Övertyga mig att köpa dubbade däck.

mqphoto

Ny medlem
Tog för första gången idag min första cykeltur i snön. Det var riktig roligt och jag ramlade en gång bara =). Jag trodde att jag skulle halka hela tiden och ingen fäste alls men så var det inte. När man cyklar på snön så gick det utmärkt, bra grepp. Grusvägar inga problem heller. Kom till en stor pöl som hade frusit och där tappade jag fästet och lyckades ramla dock gick det bra.

Min fråga till er nu som har bättre erfarenhet, behöver ni verkligen dubbade däck under vinter säsongen eller det är överdrivet? Som jag kände idag så kan man låta bli cykla där det är bara is så behöver man inte lägga ut peng på dubbade däck eller?

Jag är inte övertygad att man behöver det i såna förhållande, tycker att leriga stigar är mycket mer hala än is och snö.

Tacksam för svar

Alla förutom rippa tycker dubbdäck är grymt och du slipper halka på just is.

I ren snö är det flera som håller med den annars så utmobbade rippa och tycker att odubbat funkar bra.

Beror väl lite på var du bor, och vilken tid du är ute och cyklar, och hur mycket du cyklar, jag själv pendlar till och från jobbet varje dag boende i Stockholmsförort drar iväg vid 0400 tiden på morgonen, och då behövs dubbdäck, det är många gånger svårt att se isfläckarna, så mitt råd är köp nokia w240 dom är bra.

Håller du dig borta ifrån is och stenhård snö så behöver du inte köpa dubbdäck nej. Håller du dig inte borta ifrån det så rekommenderar jag verkligen ett par bra dubbdäck, is är hårt att ramla på.

Jobbilen jag körde i morgonens ishalka hade odubbade vinterdäck. Trist nog var det ingen som hade sagt det till mig (ok, man bör kolla, men alla andra bilar vi kör har dubbat). I en kurva gled jag en meter i sidled, och det gick ändå inte ens snabbt i svängen (höll ca 10-15 km/h). Hade det varit på cykel utan dubbdäck hade jag förmodligen kanat av vägen och ner i diket på andra sidan korsningen.

Som jämförelse har jag tvärnitat på blankis med dubbdäck utan problem. Gled sammanlagt kanske några centimeter, men kontrollerat.

Vanligtvis funkar odubbat i Uppsalaskogarna på vintern. Har dock ett par dubbisar som jag kör med när det är blankis i skogen.

Orv kör å andra sidan dubbat året runt...

Halloj!

Vinter i Göteborg = is överallt. Gärna osynlig.

Is = ont i knäna. Speciellt när man landar med hela kroppstyngden på dom.

Biltemas dubbisar är rätt kassa, jag halkade omkull i en rondell utanför mitt jobb på vägen hem idag. Biltemas trubbiga dubbar funkade visst inte på ren is. Köp riktiga ,dubbdäck.

Pendling i Stockholm kör jag dubbat, skogen i stockholm kör jag odubbat. Jag har bättre grepp i snön med mina big betty än med mina nokia dubbdäck. dubbdäcken packar oftast igen med snö.

Är man duktig på att cykla eller är snål behöver man inga dubbdäck.

Själv kör jag med 2 x Nokian W240. Jävligt fegt, men det gör mindre ont och kläderna håller längre.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Biltemas dubbisar är rätt kassa, ... Köp riktiga ,dubbdäck.

BT dubbdäcken är ju kända för att vara en dumsnål konstruktion. Dubbarna är gjorda i ett stål hårt som mjukost och försvinner snabbt om man kör på barmark då och då.

När det här diskuteras så brukar det alltid dyka nån norrbottning med en pålitlig snösäsong som glatt hävdar att BT-däcken är helt OK.

Dyrdäckens dubb har en kärna av hårdmetall(wolframkarbid?) och själva dubbarna IAF är i stort sett outslitliga.

Blöta spänger i Lunsen blir betydligt mindre hala med dubbisar. Marmorgolv blir betydligt halare med dubbisar.

Ok nu hamnar vi lite borta här men jag pendlar inte. Jag tränar under dagen I Uppsala skogar och grusvägar än så länge. Nu har jag bara testat en gång men det känns som att man kan hålla sig borta ifrån isiga partier så klarar man sig väldigt bra.

S, vad kör du själv? Du har erfarenhet av Uppsalaskogar och vägar, vad tycker du och hur gör du?

Jag skulle inte snåla med dubbdäck men vill inte lägga ner peng på något som jag kanske inte behöver.

Preacher skrev:
> Dubbar är awesome!

Varför? Inte direkt att man tappar greppet, det är lika halt som när du cyklar i leran eller?

dabac skrev:
> Dyrdäckens dubb har en kärna av
> hårdmetall(wolframkarbid?) och själva dubbarna
> IAF är i stort sett outslitliga.

Wolframkarbid, ja. Fast de slits allt de också. Mittendubbarna på mina Nokian Extreme 294 är ganska runda och trubbiga nu, medan sidodubbarna fortfarande är små koner.

