OT: Wordhjälp
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Supertramp skrev:
> >
>
> > -----
> > > Genom funktionen
> > > MIN((A1:A1000-X)^2 + (B1:B1000-Y)^2 )
> > > kan jag räkna ut avståndet till närmaste
> > > plats.
> >
> > Den funktionen räknar ju dock inte ut rätt
> > avstånd eftersom koordinaterna är på en
> sfär.
>
> Exakt avstånd är inte så viktigt. Jag vill
> identifiera platser som är samma men rapporterade
> med viss osäkerhet i GPS-data.
Hmm, men hur åtskilda är platserna då? För en enkel lösning skulle kunna vara att dela positionsvärdena med t ex 10, avrunda till heltal och sen se vilka platser som får samma värden. Om det inte är särskiljande nog kanske du kan börja med att dela med 100, och göra en grovsortering den vägen. Det bör hitta alla platser som teoretiskt kan vara identiska (+/- 50 m). I den mindre gruppen kan du sen göra en mer detaljerad sortering.
Ett annat alternativ är att, efter en grovsortering, plotta punkterna grafiskt och med ögat se vilka som överlappar. Om det bara förväntas vara ett fåtal, kanske hundra eller färre, lär det gå snabbt att hitta de som är samma position med hänsyn till mätfel.
-------------------------------------------------------
> JT skrev:
> -----
> > Supertramp skrev:
> >
>
> > -----
> > > Genom funktionen
> > > MIN((A1:A1000-X)^2 + (B1:B1000-Y)^2 )
> > > kan jag räkna ut avståndet till närmaste
> > > plats.
> >
> > Den funktionen räknar ju dock inte ut rätt
> > avstånd eftersom koordinaterna är på en
> sfär.
>
> Exakt avstånd är inte så viktigt. Jag vill
> identifiera platser som är samma men rapporterade
> med viss osäkerhet i GPS-data.
Hmm, men hur åtskilda är platserna då? För en enkel lösning skulle kunna vara att dela positionsvärdena med t ex 10, avrunda till heltal och sen se vilka platser som får samma värden. Om det inte är särskiljande nog kanske du kan börja med att dela med 100, och göra en grovsortering den vägen. Det bör hitta alla platser som teoretiskt kan vara identiska (+/- 50 m). I den mindre gruppen kan du sen göra en mer detaljerad sortering.
Ett annat alternativ är att, efter en grovsortering, plotta punkterna grafiskt och med ögat se vilka som överlappar. Om det bara förväntas vara ett fåtal, kanske hundra eller färre, lär det gå snabbt att hitta de som är samma position med hänsyn till mätfel.