Påverka cykel på tåg!

Monglo

Aktiv medlem
Påverka cykel på tåg!
Hjälp till!

Jag tänkte utnyttja det faktum att jag jobbar på Naturvårdsverket och försöka få min kollega som jobbar med transport, energi och infrastruktur att driva på frågan om cyklar på tåg från vårt håll. Det gäller såväl lokaltrafik/pendel/t-bana som regionalt och nationellt.

Jag ska luncha med honom på tisdag nästa vecka. Vore grymt om jag kunde ha med mig massor med konkreta förslag och argument från det samlade happyintellektet.

Banverket har uppenbarligen utrett frågan ett antal gånger och det största hindret verkar vara att det är en "icke-fråga". Det är alltså fullt möjligt och omställningar skulle inte kosta särskilt mycket. Vi behöver helt enkelt få upp det på dagordningen och det tajmar ju bra med klimathypen som är just nu.

Här finns mer att läsa:
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Ja...-pa-taget-kan-bli-sjalvklar-del-av-resan.aspx
http://www.banverket.se//pages/11782/Cykeluppdraget_vers_050923.pdf

Posta allehanda kommentarer, tex
-konkreta lösningar
-vad är problemen idag?
-vilka hinder finns och hur kan de förekommas?
-vad har de olika aktörerna att vinna på att tillåta cyklar på tåg?
-vad har samhället att vinna på det?
-vilka andra möjligheter kan utvecklas om man får ta cykel på tåg?
-usw
-usw

Tackarns på framhand!

/M

Påverka cykel på tåg!
Bra! Vi på Klimatavdelningen är också väldigt angelägna om att man ska få ta med cykeln på tåget. :)

Senast redigerad av en moderator:
Påverka cykel på tåg!
Har faktiskt tänkt höra av mig till SJ om precis detta! Vad jag förstått så har de ju börjat acceptera cykel på vissa sträckor med att man får en cykelplats, dvs man behöver inte packa ner den i en kartong. Men tex för att få fler att komma till Gesunda så vore det bra på sträckan tex Sthlm-Mora också.

Påverka cykel på tåg!
Vad jag förstått verkar den oljiga kedjan vara problemet i många fall.

Man kanske kunde få nån exjobbare att ta fram en (engångs?)-drivlineförpackare som träs över de värsta delarna vid tågtransport :)

/Johan

Påverka cykel på tåg!
(snart kommer någon påpeka att varken banverket eller sj har nånting med detta att göra, utan att det är beställaren av trafiken som måste se till att beställa plats för cyklar. Och beställaren av trafiken = den internationella oljemaffian så det blir inget)

Påverka cykel på tåg!
Monglo skrev:
-------------------------------------------------------
> Banverket har uppenbarligen utrett frågan ett
> antal gånger och det största hindret verkar vara
> att det är en "icke-fråga". Det är alltså
> fullt möjligt och omställningar skulle inte
> kosta särskilt mycket. Vi behöver helt enkelt
> få upp det på dagordningen och det tajmar ju bra
> med klimathypen som är just nu.

Häri ligger väl svaret. Tajmingen har antagligen varit fel tidigare. Det som förut var en icke-fråga kan väl knappast ses som en sådan i dagsläget. Det borde väl räcka med att påpeka senaste rekordhöjningen av oljepriset i dagarna för att fatta att folk inom en ganska snar framtid kommer tvingas se över sina transportvanor - radikalt. Cykel på tåg skulle, imho, underlätta oerhört för många vardagspendlare som har lite för långt till närmaste tågstation.

Många "tvingas" bo ganska långt bort från stan (sthlmsperspektiv nu) pga av bostadspriserna. Och det är väl säkert bra så om det inte vore för transportproblemen. Tänk att kunna på på halv-vischan nånstans i Österåker, ta cykeln till Roslagsbanan i Åkersberga och sedan kliva av vid sthlm Östra och cykla vidare till kontoret på Kungsholmen. Där har du ett bra vardagsscenario.

