[ot]Whohoo - iPhone

[ot]Whohoo - iPhone
Att försöka tvinga konsumenterna att göra som leverantören vill (Telia, iTunes-musik, "rätt" tredjepartsprogramvara, osv osv), istället för att leverera det kunden vill ha, kan rätt snabbt leda till total undergång och förfall.

Allt som krävs är en alternativ lösning som tar mer hänsyn till kunderna. Se bara på skivindustrin.

Men eftersom det Jensen skrev är sant, så klarar sig nog Apple ett bra tag till med sin tajta inboxning:

> dåligt? ja för somliga, för somliga inte.

[ot]Whohoo - iPhone
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Mjodvitner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Faktum kvarstår att en hackad mobil inte är
> > laglig att använda och det är inte heller
> > lagligt att hacka den. Annars är det ju fritt
> > fram att hacka och kopiera och sprida allt som
> > omfattas av immateriella rättigheter....
>
>
> Helt fel!
> Det är lagligt att låsa upp den men du bryter
> mot licensavtalet. Det är två helt skilda saker

DOH
Att utan skälig anledning bryta ett ingånget avtal är väl ett brott oavsett vad det är för avtal.
Annars så kan det ju inte vara olagligt att cracka t ex Sims 2 och sprida det hejvilt??

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> DOH
> Att utan skälig anledning bryta ett ingånget
> avtal är väl ett brott oavsett vad det är för
> avtal.
> Annars så kan det ju inte vara olagligt att
> cracka t ex Sims 2 och sprida det hejvilt??

Hahahahaha

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Att utan skälig anledning bryta ett ingånget
> avtal är väl ett brott oavsett vad det är för
> avtal.

Snacka inte massa goja. Det är skillnad mellan att begå ett brott och bryta en överrenskommelse. Den ena händelsen regleras i brottsbalken. Den andra händelsen som är ett avtalsbrott regleras i en civilrättslig process.

[ot]Whohoo - iPhone
plumse skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > Att utan skälig anledning bryta ett ingånget
> > avtal är väl ett brott oavsett vad det är
> för
> > avtal.
>
> Snacka inte massa goja. Det är skillnad mellan
> att begå ett brott och bryta en
> överrenskommelse. Den ena händelsen regleras i
> brottsbalken. Den andra händelsen som är ett
> avtalsbrott regleras i en civilrättslig process.

Och??
Alltså är det inte brottsligt att piratkopiera och/eller ändra i mjukvara för det är ju bara ett brott mot licensavtalet och...
Jomen OOooops, upphovsrättslagen också.

Och att sluta betala på bilen eller huset är ju inte heller fel för då bryter man ju bara köpeavtalet.
Då ska jag genast sluta betala hyran för det är ju bara hyresavtalet jag bryter mot och det är ju ok??

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > Mjodvitner skrev:
> >
>
> > -----
> > > Att utan skälig anledning bryta ett
> ingånget
> > > avtal är väl ett brott oavsett vad det är
> > för
> > > avtal.
> >
> > Snacka inte massa goja. Det är skillnad mellan
> > att begå ett brott och bryta en
> > överrenskommelse. Den ena händelsen regleras
> i
> > brottsbalken. Den andra händelsen som är ett
> > avtalsbrott regleras i en civilrättslig
> process.
>
>
> Och??
> Alltså är det inte brottsligt att piratkopiera
> och/eller ändra i mjukvara för det är ju bara
> ett brott mot licensavtalet och...
> Jomen OOooops, upphovsrättslagen också.
>
> Och att sluta betala på bilen eller huset är ju
> inte heller fel för då bryter man ju bara
> köpeavtalet.
> Då ska jag genast sluta betala hyran för det är
> ju bara hyresavtalet jag bryter mot och det är ju
> ok??

Du verkar ha fattat principen men blandat in ett par exempel som hamnar inom brottsbalken pga lite flummigt prat om bedrägligt beteende etc. Och ang piratkopieringen så är det bara att köra på sålänge du inte tar betalt för kopiorna. Men var beredd på en civilrättslig stämning.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Och att sluta betala på bilen eller huset är ju
> inte heller fel för då bryter man ju bara
> köpeavtalet.
> Då ska jag genast sluta betala hyran för det är
> ju bara hyresavtalet jag bryter mot och det är ju
> ok??

Visst, sluta betala du. Gör det.

