[OT] Volvo AWD eller inte

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Funderar på en Volvo V90 D4. Ska man gå på AWD eller inte? Någon som har erfarenhet. Använder den mest för långkörningar till Norrland (från Uppsala) både sommar som vinter.

Ska du köra på småvägar och parkera konstiga platser (för tex skidåkning eller fiske) eller dra något så ta awd, annars går säkert tvåhjulsdrift fint. Det är ju platt i Norrland.

Ska du köra på småvägar och parkera konstiga platser (för tex skidåkning eller fiske) eller dra något så ta awd, annars går säkert tvåhjulsdrift fint. Det är ju platt i Norrland.

Jag har ju inte direkt saknat AWD på nuvarande bil men tänker det kanske skulle vara smutt.

Nu har jag inte Volvo, men väl annan bil med Haldex. Det gör stor skillnad på vinterväg. Jag trodde inte det förrän jag bytte fram och tillbaka mellan bilar med resp utan flera gånger under samma dag en vinter i Åre.

På bar asfalt kvittar det, på grusväg gör det lite skillnad.

Nu har jag inte Volvo, men väl annan bil med Haldex. Det gör stor skillnad på vinterväg. Jag trodde inte det förrän jag bytte fram och tillbaka mellan bilar med resp utan flera gånger under samma dag en vinter i Åre.

På bar asfalt kvittar det, på grusväg gör det lite skillnad.
Håller med. Har man inte upplevt skillnaden är det svårt att tro det, men jag upplever iaf att bilen blir mycket tryggare att köra. Vid exempelvis moddigt underlag går den mycket stabilare, man behöver inte vara rädd för kast när man går ut för omkörning och korsar en moddsträng, etc. Sedan ska man ju inte köra som en idiot för det, för självklart finns begränsningar.
Sedan tillkommer ju ökad framkomlighet på mindre vägar, uppförsbackar med snö, etc. Har sett många som fastnat med sina 2WD-bilar sista oplogade backen upp mot stugan, medan det bara är att köra rakt upp med AWD.
Nu för tiden är ju skillnaden i förbrukning mellan 2WD och AWD (i mitt fall Bmw Xdrive) i princip försumbar också, så för mig är det en no-brainer.

Ni har övertygat mig, nu ska jag bara övertyga min fru, får se hur det går...

Jag lovade mig själv att aldrig köra framhjulsdrivet igen så det är 4wd eller bak.
Visserligen baserat på en 2001 9-3 (gamla) men sagt är sagt.

Har D5 awd nu. Det går bra men inte är det som bensin.

Jag lovade mig själv att aldrig köra framhjulsdrivet igen så det är 4wd eller bak.
Visserligen baserat på en 2001 9-3 (gamla) men sagt är sagt.

Har D5 awd nu. Det går bra men inte är det som bensin.
Nä, dieseln lär väl vara mycket starkare, antar jag?
(det var iaf min upplevelse när jag gick fr Volvos gamla 200/210-hästars bensinturbofemma till min nuvarande Bmw 180-hästars dieselfyra. Enorm skillnad i vridmoment, till dieselns fördel.)

Nä, dieseln lär väl vara mycket starkare, antar jag?
(det var iaf min upplevelse när jag gick fr Volvos gamla 200/210-hästars bensinturbofemma till min nuvarande Bmw 180-hästars dieselfyra. Enorm skillnad i vridmoment, till dieselns fördel.)
Ja, men det känns mest i låg fart - om man orkar byta drive mode. Den defaultar till comfort.
Tror man behöver lite mer än d5 för att det ska bli nåt av det. Den väger ju 2500 kg också.

Jag provkörde bmw både bensin och diesel och bensin känns verkligen bättre. Törstig också tydligen.

Nästa gång nöjer jag mig med mindre och inser att jag aldrig blir 33 år med en trimmad Quattro igen.

Men, trygghetskänslan 4wd ger gör att man kör fortare och enligt Folksam är det 30% större olycksrisk med 4wd.
Ja, men gäller bara andra, aldrig en själv.

