[ot]Whohoo - iPhone

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
-------------------------------------------------------
> Nope det gör jag inte.*tillagt* Apple har själva
> VALT att använda sig av DRM och en rad andra
> restriktioner och det gör att Apple har gjort
> branschproblem till sina problem.

Det är ju ett <host> något förenklat sätt att se på det. Vad hade alternativet varit 2003 när iTMS startade? Hade det överhuvudtaget varit möjligt att sälja musik online utan DRM då? Hade vi isåfall stått idag utan någon möjlighet att köpa musik online? Vem vet.

Men visst, de har VALT att ge efter från leverantörernas krav och ha DRM på sina usla AAC-filer de säljer miljardvis av. För alternativet hade kanske varit att inte sälja någonting alls. Usch, så onda de är.

> Men den här tråden handlade
> väl om iPhone och inte om musikindustrin eller
> microsoft.

Jaså. Varför lägger du in en massa stora bilder om iPod, iTunes och DRM då?

Och hur kan du ens försöka diskutera DRM utan att blanda in musikindustrin? Är det Apple som bestämt att musiken de är återförsäljare för skall vara DRM:ad?

> Men vem sjutton skulle stämma för att ogg
> används när det inte ens står klart vem som
> äger Mp3? Och hur skulle de bevisa att ogg "är"
> Mp3?

Varför överhuvudtaget ta risken? Och eftersom de som levererar musiken Apple säljer kräver DRM så blir det självklart att sälja i ett format som stöder DRM. Jag antar här att ogg inte gör det.
Vemsomhelst kan stämma. Men det blir inte intressant att stämma förrän det finns ett storföretag att stämma - nån som kanske heller betalar en summa för att inte ens ta risken att förlora allt. Sånt händer ju då och så.

> Och varför är iPhone så bra???

Läs reklamen.

> Eftersom du verkar gilla den så kommer den igen

Kan du inte bara återanvända bilden så slipper jag AdBlocka den gång på gång. Och så går det åt lite mindre lagringsutryme på Happys server. Eller sluta vara larvig. Den handlar ju (enligt dig) om något som inte tråden handlar om.

Som parentes kan jag nämna att jag inte köpt nån musik med DRM, att jag på den tiden jag höll på att nörda med Slackware tyckte att ogg var skitbra (FLAC var ju såklart bättre men större) och att det var helt OK att editera konfigurationsfiler istället för att ha ett GUI för att ändra system- och programinställningar.

[ot]Whohoo - iPhone
Så att Microsoft håller på med DRM och diverse begränsningar gentemot användare så är det fel men om Apple gör samma sak är det ok.

Att sälja wmdrm filer är fel men har de drm från itunes är det ok.

Efter det här inlägget så skiter jag i detta.

Jag står på samma sida som FSF och DBD. I Nuläget är det motsatt sida som Apple står på.
Jag står för min åsikt att iPhone är en kass produkt som säljs med överdriven marknadsföring och som används för att begränsa folks digitala rättigheter. Det är min åsikt och jag är i min fulla rätt att uttrycka den.

DRM har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att vara ok. Det spelar ingen roll var, när, hur, varför eller vem som använder det. Utan iTunes hade det nog inte blivit så spritt och accepterat som det har. Och jo, det är relevant eftersom itunes är en del av iphone.
Kassettersättning på digital media (hör egentligen inte alls hit) är inte heller ok.

Jag skulle gissa att de allra flesta som köper en iPhone inte har den blekaste aning om vad det är de egentligen gör. Lite som tyskland på 30-talet.

Ha de gosigt.

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
Hahaha, där kom Hitlerjämförelsen! Och så lite bajs som läggs i min mun. Jaja, du kan väl kompilera en kernel istället. Det är nog roligare. Fan, jag saknar det verkligen.

Dagens gapskratt helt enkelt!!!! Köpsuget efter en iPhone blev just ännu större!

[ot]Whohoo - iPhone
Jag har tidigare haft en positiv inställning till FSF, men efter deras onyanserade angrepp på just iPhone blir det lite svårare att ta dem på allvar. 3 av fyra punkter de ogillar finns ju på i stort sett alla motsvarande mobiler. Det är lite oklart vad som gör just iPhone så hemsk.

Men för de som gillar fri mjukvara är det väl bara att dyrka vidare:
saintignucius.jpg

(FSF:s president)

[ot]Whohoo - iPhone
Visst är 128kb en dålig sampling rate men att folk bryr sig när de lyssnar på en telefon/mp3 spelare med ganska sunkiga hörlurar (som alla får med default)? Det spelar ingen större roll om det är 256kb, 384kb, ogg osv.

Hur mycket skit man än kan snacka om iTunes är Apple de enda som levererat en cross platform lösning (Mac+Win) vilket tvingade Amazon m.fl att följa efter.

Har M$ någonsin levererat något som är icke Windows?

Vilka blåste all partners med sin DRM VMA, Apple eller M$?

Vilka var de största uppbackarna av DRM, Apple eller M$?

Är Zune cross platform?

M$ med Ballmer i spetsen predikar "it's all about choice". Vilket choice? Att köpa 43 dator märken med Windows förinstallerat?