Påverka cykel på tåg!
Rippa skrev:
> Tänk att kunna på på
> halv-vischan nånstans i Österåker, ta cykeln
> till Roslagsbanan i Åkersberga och sedan kliva av
> vid sthlm Östra och cykla vidare till kontoret
> på Kungsholmen.

Exakt vad jag gör i dagsläget, förutom att kontoret ligger vid Kungsan. Men då har jag å andra sidan en Brompton. Sen bygger ju min "cykelpendling" på att vi inte är så många som släpar med oss cyklar - de skulle inte få plats på de ganska fullsmockade tågen.

Påverka cykel på tåg!
JLarsson skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk att kunna på på
> > halv-vischan nånstans i Österåker, ta cykeln
> > till Roslagsbanan i Åkersberga och sedan kliva
> av
> > vid sthlm Östra och cykla vidare till kontoret
> > på Kungsholmen.
>
> Exakt vad jag gör i dagsläget, förutom att
> kontoret ligger vid Kungsan. Men då har jag å
> andra sidan en Brompton. Sen bygger ju min
> "cykelpendling" på att vi inte är så många som
> släpar med oss cyklar - de skulle inte få plats
> på de ganska fullsmockade tågen.

Nej, men med en extra "cykelvagn" eller dylikt skulle fler tänka i dom banorna, och även slippa fundera på specialbyggda (och dyra) vikcyklar. När jag bodde i NYC så gick det utmärkt att släpa ned cykeln i t-banan och rulla in den i vagnen för vidare transport till, wherever. Känns inte som det är mindre folk på Manhattan än i sthlm.

Påverka cykel på tåg!
Rippa skrev:
> När jag bodde i NYC så gick det utmärkt att
> släpa ned cykeln i t-banan och rulla in den i
> vagnen för vidare transport till, wherever.
> Känns inte som det är mindre folk på Manhattan
> än i sthlm.

Från en europisk huvudstad:
file=69834

Delar av vagnarna avsedda för barnvagnar, cyklar och skrymmande bagage.

Påverka cykel på tåg!
seam skrev:
> Bra! Vi på Klimatavdelningen är också väldigt
> angelägna om att man ska få ta med cykeln på
> tåget. :)

Hehe. Bliru med på lunchen?

Påverka cykel på tåg!
Tackar för länkarna! Jag ska läsa igenom trådarna.

Av utredningen att döma så är det mest så att tågoperatörerna inte har lust. Flera av tågen är redan byggda så att de lätt kan byggas om för cykeltransporter.

Det största problemet operatörerna ser är att det inkräktar på passagerarutrymmet. Men om det gick att ta med cykel på tåg skulle de ju oxå få fler kunder! (Fast de gör förståss mindre vinst på en kund som även behöver plats för en cykel. Bara de kunder man tjänar mest på som de är intresserade av).

Om operatörerna inte ser någon poäng med detta (dvs om marknaden inte löser problemet i vanlig ordning) tycker jag att vi bör försöka få till stånd andra styrmedel, tex ekonomiska eller lagkrav.

Bästa vore förståss om vi angrep från alla håll. Dels uppvakta bolagen, dels de ansvariga myndigheterna samt politikerna.

Och jag tror som sagt att det är precis rätt tid för detta när klimatet är så högt prioriterat.

Finns det inga happyiter på SJ/SL/Connex/Skånetrafiken/Veiola/Banverket/ngt departement/osv? Kan ni ta upp frågan inom era organisationer?

Alla som skriver avtal med tex SJ borde efterfråga eller ställa krav på att deras personal ska kunna ta med sig cykel vid tågresa.

Påverka cykel på tåg!
Monglo skrev:

> Och jag tror som sagt att det är precis rätt tid
> för detta när klimatet är så högt
> prioriterat.

"klimat" är ett luddigt begrepp där ingen kan säga med riktig säkerhet vad som egentligen är orsak och verkan. Bättre med mer konkreta argument som folk kan relatera till på ett högst påtagligt vis. Bensinpris på 20 :-/liter tex. Även den mest klimatfrånvände drabbas av högt oljepris.

