Övervärderade cyklar på k&s

det räckte för några år sedan med 900 för en sån här underbart växlande dura-ace.

bild efter montering av kanttrådsdäck 28 mm på enkla hjul med lite mer spejsade 7 växlar för pendling. tubdäcken får vila så länge.
1F74F727-1E56-4128-AE81-72575EAC21F4.jpeg

Många tar ju med delarna dom uppgraderat med till nya cykeln och gör cykeln dom säljer till originalspecc.
Så har jag gjort och kommer fortsätta göra

Edit: funkat såklart inte om man byggt ifrån lös ram
tyvärr är det väl så vanligt att säljaren inför försäljning nedgraderat slitdelar och annat med billigare och tyngre grejor.

din metod är klart mer sympatisk, och köparen får oanvända slitdelar, men mest sympatiskt är att inkludera godiset tillsammans med standardgrejorna i försäljningen. det beror lite på vilket pris som är aktuellt.

Hur agerar man om man har en hoj för 100'+ i skogen, har själv en hel del småskador från stenar, vurpor mm i ramen osv, kunde inte bry mig mindre med en hoj för 20', hade varit annorlunda med en dyr hoj tänker jag?

Jag cyklar precis som med andra cyklar. Flyger över styret och knäcker några revben emellanåt.

det räckte för några år sedan med 900 för en sån här underbart växlande dura-ace.

bild efter montering av kanttrådsdäck 28 mm på enkla hjul med lite mer spejsade 7 växlar för pendling. tubdäcken får vila så länge.
Visa bilaga 529024
och bromsarna är ju work of art. även handtagen med kabeldragning under lindan.

900 rätt välplacerade sekiner:)

skulle tro att det var ursprungliga tubhjulen som minskade köpintresset och sänkte priset hos de som kan tänkas köpa en ändå såpass gammal cykel, från kring 1980? köptes som present till svärsonen..

så allt är inte övervärderat därute. sen hör det till saken att grejor med rätt pris försvinner snart, och syns inte när man söker. kvar blir det optimistiskt prissatta. och vill man som köpare ha någonting i närtid kan det ju ändå vara värt betala ett visst merpris, precis som det dyrare hotellrummet när allt billigt tagit slut.

och bromsarna är ju work of art. även handtagen med kabeldragning under lindan.

900 rätt välplacerade sekiner:)

skulle tro att det var ursprungliga tubhjulen som minskade köpintresset och sänkte priset hos de som kan tänkas köpa en ändå såpass gammal cykel, från kring 1980? köptes som present till svärsonen.
Kan det vara BR-7300 bromsar? Tillverkades år 1981-84.

Är det Tange-rör?

Min känsla är att efterfrågan på äldre kvalitetsramar och fina komponenter från den tiden ökat betydligt under senare år så idag hade man nog fått betala en bra bit mer för den cykeln, men fortfarande inga stora pengar förhållandevis.

Senast ändrad:
Vad säljaren har betalat för cykeln är irrelevant. Det skulle kunna vara intressant för hur mycket man skulle kunna köpa samma cykel nuförtiden, om den säljas fortfarande. Då har man en val mellan ny och begagnad. Men cyklen blir inte sämre om säljaren har betalat mindre än nypris.

Sen har jag ingen aning om de flesta inte betalar listpris för dyra cykel. Folk som köper såna cyklar har tillräckligt med pengar, så dom kan betala öistpriset utan problem.

Vad säljare har betalt för cykeln är högst relevant för vad säljare kan tänkas sälja cykeln för.

Ex. Inköpspris 102 000kr och 67 000kr för samma nya cykel.

I det andra fallet är det möjligt att den som använt cykeln i ett år gladeligen släpper den för 65 000kr.

Vad säljare har betalt för cykeln är högst relevant för vad säljare kan tänkas sälja cykeln för.

Ex. Inköpspris 102 000kr och 67 000kr för samma nya cykel.

I det andra fallet är det möjligt att den som använt cykeln i ett år gladeligen släpper den för 65 000kr.

Det är kanske relevant om det finns bara en spekulant.

Om det finns flera som kan vara intresserad i att köpa ska jag inte sälja min cykel för 25% mindre för att jag köpte den nytt i någon november med 25% rabbatt (för att göra plats för nya säsongens cyklar) istället för att köpa den för listpriset i april.

Kan det vara BR-7300 bromsar? Tillverkades år 1981-84.

Är det Tange-rör?