Sen är det nog inte samma demografi som kör de olika bilarna heller. De som köper passat med minsta bensinmotorn kör långsamt oavsett hur många hjul som driver

Om du ska dra släp, köra dåligt plogad uppfart, fickparkera i Stockholm på vintern så absolut 4wd. Köra landsväg i Norra Sverige, ja, kanske, ibland är det bra att ha, speciellt när det snöar och plogbilen inte hunnit ut. Jag har haft 2 bilar med 4WD (Subaru och quattro) och saknar det väldigt sällan. Förutom det jag skrivit ovan. Snöar det kan man oftast bara köra något lugnare, typ hålla hastigheten. Men drar den inte mer så köp, om inte annat så håller vinterdäcken längre när man slipper spinna loss vid varje rödljus.

Ja, men det känns mest i låg fart - om man orkar byta drive mode. Den defaultar till comfort.
Tror man behöver lite mer än d5 för att det ska bli nåt av det. Den väger ju 2500 kg också.

Jag provkörde bmw både bensin och diesel och bensin känns verkligen bättre. Törstig också tydligen.

Nästa gång nöjer jag mig med mindre och inser att jag aldrig blir 33 år med en trimmad Quattro igen.
Jag kör manuell, så det kan ju vara en skillnad (faktiskt en anledning det blev BMW istf en S60 D5 AWD, den gick inte att få manuell)

Jag kör en V90 D5 med Polestar uppgraderingen/optimeringen. Självklart med 4WD, skulle aldrig köpa en sådan bil utan 4wd.. Andrahandsvärdet lär vara lägre kan jag tro?

Grym bil iallafall, men då är min fullutrustad också.. alla godsaker :)

är inte V90 rejält överprisad jämfört med sina tyska kusiner?

När jag kikat så verkar det som man alltid får mera bil hos Audi/BMW än Volvo

Håller med. Har man inte upplevt skillnaden är det svårt att tro det, men jag upplever iaf att bilen blir mycket tryggare att köra. Vid exempelvis moddigt underlag går den mycket stabilare, man behöver inte vara rädd för kast när man går ut för omkörning och korsar en moddsträng, etc. Sedan ska man ju inte köra som en idiot för det, för självklart finns begränsningar.
Sedan tillkommer ju ökad framkomlighet på mindre vägar, uppförsbackar med snö, etc. Har sett många som fastnat med sina 2WD-bilar sista oplogade backen upp mot stugan, medan det bara är att köra rakt upp med AWD.
Nu för tiden är ju skillnaden i förbrukning mellan 2WD och AWD (i mitt fall Bmw Xdrive) i princip försumbar också, så för mig är det en no-brainer.

Problemet med den upplevda tryggheten är väl att fyrhjulsdriften saknar betydelse när man bromsar. Man kommer lätt upp i fart, har lättare att köra om osv, men sen sitter man i skiten när man väl ska bromsa.

Jag har kört fyrhjulsdrivna pick-uper hela mitt vuxna liv och just den bra framkomligheten men den kassa bromsförmågan är lite lurig. En jäkla skillnad på pick-up och "vanlig" bil dock. Privat har jag en audi med fyrhjulsdrift (audi själva gör reklam för att det är en säkerhetsgrej), och den bromsar ju såklart ganska bra men antagligen inte bättre än motsvarande tvåhjulsdrivna modell. Det kan vara bra att ha med sig det i bakhuvudet när bilen går framåt som ett lok genom snömodden..?

Problemet med den upplevda tryggheten är väl att fyrhjulsdriften saknar betydelse när man bromsar. Man kommer lätt upp i fart, har lättare att köra om osv, men sen sitter man i skiten när man väl ska bromsa.

Jag har kört fyrhjulsdrivna pick-uper hela mitt vuxna liv och just den bra framkomligheten men den kassa bromsförmågan är lite lurig. En jäkla skillnad på pick-up och "vanlig" bil dock. Privat har jag en audi med fyrhjulsdrift (audi själva gör reklam för att det är en säkerhetsgrej), och den bromsar ju såklart ganska bra men antagligen inte bättre än motsvarande tvåhjulsdrivna modell. Det kan vara bra att ha med sig det i bakhuvudet när bilen går framåt som ett lok genom snömodden..?
Precis det jag menar när jag skriver "Sedan ska man ju inte köra som en idiot för det, för självklart finns begränsningar."
Men för en ansvarsfull förare bidrar fyrhjulsdriften definitivt med ökad säkerhet genom bättre stabilitet, etc.