Påverka cykel på tåg!
Det enklaste och mest konkreta förslaget jag har är att skicka hela bunten på cykelsemester (i det här fallet en resa på tåg med cyklar, inte egentlig cykling) genom Europa. När de får se hur, och att, det funkar i andra länder kan de ta itu med frågan på hemmaplan.

Påverka cykel på tåg!
Extra sjukt blir det i skåne där man trafikerar sträckor i Danmark och Sverige med samma tåg. På andra sidan öresundsbron kan man glatt kasta på en hoj utan att ha haft turen att ha bokat en av fyra (!!!) cykelplatser i sedvanlig svensk byråkrati. Sedan tjingsar man glatt på konduktören och fortsätter till en sittplats.

Väl i sverige får man inte ens handla cykelbiljett på tåget, inte heller via Internättet utan måste göra det per TELEFON!!!

Påverka cykel på tåg!
lundatok: Om det är skånetrafikentåg så är det bara att köpa en vanlig barnbiljett till cykeln och ta med den "i mån av plats". Gäller iaf. Öresundstågen och Pågatågen.

Påverka cykel på tåg!
Även på öresundstågen? Förra sommaren krigade jag mot svensk byråkrati för att få med hojen till mor o far.

Coolt! Världen rör sig framåt...

Påverka cykel på tåg!
Ett littera motorvagn X14 som jag åkt i Småland har ett cykeltransportrum för resande.
Modernare mptorvagnar saknar det men det är inte alls omöjligt att fixa det i deras flexibla inredningar.

geologen skrev:
> Det enklaste och mest konkreta förslaget jag har
> är att skicka hela bunten på cykelsemester (i
> det här fallet en resa på tåg med cyklar, inte
> egentlig cykling) genom Europa. När de får se
> hur, och att, det funkar i andra länder kan de ta
> itu med frågan på hemmaplan.

I Tüskland (Binz på Rügen) fungerar det jättebra på deras hightechtåg
DSCN1116.JPG ht=480

DSCN1114.JPG ht=480

Påverka cykel på tåg!
lundatok: Så länge du inte frågar SJ så. Men det gäller ju bara inom skånetrafikens område, som sagt. Även om tåget går vidare^^

Påverka cykel på tåg!
jobbade i oslo några månader och blev förvånad hur folk cykla. där cyklades det till och med inne på centralen förbi vakter som inte reagera. sedan det jag reagera på var att de varje dag var någon som hade med sig cykeln på pendeltåget. inte betala de heller för cykeln utan ställde cykeln glatt vid det öppna utrymmet vid dörren och satte sig. dock såg man inga cyklar vid normal rusch då tågen var smökfulla men annars var det tydligen inga bekymmer och de vagnarna var inte gjorda för det.... sedan hur teorin funkar vet jag inte men praktisk funka så att mindre fulla avgågnar så på med cykeln och åk....

Påverka cykel på tåg!
Med en bredare godsvagnsdörr, och anpassad av/på-lastningsramp vid perrongen, skulle inte lastningen bli så krånglig? Kroka upp i taket, så rasar de inte runt och skadas..

Förr hade vi rälsbuss i Umeå. Då togs cyklar med! Alltså funkar det. Längre tillbaks fanns cykelhållare, både bak och fram på vanliga bussar!
Det diskuteras nu åter om en slags tågpendel mellan Vännäs - Umeå, och Umeå - Vindeln, långt fram i tiden antagligen..
Tror det skulle kunna bli bra för privatekonomi, vägslitage, luftemmissioner, lokal trafikbild m.m.
Tågresenärer har möjlighet att sova, på ett helt annat sätt än bilchaffisar! Positivt för arbetet och familjen. Av med cykeln från tåget, och en skön uppvärmning och syresättning inför nästa pass (jobbet eller hemma).

Säkert att hjärt- och kärl-sjukdomar skulle kunna motas en del samtidigt? En inte för överdriven motion, gynnar välbefinnande och hälsotillståndet hos många.

