Pannlampscyklister i 08-land.

Jag har en gammal Silvalampa som bara behöver batteri och lite hjälp att sitta fast på hjälmen, det kan du säkert lösa :-)

Skulle kunna skruva den direkt i hjälmen på min gamla trotjänare efter Verbier... Batterier finns ju på Clas Ohlsson eller feltema

Nope, har kört med belysningen på styret under vintern. Däremot kommer jag nog att köpa pannlampa som komplement inom kort.

Läste nånstans ett "recept" på en hemmagjord pannlampa med delar från Clas Ohlson (tror jag det var). Har någon här byggt en fungerande lampa själv? Vore intressant att höra hur ni gjorde!
/Thomas

var ett inlägg på velomag förinte så länge sen om att ta två 12V 20W lampa med olika långa lamphus. och sen ett 12V batteri. Men han berättade aldrig vad för reflektor eller vilket batteri han använde....

skulle vara kul att se ett recept på det där.....

Skall ta o skriva ihop receptet på våra lampor - de funkar kanon!!! De flesta i klubben har hakat på och kör med samma typ av hemmabygge.

/anki
nysprungen (skönt med närhet till skogen på jobbet!!) o hungrig som en varg

ok Anki, avslöja receptet, jag sitter prexis i startgroparna för att skaffa lampa..

Så, nu har jag fyllt kroppen med lite käk också :) Mina lår försökte påstå att de var trötta när jag var ute o kubbade på lunchen - tur man kan stänga av och låta bli att lyssna emellanåt... *S*

Auoch.. Det vill till att LÄSA vad det är för recept som efterfrågas... SORRY!!
Det vi kört med har vi haft på styret, men själva fastsättningen på hjälmen borde gå att lösa den också. Har funderat lite på det, men klarat oss så bra med styrvarianterna.

Receptet för dessa har i alla fall varit:
* 12 V Halogenlampa, 20W räcker gott o väl, gärna flodvarianten på styret
* Lampan fästes i MED silikon - INTE värmelim - i antingen ett rostfritt rör (gubben är svetsare...) eller ett pvc-rör i lagom dia.
*kabel o kontakt
* Ett blyack funkar som batteri - kan sättas i flaskstället (Ca 300:- på Hobbex)
Ger ett kanonljus som räcker för långturer!

Lampan borde gå att fästa på hjälmen också... Sen var det det där med batteri. Har funderat på en möjlighet att dra ner till blyacken också - får se om det blir nåt av med hjälmlampa i år.

Nåja, inte helt korrekt recept med tanke på vad som skulle bakas - men det kanske kan ge nån liten inspiration i alla fall... Billigt är det - och jag kan inte påstå att jag känt nåt behov av pannlampa med det ljuset på styret

/anki - som lagar käk utan recept... ;)

Post Edited (03-09-05 18:54)

Sitter en reflektor i halogenlampan... En helt "vanlig" halogenlampa är vad jag pratar om - en som du kan köpa "var som helst"
Gör ett försök med att få in en bild...
halogen.gif

/anki

Aha.. du menar en lampa med reflektor, typ:

halo.jpg

eller?

Finns bly ack på clas ohlson för 270:- (12V 7Ah) och laddare för 350:- (switchat), lampan kostar typ 29:-... det skulle betyda omkring 700:- med lite sladd och grejjer.. låter vettigt...

Post Edited (09-03-03 17:02)

Håller 4 timmar drygt, ljusstyrkan är super - betydligt bättre Sigmas (har för mig att det är de som gör den iaf) variant med en 5 W o en 20 W...

Vore jättekul att jämföra med en "riktig" 20W Mila (30W lampor finns också, kortare batteritid då..) om någon här i trakten bygger en.

Funkar det bra kan jag ju använda batteriet från min milalampa till en sån här hemmavariant.

Om man fäster den i ett PVC-rör som man dessutom "formsågar" efter hjälmen i andra änden borde det vara en baggis att fästa den.

Batteritiden är ungefär 4 timmar på Milan.

Tar inte en blyack väldans lång tid att ladda förresten?

Ja, samt den väger bly! ;-D För alla hugade spekulanter på pannlampsbygge så rekommenderar jag att spana in <http://www.letro.se> , de har ofta rea på både delar och batterier(NiHM är att föredra, pga av större kapacitet/lägre vikt).

Gav själv upp byggtankarna när jag fick bra pris på en Mila MTB-120 med rubbet...

Det jag menar är att ett hemmabygge med blyack fungerar säkert, så länge du inte förutsätter att kunna cykla lika stökig terräng/lika snabbt/lika länge som i dagsljus. Med en lättare lampa så går just det där, man cyklar nästan på värre/svårare ställen i mörker eftersom man kör i en slags tunnelseende och nästan som på räls... :-)

/Leo

Jag byggde mitt eget acc till min milalampa, det blev 8,2 Ah till slut.