Precis det jag menar när jag skriver "Sedan ska man ju inte köra som en idiot för det, för självklart finns begränsningar."
Men för en ansvarsfull förare bidrar fyrhjulsdriften definitivt med ökad säkerhet genom bättre stabilitet, etc.
Och bättre trafiksäkerhet i situationer t.ex. när man från en mindre väg ska ut på en högtrafikerad väg i vinterväglag med tungt släp, och vill kunna accelerera upp till rätt hastighet och trafikrytm så snabbt som möjligt.

Finns det ansvarsfulla förare som parallellt med det stora ansvaret känner att det går lite för långsamt vid omkörning då? För egen del, som flitig användare av fyrhjulsdrift där det behövs "på riktigt" till vardags (läs oländiga skogsvägar med bil och diverse arbete med traktor), är fyrhjulsdriften på familjebilen främst till för att komma upp för mina ganska branta backar runt huset de gånger man är ute innan kommunen fått ordning på snön. Supergott att ha, men också ett ganska sällsynt behov. Om jag bott mer ute på landet med sämre vägar och väghållning hade det varit mer nödvändigt tror jag. Att välja fyrhjulsdriften för ökad stabilitet och annat i säkerhetsväg är nog till att lura sig själv.

Jag gissar att olycksstatistiken ytterst sällan skulle kunna förklaras med att det är för få som kör med fyrhjulsdrift.

Är inne på min tredje Volvo AWD en xc60 T5
tidigare haft en V70 T5 och en s80 V8
har aldrig ångrat valet och har aldrig haft några problem varken med bil eller väglag

Och bättre trafiksäkerhet i situationer t.ex. när man från en mindre väg ska ut på en högtrafikerad väg i vinterväglag med tungt släp, och vill kunna accelerera upp till rätt hastighet och trafikrytm så snabbt som möjligt.

Syftade lite på det i mitt tidigare inlägg, men jag tror att de olyckor som inträffar pga FÖR LITE fart är försumbar. I ditt läge ska man såklart invänta rätt läge, och om inte rätt läge finns är man ute i för dåligt väglag med fel fordonskombination. Jag skulle säga att detsamma gäller här som jag påtalade innan - att fordonet har möjlighet att komma upp i högre fart snabbare är en dålig grej för säkerheten.

Det kan låta präktigt med ovanstående synsätt, men ganska mycket av olyckorna som inträffar beror också på att folk är rejält korkade och kör långt över sin förmåga. Fyrhjulsdriven bil ger förmodligen större förmåga till dumhet hos vissa förare.

Om du ska dra släp, köra dåligt plogad uppfart, fickparkera i Stockholm på vintern så absolut 4wd. Köra landsväg i Norra Sverige, ja, kanske, ibland är det bra att ha, speciellt när det snöar och plogbilen inte hunnit ut. Jag har haft 2 bilar med 4WD (Subaru och quattro) och saknar det väldigt sällan. Förutom det jag skrivit ovan. Snöar det kan man oftast bara köra något lugnare, typ hålla hastigheten. Men drar den inte mer så köp, om inte annat så håller vinterdäcken längre när man slipper spinna loss vid varje rödljus.

Kan skriva under på allt. Har kört Subaru och Audi (Forester Turbo, Forester Diesel och A6 2.4) från 2005 till 2018. Nu kör jag framhjulsdriven VW. Behöver man inte framkomligheten för specifika situationer så är det inget som behövs (vi hade en backe som inte gick att forcera vintertid utan bra fyrhjulsdrift). Men det upplevs förstås som tryggare, kan vara skönt.

Sen var däcksslitaget helt sjukt lågt på Subarubilarna. Dieselforestern såldes med ursprungliga vinter- och sommardäck när den gått dryga 14000 mil. Audin behövde nya däck när vi köpte den vid 6000 mil dock så där verkade det inte slita lika jämnt trots att det var en Torsenbil som ska fördela permanent 50/50 fram/bak.

Det kan låta präktigt med ovanstående synsätt, men ganska mycket av olyckorna som inträffar beror också på att folk är rejält korkade och kör långt över sin förmåga. Fyrhjulsdriven bil ger förmodligen större förmåga till dumhet hos vissa förare.
Ja, men det betyder inte att det gäller för ALLA förare. Statistik är alltid baserad på en fördelning.