Är du så dum att du tror att du kan bryta mot ett ingånget avtal utan att riskera konsekvenser?

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > Och att sluta betala på bilen eller huset är
> ju
> > inte heller fel för då bryter man ju bara
> > köpeavtalet.
> > Då ska jag genast sluta betala hyran för det
> är
> > ju bara hyresavtalet jag bryter mot och det är
> ju
> > ok??
>
>
>
> Visst, sluta betala du. Gör det.
>
> Är du så dum att du tror att du kan bryta mot
> ett ingånget avtal utan att riskera konsekvenser?

Ööhumm
Sarkasmflaggan...

Hursomhelst så är min poäng att ett brutet avtal mycket väl kan leda till rättsliga påföljder sen om det är civil framför tycker jag är hårklyverier.
You say tomatoe, I say bloody mary

[ot]Whohoo - iPhone
Det är väl ändå ingen som påstått något annat!?

Förresten, varför skall det klagas så förbannat? Om jag skall köpa något och produkten inte uppfyller de krav jag ställer så köper jag den (oftast) inte.
Om jag har något emot hur det säljande företaget beter sig så köper jag (oftast) inte av det företaget.
Jag tar helt enkelt mina pengar och går nån annanstans. Den som bäst uppfyller de krav jag ställer på hårda och mjuka värden får mina pengar.

Så varför skall det klagas så förbannat? Först är det en kass produkt enligt vissa, sen är det något annat som är fel. Men det skall hela tiden klagas på och debatteras om en produkt som kverulanterna ändå inte vill ha.

Köp en annan pryl då om den är så kass. Eller behåll den gamla tills det kommer nåt som passar.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner: Det är stor skillnad på vad som är brottsligt och vad som är ett avtalsbrott. Om du inte förstår skillnaden rekommenderas en juridisk översiktskurs. Om inte skillnaden mellan civilrätt och straffrätt är klar är det ingen mening att gå vidare med detaljer så jag släpper det där...

[ot]Whohoo - iPhone
Kanske för att så många av de "frälsta" är typ "Woohoo iPhone" .
Jag köpte en Nokia men jag springer inte woohoo nokia. Vissa (som undertecknad) blir trött och less på att Apple i**** ska hypas så förbaskat.
ipod klarar väl inte ogg vorbis eller ogg theora och iphone kan inte ens skicka mms. Och påpekar man detta så "förstår man inte" och då påpekar man ännu hellre de brister som finns på den hypade produkten varpå de "frälsta som förstår" går i taket och det är ju lite kul om man har tråkigt.

Och ärligt talat så tycker jag synd om de som köpt en. Precis som jag tycker synd om alla som har en nokia 5310 (har en sån själv).

Om iphone vore en cykel så skulle den inhandlas på jula.
Det är mycket med iphone som INTE ÄR OK oavsett hur många andra som gör si eller har gjort så.

[ot]Whohoo - iPhone
Ogg vaddåsadu? Sluta nörda dig. Ingen utom nördar bryr sig om ogg vorbis. eller theora som jag inte ens visste fanns. Ingen. Folk vill bara kunna spela sin musik. Isåfall är det en större brist om den inte kan spela wma-filer (?), för det är vad folk har i sina musiksamlingar. I så låg bitrate att audiofilen och datanörden skulle gråta.

Så du klagar för att det finns folk som gillar den? Är du och klagar i tråden med HTC-telefonen? Det finns ju folk som gillar den, trots att den säkerligen har många brister. Låt folk vara glada över sin telefon, de vet att man inte kan skicka MMS utan tilläggsprogram. Men hade jag en iPhone skulle jag antagligen sluta skicka MMS.

[ot]Whohoo - iPhone
Återige: köp en sån då. Varför detta gnäll på produkter som ändå inte uppfyller era krav? Uppfyller inte iPhone de krav ni har? Köp en telefon som gör det då!

Mac/Apple-hatare är mer tröttsamma än fanboys.

[ot]Whohoo - iPhone
Nej nej, missförstå mig rätt. det är bara för att tråden har kommit så långt så det blir ett självändamål som jag klagar

Personligen så tror jag på köp den telefon som passar sina behov. Täcker den vad man behöver så spelar det ju ingen roll. Jag har skickat 2-3 mms totalt tror jag.

