[ot]Whohoo - iPhone

[ot]Whohoo - iPhone
Hur kommer det sig att vissa produkter lockar till sig galna talibaner? Visst är det kul att ni är nöjda med en produkt ni köpt men ni måste också kunna se att den produkten vänder sig till en kundgrupp inte alla på planeten tillhör. Jag tillhör inte den kundgruppen och för mig är iPhone värdelös dynga, men det innebär inte att ni behöver vara missnöjda över ert inköp. Eller? Och då skall vi komma ihåg att diskussionen kring iPhone här på Happy sköts snyggt och stillsamt jämfört med t.ex idg.se...

[ot]Whohoo - iPhone
Jag är nöjd med min iPhone. Har bara haft den ett par dagar. Fast så var jag ju enormt missnöjd med min förra telefon och det gör ju att jag gillar min nya bättre. Två flugor i en smäll för min del, iPoden började kännas gammal och min gamla telefon var värdelös. Andra får tycka vad de vill om iPhonen, men jag gillar den.

[ot]Whohoo - iPhone
Man får inte glömma att Iphone faktiskt är svindyr jämfört med alla andra telefoner. Lägger man sig i samma prisklass hos en annan operatör med en annan telefon får man betydligt mer för pengarna. I alla fall för oss som faktiskt använder telefonen till att ringa med. Jag har ingen fast telefon, utan enbart min mobil och ringer ett antal tusen minuter i månaden. Det betalar jag 339kr i månaden för. Min Sony Ericsson G900 överglänser ju rent faktiskt Iphone på alla punkter, om man bortser från att den har en något mindre display och ett mindre fräckt gränssnitt.

Hade jag köpt en Iphone hade jag varit skitglad de första månaderna och säkerligen gått igång på alla slide and glide funktioner dess pekskärm erbjuder, men när jag väl hade tröttnat på det hade jag snabbt ångrat att föll för hypen. När det kommer till kritan kan jag göra allt jag vill med min nuvarande telefon och när man har haft en telefon ett tag ser man snabbt förbi dess fina yttre och det är hård fakta som räknas.

[ot]Whohoo - iPhone
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kommer det sig att vissa produkter lockar till
> sig galna talibaner? Visst är det kul att ni är
> nöjda med en produkt ni köpt men ni måste
> också kunna se att den produkten vänder sig till
> en kundgrupp inte alla på planeten tillhör. Jag
> tillhör inte den kundgruppen och för mig är
> iPhone värdelös dynga, men det innebär inte att
> ni behöver vara missnöjda över ert inköp.
> Eller? Och då skall vi komma ihåg att
> diskussionen kring iPhone här på Happy sköts
> snyggt och stillsamt jämfört med t.ex idg.se...

det har inte slagit dig att det även lockar till sig minst lika många som alltid klagar på produkter från en viss tillverkare. ser inte skillnaden mellan den som "hyllar" en produkt säg 10 gånger i en tråd, o den som kastar skit på den 10 gånger i samma tråd.

självklart är det en subjektiv smakfråga o en fråga om personlig smak. men det du beskriver är ju likgiltigt åt andra hållet med. det är lika många som anser att den är skit o skriver som om att den då inte passar någon. försöker inte motivera det ena eller det andra, men du nämner ett "problem", sett bara ur den synvinkeln att det bara är sånna som gillar iphone som beter sig så :D vilket är långt ifrån sant.

på många andra forum så kallas man fanboy/mactaliban/fanatisk eller nå annat glåpord om man gillar apples produkter, dessa ord kommer väldigt ofta från personer som är minst lika fanatiska i sitt sätt att de till varje pris måste kasta skit på en apple produkt.

Daimler: i de där 399 kronorna, har du fri datatrafik? fick du telefonen, eller behövde du ändå betala en del för den. slutsumman på din telefon borde inte hamna SÅ långt ifrån iphonen egentligen. att den är dyr skulle jag nog säga är osanning. det tråkiga är ju att den är låst.
du kan ju köpa iphone för en 2000 kr eller mindre, och få samma månadskostnad som du nämner, men med iphone vill man ju ha fri datatrafik, därför köper man ju gärna till det, o det kostar ju extra oavsett vilken operatör du väljer, vare de sig heter telia eller inte.

