[OT] Whiskytråden - vad har du i glaset?

Tror ny smak. Rätt god faktist! Tämligen kryddig och lite annorlunda mot vad jag brukar dricka. Intressant smak.

rekrevs sa:
Känner av vissa förkylningstendenser, lite 14-årig Oban skall förhoppningsvis lösa det :)

Ja!

Och om det inte hjälper så känns det iaf bättre och känns det bättre så är det bättre så om man fullbordar det cirkelbeviset så hjälper det alltid!

Oban är gott. Länge sedan jag hade någon sådan hemma dock.

Bengt-re sa:
Mackmyra Svensk Ek. Det är ju trots allt Fredag!

Mackmyra Svensk Ek är vad jag förstått samma dryck som tidigare hette Mackmyra Den första utgåvan.
Vet att den svenska tunnbindaren som levererar fat till Mackmyra gick i taket över vad dom ansåg vara ett grovt övertramp från distilleriet då enbart 5,4% av innhållet i flaskan var lagrat på just svenska ekfat (är själv ägare av en sådan flaska, oöppnad till på köpet).
Har själv aldrig riktigt kommit överens med de Mackmyror jag testat så jag föredrar fortfarande de skottska flaskorna och då främst de från en viss ö.

a.svensson sa:
Bengt-re sa:
Mackmyra Svensk Ek. Det är ju trots allt Fredag!

Mackmyra Svensk Ek är vad jag förstått samma dryck som tidigare hette Mackmyra Den första utgåvan.
Vet att den svenska tunnbindaren som levererar fat till Mackmyra gick i taket över vad dom ansåg vara ett grovt övertramp från distilleriet då enbart 5,4% av innhållet i flaskan var lagrat på just svenska ekfat (är själv ägare av en sådan flaska, oöppnad till på köpet).
Har själv aldrig riktigt kommit överens med de Mackmyror jag testat så jag föredrar fortfarande de skottska flaskorna och då främst de från en viss ö.

Står 10% svensk ek på flaskan nu iaf. Jag föredrar egentligen 10 årig PX Cask då den är så nära perfekt jag kan tänka mig nu. Men preferenser ändras ju lite genom åren så snart nog är något annat det man helst har i glaset.

1888 sa:
Bengt-re sa:
1888 sa:
Stewe sa:
a.svensson sa:
och då främst de från en viss ö.

Islay?

?

De e en bra ö de :)

Är fint där också.

Den där drömvinsten jag drömmer om skulle underlätta, dit skulle jag gärna åka oxå :)

Jag var några veckor för nu rätt många år sedan med jobbet i närheten så åkte dit när det var några dagars ledighet. Sjukt nice landskap hela den delen av landet. Det var en härlig resa med trevligt folk, underbar natur, whiskey, lamm, seafood, tidvatten. Me like - skall åka tillbaka dit när kidsen är stora nog att vara hemma själv tänkte jag. Fast tänkte åka runt på en orange stål cykel istället för bil nästa gång. Det är drömmen iaf. Får se om jag lyckas

14588593534051673178431.jpg

bluetail sa:
Va kan femtonåringen vara bättre än sextonåringen? Så god den var i all fall!!!

15åriga var en synnerligen välgjord whisky, som tyvärr inte görs längre. 16åriga tror jag var ersättaren och är verkligen inte tokig den heller! :-)

Efter att i mitt tidigare hus (liv) haft en vin- och whiskeykällare har jag en del att välja på men det fick bli en Glenfarclas 105 cask strength. Kände att jag behövde något starkare för halsen. Dock med en gnutta vatten i. 61% sväljer man inte bara sådär...

Hörde på radion idag att man sålt hundra flaskor 75-årig Whiskey, världens äldsta tydligwn. En flaskagick till Sverige och den skulle drickas upp ikväll av ett antal personer (whiskey-fantaster får man anta) som har betalat 4000kr för en cl! Dom intervjuade en kille som skulle vara med och dricka och det velade vara typ halva största ögonblick i livet! :-)

EDIT:
Hittade lite mer info: http://weekend.di.se/nyheter/aldsta-whiskyn-korkas-upp-i-malmo-1

Senast ändrad:
Så börjar vi kvällen med ett glas Connemara. Trevligt rund smak som inte sätter hinder för något rökigare lite senare :-)

Cola kör jag bara i bourbon. Att dricka blended whisky on the rocks verkar vara oerhört stigmatiserat. Jag tycker att det är fantastiskt trevligt. Klirr klirr.

Det blev en PX Cask till min getost jag var tvungen att äta upp idag. Funkade riktigt bra! :)

Bilagor

• PX Cask med Getost.jpg
    PX Cask med Getost.jpg
    59.6 KB · Besök: 134
Tillbaka
Topp