Påverka cykel på tåg!
I en sådan vagn är det även lätt för de i rullstol, permobil eller med rullator att komma av och på för egen maskin. Har åkt en del tåg med en rullstolsåkande jobbarkompis och man kan säga att SJ har krånglat till det för sig även för dessa kategorier av resenärer.
Har sett sådana här tåg i Danmark, lokaltåg i norra Tyskland, lokaltåg i Saarland (södra Tyskland) och över Öresund.
/Stina

Sprockets skrev:
>
> Från en europisk huvudstad:
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=69834
>
> Delar av vagnarna avsedda för barnvagnar, cyklar
> och skrymmande bagage.

Påverka cykel på tåg!
Det är så tramsigt.

Det kan inte vara en reell, praktiskt fråga utan det är en konstruerad fråga av affärsregeltyp. Det är både tillåtet och möjligt att ta med sig tex barnvagnar på tåg. Hur kan det komma sig att det "fungerar" om det inte "fungerar" att ta med sig cyklar?

Påverka cykel på tåg!
TBone skrev:
> Det är både tillåtet och möjligt att ta med
> sig tex barnvagnar på tåg. Hur kan det komma sig
> att det "fungerar" om det inte "fungerar" att ta
> med sig cyklar?

Don't get me started on that one. Tydligen händer nåt när man får barn och rätt att framföra barnvagn. Man blir tydligen en idiot.

Påverka cykel på tåg!
Monglo, jag blir glad att du tar tag i detta! :)

-konkreta lösningar
Krångla inte till det! Min cykel har åkt i godsfinka a´la´ Rugen, jag fick lyfta upp och ner själv och konduktören pekade ut en plats. Min cykel har hängt i krokar i taket och gungar fram genom Tyskland och Frankrike, sådana vagnar kör SJ och regionala i Sverige också men då är det en liten trång bagagehylla där. Min cykel har stått i en 6-personerscupe´ där man rivit ut sätena. Jag har rullat av och på min cykel på tåg som ser ut som Öresundstågen. Jag har sett TGV-tåg där cyklar är välkomna i Frankrike. I Franche-Comte (Fr) fanns det ett regionaltåg i timmen där cyklar fick åka, alla avgångar var alltså inte öppna för cyklar.

-vad är problemen idag?
Avsaknad av kreativitet hos "tågkörarna". Hos någon kan man bara lasta av cyklar vid start/slutstationer. Hos Skånetrafiken ska man boka barnbiljett till sin cykel, men det står inte på automaterna på stationen utan på en skylt på baksidan av automaten (vissa stationer). Lätt för en turist att klura ut det?!? Attityden på SJ mot cyklar, man kan tro att de förväxlat cyklar med bindgalna noshörnignar. Tror det smittar av sig till lokala/regionala bolag också. Risken med att skitiga kedjor ska lorta ner passagerare verkar övriga Europa ha missat.
I Sverige kan man smussla med en cykel, om den är i en låda/påse som inte väcker konduktörens uppmärksamhet. Man får inte ha en cykelanpassad låda som det står "cykel" på, men man får tydligen ha bagage stora som cykelresväskor, ologiskt.
Jag tror inte heller att det tar så mycket längre tid att lasta på cyklar än annan bagage.

-vilka hinder finns och hur kan de förekommas?
Se ovan.

-vad har de olika aktörerna att vinna på att tillåta cyklar på tåg?
Fler passagerare och nya kategorier av passagerare.
Vi använder faktiskt bilen mest till att komma till cykellopp eller till starten för cykelsemestern. Cyklar vi utomlands tar vi bilen till gränsen och sedan tåg.
Lättare att göra cykelutflykter, t ex med famlijen; kliv på tåget, cykla på små vägar med lite trafik eller i skogen, kliv på på en annan station och ta tåget hem.
Det finns speciella cykeltåg som går från Köpenhamn till Italien, Frankrike m fl, tänk om man kunde hoppa på det tåget redan i Sverige!
Jag har flera vänner som gärna skulle vilja cykla i Danmark/Tyskland, men hur ska de ta sig dit?