Ja, men det betyder inte att det gäller för ALLA förare. Statistik är alltid baserad på en fördelning.
Dock tror sig ALLA vara den unika snöflingen som statistiken inte avser :) yngre skyller på gamla slöa gubbar som inte "kan" köra bil och äldre skyller på yngre som alltid kör för fort...tvärsnittet är nog som sagt mittemellan.

Ok, det är således bäst vi förbjuder all säkerhetshöjande teknik som fyrhjulsdrift, antisladdsystem, abs-bromsar, etc, eftersom det riskerar leda till att vissa förare kör fortare än vad de klarar av... :-)

Ok, det är således bäst vi förbjuder all säkerhetshöjande teknik som fyrhjulsdrift, antisladdsystem, abs-bromsar, etc, eftersom det riskerar leda till att vissa förare kör fortare än vad de klarar av... :-)

för att inte tala om mtbs, helstelt med geometri från -89 och cantileverbromsar så blir det tryggt och bra i skogen.

Var det inte över 80% som trodde de var bättre bilförare än snittet? Orkar inte leta data nu.

Om man köper fyrhjulsdrift för att kunna korsa moddsträngar i hög fart och/eller göra fler omkörningar, dundra fram i högre fart i Norrlandsvinter eller kunna minska marginalerna när man svänger ut framför en annan bil... Hör ni inte hur det låter? Låter inte 30% ökad olycksrisk rätt rimligt?

<duckar och springer>

Ovanstående stämmer inte.Tyvärr är fyrhjulsdrivna bilar kraftigt överrepresenterade i olycksstatistik. Beror väl delvis på ovanstående, men till största delen är det en annan sak.
Vid halka så känner du inte lika tydligt att det är halt pga den har "dubbelt" så bra fäste (alltså vid acceleration). Det var ett försäkringsbolag som gjorde denna utredning, kommer tyvärr inte ihåg vilket.

kan meddela att en tvåhjulsdriven bil med lågprofil vinterdäck också går som tåget på vintriga jämtlandsvägar.

men acceleration vid t ex omkörning och även backtagning är bättre med fyrhjulsdrift.

om det sedan är värt merkostnaden är upp till var och en.

för merkostnaden kan man välja nyare bil och kanske säkrare bil med bättre och billigare driftssäkerhet när milen börjar addera sig. skulle någon här rekommendera att köpa en haldexbil som gått säg 20 000 mil?

obs gillar verkligen fyrhjulsdrift, men man ska inte ledas att tro att det uteslutande ger fördelar.

Var det inte över 80% som trodde de var bättre bilförare än snittet? Orkar inte leta data nu.

Om man köper fyrhjulsdrift för att kunna korsa moddsträngar i hög fart och/eller göra fler omkörningar, dundra fram i högre fart i Norrlandsvinter eller kunna minska marginalerna när man svänger ut framför en annan bil... Hör ni inte hur det låter? Låter inte 30% ökad olycksrisk rätt rimligt?

<duckar och springer>
Finns ju cyklister som köper 50tusenkronors-racers för att kunna pendla i maxfart och nära maxpuls bland andra långsammare cyklister och utan förståelse eller visad hänsyn till trafikregler och medtrafikanter, som ej stannar för gående vid övergångsställen och cyklar konsekvent mot rött för dom jagar viktiga Strava-segment. Apropå ökad olycksrisk.

<duckar men står kvar>

Senast redigerad av en moderator:

Vissa av sakerna du räknar upp är säkerhetshöjande, andra säkerhetssänkande.

<duckar och springer>

Men nu har vi ju redan slagit fast i tråden att det är de andra som kör dåligt. Vi som skriver här kan utan förhöjd olycksrisk köra AWD.

Skämt åsido kollar även jag på Volvo och jämför AWD/FWD-bilar. Just för mitt användande är AWD totalt onödigt, men jag skulle gärna ha den förhöjda markfrigången hos en V90 CC pga körning på kassa skogsvägar ibland.

Skämt åsido kollar även jag på Volvo och jämför AWD/FWD-bilar. Just för mitt användande är AWD totalt onödigt, men jag skulle gärna ha den förhöjda markfrigången hos en V90 CC pga körning på kassa skogsvägar ibland.

Förhöjd markfrigång är standard på SUV och crossover, men dom får man bara köra i stan eller på motorväg, inte på kassa skogsvägar ibland.

Tillbaka
Topp