Problemet med telefoner är väl att tillverkarna tillverkar dom flesta mobiler som inte är arbetsmobiler för att hålla 6 månader - 1 år.

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:

>
> Så varför skall det klagas så förbannat?
> Först är det en kass produkt enligt vissa, sen
> är det något annat som är fel. Men det skall
> hela tiden klagas på och debatteras om en produkt
> som kverulanterna ändå inte vill ha.

det är enbart för att det är en produkt från apple. det är därför du inte såg nå liknande i HTC diamond tråden heller. folk må klaga på folk som försvarar apple, men det komiska är att samma personer som klagar över det, är minst lika flitiga att skriva sitt apple hat i trådar som handlar om apples produkter :D håller fullt med dig om att det är tröttsamt att höra massa klagande på nått man inte själv tänkt köpa.

håller helt o hållet med dig angående att passar det, köp, passar det inte, köp inte :D

erikh, du gör di bara löjlig, läs va sprocket skriver om att inte köpa om man inte gillar nått. jag gillar inte volvo. spyr jag galla över volvo för det, nej. passar den mig, nej. köper jag en, nej.kan den passa nån annans smak, ja.

Mjodvitner: det är ännu tråkigare att se nån som inte insett att alla har olika smak och att alla prioriterar olika saker. för mig är avsaknaden av ogg t.ex. inget problem, då jag inte har en ända låt som är ogg. och den musik jag lyssnar på, är väldigt mycket svårare att få tag i ogg, än i mp3, aac eller nå annat format som funkar. WMA, ja finns en del musik i det, även om den nästan alltid går att få tag i nå annat än wma med. men att apples produkter inte stödjer wma är väll inte konstigare än att microsofts mp3 spelare väll inte stödjer aac, för det gör väll inte zune? (utan omvandling till annat format först då)

rejser: ta o hitta nå roligare att titta på, t.ex.
:D

by the way, har ingen iphone o kommer troligen aldrig äga nån förän de släpper nån med riktiga knappar, t.ex. en iphone nano eller nått

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
>
> >
> > Så varför skall det klagas så förbannat?
> > Först är det en kass produkt enligt vissa,
> sen
> > är det något annat som är fel. Men det skall
> > hela tiden klagas på och debatteras om en
> produkt
> > som kverulanterna ändå inte vill ha.
>
> det är enbart för att det är en produkt från
> apple. det är därför du inte såg nå liknande
> i HTC diamond tråden heller.

Fel fel fel. Folk klagar därför att iPhone är en kass produkt med gammal teknik som framställs som det enda alternativet. Och när nån påpekar detta så är man per automatik Applehatare. Det är helt enkelt inte sant.

>folk må klaga på folk som försvarar apple, men det komiska är att
> samma personer som klagar över det, är minst
> lika flitiga att skriva sitt apple hat i trådar
> som handlar om apples produkter :D håller fullt
> med dig om att det är tröttsamt att höra massa
> klagande på nått man inte själv tänkt köpa.
>

Så sluta då att skryta om vad bäst Apple är.

> håller helt o hållet med dig angående att
> passar det, köp, passar det inte, köp inte :D
>

Det hela går ju på att om man inte har en iPhone så är man inte inne och hipp.
Har man inte en iPhone så får man inget sex.

> erikh, du gör di bara löjlig, läs va sprocket
> skriver om att inte köpa om man inte gillar
> nått. jag gillar inte volvo. spyr jag galla över
> volvo för det, nej. passar den mig, nej. köper
> jag en, nej.kan den passa nån annans smak, ja.
>
> Mjodvitner: det är ännu tråkigare att se nån
> som inte insett att alla har olika smak och att
> alla prioriterar olika saker. för mig är
> avsaknaden av ogg t.ex. inget problem, då jag
> inte har en ända låt som är ogg. och den musik
> jag lyssnar på, är väldigt mycket svårare att
> få tag i ogg, än i mp3, aac eller nå annat
> format som funkar. WMA, ja finns en del musik i
> det, även om den nästan alltid går att få tag
> i nå annat än wma med. men att apples produkter
> inte stödjer wma är väll inte konstigare än
> att microsofts mp3 spelare väll inte stödjer
> aac, för det gör väll inte zune? (utan
> omvandling till annat format först då)
>

1: Jag är INTE någon Machatare. Har aldrig varit och kommer antagligen inte att bli det heller MEN jag förbehåller mig rätten att kritisera Apple och deras produkter och metoder när det är befogat.
När det gäller iPhone så är det verkligen befogat.