-vad har samhället att vinna på det?
På tåg där det är lätt att ta på cykel (t ex Öresundstågen) är det även lättare för de i rullstol/permobil att ta sig på själva, de får lite mer frihet i sina liv (behöver inte boka och planera innan).
I Danmark har jag pratat med äldre som inte orkar gå så långt, men tack vare cykeln kan de göra sin utflykt. Och bilen får stå hemma.
Ju fler som rör sig och ju färre som tar bilen är väl bara bra!

Lokal turism, genom kombination av cykel och tåg för att ta sig till marknadsdagar, dagsutflykter mm.

Påverka cykel på tåg!
Bra. Vi kan göra gemensam sak med handikappsombudsmannen, PRO och STF eller ngn annan turistförening.

Ang problemet, huvudslutsatsen från Banverkets rapport 2005 var att det inte finns några problem förutom att det är en "icke-fråga". Tågoperatörerna bryr sig helt enkelt inte. Jag antar att de inte ser det som att det skulle ge tillräckligt stor vinst per cykelresenär.

Tack cykelstina för ditt utförliga inlägg!

Påverka cykel på tåg!
Monglo skrev:
> Ang problemet, huvudslutsatsen från Banverkets
> rapport 2005 var att det inte finns några problem
> förutom att det är en "icke-fråga".
> Tågoperatörerna bryr sig helt enkelt inte. Jag
> antar att de inte ser det som att det skulle ge
> tillräckligt stor vinst per cykelresenär.

Det här påminner om när det skulle bli rökfritt på restauranger. Restaurangägarna befarade att de skulle mista kunder, men de visste inte hur många kunder som lät bli att komma pga rökningen.

Tänk om alla på happy i samband med att de bokar en biljett frågar om möjlighet att ta med cykel, så kanske frågan blir en icke-icke-fråga. :)

Påverka cykel på tåg!
Tror att cykelfrämjandet skrivit om cykeltursim. Att kunna ta med cykeln på tåg i bla Tyskland är en växande turism som genererar en del stålar. Och det är stora pengar i framtiden på cykelturism, som de svenska järnvägsföretagen kommer att gå miste om. Ett argument av alla.

Sen förstår jag inte det där med beställaren? De flesta linjerna är upphandlas med skattepengar av Rikstrafiken, alltså är det en baggis för det statliga verket Rikstrafiken att kräva cyklar på tåg av entreprenörerna. Likaså kan Banverket ställa det som krav för att få köra på BV:s anläggningar. Det är bara för staten att ställa krav, å det kommer då från politiskt håll.

Påverka cykel på tåg!
Klart att jag vill vara med och påverka - alltså skriver jag!

Framförallt skulle jag vilja se att det blev lättare att ta med cykel på pendeltåg/tunnelbana/lokaltåg.
Som småbarnsförälder med barnvagn ser jag att det finns ett dubbelt behov av vagnar med extra utrymme i. Förvisso får man ta med cykel på pendeltåg i Stockholm idag, men man är alltid i vägen på något sätt. Det samma gäller med barnvagn. Vore toppen om det fanns (tåg)vagnar med lite mer lastutrymme.

Påverka cykel på tåg!
Bra. Regional utveckling (cykelturism) och på Rikstrafiken och Banverket. Ska kolla Cykelfrämjandet oxå.

Bra om alla som privatpersoner eller via sin arbetsgivare efterfrågar möjlighet att ta cykel på tåget.

Håller med om att lokaltrafiken är minst lika viktigt som den regionala/nationella.

Tackar!

Skriv på!

Påverka cykel på tåg!
TBone skrev:
> Det är så tramsigt.
>
> Det kan inte vara en reell, praktiskt fråga utan
> det är en konstruerad fråga av affärsregeltyp.
> Det är både tillåtet och möjligt att ta med
> sig tex barnvagnar på tåg. Hur kan det komma sig
> att det "fungerar" om det inte "fungerar" att ta
> med sig cyklar?