SvenC skrev:
> Marmorgolv blir betydligt halare med dubbisar

Marmorgolv blev betydligt repigare med dubbisar?!

perzzon skrev:
> SvenC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Marmorgolv blir betydligt halare med dubbisar
>
> Marmorgolv blev betydligt repigare med dubbisar?!

Ingeting jämnfört med badkarsbotten om du tvättar cykeln där... :-/ T

Gillar du att ramla och slå dig så kör odubbat. Vill du komma fram hel och rimligt ren kör du med dubb.

Drygt 10 års erfarenhet av dubbdäck.

;~)

DrEnglund skrev:
> Gillar du att ramla och slå dig så kör odubbat.
> Vill du komma fram hel och rimligt ren kör du med
> dubb.
>
> Drygt 10 års erfarenhet av dubbdäck.
>
> ;~)

Fast den erfarenheten säger kanske mest att du har kommit fram hel och rimligt ren med hjälp av dubbdäck?

Dubb är som med hjälm, 99.9% av tiden du använder den är det bara onödigt, dock värt det när 0.01% situationerna väl händer!

oxr skrev:
> DrEnglund skrev:
> -----
> > Gillar du att ramla och slå dig så kör
> odubbat.
> > Vill du komma fram hel och rimligt ren kör du
> med
> > dubb.
> >
> > Drygt 10 års erfarenhet av dubbdäck.
> >
> > ;~)
>
>
> Fast den erfarenheten säger kanske mest att du
> har kommit fram hel och rimligt ren med hjälp av
> dubbdäck?

Precis.
;~}

mqphoto skrev:
> Preacher skrev:
> -----
> > Dubbar är awesome!
>
>
> Varför? Inte direkt att man tappar greppet, det
> är lika halt som när du cyklar i leran eller?

Förra vintern så bestod några av favoritstigarna till 15-25% av blankis. Då menar jag inte fläckvis utan ren och skär blankis på berghäll och stigavsnitt som stod under vatten innan det föll under nollan. Extra roligt när det kröp över nollan igen och det regnade och stod vatten ovanpå isen.

Beskriv gärna för mig hur man "inte tappar greppet" på ett avsnitt med blankis med vattenhinna ovanpå som dessutom lutar en smula.

För det är väl inte mer halt än lera, eller?

Jahapp synade själv backen igår med skrapat knä och ömmad armbåge som resultat så även jag ställer mig frågande vilka däck (för jobbpendling!) som gäller?
Hoppas på ett bra alterntiv till dubbdäck, har kört en vinter på Nokian W106 som jag tyckte mest lät högt och var tokigt trögrullade och ärligt talat är det inte så mycket "vinter" i GBG (även fast det bevisligen är isfläckar titt som tätt) men det kanske finns de som är bättre W106?

/Stefan

Kör man mycket på isiga stigar är det värt med dubbdäck, annars inte. Så för mig i Umeå är det inte värt, hela förra vintern med vanliga däck och det är både bättre och roligare än dubb. Då bestod underlaget mest av hårdstampad snö.

Ska man pendla kan det dock eventuellt vara värt under delar av hösten och våren, när det fryser och töar om vartannat. Jag kan tänka mig att det kan bli ganska isigt även i skogen söderut, om det är ordentligt blött och sen fryser på. I vilket fall så kan du prova utan och se om det funkar för dig, i värsta fall är det ju bara att köpa dubbisar om du känner att det behövs.

En bra grej med vinter är att man kan ha ordenligt med skydd utan att man blir för varm, knäskydd är en bra grej t.ex. om man ska ut och slira på isen. Gör det inte ont att ramla spelar det ju ingen roll om det händer någon gång då och då.

Och framförallt: lyssna inte på alla pendlarcyklister, pencling och skogskörning är två helt olika saker, du pendlar ju inte på skogshojen, så varför skulle du ha likadana däck när du pendlar och kör i skogen?

marran, dina ord är mest vettiga hittills tycker jag. Jag känner samma sak som du säger än så länge av min erfarenhet. Dock vintern är inte här på riktigt och jag vet inte hur underlaget är under dec jan feb är. Men än så länge så känns dubbade däck onödigt då jag inte pendlar och bara tränar.

Ska ut imorgon på en till runda och känna på

+ 1 marran samt,

jag tror inte att du kommer bli övertygad åt nåt håll bara genom att få folk åsikter/erfarenheter. Det är ju lite som med klädsel på vintern, vissa har elsulor, balaclava o skoteroverall vid +5 och andra cyklar i shorts ner till nollan(lite överdrivet kanske)... och sen beroende på typ av cykling.

Samma med dubbdäck, för vissa är det ett måste och andra kör utan. Man måste nog prova sig fram, enklast är väl om du provar utan och försöker lära dig var på dina rundor det finns risk ren is.
Givetvis kan det innebära smärta då man inte kan förutse allt. Grusvägar är lite trixigare då isen kan ligga dold under lite pudersnö vilket gör det svårt att se den och då är det stor risk för en vurpa.