2: Jag är inte inskränkt och vet mycket väl att smaken är olika och att behoven är olika.

3: Om Apple verkligen var en del av open source rörelsen så skulle Ogg vara det självklara valet av både ljud och video codecs. Inte ett format späckat med DRM och med underlägsen ljudkvalitet.

> rejser: ta o hitta nå roligare att titta på,
> t.ex.
> :D
>
> by the way, har ingen iphone o kommer troligen
> aldrig äga nån förän de släpper nån med
> riktiga knappar, t.ex. en iphone nano eller nått

När man påpekar att iphone är en produkt som inte är speciell på något vis och att den faktiskt är underlägsen många andra telefoner idag så blir man stämplad som en inskränkt machatare. Vilken J**** BS. Den kostar nästan 5000kr och kan inte skicka mms, saknar stöd för open source, går inte att använda med andra operatörer än telia, om man inte bryter mot avtalen förstås, den har dålig ljudkvalitet, usel kamera och det går inte ens att byta batteri i den. Om jag pga att jag påpekar såna brister är en machatare, skulle inte tro det.

Se iPhone för vad den är istället. En plattform för DRM utan vare sig ny teknik eller nya funktioner.
Att de rabiata mactalibaner som försvarar den dessutom ständigt återkommer till argumentet att "De gör ju så..." gör den inte ett dugg bättre.

Nu går jag och bajzar. Så det så.
Och ja, jag vet att jag blir en machatare om jag bajzar. :-P

ipoddrm.jpg ht=400

[ot]Whohoo - iPhone
Du slår knut på dig för att bedyra att du inte är machatare, men skulle nån tycka att de brister som en mac/appleprodukt har är acceptabla så klassas de som "frälsta" eller "mactalibaner".

Och du fortsätter yra om ogg. Fråga vemsomhelst om de känner till ogg? kolla bland folks musikfiler - inte hittar du några ogg-filer där. Utom hos de insnöade nördarna. Alla andra skiter i vilket format musiken är. Och vad är det för fel på (icke-DRM:ad) AAC?

Byta batteri? Det var säkert 10 år sen jag bytte batteri i en mobiltelefon. Mitt nuvarande mobiltelefonbatteri är 2,5 år gammalt och funkar utmärkt. De två innan dess hade jag heller inga batteriproblem med (en gick sönder på annat sätt, en tillhörde ett jobb jag slutade på).
Inbyggt batteri känns inte som ett problem idag. Oavsett telefon skulle jag inte bry mig om batteriets placering.

Men visst, utbytbart batteri och ogg är kanske högprioriterat på din kravlista och då skall du självklart inte köpa en. Men majoriteten av de som funderar på en iPhone har aldrig hört talas om ogg. de skulle bara titta på dig som om du vore galen om du försökte förklara.

Och att kalla iPhone för en "kass produkt" känns enbart löjligt. Du gillar den inte, men det som är en showstopper för dig verkar vara sånt som de flesta inte ens skulle skänka en tanke.

[ot]Whohoo - iPhone
Det är Samsung som gäller för dig då, Mjodvitner? Det var de enda jag hittade som klarar ogg. Så (o)viktigt är det tydligen bland de som tillverkar mobiltelefoner.

4 modeller av 480 på Prisjakt klarar ogg.
261 av 480 klarar AAC/AAC+/eAAC+.

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
> Det är Samsung som gäller för dig då,
> Mjodvitner? Det var de enda jag hittade som klarar
> ogg. Så (o)viktigt är det tydligen bland de som
> tillverkar mobiltelefoner.
>
> 4 modeller av 480 på Prisjakt klarar ogg.
> 261 av 480 klarar AAC/AAC+/eAAC+.

Jag har kikat på den men tyvärr så stödjer den inte ogg ur kartongen. Antar det är i450 du menar.
Man måste installera oggplay eller liknande.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Har man inte en iPhone så får man inget sex.

Just det, det är bara att gilla läget:

Supertelefon som ingen hört talas om, som kan allt och lite till = Inge ligga
Inte fullt så bra, men hipp, telefon = Ligggaranti

[ot]Whohoo - iPhone
Jag bara sökte på prisjakt, kollade inte närmare...