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:

>
> Ljudkvalitet är ju subjektivt och för typ ett
> år sen tyckte jag att Mp3 128Kbps cbr var fullt
> tillräcklig kvalitet men idag avstår jag hellre
> än att jag lyssnar på såna filer. Och eftersom
> jag har den stora lyckan att äga en iriver mp3
> spelare så spelar jag ogg och flinar lika
> löjligt lycklig varje gång. Sen att den stora
> massan spelar AAC på ipods skiter jag i. Det är
> deras förlust.
>

om det är deras förlust, varför låter du det inte vara det då. det är ju inte du som ska lyssna på dem. det är ju det jag säger, det är ju fritt om man vill köp eller inte köpa. bara för att det inte passar dig, behöver det ju inte betyda att det inte passar andra. har kompi som bygger rör förstärkare o han tjatar om hru mycket bättre det låter, han är som dig fan av ogg med, själv hör jag skillnad men kan inte säga att jag tycker det ena låter mycket bättre än det andra. det är helt enkelt subjektivt. om ja inte minns fel så såg jag nått om att man ska kunna spela flac på iphone med tredjepartsprogram. själv lyssnar ja mest på mp3, varför? för att det mesta finns i mp3 och man bör ju inte göra om ett komprimerat format till ett annat komprimerat format. ibland blire det dock aac loseless.

> Jag vet att Apple säljer DRM fri music till
> hutlösa priser, men endast tack vare
> påtryckningar från Defective By Design. Tur för
> mig så köper jag skivor som jag rippar själv.
> Då kan jag själv bestämma vilket format och
> vilken bitrate det ska vara. Klart nice.
>

ja smaken är som baken, delad.

>
> Förklara för mig då varför iPhone är så
> väldigt mycket bättre än alla andra nallar på
> marknaden. Vem vet, jag kanske skaffar en. Det
> går ju förresten att skaffa ett program som gör
> att tex HtC får ungefär samma UI som iPhone.
>

varför ska jag förklara det för nån som redan har en bestämd åsikt om hur allt i världen är och hur allas smak är. bara att du nämner en sådan löjlig sak som gränssnitt till htc visar ju att du redan ebstämt dig, o det spelar ingen roll vad man säger. o det är ju så, det är en smaksak, du gillar inte iphone och det är helt okay, men ta heller inte förgivet att det inte kan passa nån annan.

angående efterapnings gränssnitt till htc, så är de sällan lika bra, enligt mig då, det är min högst personliga åsikt. dessutom är de VÄLDIGT sällan heltäckande, det vill säga, nån gång kor man ändå sluta med att man ploppar in i windows menyerna. de iphone liknande menyerna är helt enkelt inte genomträngande genom hela systemet. varför? för att det inte är windows egna gränssnitt utan nått som är klistrat ovanpå windows gränssnitt.

köper jag en volvo, får jag en bil som är ungefär som en ferrari, de har båda fyra hjul, bromsar, ratt o kaross osv. men det betyder ju inte att det är riktigt samma sak ändå :D

o visst hade man kunnat skippa itunes, men då tror jag personligen inte att nätförsäljningen av musik hade varit lika stor som den är idag. sen får man ju tycka vad man vill om det.
men det är väldigt naivt att tro att apple var de som var på tryckande på att det skulle vara DRM skyddad musik. det borde vem som helst räknat ut att det inte var eller är, med tanke på hur skivindustrin behandlar sina köpare och hur deras uttalande låter, när de låter advokater hugga på allt, även om de har väldigt lite kött på benen när de stämmer folk

man får tycka vad man vill, absolut, men man bör väll kunna acceptera att andra inte tycker lika, utan att kalla dem "rabiat mactaliban", det rimmar heller inte så bra att säga så, o samtidigt säga att man inte är machatare, det är bara ett litet tips :D

o du kan sluta me bilden, du skämmer bara ut dig själv.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:

> köper jag en volvo, får jag en bil som är
> ungefär som en ferrari, de har båda fyra hjul,
> bromsar, ratt o kaross osv. men det betyder ju
> inte att det är riktigt samma sak ändå :D

Och den som köper en Ferrari brukar väl inte bli kränkt över att man inte man använda de billiga Volvo-reservdelar och -tillbehör man kan köpa på den lokala macken? Inte heller infinner sig väl känslan av att bli kränkt när det visar sig vara svårare att byta batteri på en modern bil än på en Volvo 240?

[ot]Whohoo - iPhone
schture skrev:
> Har M$ någonsin levererat något som är icke
> Windows?

M$ säljer linux system för stordatorer. Dom leverar varje ny office-version för mac. Messenger osv.
BTS_Hero.jpg

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > köper jag en volvo, får jag en bil som är
> > ungefär som en ferrari, de har båda fyra
> hjul,
> > bromsar, ratt o kaross osv. men det betyder ju
> > inte att det är riktigt samma sak ändå :D
>
> Och den som köper en Ferrari brukar väl inte bli
> kränkt över att man inte man använda de billiga
> Volvo-reservdelar och -tillbehör man kan köpa
> på den lokala macken? Inte heller infinner sig
> väl känslan av att bli kränkt när det visar
> sig vara svårare att byta batteri på en modern
> bil än på en Volvo 240?

hehehe, förstår vad du menar, tror ja :D
var väll inget perfekt exempel :D

[ot]Whohoo - iPhone
Kaijan skrev:
> Det mest imponerande i denna tråd är Jensen.
> Att du orkar;)

haha, jajo. men bero på att jag är trött på att folk hackar på en för att man kör mac, speciellt när det är så uppenbart personen som kastar skit anser att hans smak är allas smak. när sanningen är att smaken är som baken, delad :D

[ot]Whohoo - iPhone
Bang skrev:
> köpte mig en iPhone idah å jag e nöjd. Kör
> lite wifi nu På den å den e grym Att skriva med.

Tydligen inte...

[ot]Whohoo - iPhone
Bang skrev:
> köpte mig en iPhone idah å jag e nöjd. Kör
> lite wifi nu På den å den e grym Att skriva med.

Om jag skrev så där knackigt skulle inte jag varit nöjd;)

[ot]Whohoo - iPhone
Haha! Den hade varit igång i typ 3h:) Var Nästan tvungen att öppna instruktionsboken, men jag slapp :)

Jag ska träna hårt med mitt högra lillfinger ikväll!

Tillbaka
Topp