Clas Ohlson hade fina NiMh batterier, 10 för 750 kr med 1,2V a' 4,1Ah (minst) i varje. Jag gjorde 2 paket med 5 batterier i serie (=6V, 4,1Ah) och sen så parallellkopplade jag de båda. Så då blev det 6V 8,2Ah. Jag fixerade batterierna till ett paket med epoxy och det funkar väldans bra.

Problemet var att hitta en passande kontakt mellan Milalampan och batteriet. Det slutade med att jag modifierade en kontakt man har till rc-bilar. Den var lite för liten men det gick att såga ett snitt rakt igenom den och nu kan man kränga på kontakten om man tar i lite.

Totalkostnad blev ca 800kr, på cc kostar ett 8Ah 1055kr (som f.ö. ser precis likadant ut som det jag byggde....) så lite spar man ju.

Jag kikade länge på att bygga en egen acc jag också, men det är billigare att köpa en färdigbyggd i en orienteringsaffär :-)

t.ex. SM Sport i Göteborg har jättebra priser på Mila- och Silvagrejor.

De har även kontakten du efterlyser.

Jag kör på exakt samma "design" som Anki!

Vill ni ha ett riktigt "hempular-billighets-snål-tips"? Ett sånt där rör som t.ex. våtrummssilikon finns i har exakt rätt dimension till en 51mm halogenspot...

Går det att ladda ett blybatteri med vanlig bilbatteriladdare eller måste det till specialladdare?

Att bygga ett eget acc av lösa celler räds jag inte då jag haft modellflyg runt mig sedan barnsben, iofs..

Ska kika lite, kanske man kan övertyga polaren att säsongen inte är slut än, han har syster i Göteborg så Nightmare Classic är ingen omöjlighet...

Man skulle kunna montera lampan permanent på gamla hjälmen, köpte ny i FMT-helgen.

/Tobbe

Jag tänkte länge göra eget (kunskaperna finns där) men med de priser Letro hade förra säsongen så kände jag att det var enklare och billigare att köpa ett 9 Ah Nimh där istället för att bygga själv.

Fast jag lutar åt att köpa en NiteRider Blowtorch. Säg vad man vill, men med den så får man "riktigt" dagsljus. Jag jämförde min Mila 180 med 20 w lampa med den och dom tävlar inte ens på samma arena. Blowtorchen ger samma ljus som man ser från dyrare bilar, det där lite blåaktika skenet.

Dessutom så har man 4 h driftstid och ca 4 h laddtid. Det är bättre än min Mila som jag har idag.

/Mattias

Okay, nu har jag spenderat en hel del tid på SM Sport - de verkar ha marginellt bättre priser än Letro.

Frågan är om man ska skaffa en Mila MTB eller en Silva 478? Prisskillnaden är 50,- på 9Ah-paketen...

Silvan väger 160 gram enligt deras hemsida, vad Milan väger framgår inte men jag tror inte det skiljer mycket av utseendet att dömma. Enligt Letro väger Mila 400 gr inklusive förpackning och Silva 350 gr, så kanske Milan är 50 gram tyngre? Tror bestämt jag ska maila Mila och fråga :)

Bägge företagen är svenska så inget känns mer patriotiskt. Silva är mer kända så kanske man betalar mer för märke där? Dock är ett kändare märke samtidigt en trygghet.

Arrrg... Hatar att vara rov för stridiga känslor!

/Tobbe

Jag lägger en röst på Mila lampan...eftersom jag har en MTB-120 själv... :-) Det enda jag vet är att vid en test en gång i tiden så kom det fram att Mila lampan var mer robust byggd utan plastdelar som Silva lampan hade. Fästen och sånt...

Min Mila har klarat rediga krasher in i grenar och annat.

Man är några centimeter högre än vanligt med lampan på, brukar vara lite ovant.

Mila skulle jag säga. Fast du kan ju alltid gå till någon butik som säljer dom och testa dom. Jag tror det skiljer lite i ljusspridning.
Kolla bara så att kabeln är tillräckligt lång. Min mila hade löjligt kort kabel på lampan, så jag var tvungen att göra en förlängningskabel. Orginalkabeln var så kort att batteriet var i höjd med nacken när kabeln var som mest sträckt.

Leo: Dom är dyra. ca 350 amerikanska dollar... Nätt invetering :)
Den engelska (är det ciklosport dom heter?) HID lampan lyser inte riktigt lika bra, men den är betydligt billigare.
Per L berättade att Light and Motion lampan lyser betydligt starkare än blowtorch, men att den har kortare driftstid.

Det är nästan så att man är sugen på att sälja milorna och köpa en HID lampa istället.

/MAttias

Mattias L wrote:
> Mila skulle jag säga. Fast du kan ju alltid gå till någon butik
> som säljer dom och testa dom. Jag tror det skiljer lite i
> ljusspridning.

