Övertala mig att inte köpa Merida Dual Racing

Riolux

Medlem
g3EmN6B.jpg

https://www.merida.se/hybr-dual-racing-10015
Jag klämde och kände lite på cyklar på XXL häromveckan, som man ju gör, och fastnade för en Merida Dual Racing (Bild nedan). Nu finns inte den listad på deras hemsida, men jag har hittat den hos Cykelkraft.se för 9.000 kr.

Beskrivs som en cyclocross med rakt styre. Den kändes sådär härligt lätt som vissa cyklar gör, och sittställningen var bra även om jag provade med framhjulet 90-grader felvänt pga brist på säljare på XXL.

Den skulle passa perfekt i stallet mellan min cyclocross och min mountainbike, främst för att ersätta CX vid regn (inga skärmar) och/eller MTB:n vid snö (Lite onödigt tungtrampad med dämpad gaffel och 29x2,1, ingen bra skärmlösning där heller).

Argument för:
- Klarar breda däck
- Kolfiberrgaffel med through axle OCH skärmfästen gillar man ju
- REA...
- Trevligt undanstoppat kablage
- Låg vikt för cykeltypen (både upplevd och av tillverkaren uppgiven)

Argument mot:
- Budget: 0 kr
- Plats i förråd: 0%
- Tråkig färg
- Okredd (men där är jag redan pga Focus och Cube)
- Kanske upplevs som lika tung som min MTB med skärmar, lås, dubbdäck mm?
- Ingen erfarenhet av Cykelkraft.se (men gratis frakt, monterade tillbehör samt fysisk butik i hemkommunen).
- Med lite god vilja kan man nog få på skärmar och dubbdäck även på CX:en.

Detta skrivs i affekt av starkt köpsug. Vad har jag glömt tänka på? Har sneglat lite på en Specialized Sirrus helt i kolfiber för samma ändamål, men den klarar inte lika breda däck, och jag har läst hemska saker om deras plug-and-play-skärmar.

Jag har haft Shimano Altus M355 på två cyklar. När de väl börjar krångla så är de omöjliga att få bra igen. Och kånglar har de gjort, fy fan. All fyra.

Riolux sa:
https://www.merida.se/hybr-dual-racing-10015
Jag klämde och kände lite på cyklar på XXL häromveckan, som man ju gör, och fastnade för en Merida Dual Racing (Bild nedan). Nu finns inte den listad på deras hemsida, men jag har hittat den hos Cykelkraft.se för 9.000 kr.

Beskrivs som en cyclocross med rakt styre. Den kändes sådär härligt lätt som vissa cyklar gör, och sittställningen var bra även om jag provade med framhjulet 90-grader felvänt pga brist på säljare på XXL.

Den skulle passa perfekt i stallet mellan min cyclocross och min mountainbike, främst för att ersätta CX vid regn (inga skärmar) och/eller MTB:n vid snö (Lite onödigt tungtrampad med dämpad gaffel och 29x2,1, ingen bra skärmlösning där heller).

Argument för:
- Klarar breda däck
- Kolfiberrgaffel med through axle OCH skärmfästen gillar man ju
- REA...
- Trevligt undanstoppat kablage
- Låg vikt för cykeltypen (både upplevd och av tillverkaren uppgiven)

Argument mot:
- Budget: 0 kr
- Plats i förråd: 0%
- Tråkig färg
- Okredd (men där är jag redan pga Focus och Cube)
- Kanske upplevs som lika tung som min MTB med skärmar, lås, dubbdäck mm?
- Ingen erfarenhet av Cykelkraft.se (men gratis frakt, monterade tillbehör samt fysisk butik i hemkommunen).
- Med lite god vilja kan man nog få på skärmar och dubbdäck även på CX:en.

Detta skrivs i affekt av starkt köpsug. Vad har jag glömt tänka på? Har sneglat lite på en Specialized Sirrus helt i kolfiber för samma ändamål, men den klarar inte lika breda däck, och jag har läst hemska saker om deras plug-and-play-skärmar.

Meridan känns dubbelt så dyr som den borde vara om man ser till spec:en eller?

Om du tvunget skall ha rakt styre hade jag personligen köpt nån av dessa för samma peng:

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXL...d-flat-bar-bike-sram-rival-11-speed-road-bike

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=186545;menu=1000,173,205;pgc[7079]=7080;orderby=2

Bara exempel men kanske roligare för stålarna?:)

Tack för motargument :)

Exemplen blir lite dyrare med frakt. Planet X är fin men verkar bara gå att bygga med mekaniska bromsar. Giant Toughroad har jag känt på, snygg cykel men betydligt tyngre. Men jättebra med exempel!

Oroväckande om krånglande bromsar, hör gärna om fler har samma erfarenhet av M355.

Mnjae. Hybrid är tråkigt. Om du använder din befintliga CX till CX också så får du ha kvar den. Annars föreslår jag att du byter ut den mot en bättre lämpad pendlarcross som klarar stora däck och riktiga skärmar, om du inte känner ett extremt sug efter rakt styre.
Då har du fortfarande bara två cyklar vilket så klart är ett problem, men då kan du istället komplettera med en annan roligare cykel vad det lider.

Senast ändrad:
Köp inte den. Den är ful.

Klart sexigare måste väl vara att fixa skärmar till din cross, av den typ som inte behöver fästhål i ramen?

Ja, ni har ju såklart rätt. Sätt skärmar på crossen.
Den används inte som cross utan som CGV-pendlare som får känna på vissa gruspartier.
Men till saken hör också att jag föredrar platt styre vid snö. Gärna lite mer upprätt ställning också.

Ful, tråkig, dyr och dåliga bromsar. Nu känner jag eftertanken välla över mig :)

Du kan ju stilla ditt köpsug med att köpa vettiga skärmar och lite annat gött till crossen. Kanske kan ett brett och lite utfläkt styre med mindre drop och ev. en annan stam göra den roligare på vintern? Hade ett Salsa Cowbell 3-styre på en cross, tillsammans med en stam som gav bekväm körställning nere i bocken, och jättebekväm körställning med händerna uppe på reglagen. Det blev väldigt trevligt på en vardagscykel.

Skärmar till CXen och vänd styrstammen på vintern.
Eller sälj den och köp en lämpligare cx.
Det fanns ju ett självändamål i att inte ha fler cyklar.

Tack för svar. Min dolda agenda var såklart att få mer argument att slå till, men så blev det inte (som tur är). I alla fall inte denna gång (och nästa gång kollar jag vidare på Canyon). HTFU var väl sista spiken i kistan. N+0. Case Closed.

Tillbaka
Topp