Påverka cykel på tåg!

Påverka cykel på tåg!
bruse skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Å där kommer mer politisk vilja in. Fler tåg
> kräver fler spår, vilket är en bristvara idag.
> Politikerna bygger gladeligen en motorväg för 50
> miljarder, men knorrar över en tunnel på 10.

Håller absolut med. Även längre tåg på befintliga spår, och utmaningen är som sagt inte att idag locka fler folk till tågen utan snarare att se till att ta hand om de som åker tåg nu och se till att problemen nu inte blir så stora att när väl infrastrukturen är utbyggd och nya tåg beställda så är inte längre tåget attraktivt.

Påverka cykel på tåg!
Atlas skrev:
> Viskar "Hallandsåsen" ;)

Viskar "Falkenberg", "Arlandabanan"!

sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_järnvägstunnlar_i_Sverige

Påverka cykel på tåg!
Här är en annan tråd om cykelturism och tåg.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/844159/

Tråden handlar om en rapport från Svenska Turistföreningen STF.
http://www.svenskaturistforeningen.se/upload/28152/STF_om_cyling.pdf

Cykelturismen är stor i Tyskland enligt den här artikeln i Die Welt från år 2000. Enligt den gjorde hela två miljoner tyskar en cykelsemester år 1999, att jämföra med 400 000 som gjorde en båtresa eller 250 000 som gjorde en golfresa. Cykelturisterna spenderade åtta miljarder D-mark eller ungefär 32 miljarder kronor, och lade ut 20% mer per dag än genomsnittliga turister på sina semestrar.

Die Welt 21 juli 2000: Die Lust am Rad
Jeder zweite Deutsche radelt im Urlaub - Allein in Deutschland stehen 40 000 Kilometer Radfernwege zur Verfügung
http://www.welt.de/print-welt/article524165/Die_Lust_am_Rad.html

Senast redigerad av en moderator:
Påverka cykel på tåg!
STFs rapport var visst ett brev och ingen rapport:

Näringsminister Maud Olofsson
Infrastrukturminister Åsa Torstensson

Svenska Turistföreningen STF vill se en satsning på cykelturism i Sverige!

Cykelturismen växer snabbt i Europa och beräknas enligt en rapport från Nutek omsätta
omkring 40 miljarder kronor. Sveriges andel är dock mycket liten och vårt utbud är mest
inriktat på närboende och inhemska turister.

Utländska erfarenheter visar att cykelturismen tar fart först när cykelleder i huvudsak är
bilfria. Sådana turistleder finns inte bara i de kända cykelländerna Danmark och
Nederländerna. Även länder som Spanien, Tyskland, Belgien, Österrike, Storbritannien,
Frankrike och USA investerar i cykelturism. Sverige har också goda möjligheter att bli en stor
aktör.

I oktober 2007 redovisade Vägverket, Banverket och Nutek tre regeringsuppdrag om åtgärder
för cyklismen. Myndigheterna konstaterar i en gemensam skrivelse till regeringen att en
omfattande satsning på infrastruktur behövs och de understryker att ökad cykling skulle få
stora positiva effekter för miljön, framkomligheten och folkhälsan. Turistleder för cykling
skulle dessutom gynna småskalig näringslivsutveckling.

STF, som verkar i hela landet med bl.a. vandrarhemsverksamhet, ser en kraftfull satsning på
cykelleder som en framgångsfaktor för svensk turism. STF menar att det på många håll i
landet finns goda möjligheter att skapa attraktiva cykelleder. Förebilder finns exv. utmed
Göta Kanal och Klarälvsleden.
Föreningen instämmer i Nuteks bedömning att staten inledningsvis bör prioritera
investeringar i en pilotled av internationell klass. En sådan led menar STF bör ha goda
förutsättningar att mäta sig med Donauleden, Moseldalen och Bornholm som alla tar emot
stora mängder cykelturister per år.

Cykelturister förväntar sig att hela resan fungerar, från miljö- och klimatsynpunkt är det
viktigt att kollektiva färdmedel kan nyttjas till och från området för cykelsemestern.
Möjligheten att medföra cykel på bussar och tåg bör förbättras. Regeringen bör därför följa
Banverkets förslag om att skärpa kraven på tågföretagen genom tydliga anvisningar vid
upphandling av samhällsstödd trafik samt genom direkta förhandlingar med SJ.