Så den klarar inte ogg direkt ur kartongen!? Vilken skittelefon! Urkasst! Värsta skräpet! Den som köper en sån måste ju vara dum i huvudet! Installera program? Idioti!!!

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
> Jag bara sökte på prisjakt, kollade inte
> närmare...
>
> Så den klarar inte ogg direkt ur kartongen!?
> Vilken skittelefon! Urkasst! Värsta skräpet! Den
> som köper en sån måste ju vara dum i huvudet!
> Installera program? Idioti!!!

:-P

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:

>
> Fel fel fel. Folk klagar därför att iPhone är
> en kass produkt med gammal teknik som framställs
> som det enda alternativet. Och när nån påpekar
> detta så är man per automatik Applehatare. Det
> är helt enkelt inte sant.

o vem är du att säga vad som är kasst o inte kast för alla andra? sen när blev din smak lag o regel för alla andra? nä precis, det är en klart subjektiv fråga. det jag försöker säga, men som uppenbarligen inte går in. du får hata apple och deras produkter hur mycket du vill, men man behöver ju inte idiot förklara alla som gillar deras produkter, bara för att de inte har samma smak som dig.

du menar att du spyr galla över apple utan att ogilla apple.låter som en konstig kombination om du frågar mig.

> Så sluta då att skryta om vad bäst Apple är.

brukar låta så när man inte har nått vettigt att säga. förstår inte hur nån kan anstränga sig att hata en produkt så, som man inte ens behöver köpa själv.

> Det hela går ju på att om man inte har en iPhone
> så är man inte inne och hipp.
> Har man inte en iPhone så får man inget sex.

o dem säger det? vilket jäkla skitsnack. det där har du allt inbillat dig själv :D dock komiskt att du nämner, utan att nån som gillar apples produkter säger det. att du inbillar dig. låter som brist på argument om du frågar mig. o total ignorans mot faktum att smaken är som baken, delad.

>
> 1: Jag är INTE någon Machatare.

märker det :D

> Har aldrig varit
> och kommer antagligen inte att bli det heller MEN
> jag förbehåller mig rätten att kritisera Apple
> och deras produkter och metoder när det är
> befogat.

o det har du rätt i, men du måste samtidigt förstå att andra inte tycker lika o att det inte är nå konstigt med det. det som är ett stort minus för dig, behöver inte vara ett lika stort minus för nån annan.

> När det gäller iPhone så är det verkligen
> befogat.
>
> 2: Jag är inte inskränkt och vet mycket väl att
> smaken är olika och att behoven är olika.

verkar ju inte så om man kollar på dina inlägg.
>
> 3: Om Apple verkligen var en del av open source
> rörelsen så skulle Ogg vara det självklara
> valet av både ljud och video codecs. Inte ett
> format späckat med DRM och med underlägsen
> ljudkvalitet.

underlägsen kvalite, är inte ogg baserat på mp4?
för övrigt, varför tror du att ogg inte slagit? varför det inte finns på internet butiker för musik? tror du verkligen att skivbolagen inte är de som tryckt på för att det ska vara DRM? för övrigt säljs mycket utan DRM på iTunes store, men det visste du väll redan, hoppas jag.

snacka om att vara inskränkt på ett format :D

>
>
> När man påpekar att iphone är en produkt som
> inte är speciell på något vis och att den
> faktiskt är underlägsen många andra telefoner
> idag så blir man stämplad som en inskränkt
> machatare.

lika som att man blir kallad fanboy eller att det antyds att man är det, bara för att man tycker att iphonen är speciel på många vis, t.ex. med ett grymt användargränssnitt osv. men vi är ju åter där igen. du tycker en sak och utgår från att alla andra tycker lika. vi har förstått att du tycker den är kass och är skit, när dka du inse att bara för att du tycker det, så behöver inte andra tycka det. du säger att du redan vet det, men du motsäger ju dig själv i nästa mening :D

>Vilken J**** BS. Den kostar nästan
> 5000kr och kan inte skicka mms, saknar stöd för
> open source, går inte att använda med andra
> operatörer än telia, om man inte bryter mot
> avtalen förstås,

för mig som skickat mms 3 gånger på två år, är det ju inget stort problem. men då är vi där igen, den är kass för att DU tycker att mms är skitviktigt. kan du tala om för mig vilka mobilsystem som är open source? finns några få som är baserade på linux, alltså baserade på open source, men det är väldigt få där man kan komma åt källan till själva operativsystemet. ska man ändå kalla dem open source, kan du ju säga att iphonen är det med, i och med att den har Darwin.

o låst, vad är skillnaden mot att du köper en SE, HTC, Nokia eller liknande som är lsåt. du bryter mot avtalen när du låser upp dem med. jag vet, det är ingen ursäkt, men varför hackar du inte på dem om det då? utan enbart apple :D

>den har dålig ljudkvalitet,

säger som dig, Vilken J**** BS. men lägger till att smaken är som baken. speciellt eftersom man kan köra loseless på den.