Har själv ägt 3 st telefoner med UIQ, o för min personliga del så är det "aldrig mer" för en sådan telefon. segare gränssnitt får man ju leta länge efter på moderna telefoner. men det är jag det.har inte en iphone o kommer aldrig äga en då jag vill ha en fysisk knappsats, men har en ipod touch som i mjukvaran är rätt lik. o den är klart trevligare än de UIQ mobiler jag haft,att de UIQ telefoner jag även haft aldrig varit konsekventa är en sak som oxå irriterat, att man har behöver använda både knappsats o touch skärmen för att lösa sak, men kan ju vara specifikt för just de modellerna .men som redan nämnts så är det en smaksak.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> det har inte slagit dig att det även lockar till
> sig minst lika många som alltid klagar på
> produkter från en viss tillverkare. ser inte
> skillnaden mellan den som "hyllar" en produkt säg
> 10 gånger i en tråd, o den som kastar skit på
> den 10 gånger i samma tråd.

Jodå, talibanerna finns på båda sidor =)
Det var en kul reflektion som fascinerat mig ett tag. Och extra kul blir det då att elda på diskussionerna med lite åsikter som helt bygger på hörsägen.
Men vad jag har kunnat läsa mig till så verkar telefonen ganska kass (utifrån mina "behov"), men har ett sagolikt gränssnitt.

[ot]Whohoo - iPhone
Jag betalar 299 kr för mitt abonnemang, samt 39kr för telefonen. Totala kostnaden för telefonen bli ca 800kr. Fri datatrafik har jag inte, men å andra sidan ingår det ju tex 100mb i minsta Iphone abonnemanget vilket inte är särskilt mycket och taltiden som ingår är skrattretande. Jag skulle gissa att minst 50% av abonnemangskostnaden hos Telia i själva verket är ren avbetalning av telefonen. Enligt mina kalkyler hade det varit ekonomiskt vansinne för mig att köpa en Iphone, men alla använder ju sin telefon på olika sätt.

Angående UIQ så fungerar det utmärkt på G900, alla funktioner är tillgängliga via knappsatsen och laddtiden är försumbar, mina tidigare telefoner har alla varit långsammare även om de har haft "vanliga" operativsystem. Den är iaf ljusår snabbare än SE P990i.

[ot]Whohoo - iPhone
Daimler skrev:
> Hade jag köpt en Iphone hade jag varit skitglad de första månaderna och säkerligen gått igång på alla slide and glide funktioner dess pekskärm erbjuder, men när jag väl hade tröttnat på det hade jag snabbt ångrat att föll för hypen. När det kommer till kritan kan jag göra allt jag vill med min nuvarande telefon och när man har haft en telefon ett tag ser man snabbt förbi dess fina yttre och det är hård fakta som räknas.

Dags att ge sig in i den här diskussionen...

Har haft iphonen i ett drygt år nu, köpt i USA, så den var extremt prisvärd, c:a 2400:- utan abbonemang. Det intressanta är att jag fortfarande, nu ett år efteråt, inte känner nått ha-behov av en ny telefon, fast jag tidigare alltid bytte mobil minst 1gång per år.

Dessutom brukade jag vara extremt allergisk mot lite större telefoner, och inte ens här störs jag av iphonen, den känns mindre än vad den är när man har den i fickan osv. Och den här med ute i ryggan i hellas i ur & skur utan en skråma på telefonen, har droppat den i betonggolv från 2 meter utan problem osv... så den är ruskigt hållbar.

Sen så tror jag du missuppfattat apple helt (eller aldrig använt en appleprodukt?) om du tror att de handlar om en hype av balla "slide and glide funktioner", Oftast när det gäller apple så är varje funktion sjukt genomtänkt och inte där för att vara ball, dvs pekskärmen funkerar praktiskt och intuitivt och det känns som ett naturligt sätt att navigera, det är därför den håller längre än bara för en kort hype.

Men återigen, klart inte iphonen är för alla, men låt oss som har den vara extremt nöjda med den utan att känna ett behov att klanka ner som satan. För ja, den har inte massa funktioner som inte funnits tidigare, men för min del så är det den första telefon jag faktiskt använder till att kolla mail och surfa på nätet, trots att jag i teorin kunnat göra det på de flesta mobilerna innan.

Men för min del har iphonen i stort sett tagit över från en laptop när man är ute och reser bla, det går att logga in på bankerna med bankdosa utan problem (vanliga internetbanken, ingen mobil.wap.bank.se eller sånt skit), det går att komma åt datorn hemma via virtual desktop, etc.

Så jag är supernöjd, och har man en annan mobil som är bra och man är nöjd med så räcker väl det, utan att behöva känna ett behov att hävda sig genom att säga att den minsann är bättre än iphonen för att den har en direktknapp till vodafone live.