Svenska Turistföreningen välkomnar således en satsning på cykelturism och hoppas att
regering och riksdag utnyttjar det underlag som myndigheterna presenterat för en ambitiös
satsning på cykelturism. Få åtgärder kan ligga mera rätt i tiden än satsning på klimatmässigt
hållbar turism som dessutom ger god folkhälsa

Stockholm den 2april 2008

För Svenska Turistföreningen

Torgny Håstad Pelle Andersson
Ordförande Tf generalsekreterare

Påverka cykel på tåg!
> Å där kommer mer politisk vilja in. Fler tåg
> kräver fler spår, vilket är en bristvara idag.
> Politikerna bygger gladeligen en motorväg för 50
> miljarder, men knorrar över en tunnel på 10.

Jag hörde, eller läste, nyligen att man använder en något förlegade beräkningsmetod för vägar och fordon som drivs med fossila bränslen för järnvägen också, det ser väldigt olönsamt ut med järnvägsinvesteringar, alltså lättare att knorra.

Ibland undrar jag också om man verkligen utnyttjar befintliga spår maximalt. Det ser inte alltid ut så om man ser till tågtätheten på vissa sträckor i Europa och den man ser här, men jag kan ha helt fel. Något som jag själv upplevt ett antal gånger i Schweiz och Tyskland är att de bara rullar in ett extratåg som går en 15-20 minuter efter det som var fullt, typ IC tåg, och man undrar hur de får plats. När jag var nere under EM i sommras sattes ca 3800 extra tåg in i Schweiz, i en redan tät tabell.

Påverka cykel på tåg!
schture skrev:
>
> Ibland undrar jag också om man verkligen
> utnyttjar befintliga spår maximalt. Det ser inte
> alltid ut så om man ser till tågtätheten på
> vissa sträckor i Europa och den man ser här, men
> jag kan ha helt fel. Något som jag själv upplevt
> ett antal gånger i Schweiz och Tyskland är att
> de bara rullar in ett extratåg som går en 15-20
> minuter efter det som var fullt, typ IC tåg, och
> man undrar hur de får plats. När jag var nere
> under EM i sommras sattes ca 3800 extra tåg in i
> Schweiz, i en redan tät tabell.

Nog utnyttjar man spåren. Tänk på att alla typer av tåg ska samsas, det är godståg, expresståg, pendeltåg och allt möjligt som alla kör olika fort och stannar olika ofta. Runt rusningstid i storstadsregionerna är det tämligen fullt kan jag lova. Se exempelvis på hur det ser ut på morgonen från Göteborg där du har X2000 direkt till Stockholm 5.55 och 6.00, InterCity mot Stockholm 6.02 och pendeltåg 5.34 och 6.17. I Alingsås, 30-40 minuter från Göteborg, ska pendlar köra ut tvärs över spåret som används av Stockholmstågen vid 6.18 och 6.33. Stockholm och Skåne är ännu värre.

Påverka cykel på tåg!
Ja det stämmer nog, speciellt vissa sträckor som Göteborg - Stockholm, samt storstadsregionerna. I Stockholm är det väl speciellt den södergående trafiken som är den stora flaskhalsen med bara två spår, men det är väl beslutat att nu att det ska byggas en tunnel.

Påverka cykel på tåg!
Monglo:

Jag har hittat lite information om hur det funkar i Schweiz med cykelturism. Cyklingen är delad i cykel och mtb, det finns också vandring, kanot, rullskridskor under samma "paraply", SchweizMobil. Jag fattar mig kort, så kort att jag bara bistår med en länk där man kan läsa mer om hur det började och vad man erbjuder idag. Man samarbetar med järnväg, buss, båt och liftbolag. Länken går till de engelska sidorna, men det går att välja Ty eller Fr också.

http://www.schweizmobil.ch/en/welcome.cfm

Hittade några siffror om tågåkande i Europa.

Tågtäthet, i minuter, över varje kilometer räls:
Schweiz 12 min
(Japan 14 min)
Holland 15
Danmark 19
Luxemburg 23
Tyskland 23
Österrike 23
Belgien 25
Italien 27
Tjeckien 30
Frankrike 36