Själv kör jag inte dubbat utan med mina Conti Mountain King 2,4 året om, cyklar minimalt med grusväg utan nästan bara på skogsstig. Man brukar ha lite koll på var i skogen det finns vattenhål som då kan vara isbana och ta det lugnare där helt enkelt. Klotar gör jag också, mest hela tiden och hela året om... så det är inget specifikt för vintern... =)

Senast redigerad av en moderator:
När det gäller skogsåkning rekommederar jag odubbat vid riktigt vinterföre utan is men framåt vårkanten bör man ha dubbat.

Senast redigerad av en moderator:
Globalistic skrev:
> Vem är Rippa & varför vill han inte ha
> dubbdäck?

Rippa är en cyklist som vet hur man hojar vintertid utan dubb.

Vi som hojar utan dubb gör det för att de dubbade däcken är sämre/tråkigre på allt utom på blankis (både i skogen och för pendling) och att det är så ovanligt med just blankis. Hojar skog å pendlar i Stockholm året om utan dubb utan att gå omkull. Ska tillägga att jag brukar undvika de stigar som på vårkanten brukar vara upptrampade isbanor, men det brukar åxå nästan bara röra sig om tråkiga grus/löparspår och unden nån vecka eller två)

Gillar du att hoja stig med blankis eller har svårt att komma ihåg att man inte kan lägga ner hojen hur som helst i vissa kurvor några dagar om året så är dubbdäck en bra ide.

Det går inte att svara på om just du ska ha dubbdäck på vintern eller inte. Men eftersom mitt namn (av någon anledning) dök upp så kan jag ju passa på att förtydliga vad jag sagt i tidigare trådar i ämnet.

För det första så blandas pendling ihop med skogsåka.

- I skog, på vintern, kör de flesta jag känner (i vår del av landet, mälardalen) utan dubb. Av skäl som redan nämnts i många inlägg ovan. Men man får prova vad man själv tycker känns bäst.

- För pendling har jag aldrig sagt att "vanliga" däck skulle vara bättre än dubbdäck. Det jag saknat är dubbFRIA alternativa VINTERdäck. Sommarslicks på vintervägar (snö, is eller annat) är ju självklart inte det roligaste. Även om det går det med. Nokian och Conti har dylika vinterdäck. Jag har inte provat något av dom ännu.

I övrigt: Man får skilja på, låt oss kalla det, passiv och aktiv säkerhet. Där "passiv" kan ses som prylar som gör det säkrare och "aktiv" i det här fallet är DU själv som cyklist som anpassar dig efter förhållanden. Tex, kör inte lika fort när det är halt. Lägg inte ned cykeln i kurvor på vintern. Ha bättre uppsikt över hur väglaget ser ut framför näsan. Ganska självklara saker egentligen.

Jag har svårt att se vad som är så provocerande i att propagera för dubbfria alternativ till vinterdäck. Är man som jag, lat, så vore det otroligt skönt att slippa det där klattrandet av dubb mot asfalt som i 90% av tiden inte gör någon nytta. Men det är jag det. Basta!

glöm inte bort den extra träningseffekten tyngre däck ger, den behöver du när alla monark-vrak börjar kräla ut på breveterna i vår.

Skogling skrev:
> Fast när det är isgata så gör dom 100% nytta
> Rippa. Det händer rätt ofta i januari/februari.

Precis vad jag också skrivit i tidigare trådar. Dock är begreppet "ofta" möjligen olika för dig och mig i det här fallet.

+1 på det där med "ofta"

sen så tycker vi som kör utan att vi är lite coolare och bättre än er fegisar/klantar med dubb...

Dubbdäck är lika mycket i symbios med vintercykling som nitbältet med hårdrock...
...och minst lika tufft.

Nu ska jag sammanfatta kort dagens tur.

Först hade jag väldigt svårt få upp värmen första 25 min för att jag valde totalt fel vägar att cykla på och så hamnade jag mest på nedtrampad snö så cykeln hoppade hela tiden och inte skönt var det. Sen hittade jag bättre vägar/stigar som var mycket bättre.

Även på isiga vägar det gällde att inte svänga för mycket och försöka hålla cykeln så rak som möjligt.

Jag tror fortfarande inte att dubbade däck hjälper något extra i skogen faktiskt, visst är ju det halt i nedförsbackar och på grenar men vafan det är ju vintern och man ska ha extra uppmärksamhet mot underlaget.

Dock denna underlag gör att jag på vissa ställen inte vågar cykla för hårt och med det får ja ingen riktig pulsträning.

Som det ser ut idag i Uppsala så tycker jag inte att det är värt lägga ner pengar på dubbade däck dock man måste ju testa vad alla pratar om. Så ja kommer köpa dubb däck dock inte än.

Fråga till er som är kunniga från en som är okunnig, kan vass is eller ned trampar snö/vatten skära upp däcket lättare än stenar/grenar? Tänkte synd om däcken idag när det tog i för mycket och för det sänkte jag hastigheten, därför undrar jag.

Tack

Tillbaka
Topp