[ot]Whohoo - iPhone
Min ipod fungerar galet bra och är antagligen den bästa mp3 spelaren på marknaden, otroligt genomtänkt produkt, vilket jag antar att iphone också är. Apple har ju jämfört med sina konkurrenter rätt få produkter ute på marknaden inom respektive område, det är ju positivt i och med att en dålig produkt kan sänka hela skeppet. De ser alltså till att bara släppa bra genomtänka produkter. Kanske inte cutting edge men ändå bra, om än med högt pris. Om jag hade fått en iphone till samma pris som min nuvarande telefon hade jag inte tvekat att ta den istället.

[ot]Whohoo - iPhone
plumse skrev:
> Hur kommer det sig att vissa produkter lockar till
> sig galna talibaner?

Nej, inte galen taliban. Bara en person som vill ha lättanvända prylar.

> Visst är det kul att ni är
> nöjda med en produkt ni köpt men ni måste
> också kunna se att den produkten vänder sig till
> en kundgrupp inte alla på planeten tillhör.

Och vilken kundgrupp är det? Dom som vill ha telefoner som är svåra att använda?
Vad jag gillar mest med i-Phone är inte vad den kan göra, utan hur jag får den att göra det och hur den presenterar det. Precis som vilken Mac-dator som helst. Jag gillar inte att läsa fem sidor manualer för att installera skrivare eller tanka över bilder till datorn. Med Macintosh är jag förskonad från sån waste of time. Med min i-Phone medföljde den kortaste instruktionsbok jag nånsin fått med en telefon. Jag lärde mig hur telefonen funkade på fem minuter, till skillnad från alla andra telefoner jag nånsin ägt där det ofta tog många år för mig att hitta rätt. Min i-Phone synkade dessutom allt med datorn under den tiden jag bläddrade i det vikta pappret som föreställde manual.
Jag klickade på OK några gånger, sen var det klart.

Må vara att jag är korkad och att jag skiter i tekniskt mumbo-jumbo och inte har tid att lära mig saker ordentligt. Så då är jag väl kundgruppen för i-Phone: Personer som bara vill att saker ska funka. På en gång, helst.

(än en gång funderar jag över hur mycket tid jag egentligen har sparat genom att använda Mac sedan 1994. Måste vara flera veckor i tid som jag har kunnat använda till roligare saker genom att inte behöva läsa manualer)

(och en sak till: Pekskärmen och tangentbordslösningen är helt underbara)

[ot]Whohoo - iPhone
Daimler skrev:
> Jag betalar 299 kr för mitt abonnemang, samt 39kr
> för telefonen. Totala kostnaden för telefonen
> bli ca 800kr. Fri datatrafik har jag inte, men å
> andra sidan ingår det ju tex 100mb i minsta
> Iphone abonnemanget vilket inte är särskilt
> mycket och taltiden som ingår är skrattretande.
> Jag skulle gissa att minst 50% av
> abonnemangskostnaden hos Telia i själva verket
> är ren avbetalning av telefonen. Enligt mina
> kalkyler hade det varit ekonomiskt vansinne för
> mig att köpa en Iphone, men alla använder ju sin
> telefon på olika sätt.
>

du vet att du kan köpa iphonen med vilket telia abonnemang som helst, t.ex. deras 66 kr abonnemang och med en förhöjd månadsavgift för att få mobilen billigare?

ja, de special abonnemang telia gjort för iphone suger hårt, speciellt när du kan köpa 66 kr abonnemanget, o köpa till fri trafik för samma peng som 100 mb abonnemanget :D

får du ringa upp dina 299 kr? o du behövde inte betala nått för mobilen när du fick den? alltså betala halva då, o resten på avbetalning, genom 39 kr/månad.

> Angående UIQ så fungerar det utmärkt på G900,
> alla funktioner är tillgängliga via knappsatsen
> och laddtiden är försumbar, mina tidigare
> telefoner har alla varit långsammare även om de
> har haft "vanliga" operativsystem. Den är iaf
> ljusår snabbare än SE P990i.

allt är relativt, jämfört med de nokia moviler jag testat/använt så är ju inte UIQ snabbt. är man dock inte van vid nokias hastighet, ja då upplever man väll inte UIQ som segt. men det är ju en högst subjektiv åsikt.

att den är snabbare än p990 får man ju hoppas, annat hade ju varit tragiskt me tanke på hur mycket nyare den är. vetefan om ljusår räcker, me tanke på hur jäkla seg 990 var/är. hehehe
men som sagt, en smaksak.