> usel kamera och det går inte ens att byta batteri
> i den. Om jag pga att jag påpekar såna brister
> är en machatare, skulle inte tro det.

nä, absolut inte. men du kan ju uppfattas som det när du skriver att den är kass o skit, baserat på saker som är högst subjektiva. du tycker inte att den är märkvärdig, men det är ju en högst personlig åsikt.

att den saknar mms osv är fakta, helt rätt, men det blundas så totalt från att det är väldigt individuellt hur viktiga dessa funktioner och brister är.

för övrigt har jag ännu inte stött på en ända mobil kamera som är nått att hänga i granen. de slås alla av en 1000 kr digitalkamera, LÄTT.

>
> Se iPhone för vad den är istället.

det är ju det folk gör, o kanske faller det dem i smaken. hur svårt ska det vara att förstå att det är en smaksak.

> En plattform
> för DRM

ja, du verkar ju inte veta att det går utmärkt att spela DRM fri musik på den och att det går utmärkt att köpa DRM fri musik på intunes store, emn du har väll aldrig köpt en skiva eller låt där, eller? :D

>utan vare sig ny teknik eller nya
> funktioner.

jaru, säg mig varför alla andra tillverkare apar efter apples gränssnitt i kommande mobiler?

> Att de rabiata mactalibaner som försvarar den
> dessutom ständigt återkommer till argumentet att
> "De gör ju så..." gör den inte ett dugg
> bättre.

men ge dig, vet du hur löjligt det låter. du tjatar om hur dålig den är, och att du förstår att folk har olika smak, men du visar inte att du förstår det. att ens använda orden taliban o rabiat, du skulle veta hur bra dina inlägg stämmer in på din egen beskrivning, bara att de är direkt speglade. det är vad jag kallar att kasta sten i glashus. du hugger precis lika mycket emot så fort nån inte håller med dig eller har samma smak. som t.ex. detta om skillnaden mellan lag och avtal, som inte ens har det minsta o göra me iphone isig. mycket komiskt att se :D

>
> Nu går jag och bajzar. Så det så.
> Och ja, jag vet att jag blir en machatare om jag
> bajzar. :-P
>
>

visar ju hög mognad :D

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> > Det är Samsung som gäller för dig då,
> > Mjodvitner? Det var de enda jag hittade som
> klarar
> > ogg. Så (o)viktigt är det tydligen bland de
> som
> > tillverkar mobiltelefoner.
> >
> > 4 modeller av 480 på Prisjakt klarar ogg.
> > 261 av 480 klarar AAC/AAC+/eAAC+.
>
>
> Jag har kikat på den men tyvärr så stödjer den
> inte ogg ur kartongen. Antar det är i450 du
> menar.
> Man måste installera oggplay eller liknande.

vafan, behöver det inte vara direkt ut kartong, så kan ju iphoen oxå spela OGG :D i o för sig, du måste jailbreaka den, men ändå.

[ot]Whohoo - iPhone
lite knepigt egentligen. Ingen går ju in och totalsågar någon annans cykel.
"Har du skaffat en Giant? Herregud, sicken jävla skit, på tok för många lager i det systemet. Du kommer missa något, ramen gå av så står du där med din jävla skitgiant"
(Ovanstående är fiction och har inget med verklighet eller mina åsikter att göra).

Så skulle ju ingen skriva i en tråd om cyklar, oavsett om det var något man vill ha eller något man skaffat.

Vad är cykelvärldens iphone?

[ot]Whohoo - iPhone
brejser skrev:
> Så skulle ju ingen skriva i en tråd om cyklar,
> oavsett om det var något man vill ha eller något
> man skaffat.
>
> Vad är cykelvärldens iphone?

