Övertala mig att inte köpa Merida Dual Racing
https://www.merida.se/hybr-dual-racing-10015
Jag klämde och kände lite på cyklar på XXL häromveckan, som man ju gör, och fastnade för en Merida Dual Racing (Bild nedan). Nu finns inte den listad på deras hemsida, men jag har hittat den hos Cykelkraft.se för 9.000 kr.
Beskrivs som en cyclocross med rakt styre. Den kändes sådär härligt lätt som vissa cyklar gör, och sittställningen var bra även om jag provade med framhjulet 90-grader felvänt pga brist på säljare på XXL.
Den skulle passa perfekt i stallet mellan min cyclocross och min mountainbike, främst för att ersätta CX vid regn (inga skärmar) och/eller MTB:n vid snö (Lite onödigt tungtrampad med dämpad gaffel och 29x2,1, ingen bra skärmlösning där heller).
Argument för:
- Klarar breda däck
- Kolfiberrgaffel med through axle OCH skärmfästen gillar man ju
- REA...
- Trevligt undanstoppat kablage
- Låg vikt för cykeltypen (både upplevd och av tillverkaren uppgiven)
Argument mot:
- Budget: 0 kr
- Plats i förråd: 0%
- Tråkig färg
- Okredd (men där är jag redan pga Focus och Cube)
- Kanske upplevs som lika tung som min MTB med skärmar, lås, dubbdäck mm?
- Ingen erfarenhet av Cykelkraft.se (men gratis frakt, monterade tillbehör samt fysisk butik i hemkommunen).
- Med lite god vilja kan man nog få på skärmar och dubbdäck även på CX:en.
Detta skrivs i affekt av starkt köpsug. Vad har jag glömt tänka på? Har sneglat lite på en Specialized Sirrus helt i kolfiber för samma ändamål, men den klarar inte lika breda däck, och jag har läst hemska saker om deras plug-and-play-skärmar.