[ot]Whohoo - iPhone
Markus F skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kommer det sig att vissa produkter lockar
> till
> > sig galna talibaner?
>
> Nej, inte galen taliban. Bara en person som vill
> ha lättanvända prylar.
>
>
> > Visst är det kul att ni är
> > nöjda med en produkt ni köpt men ni måste
> > också kunna se att den produkten vänder sig
> till
> > en kundgrupp inte alla på planeten tillhör.
>
> Och vilken kundgrupp är det? Dom som vill ha
> telefoner som är svåra att använda?
> Vad jag gillar mest med i-Phone är inte vad den
> kan göra, utan hur jag får den att göra det och
> hur den presenterar det. Precis som vilken
> Mac-dator som helst. Jag gillar inte att läsa fem
> sidor manualer för att installera skrivare eller
> tanka över bilder till datorn. Med Macintosh är
> jag förskonad från sån waste of time. Med min
> i-Phone medföljde den kortaste instruktionsbok
> jag nånsin fått med en telefon. Jag lärde mig
> hur telefonen funkade på fem minuter, till
> skillnad från alla andra telefoner jag nånsin
> ägt där det ofta tog många år för mig att
> hitta rätt. Min i-Phone synkade dessutom allt med
> datorn under den tiden jag bläddrade i det vikta
> pappret som föreställde manual.
> Jag klickade på OK några gånger, sen var det
> klart.
>
> Må vara att jag är korkad och att jag skiter i
> tekniskt mumbo-jumbo och inte har tid att lära
> mig saker ordentligt. Så då är jag väl
> kundgruppen för i-Phone: Personer som bara vill
> att saker ska funka. På en gång, helst.
>
> (än en gång funderar jag över hur mycket tid
> jag egentligen har sparat genom att använda Mac
> sedan 1994. Måste vara flera veckor i tid som jag
> har kunnat använda till roligare saker genom att
> inte behöva läsa manualer)
>
> (och en sak till: Pekskärmen och
> tangentbordslösningen är helt underbara)

Jag har inte läst manualen till någon av mina telefoner. Så att telefonen klarar sig utan manual är väll inte exceptionellt.

[ot]Whohoo - iPhone
Jag håller med, det är inte så viktigt vilka funktioner som är implementerade i telefonen utan viktigare är HUR de är implementerade, det är ju en av Apple's starkare sidor (utan att starta ett MS vs. Apple krig). Min snart 4-åriga son klarar av att hantera iPod delen och kolla på sina filmer, stoppa, pausa, backa, volym, osv, utan några som helst problem. När han vill kolla på YouTube får jag hjälpa till med sök ord, sen fixar han resten. Kort sagt, GUI't är väldigt intiutivt.

[ot]Whohoo - iPhone
Graj skrev:

> Jag har inte läst manualen till någon av mina
> telefoner. Så att telefonen klarar sig utan
> manual är väll inte exceptionellt.

Nähä. Kul för dig.

[ot]Whohoo - iPhone
iphone idag?!!

Har haft min i mer än ett halvår.....!!
-Fan va sent allt skall komma till detta lilla land.
Snygg att se på, men den e ju inte så bra direkt.

[ot]Whohoo - iPhone
djo skrev:
> iphone idag?!!
>
> Har haft min i mer än ett halvår.....!!
> -Fan va sent allt skall komma till detta lilla
> land.
> Snygg att se på, men den e ju inte så bra
> direkt.

tvivlar ju starkt på att du haft en en iphone 3G i ett halvår :D

[ot]Whohoo - iPhone
Måste ju bero på nåt när Mac är så mycket mera spritt än Pc och de som har Pc kör MacOS....

Ooops, det var visst tvärtom!!! :-P

Om det är lättanvänt man vill ha så skaffar man en Sonim XP1 Eller gamla Nokia 3110.
iPhone är många saker men konsumentvänlig är den inte.

(Tillagt http://www.defectivebydesign.org/foulplay)

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Måste ju bero på nåt när Mac är så mycket
> mera spritt än Pc och de som har Pc kör
> MacOS....
>
> Ooops, det var visst tvärtom!!! :-P

"Kvantitet är en kvalitet i sig".
- Josef Stalin

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Måste ju bero på nåt när Mac är så mycket
> mera spritt än Pc och de som har Pc kör
> MacOS....
>
> Ooops, det var visst tvärtom!!! :-P

För den som är insatt i Microsofts affärsmetoder är ovanstående inte speciellt konstigt. I Sverige stöter vi på samma tänkande hos en massa folk som bearbetar företag under en täckmantel av 'datakonsulter' när dom i själva verket bara kan och bara säljer Microsoft-produkter.