Bromslös fixie? :-)

/s-o -- rättstavningen på min iPhone vill ersätta fixie med "dixie". Djävla skräptelefon. :-)

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Måste ju bero på nåt när Mac är så mycket
> mera spritt än Pc och de som har Pc kör
> MacOS....
>
> Ooops, det var visst tvärtom!!! :-P
>

Finns ju ett härligt rykte om att porrindustrin hade ett finger (eller nåt annat) med i spelet när det kvalitativt sämre VHS-systemet blev regerande istället för Beta under 80-talets videokrig.

[ot]Whohoo - iPhone
Det är väl en myt så vitt jag vet (även om den är rolig). På första versionen av BetaMax så kunde du bara spela in 1 timme, medan på VHS kunde du spela in 4 timmar. Sony undersökte inte marknaden och trodde att 1 timme skulle vara nog, det fungerade ju i proffsutrustning.

[ot]Whohoo - iPhone
Det går tydligen att använda iPhonen som "modem" till en dator. Inte ur kartongen förvisso, men det var ju tydligen inget hinder ens för en så mission-critical funktion som att spela ogg-filer på någon av de 4 telefonmodeller (alla från Samsung) som överhuvudtaget klarar av detta obskyra filformat.

Fast Free Software Foundation klagar.
http://www.idg.se/2.1085/1.174456
Men 3 av de fyra argumenten (det sista är inget argument i sig) gäller väl för de flesta mobiltelefoner? Det känns som endast mjukvarudistributionen är ett relevant argument mot just iPhone. Fast å andra sidan är enkel mjukvarudistribution också ett argument för iPhone.

Man kanske skulle köpa en iPhone. Den verkar ju vara hur bra som helst! :D

Men det slog mig när jag kollade på Prisjakt:s sökkriterier att man kan söka på processsorhastighet i telefonerna. Det kanske är kul för en del, men seriöst - skall man överhuvudtaget behöva fundera på sånt och liknande teknikaliteter?

rejser skrev:
> "Har du skaffat en Giant? Herregud, sicken jävla
> skit, på tok för många lager i det systemet. Du
> kommer missa något, ramen gå av så står du
> där med din jävla skitgiant"

Fast det stämmer ju! Fast det var det ingen som sa, det fick jag upptäcka själv.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
>
> underlägsen kvalite, är inte ogg baserat på
> mp4?
> för övrigt, varför tror du att ogg inte slagit?
> varför det inte finns på internet butiker för
> musik? tror du verkligen att skivbolagen inte är
> de som tryckt på för att det ska vara DRM? för
> övrigt säljs mycket utan DRM på iTunes store,
> men det visste du väll redan, hoppas jag.
>
> snacka om att vara inskränkt på ett format :D
>
>
>

M4a AKA eAAC+ AKA MP4 är inte basen för ogg utan är en ännu aggresivare version av AAC.
Tekniskt ska det vara den bästa codecen men den låter skit jämfört med både Mp3 och Ogg och (RYYS) Wma. Ogg och FLAC (Free Lossless Audio Codec) är de 2 format som gäller om kvalitet är viktigast och inte kvantitet. Därefter kommer mp3.

Ljudkvalitet är ju subjektivt och för typ ett år sen tyckte jag att Mp3 128Kbps cbr var fullt tillräcklig kvalitet men idag avstår jag hellre än att jag lyssnar på såna filer. Och eftersom jag har den stora lyckan att äga en iriver mp3 spelare så spelar jag ogg och flinar lika löjligt lycklig varje gång. Sen att den stora massan spelar AAC på ipods skiter jag i. Det är deras förlust.

Jag vet att Apple säljer DRM fri music till hutlösa priser, men endast tack vare påtryckningar från Defective By Design. Tur för mig så köper jag skivor som jag rippar själv. Då kan jag själv bestämma vilket format och vilken bitrate det ska vara. Klart nice.

Förklara för mig då varför iPhone är så väldigt mycket bättre än alla andra nallar på marknaden. Vem vet, jag kanske skaffar en. Det går ju förresten att skaffa ett program som gör att tex HtC får ungefär samma UI som iPhone.

ipoddrm.jpg ht=400

[ot]Whohoo - iPhone
Samma bild igen. Innovativt.