Min känsla är att efterfrågan på äldre kvalitetsramar och fina komponenter från den tiden ökat betydligt under senare år så idag hade man nog fått betala en bra bit mer för den cykeln, men fortfarande inga stora pengar förhållandevis.

tror också efterfrågan på erioca-kompatibla cyklar ökat, redan före pandemin.

många har tyvärr också slaktats till fördel för diverse singlepeed-projekt, så möjligen finns det inte jättemånga intakta kvar till salu?

vet ärligt talat inte riktigt vad det sitter för da-grejor som sitter på cykeln, eller vad det är för ram, men kommit att misstänka att den inte är tillverkad av crescent själva? det är iaf härlig ergonomi på grejorna, växlarna går som i smör, bromsarna distinkta och ramen både bekväm och rapp, inte motsträvig och stötig som andra crescent från tiden jag provat.

köpte den på känsla för kanske sju år sedan, och har egentligen mest senare när jag sett andra liknande men alltid enklare varianter kommit till insikt om vilken pärla det är.

den var iaf inte över-prisad. köpte något år senare en 90tals pinarello för 350 euro, inte överpris på den heller.

Senast ändrad:
t
tror också efterfrågan på erioca-kompatibla cyklar ökat, redan före pandemin.

många har tyvärr också slaktats till fördel för diverse singlepeed-projekt, så möjligen finns det inte jättemånga intakta kvar till salu?

vet ärligt talat inte riktigt vad det sitter för da-grejor som sitter på cykeln, eller vad det är för ram, men kommit att misstänka att den inte är tillverkad av crescent själva? det är iaf härlig ergonomi på grejorna, växlarna går som i smör, bromsarna distinkta och ramen både bekväm och rapp, inte motsträvig och stötig som andra crescent från tiden jag provat.

köpte den på känsla för kanske sju år sedan, och har egentligen mest senare när jag sett andra liknande men alltid enklare varianter kommit till insikt om vilken pärla det är.

den var iaf inte över-prisad. köpte något år senare en 90tals pinarello för 350 euro, inte överpris på den heller.
Tror faktiskt ramen tillverkades av Crescent, en av de sista årgångarna. Det finns en del att läsa om den på cykelhobby.com, konstruktör skall ha varit Sven-Uno Stensson på MCB.

Återigen, jag införde relevans för säljaren.

Det är kanske relevant om det finns bara en spekulant.

Om det finns flera som kan vara intresserad i att köpa ska jag inte sälja min cykel för 25% mindre för att jag köpte den nytt i någon november med 25% rabbatt (för att göra plats för nya säsongens cyklar) istället för att köpa den för listpriset i april.

Jag får känslan, efter att ha skummat igenom TCM, Biketown, Bike24 med flera och jämfört priserna med K&S här på Happy, att folk inte tycks vilja bli av med sina cyklar som de har till försäljning. Kanske är det mest för att visa upp vad man äger? Har K&S blivit ett galleri?
Håller med. Beg cyklar som i princip kostar lika mkt som nya på rea?? Kan ju vara så att de som säljer har noll koll på vad cyklar kostar nuförtiden.

Jag får känslan, efter att ha skummat igenom TCM, Biketown, Bike24 med flera och jämfört priserna med K&S här på Happy, att folk inte tycks vilja bli av med sina cyklar som de har till försäljning. Kanske är det mest för att visa upp vad man äger? Har K&S blivit ett galleri?
"Älskling jag lovar, har försökt att göra mig av med cyklarna som står i sovrummet, storarummet, köket och badrummet. De har legat ute på K&S i flera månander men ingen nappar. Jag är så illa tvungen att behålla dem!!".

Håller med. Beg cyklar som i princip kostar lika mkt som nya på rea?? Kan ju vara så att de som säljer har noll koll på vad cyklar kostar nuförtiden.
Sen uppstår friktion om/när bud ges. Detta uppfattas då som skambud.

En anledning till att jag sällan köpt begagnat är för att jag oftast kunnat hitta en ny hoj för marginellt mer. Det stämmer förstås än idag. Men aldrig har gapet varit så litet som nu när handlarna dessutom reat sedan ett par månader tillbaka.

Vet inte vad som krävs för att en korrektion av begagnadpriserna, för efterfrågan matchar inte utbudet. Det är ingen sport-Rolex vi snackar om här.

Jag har en devicini, columbus spx, med en komplett campa croce d'aune grupp på.
Den har hojjats mindre än 200 mil.
Strippa den och sälja delarna för sig skulle generara ganska bra med flis, om man ska tro på fleabay. Som komplett hoj på k%s här? Lägg ihop alla löskomponenter på ebay och sen en 10k för ramen och 10k för monteringen? ;)

Sen uppstår friktion om/när bud ges. Detta uppfattas då som skambud.