Dessutom har vi sett det förr: Det tekniskt bästa systemet slår inte igenom brett eller går under på grund av de gamla vanliga orsakerna: Kultur, konservatism och okunskap från den 'breda massan'. Betamax var ett mycket bättre system än VHS, till exempel. Fast hittills har Apple och Mac inte fattat att dom är döda, till Windowskonsulternas oförställda häpnad. A|M är till och med oförskämda nog att öka sin marknadsandel.

> Om det är lättanvänt man vill ha så skaffar
> man en Sonim XP1 Eller gamla Nokia 3110.
> iPhone är många saker men konsumentvänlig är
> den inte.

Jag kanske är gammal och trött, men att bläddra i kryptiska undermenyer och jaga nödvändig mjukvara på obskyra sajter tycker jag inte är roligt.

> (Tillagt
> http://www.defectivebydesign.org/foulplay)

Jag skall alltså vara ledsen för att det är inbyggt flera skydd mot att få in en massa trojaner och virus i luren? Flera människor har sagt att det finns många som gör fria apps till iPhone, fast dom kan ju ha fel, förstås. Kan det vara så att det är själva spridnings- och importmekanismerna som är hårt reglerade? Fast jag är ju dum, vilket jag bevisat genom att köpa en iPhone...
(;-{)

[ot]Whohoo - iPhone
Det är skillnad på fri och gratis! Apple gör mycket bra, men inlåsningen av användare till deras egna produkter/verktyg/standarder suger!

[ot]Whohoo - iPhone
schture skrev:
> Jag håller med, det är inte så viktigt vilka
> funktioner som är implementerade i telefonen utan
> viktigare är HUR de är implementerade,

Amen! Bästa inlägget hittills tror jag =)
Jag skiter i vilket klistermärke som sitter på telefonen så länge den funkar som jag vill. Några har hittat till iPhone i detta sökande, andra som jag själv har hittat andra tillverkare.

[ot]Whohoo - iPhone
clnr skrev:
> Det är skillnad på fri och gratis! Apple gör
> mycket bra, men inlåsningen av användare till
> deras egna produkter/verktyg/standarder suger!

ja, det gör de väll. men det gör ju även microsoft till viss mån. de gör det till och med även om deras mjukvara inte levereras med deras hårdvara :D

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> clnr skrev:
> -----
> > Det är skillnad på fri och gratis! Apple gör
> > mycket bra, men inlåsningen av användare till
> > deras egna produkter/verktyg/standarder suger!
>
>
> ja, det gör de väll. men det gör ju även
> microsoft till viss mån. de gör det till och med
> även om deras mjukvara inte levereras med deras
> hårdvara :D

Sant! Och värre är ju deras goa Windows Genuine Advantage som emellanåt ställer till problem för de som betalar för OS:et men inte krånglar för de som laddat ner gratis-versionen av Windows.

[ot]Whohoo - iPhone
Visst, men det rättfärdigar inte att Apple (som gärna framställer sig som De Goda) gör det också! I min mening är Apple väldigt självgoda. Det är "the Apple way or the highway". Jag tycker om att ha möjligheten att få ett system att agera som jag vill i större utsträckning än vad jag har upplevt i MacOS. Ska väl tillägga att min största erfarenhet av apples produkter är en mac mini som jag använder som mediadator och en iPod. Jag kanske skulle ha andra åsikter om jag använde Mac OS X i större utsträckning, men det är Windows på jobbet och Linux hemma mestadels.

[ot]Whohoo - iPhone
ska man hårddra det lite, så stänger de flesta företagen in sina användare mer eller mindre.t.ex. chipa motorn i bilen o garantin på den försvinner osv.

[ot]Whohoo - iPhone
clnr skrev:
> Visst, men det rättfärdigar inte att Apple (som
> gärna framställer sig som De Goda) gör det
> också! I min mening är Apple väldigt
> självgoda. Det är "the Apple way or the
> highway". Jag tycker om att ha möjligheten att
> få ett system att agera som jag vill i större
> utsträckning än vad jag har upplevt i MacOS. Ska
> väl tillägga att min största erfarenhet av
> apples produkter är en mac mini som jag använder
> som mediadator och en iPod. Jag kanske skulle ha
> andra åsikter om jag använde Mac OS X i större
> utsträckning, men det är Windows på jobbet och
> Linux hemma mestadels.

hehe, o du tycker inte att microsoft är självgoda t.ex.? hehehe självklart rättfärdigar det inte apples beteende. men det visar i alla fall att de knappast är ensamma. den måste man ju förstå att när man är så pass mycket mindre, så är lite "spel för galleriet" att vara kaxig, o man bör nog lära sig att inte ta apples reklam o uttalanden så jäkla ordagrant utan me glimten i ögat.

jag vill inte försvara nån egentligen, men du målar upp apple som djävulen, när de beter sig som många andra, listan kan göras lång.