När tunnelbanan infördes i Stockholm var det länge förbjudet att medföra barnvagn av en massa diffus skäl. Nu är det fullständigt normalt.

Så precis som du säger är det en konstruerad fråga.

Påverka cykel på tåg!
Markus F skrev:
> TBone skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är så tramsigt.
> >
> > Det kan inte vara en reell, praktiskt fråga
> utan
> > det är en konstruerad fråga av
> affärsregeltyp.
> > Det är både tillåtet och möjligt att ta med
> > sig tex barnvagnar på tåg. Hur kan det komma
> sig
> > att det "fungerar" om det inte "fungerar" att
> ta
> > med sig cyklar?
>
> När tunnelbanan infördes i Stockholm var det
> länge förbjudet att medföra barnvagn av en
> massa diffus skäl. Nu är det fullständigt
> normalt.
>
> Så precis som du säger är det en konstruerad
> fråga.

Precis som kepsförbudet på Kevinge.

Påverka cykel på tåg!
Bohusbanan (Göteborg-Strömstad) är inte tåg i vanlig bemärkelse, utan spårbunden regionaltrafik under Västtrafik. Alingsåspendeln och Kungsbackapendeln likaså. På dessa linjer går det, mot en avgift på 30 kr per cykel, och i mån av plats, att ta med sig cykel. Det står bara i resevillkoren sommartid (i alla fall för Bohusbanan), men enligt uppgift ska det gå fint resten av året också. Jag har själv utnyttjat detta flera gånger på Bohusbanan och en gång på Alingsåspendeln, och det funkar fint.

Det behöver inte vara mer komplicerat på andra tåg, men det kräver att man kanske har lite mer utrymme nära dörrarna. Jag åker i princip aldrig vanliga tåg, men har gjort det "i tjänsten" en gång nyligen, med X2000, och där var det extremt trångt överallt. Där fattar jag att man inte vill ha cyklar ombord.

Påverka cykel på tåg!
Är helt inne på bruses linje, Rikstrafiken och Banverket kan ställa krav på "leverantörerna" att cyklar får tas med. Detta känns nästan som ett måste då SJ verkar totalt ointresserade av cykle/tåg generellt. Sen måste man även samordna lokal/regional/nationell trafik så att samma regler gäller.

Alla länders järnvägsbolag torde väl ha samma grundfrågeställning, hur får man folk att åka mera tåg? I andra europeiska länder verkar man mera söka svaren hos kunderna utifrån deras behov/önskemål och verkar också våga investera i högre grad för att tillgodose dessa och därmed öka tågresandet. Här känns det mer som om SJ-gubbarna typ sitter i något konferensrum och hittar på tjänster vi behöver och inte vill investera en krona i något som kommer utifrån.

SJ kan hyra ut cyklar (eller sammarbeta med någon) på alla större stationer. I Schweiz har SBB (statsjärnvägarna) en sida på sin web "Velo + Bahn" där de erbjuder hyrcyklar, cykelparkering och info om cykeltransporter. Det kunde kanske vara något som kunde funka här med. Länk till cykeluthyrning:

http://mct.sbb.ch/mct/reisemarkt/services/mobilitaet/mietvelo.htm

Påverka cykel på tåg!
Utgångspunkten att få fler att åka tåg är bra, men problemet just nu är inte att locka folk till tågen utan att få plats med alla som vill åka med, i alla fall på fjärrtågen. Ska det komma ännu fler folk som dessutom har cyklar med sig måste de få plats någonstans...

Påverka cykel på tåg!
algol skrev:
> Utgångspunkten att få fler att åka tåg är
> bra, men problemet just nu är inte att locka folk
> till tågen utan att få plats med alla som vill
> åka med, i alla fall på fjärrtågen. Ska det
> komma ännu fler folk som dessutom har cyklar med
> sig måste de få plats någonstans...

Å där kommer mer politisk vilja in. Fler tåg kräver fler spår, vilket är en bristvara idag. Politikerna bygger gladeligen en motorväg för 50 miljarder, men knorrar över en tunnel på 10.

Tillbaka
Topp