En anledning till att jag sällan köpt begagnat är för att jag oftast kunnat hitta en ny hoj för marginellt mer. Det stämmer förstås än idag. Men aldrig har gapet varit så litet som nu när handlarna dessutom reat sedan ett par månader tillbaka.

Vet inte vad som krävs för att en korrektion av begagnadpriserna, för efterfrågan matchar inte utbudet. Det är ingen sport-Rolex vi snackar om här.

Säljer man begagnat är min utgångspunkt omkring halva nypriset (såklart beroende på ålder, skick m.m.).

Köpa en tre år gammal 40-tusenkronors Mtb för 30 och sen få serva dämpare, gaffel, drivlina e.t.c. för ”vinstmarginalen” verkar som en dålig deal. Dessutom utan den garanti som en ny cykel kommer med.

Ofta är det oförstånd. Man vet inte att garanti plus "fri service" inte gäller andra ägaren och än mindre aktuellt nypris.
Klassiskt är väl som ovan. Om nypris är 40 och den knappt är använda så vill man ha 30+ och reapris är 33, kanske t.o.m 29 i år.

Eller big trial 200 som man idag kostar 7000 men listpris är 11000. Det kommer aldrig att gå att mötas.

Tror många som säljer begagnat tänker utifrån vad de själva gav, drar av vad det tycker är en rimlig värdesänkning, samt ev. lite mer om det har några defekter eller mer slitet. Sedan tycker de att detta är vad de borde kunna få ut vid försäljning. Den enkla formeln funkar ju inte. Måste ta in köparens perspektiv, vilken cykel av motsvarande värde kan en köpare få till nypris. Sedan lägga sig ytterligare en bra bit under det. De flesta föredrar förstås en ny cykel jämfört med begagnat om man inte får den begagnade för rätt mycket mindre pengar än motsvarande uppskattat värde nytt.

Sedan kan förstås priser även påverkas åt andra hållet om det finns andra typer av värden, specifika märken, delar eller annat som inte längre finns tillgängligt nytt och kan ha nån form av värde för vissa potentiella köpare.

Senast ändrad:
Det är väl ett tämligen självreglerande system. För högt pris ingen köper. Det borde finnas en option att ha med "make a offer" när man lägger in en annons. Så kanske folk kan få lite distans till "prutning" och inte gråta över att de är kränkta av skambud :)

Det borde finns en pris åt helvete emoji som man kunde trycka dit.
Nu är väl de flesta inte så folkskygga som jag men pallar inte jiddra.

Själv kan jag tycka att det är en ickefråga. Tycker du att det är för dyrt, låt bli att köpa då. Man är inte tvungen att köpa.

Själv kan jag tycka att det är en ickefråga. Tycker du att det är för dyrt, låt bli att köpa då. Man är inte tvungen att köpa.

Såklart behöver man inte köpa och köper man inte om man tycker priset är för högt. Det har dock hänt mig att jag var intresserat i något och tyckte att priset är minst 20% för högt (och ofta ser man sån annons i många månader på K&S). Då måste jag fundera om jag ska fråga om säljaren skulle vilja sälja varan för 25% mindre. Jag frågar nästan aldrig. Med rimligare priser skulle det vara lite trevligare på K&S.

Sen undrar jag ofta till vilken pris såna varar blir sålda.

Jag ser dock också inte poänger med att markera varor som för dyra.

Det är ju faktiskt lite kul att folk är rädda för att pruta. Blir ju en fördel för oss som vågar göra det, för mig är det en självklarhet om nåt legat ute länge som jag är intresserad av men tycker priset är lite högt. Oftast går det hem också.

Om folk lägger ut prylar för lågt blir det ju de här som ständigt sitter och bevakar K&S som nyper det, typ BikingGbg eller vad han heter och liknande.

Finns väl också en innovationsfaktor. Tittar man på rena XC och DH hojar så är en sån cykel med några år gammal geometri helt ok. Tittar man på trailcyklar (kanske även enduro) så har det ju hänt rätt mycket. Jämför en Fuel ex gen 4, gen 5 och gen 6. Det är ju helt olika cyklar, blir ju svårt att betala annat än "skambud" på en sådan cykel från 2018/19 tyvärr.

Det är ju faktiskt lite kul att folk är rädda för att pruta. Blir ju en fördel för oss som vågar göra det, för mig är det en självklarhet om nåt legat ute länge som jag är intresserad av men tycker priset är lite högt. Oftast går det hem också.
Folk här är inte rädda för att pruta men de gör det utan finess och ganska tyket.

Tillbaka
Topp