DRM suger hårt, men tills ganska nyligen kunde du inte köpa musik online någonstans utan DRM. Oavsett om du köpte i iTunes Music Store eller hos nån av de som säljer filer du inte ens kan använda i en iPod (WMA med DRM). Att köpa musik man inte ens kan spela i en av de vanligaste portabla musikspelarna är väl ännu värre?

DRM är inte ett Apple-problem, även om du verkar vilja vinkla det så. Det är ett branschproblem.

Och du fortsätter tjata om obskyra filformat som knappt nån telefon klarar att spela upp. Men du verkar även vilja göra bristen på ogg-stöd till ett Apple-problem. Det är bara Samsungtelefoner som klarar att spela upp ogg. Om du installerar ett program för att göra det villsäga.

Det finns andra tankar kring varför ogg inte är ett lämpligt format:
http://daringfireball.net/2007/04/wee_bit_more_on_aac

Och trots att det inte finns några genvägar till det perfekta ljudet så envisas folk med att lyssna på sin musik i vad vissa skulle klassa som usel kvalitet. Men grattis, du kan sitta med din spelare och flina.

Återigen: du gör branschproblem till Appleproblem.

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
>
> Att köpa musik
> man inte ens kan spela i en av de vanligaste
> portabla musikspelarna är väl ännu värre?

Och så finns det skivbolag som undrar varför knepig legal elektronisk distribution av trasig musik inte verkar vinna över folk från enkel smidig illegal distribution. Det är faktiskt komik på hög nivå.

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
> Samma bild igen. Innovativt.
>
> DRM suger hårt, men tills ganska nyligen kunde du
> inte köpa musik online någonstans utan DRM.
> Oavsett om du köpte i iTunes Music Store eller
> hos nån av de som säljer filer du inte ens kan
> använda i en iPod (WMA med DRM). Att köpa musik
> man inte ens kan spela i en av de vanligaste
> portabla musikspelarna är väl ännu värre?
>
> DRM är inte ett Apple-problem, även om du verkar
> vilja vinkla det så. Det är ett branschproblem.
>
> Och du fortsätter tjata om obskyra filformat som
> knappt nån telefon klarar att spela upp. Men du
> verkar även vilja göra bristen på ogg-stöd
> till ett Apple-problem. Det är bara
> Samsungtelefoner som klarar att spela upp ogg. Om
> du installerar ett program för att göra det
> villsäga.
>
> Det finns andra tankar kring varför ogg inte är
> ett lämpligt format:
> http://daringfireball.net/2007/04/wee_bit_more_on_
> aac
>
> Och trots att det inte finns några genvägar till
> det perfekta ljudet så envisas folk med att
> lyssna på sin musik i vad vissa skulle klassa som
> usel kvalitet. Men grattis, du kan sitta med din
> spelare och flina.
>
>
> Återigen: du gör branschproblem till
> Appleproblem.

Nope det gör jag inte.*tillagt* Apple har själva VALT att använda sig av DRM och en rad andra restriktioner och det gör att Apple har gjort branschproblem till sina problem. Och återigen så är det inte ok att göra fel bara för att nån annan gjort så.*tillagt* Men nån måste ju börja nånstans.
Jag är tyvärr ägare till en Nokia 5310 XpressMusic. Blev jag lurad av Nokia. Jomenvisstserrö. USB 2.0? Teoretiskt kanske, i praktiken? Modemfart. Listan kan göras lång. Skulle jag som ägare av en sån nokia spy galla över den. Definitivt. Varför? För det är en superkass produkt. Kommer jag köpa Nokia igen? Inte en chans.

Jag är fullt medveten om att DRM är ett vida spritt problem och att Apple faktiskt ska ha mycket beröm för att de är först och störst på DRM fri musik. Men den här tråden handlade väl om iPhone och inte om musikindustrin eller microsoft.

Länken var intressant läsning och även ett bevis på att Ogg och FLAC behövs. FSF och DBD behövs. Mjukvarupatent är bland det värsta som finns.....
Men vem sjutton skulle stämma för att ogg används när det inte ens står klart vem som äger Mp3? Och hur skulle de bevisa att ogg "är" Mp3?

Och varför är iPhone så bra???

Eftersom du verkar gilla den så kommer den igen :-P
ipoddrm.jpg ht=400

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
Det bästa är ju att illegalt ladda ned musik, då slipper man DRM. Tyvärr har Itunes överlägset störst utbud vad gäller musik och är dessutom mest välorganiserat.

Tillbaka
Topp