemma och väntar på att cyklister ska tycka att det är rätt läge att dra ut och sopa, utan det finna en massa olika faktorer att ta hänsyn till.
I verkligheten är det ett jäkla trixande att få ihop tillvaron som väghållningsföretag. Det finns tusen skojare och jag försvarar ingen (eftersom de som kritiserar ganska ofta har helt rätt i sin kritik - jag försvarar inte branschen i helhet), men jag är efter 20 år i branschen rätt trött på alla som uttrycker en massa åsikter utan att varken ha kunskap eller ens ha funderat själv på vad saker och ting beror på.
Våren är helt fantastisk på alla vis och det finns få saker som är så härliga som alla vårtecken i form av fågelsång, grönskande knoppar och helt släta cykelbanor. Allt detta händer varje år, därtill ungefär vid samma tid varje år. Låt tillvaron ha sin gång och njut av läget istället!
Haha, skrev precis klart ovanstående inlägg varpå telefonen ringde. Kund som undrar varför vi inte tagit bort flisen. Vi kör allt i månadsskiftet mars-april eftersom snöjouren tar slut siste mars, varpå kunden säger "åh, fyfan vad långt bort". Kunden borde veta eftersom vi kört snö där de senaste två decennierna, men folk tappar fattningen när fåglarna börjar sjunga.
Gäller att välja sina kunder med omsorg, och om jag får en förfrågan från kommun gällande snö- eller sopuppdrag så skulle jag gapskrattat smått hysteriskt samtidigt som jag hade slängt iväg telefonen.
Trött på människor much...? Japp!
Det handlar ju om prioriteringar som för alla andra. Eftersom vi (happy) nu har prioriterat sopning, så är det bara att sopa. Sopa!Ni som inte själva kör sopmaskin arbetar förmodligen i icke-väderberoende branscher. Vad tycker ni sopmaskinister och snöröjare ska göra när vädret ställer till det för dem? Precis som de flesta andra behöver de en lön för alla månader och arbetar mer eller mindre 40 timmar i veckan för att få ihop ett leverne oavsett väderläge. Enkelt uttryckt sitter de oftast inte hemma och väntar på att cyklister ska tycka att det är rätt läge att dra ut och sopa, utan det finna en massa olika faktorer att ta hänsyn till.
Ja vafan, det här ska ju vara en mystråd som man blir glad i själen av. Sluta tjafsa om upphandlingar och visa bilder på sopbilar! Om ni får ögonkontakt med sopbilsförarna så gör tummen upp!Fan vad tragiskt. Jag berättade om den här tråden för min dotter och hon tyckte att det var väldigt gulligt och fint att cyklister blir så glada av att se sopbilen på våren att de tar bilder på den. Sedan skulle jag visa tråden och så möts vi av detta gnälliga haveri.![]()
Sumpan var snabba förra året.Tyvärr inga sopbilsbilder att visa här i Sundbyberg. Dock tydliga spår av dem.
Mycket av gruset verkar redan vara uppstädat.
//j
Absolut, det där är ju ett perfekt upplägg på alla vis! Om vädret fungerar (med hänsyn till frost och annat som tas upp i andra inlägg) och upphandlingen är gjord för att möjliggöra sopning med start 1/3 så är allt kalasbra. Ett vanligt år är då hela staden sopad vid månadsskiftet mars-april eller så, skulle jag gissa. Det jag vänder mig mot är att många vill att allt ska vara klart direkt utan att ta hänsyn till att det tar ett bra tag att få allt sopat, att man är utelämnad åt vädret under utförandet osv. Var sak har sin tid och alla saker går inte att få serverade så fort man vill ha dom, helt enkelt.På nåt sätt har ju Göteborgs Stad löst det, som börjar sopa 1:e mars varje år om vädret tillåter.
Om man gjort det genom att ha det i egen regi och dirigera om personal efter behov eller om kontrakten som handlas upp avser både snöröjning och sopning efter väder (vilket f ö borde ge stabil sysselsättning över hela året för berörda) vet jag inte. Sopningen görs ju sen med någon sorts frekvens hela sommaren och fram till dess att det är dags att börja halkbekämpa och snöröja igen, även om det sysselsätter klart färre än första dygnet efter ett snöfall.
Så jag ser inga direkta hinder för att din kund lika gärna kunde handlat upp att ni ska vara på snöjour och sen kan fakturera för att åka ut och sopa så fort vädret tillåter ändå. Det blir ju jobb för dig i båda fallen, men man slipper de negativa effekterna i form av trafikfara och dålig luftkvalitet som gruset bidrar med när det får ligga kvar även efter att det torkat upp.