[ot]Whohoo - iPhone
Jo, men Apple är väldigt duktiga på att påpeka att de är en del av open source-rörelsen när det passar dem. Men sen anammar de ändå inte öppna protokoll som tex för att strömma information till iTunes.
Och varför kommer alltid jämförelsen med MS upp? Jag kritiserar Apple för en del saker jag inte tycker om, det innebär inte att jag tycker MS gör rätt. Det verkar som att antingen är man i apples läger eller i MS läger, man kan inte kritisera delar. Ledsen, men så funkar inte jag. Jag ger gärna Apple beröm för det jag tycker de gör bra, men jag kritiserar gärna det jag inte tycker om. Sätt ingen MS-fanboystämpel på mig bara!

[ot]Whohoo - iPhone
Lågflyga skrev:
>
> Jag skall alltså vara ledsen för att det är
> inbyggt flera skydd mot att få in en massa
> trojaner och virus i luren? Flera människor har
> sagt att det finns många som gör fria apps till
> iPhone, fast dom kan ju ha fel, förstås. Kan det
> vara så att det är själva spridnings- och
> importmekanismerna som är hårt reglerade? Fast
> jag är ju dum, vilket jag bevisat genom att köpa
> en iPhone...
> (;-{)

Och du anser alltså att det är helt ok att Apple bestämmer vilken mjukvara du får använda, hur du får använda den, att du inte får sprida den vidare oavsett vad licensavtalet säger. Dessutom har de ju på förhand bestämt vilken operatör du får ringa med. Såvitt jag vet slutar upplåsta iPhones fortfarande att fungera om de uppdateras t ex.

[ot]Whohoo - iPhone
clnr skrev:
> Jo, men Apple är väldigt duktiga på att påpeka
> att de är en del av open source-rörelsen när
> det passar dem. Men sen anammar de ändå inte
> öppna protokoll som tex för att strömma
> information till iTunes.

klart de säger det, du som pyslar med linux lär ju veta vad Darwin är och att den är öppen. du tror inte microsoft skulle säga så, om de gjorde nått som till viss del består av öppen källkod.
föresten,är t.ex. KDE för övrigt helt öppen källkod?

> Och varför kommer alltid jämförelsen med MS
> upp? Jag kritiserar Apple för en del saker jag
> inte tycker om, det innebär inte att jag tycker
> MS gör rätt. Det verkar som att antingen är man
> i apples läger eller i MS läger, man kan inte
> kritisera delar. Ledsen, men så funkar inte jag.
> Jag ger gärna Apple beröm för det jag tycker de
> gör bra, men jag kritiserar gärna det jag inte
> tycker om. Sätt ingen MS-fanboystämpel på mig
> bara!

hehe, det är lugnt, tänkte inte sätta nå MS fanboy stämpel på dig, tycker inte ens om att använda ordet fanboy, tycker det är lite missvisande o märkligt ord. när du skriver att du kör linux hemma, så förstod ja direkt att du inte är nå egentligt fan av MS :D

självklart är apple inte nå "gudar", de är ett vinstdrivande företag som de flesta företag.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Lågflyga skrev:
> -----
> >
> > Jag skall alltså vara ledsen för att det är
> > inbyggt flera skydd mot att få in en massa
> > trojaner och virus i luren? Flera människor
> har
> > sagt att det finns många som gör fria apps
> till
> > iPhone, fast dom kan ju ha fel, förstås. Kan
> det
> > vara så att det är själva spridnings- och
> > importmekanismerna som är hårt reglerade?
> Fast
> > jag är ju dum, vilket jag bevisat genom att
> köpa
> > en iPhone...
> > (;-{)
>
> Och du anser alltså att det är helt ok att Apple
> bestämmer vilken mjukvara du får använda, hur
> du får använda den, att du inte får sprida den
> vidare oavsett vad licensavtalet säger.

vilken mjukvara tänkte du på då? att apple kontrolerar vilken mjukvara som säljs till iphone är väll inte så konstigt, full kontroll vad som funkar bra på mobilen o inte "fuckar" upp den, vilket ju är rätt vanligt på andra system. t.ex. windows.

dåligt? ja för somliga, för somliga inte. gillar man det inte, så kan man ju köpa valfri produkt från nån man tycker är bättre. förtår inte varför det ska vara så svårt att förstå att folk har olika smak.