Okay, tack för info, Mattias, Jonas & Leo!

> Kolla bara så att kabeln är tillräckligt lång. Min mila hade
> löjligt kort kabel på lampan, så jag var tvungen att göra en
> förlängningskabel. Orginalkabeln var så kort att batteriet var
> i höjd med nacken när kabeln var som mest sträckt.

Hm.. Det låter som tillverkningsfel tycker jag. De selar de säljer som tillbehör sätter juh batteriet ungefär mitt på ryggen. Planerar att stuva undan mitt i kamelbaken.

/Tobbe

TnT: Min sladd på Milan är oxå kort, man måste definitiv ha en förlängningssladd. Antagligen bara för att man ska köpa mer grejer.....

Jonas@happymtb: Ett 8Ah batteri för under 800kr..? Vart då? Kan ju va bra att ha ett extra.... :)

Kolla på SM Sport för riktigt bra priser på pannlampsprylar som sagt.

Jag köpte förlängningssladd där.

Vad gäller billiga batterier så har de haft jättebilliga batteripackar, men orienterarna är viktkänsliga så numera verkar de bara ha yttepyttesmå, dyra batteripackar (ser ut som sex freestylebatterier och är på typ 8Ah!!) numera. Men det är inte omöjligt att de har vanliga stora batteripackar också.

Anki: Jag tänkte bygga nåt liknande erat, en med 38 graders spridning
på styret och en lampa med 10 graders spridning på huvudet.
Hur mycket väger blyaccarna? Tänkte ev. ha en på ramen och en i
camelbak:en.

the_TnT wrote:

> Silvan väger 160 gram enligt deras
> hemsida, vad Milan väger framgår
> inte men jag tror inte det skiljer mycket av utseendet att
> dömma. Enligt Letro väger Mila 400 gr inklusive förpackning och
> Silva 350 gr, så kanske Milan är 50 gram tyngre? Tror bestämt
> jag ska maila Mila och fråga :)

Svar på mitt mail:
"Hej Tobbe,
Vikt på MTB 120 är 215 g. Lamphuset är aluminium Silvas är plast."

Så nu är det definitivt Mila-dags!

/Tobbe

> Receptet för dessa har i alla fall varit:
> * 12 V Halogenlampa, 20W räcker gott o väl, gärna flodvarianten
> på styret
> * Lampan fästes i MED silikon - INTE värmelim - i antingen ett
> rostfritt rör (gubben är svetsare...) eller ett pvc-rör i lagom
> dia.
> *kabel o kontakt
> * Ett blyack funkar som batteri - kan sättas i flaskstället (Ca
> 300:- på Hobbex)
> Ger ett kanonljus som räcker för långturer!

Räknat lite på detta...

Förutsätter:
Watt är effekt på en timme i vanliga lampsammanhang.
W = P x t, där W = watt, P = effekt och t = tid

För en timme är således W = P x 1 eller W = P

P = U x I, där U = elektrisk spänning, eller Volt som vi brukar säga och I = elektrisk ström eller Ampere.

20W = 12V x I
I = 20/12 = 1,6666... Ah

En sådan lampa som disskuteras gör således i teorin slut på 1,7 ampere i timmen. Blyackar á 12V finns på Clas Ohlson i följande Ah:

Ah......Teoretisk brinntid med denna lampa
1,3.....45 min
2,2.....1:17
3,4.....2h
7........4h

HD3_323892_S.jpg

323569_Bw1.jpg

Notera att dessa batterier innehåller batterisyra! Dock är de helkapslade så inget kan läcka ut vid normal hantering, skulle man krascha och spräcka batteriet däremot...

Jag lyckades inte hitta någon viktuppgift för just Sunrise blyack på 3,4Ah men en konkurents batteri väger 1,2 kg med 12V-3,2Ah.

/Tobbe

Matten stämmer helt ok Tobbe :)
Våra är på 6,8 Ah o 4 timmar är ungefär vad de brukar hålla. Inhandlas dock med fördel på Hobbex för oss - o de i klubben, eftersom båda sönerna jobbar extra där... ;)

/anki - som hellre varit ute o hojat än fixat kalas idag

Det är rätt tungt... (har inte vägt det) Men det gör inte så mycket så länge det sitter på ramen - ger bara lite mer träning ;)
Skämt o sido - har en specialgjord hållare i alu istf flaskställ som gubben gjort på jobbet. Sitter kanonsäkert på ramen. Andra i klubben har som sagt var sitt sittandes i flaskstället.

(Enligt Kjell & Co:s katalog väger 6,5 Ah 2,8 kg)

/anki

Tänk gram per Ah och jämför priset efter det.

6,5 Ah 2800 g

8Ah 550 g

Det är skillnad det... Dessutom är Nimh säkrare att hantera på hojjen (ingen syra)

/Mattias

Tillbaka
Topp