Påhängscykel/Tandemtrailer

Alvide

Ny medlem
spectratandemtrailer.jpg ht=240
Hej,
är det någon som kan berätta om hur det är att ha en Påhängscykel/Tandemtrailer på en MTB i mer ojämn terräng som skogsstigar? Funkar det?
Vi funderar på en sån här:

Tack på förhand!

Senast redigerad av en moderator:
släta stigar utan rötter o dylikt funkar säkert men utöver det är nog inget jag skulle rekomendera.. Personligen skulle ja inte köra med en sån bak annat än på slätt underlag liknande motionslingor o den typen av skogstig som e släta o breda... Blir ungefär som att köra slingrig downhill med en tandemhoj...

Jag har just en sån på bilden till vår 4-åring. Det funkar bra för mig i terrängen men lillen studsar omkring ordentligt eftersom hans hjul är mycket mindre. Jag instämmer med föregående talare och rekommenderar slät väg/stig/grusväg.

/Mattias

jag har ingen koll på skogscykling men cyklar med påhängscykel en hel del. Det är svårare att hålla balansen i snäva svängar i låg fart. Dessutom tar påhängcykeln en kortare väg i svängarna-svårt att undvika stenar mm. Påhängscykel och stökigare mtb-åkning känns som en mindre lyckad kombination.

En kollega såg en downhilltandem i någon bikepark. Killen som var kapten tyckte det funkade utmärkt, hans partner som fick vara påputtare (stoker) tyckte det var en mindre lyckad lösning om jag förstod det rätt.

Så visst kan man köra tandem även nedför!

Jag har kört nickspåret med en påhängscykel. Man får sänka tempot lite men det var inga problem alls med att den fastnade eller något sådant. Eftersom pivotpunkten bir tokhög så glider påhängscykeln över hinder hur enkelt som helst. Den genar inte nämnvärt.

Tack alla ni med åsikter och alternativa förslag.
Jag tror nog att påhängscykel på ojämn terräng är nog inte det bästa. Vi får vänta tills dottern som är snart 4 år blir gammal nog och har eget intresse att cykla med egen cykel. Tills dess blir det lugn cykling med barnsits. Det funkar ännu!

Prova. Du kommer bli överraskad över hur bra det går. Jag körde iofs med en 6åring men sitter de bara kvar ordentligt så är det ingen skillnad.

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du inte köpa en sådan istället?
> http://www.loct.co.uk/index.html Sen avlägger du
> rapport här! Jag är nyfiken på en sådan...
>
> Annars finns det svindyra, dämpade,
> tyskkonstruerade cykelvagnar att köpa. De lär
> fungera i förhållandevis tuff terräng.

Såg intressant ut men när jag fick se videon blev jag lite avskräckt då man var tvungen och montera bort både sadel och styre plus montera ihop själva "barnsadeln". Blev lite för stor procedur. Annars intressant.

Mattias F skrev:
> Jag har just en sån på bilden till vår
> 4-åring. Det funkar bra för mig i terrängen men
> lillen studsar omkring ordentligt eftersom hans
> hjul är mycket mindre. Jag instämmer med
> föregående talare och rekommenderar slät
> väg/stig/grusväg.
>
> /Mattias

Det var det jag trodde... just att barnet studsar för mycket...

rikard skrev:
> Prova. Du kommer bli överraskad över hur bra det
> går. Jag körde iofs med en 6åring men sitter de
> bara kvar ordentligt så är det ingen skillnad.

Dottern har inte riktigt fyllt 4 år än så vi avvaktar, men en 6-åring skulle nog tycka det var extra kul med lite fart och utmaning.

Jag har haft barnssadel eller barnsits på min mtb och cyklat med barnen, men när grabben ständigt knackade mig på ryggen och skrek " fortare, fortare pappa..." så köpte vi en påhängscykel. Var lite skeptisk men det fungerarde över förväntan. Dottern som är äldre cyklade då själv, jag fick dra grabben och påhängscykeln och han bromsade ofta och mycket när han tyckte att det gick för fort. Fungerar bra att cykla på motionsspår och i lägra fart även fina stigar men riktig terräng rekomenderas inte då det blir skumpigt med det lilla hjulet. Jag tyckte att det var kul att kunna åka ut och cykla med dottern och grabben kunde hänga med så jag kan bara rekomendera det.
Bytte bakdäck till ett bredare, 2,1 eller 2,2 på påhängscykeln och hade inte så välpumpat för lite bättre komfort.

Inget direkt svar på frågan. Men jag såg det negativa svar/påhopp du fick på Utsidan, så jag tänkte försöka balansera med fler positiva svar.

Med detta sagt ska jag samtidigt påpeka att jag inte har någon egen erfarenhet av just påhängscyklar. Däremot träffade jag en holländsk familj i somras som hade kommit en bra bit på vägen att cykla runt Vättern med äldsta barnet (5år) på en påhängscykel och yngsta (1,5år) i en cykelvagn. Påhängscykeln var dessutom utrustad med pakethållare och sidoväskor. Mamman drog äldsta barnet och pappan cykelvagnen. Fungerade tydligen utmärkt och alla var glada och nöjda. Både påhängscykeln och cykelvagnen var från Burley: www.burley.com

Jag har själv barn som är 4 respektive 1,5år. 4åringen somnar nästan direkt när hon sitter i cykelstolen, så jag skulle själv tveka att sätta henne på en påhängscykel ännu. Fast 1,5åringen somnar aldrig - så barn är olika. Men det känner föräldrarna bäst själva.

I den holländska familjen brukade mamman cykla först. Då kunde pappan cykla bakom och hålla ett öga på 5åringen. När kadensen gick ner fanns det risk för att pojken höll på att somna. Då var det hög tid för en paus!

/Mikael

Tillbaka
Topp