> Dessutom
> har de ju på förhand bestämt vilken operatör
> du får ringa med. Såvitt jag vet slutar
> upplåsta iPhones fortfarande att fungera om de
> uppdateras t ex.

vad är skillnaden mot att t.ex. SE släpper en mobil som t.ex. TRE får exklusiv rättighet till i 3 månader? dåligt för konsumenter ja, märkvärdigt o annorlunda mot vad alla andra gör, nej.

de kan bli "brickade" ja, o andra sidan är det ju inget apple håller en hemlighet av. och det är inte ens säkert att den blir det, beror ju på hur man låst upp den.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:

>
> > Dessutom
> > har de ju på förhand bestämt vilken
> operatör
> > du får ringa med. Såvitt jag vet slutar
> > upplåsta iPhones fortfarande att fungera om de
> > uppdateras t ex.
>
> vad är skillnaden mot att t.ex. SE släpper en
> mobil som t.ex. TRE får exklusiv rättighet till
> i 3 månader? dåligt för konsumenter ja,
> märkvärdigt o annorlunda mot vad alla andra
> gör, nej.
>
> de kan bli "brickade" ja, o andra sidan är det ju
> inget apple håller en hemlighet av. och det är
> inte ens säkert att den blir det, beror ju på
> hur man låst upp den.

Skillnaden ligger i att SE:n GÅR att låsa upp UTAN att man förstör garanti eller möjligheten att lägga in nyare firmware i den.

Själv har jag en Tre-exklusiv nalle (Motorola A925) Som är upplåst.

Det finns ingen möjlighet att låsa upp en iPhone lagligt idag, inte efter vad jag har hört.. Vilket ger Apple möjlighet att göra upplåsta telefoner obrukbara om de uppdateras. Vilket de naturligtvis förnekar att de gör men säger samtidigt att det inte är ett problem de tänker åtgärda eftersom den ska vara låst till den av Apple utvalda operatören.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Skillnaden ligger i att SE:n GÅR att låsa upp
> UTAN att man förstör garanti eller möjligheten
> att lägga in nyare firmware i den.

Skillnaden är även att det inte finns en massa SE-kunder som tackar SE för att telfonen är låst. Det är det som är det tröttsamma, inte Apple. IMNHSO.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Det finns ingen möjlighet att låsa upp en iPhone
> lagligt idag, inte efter vad jag har hört..

"Lagligt"? Om jag har köpt den kan jag göra vad jag vill med den.
Att tillverkaren har synpunkter och kan bråka om garantin är en sak, men så länge jag inte försöker ringa gratis eller använder en sändare på ett sätt som bryter mot radiolagen är det ingenting olagligt med min hackade iphone 3g.

/s-o

[ot]Whohoo - iPhone
TBone skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > Skillnaden ligger i att SE:n GÅR att låsa upp
> > UTAN att man förstör garanti eller
> möjligheten
> > att lägga in nyare firmware i den.
>
> Skillnaden är även att det inte finns en massa
> SE-kunder som tackar SE för att telfonen är
> låst. Det är det som är det tröttsamma, inte
> Apple. IMNHSO.

Och vilka är det som tackar Apple för det? Förutom AT&T, NSA, Telia och FRA??
(Stavfel)

Senast redigerad av en moderator:
[ot]Whohoo - iPhone
s-o skrev:
> Mjodvitner skrev:
> -----
> > Det finns ingen möjlighet att låsa upp en
> iPhone
> > lagligt idag, inte efter vad jag har hört..
>
> "Lagligt"? Om jag har köpt den kan jag göra vad
> jag vill med den.
> Att tillverkaren har synpunkter och kan bråka om
> garantin är en sak, men så länge jag inte
> försöker ringa gratis eller använder en
> sändare på ett sätt som bryter mot radiolagen
> är det ingenting olagligt med min hackade iphone
> 3g.
>
> /s-o

Öööhhh
Har du läst de allmänna villkoren för användandet av produkten. I och med att du modifierar mjukvaran i telefonen så har du brutit mot lagen..... Detta gäller samtliga nallar på marknaden.

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Jensen skrev:
>
> >
> > > Dessutom
> > > har de ju på förhand bestämt vilken
> > operatör
> > > du får ringa med. Såvitt jag vet slutar
> > > upplåsta iPhones fortfarande att fungera om
> de
> > > uppdateras t ex.
> >
> > vad är skillnaden mot att t.ex. SE släpper en
> > mobil som t.ex. TRE får exklusiv rättighet
> till
> > i 3 månader? dåligt för konsumenter ja,
> > märkvärdigt o annorlunda mot vad alla andra
> > gör, nej.
> >
> > de kan bli "brickade" ja, o andra sidan är det
> ju
> > inget apple håller en hemlighet av. och det
> är
> > inte ens säkert att den blir det, beror ju på
> > hur man låst upp den.
>
>
> Skillnaden ligger i att SE:n GÅR att låsa upp
> UTAN att man förstör garanti eller möjligheten
> att lägga in nyare firmware i den.

njaaa, det är är faktiskt inte riktigt sant. beror på vilket chip de har, om ja inte minns fel så går inte w660 eller va den heter att låsa upp ännu.

> Det finns ingen möjlighet att låsa upp en iPhone
> lagligt idag, inte efter vad jag har hört..
> Vilket ger Apple möjlighet att göra upplåsta
> telefoner obrukbara om de uppdateras.

nu äre ju inte så att det är garanterat så att de "brickas" vid uppdatering. det var framför allt rapporter om sådant för ett år sen, när 2G mobilen kom. men kanske händer fortfarande, men vad jag hört äre inte alls lika vanligt.

> Vilket de
> naturligtvis förnekar att de gör men säger
> samtidigt att det inte är ett problem de tänker
> åtgärda eftersom den ska vara låst till den av
> Apple utvalda operatören.

Nu finns det ju i o för sig en hel del som talar för att apple är påväg att börja sälja den på apple auktoriserade affärer i sverige inom kort, o skulle inte förvåna mig om den är olåst då.
o självklart tänker de inte laga nått som använts så som de inte tänkt själva, men vad skiljer det mot att volvo inte vill betala min sprängda motor bara för att jag chipat den? som exempel då. det är ila, absolut, det håller jag med om, men vad är det som är så utmärkande med att apple gör det som många andra oxå gör, inom alla brancher.

[ot]Whohoo - iPhone
Sprockets skrev:
> Brutit mot lagen eller brutit mot avtalsvillkoren?

precis, mig veterligen äre lagligt i sverige att låsa upp en mobil.
konstigt vorre ju annars, me tanke på att det finns en hel del butiker som lever på att bland anant låsa upp mobiler åt kunder.

[ot]Whohoo - iPhone
Om man vill ful-läsa (t.ex) tidningen Bike med sin 3G Iphone (eller givetviss sin vanliga dator) så är det här en bra länk:

http://www.mygazines.com

Oj, jag gjorde just en off-topic tråd till en on-topic tråd genom att gå off-topic i själva tråden. Oooh, meta varning.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> precis, mig veterligen äre lagligt i sverige att
> låsa upp en mobil.

Även om det inte är olagligt så kan du ju fortfarande ha brutit mot det avtal du ingått med säljaren.

Men av döma av antalet personer som klagar verkar HTC Touch Diamond vara en bättre telefon.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/920751
Eller saknar den tråden bara folk som klagar på en telefon de inte tänker köpa? Lite dryga kommentarer är det ju, men inte speciellt mycket onyanserade klagomål från folk som inte använt den.

[ot]Whohoo - iPhone
Jensen skrev:
> Nu finns det ju i o för sig en hel del som talar
> för att apple är påväg att börja sälja den
> på apple auktoriserade affärer i sverige inom
> kort, o skulle inte förvåna mig om den är
> olåst då.
> o självklart tänker de inte laga nått som
> använts så som de inte tänkt själva, men vad
> skiljer det mot att volvo inte vill betala min
> sprängda motor bara för att jag chipat den? som
> exempel då. det är ila, absolut, det håller jag
> med om, men vad är det som är så utmärkande
> med att apple gör det som många andra oxå gör,
> inom alla brancher.

Hmm, sidan3....

Jag gillar inte Apple så då kan jag gasa ihjäl alla som använder deras produkter och det är ok för Hitler gjorde så! Bara för att Nokia ljög i sin marknadsföring för 5310 XpressMusic så innebär inte det att det är ok att göra så! Bara för att MS körde med väldigt fula metoder så innebär inte det att det är ok att göra så.

Faktum kvarstår att en hackad mobil inte är laglig att använda och det är inte heller lagligt att hacka den. Annars är det ju fritt fram att hacka och kopiera och sprida allt som omfattas av immateriella rättigheter....

[ot]Whohoo - iPhone
Mjodvitner skrev:
> Faktum kvarstår att en hackad mobil inte är
> laglig att använda och det är inte heller
> lagligt att hacka den. Annars är det ju fritt
> fram att hacka och kopiera och sprida allt som
> omfattas av immateriella rättigheter....

Helt fel!
Det är lagligt att låsa upp den men du bryter mot licensavtalet. Det är två helt skilda saker

Tillbaka
Topp