Pendlarbygge?

Latmask

Aktiv medlem
Pendlarbygge?
Efter att ha läst runt här och på andra håll, och nu reggat mig här, har jag samlat ihop några funderingar i hopp om bollplankning... ?

Jag har tre mil enkel väg till jobbet, kör bil och ibland mc idag, men överväger elcykel. Hittar dock inget riktigt bra "nyckelfärdigt" alternativ och de jag hittar är avskräckande kostsamma imho, bl a därför överväger jag att bygga själv. Användningen kommer nästan uteslutande att vara just jobbpendling så det går att optimera utifrån de förutsättningarna.
Funderingarna rör främst ett par punkter:
  • Hjulmotor eller mittmotor? Här tror jag, utifrån det jag tror att jag förstått, att hjulmotor kan ge mig minst problem med både slitage och driftsäkerhet. Jag har inte heller någon större glädje av ett stort spann i utväxling utan kommer nästan bara att cykla på hyfsat flack mark med så hög hastighet som möjligt, dock öppet landskap med gott om motvind. Förmodligen med max eller nästan max effekt stor del av tiden.
  • Om hjulmotor - fram eller bak? Jag tror att jag vill ha motorn bak, men motiven är kanske mer känslomässiga än rationella. Fram borde vara avsevärt lättare att montera men känslomässigt har jag svårt att förlika mig med drivning fram på en tvåhjuling. Finns det något starkt vägande skäl för (eller emot) det ena eller andra?
  • Om man köper ett komplett eftermarknadshjul med motor, kan man utgå från att bromsbanan är på ungefär samma radie som på ett originalhjul?
  • Hur bökigt är det med drevkassetter och växelförare om man väljer bakhjulsmotor? Jag har aldrig mekat med just det förut, finns det standardmått på kassettnav, kassettbredd och offset - eller måste man gissa/prova sig fram? ?
  • Hur vädertåliga är dagens drivlinor? I praktiken räknar jag inte med att cykla under vinterhalvåret, åtminstone inte under de slaskigaste och blötaste perioderna, men måste man vara rädd för ihållande regn någon dag?
  • Cykeln jag tänker mig att bygga på är någon begagnad herrcykel av trekking- eller möjligen mtb-typ, ofjädrad, gärna med fälgbromsar men ingen dealbreaker, gärna svensk, med tåliga och utbytbara komponenter. Jag ser många synbarligen fräscha cyklar för 2000-4000 kr på begmarknaden. Men vad är en lämplig utgångsmodell? Eller snarare, vad bör man hålla sig borta ifrån?

Pendlarbygge?
Är ringen expert på elcykelbygge. Men jag kan bidra med några tankar.

Fördelen med mittmotor är att du kan växla ned motorn på samma sätt som med en bilmotor när det blir tungt, exempelvis kraftig motvind eller uppförsbacke. Det kan man inte med en navmotor, motorvarvet följer ju hjulets hastighet. Det finns navmotorer som passar vanliga cykelramar, motorn sitter framför ramen, med en axel genom vevhuset. Det finns även mittmotorer som kräver specialramar, och dessa kan vara svåra/omöjliga att hitta. I övrigt har jag inga andra kommentarer kring nav/mittmotor. Väljs det som ger bäst pris/prestanda förhållande.

Med 6 mil tur/retur skulle jag rekommendera ett kraftfullt batteri, säg minimum 400 Wh, helst klart mer. På max effekt och i motvind drar man snabbt ur batterierna, ett kraftfullt batteri kan ta slut på 3-4 mil under hög belastning. Det blir lite paradoxalt, när man väl vill behöver full effekt, får man sakta ned och välja lägre assistans för att spara på batteriet. Ett alternativ är att ladda på jobbet.

I övrigt lycka till med ditt bygge!

Pendlarbygge?
Hur vädertåliga är dagens drivlinor? I praktiken räknar jag inte med att cykla under vinterhalvåret, åtminstone inte under de slaskigaste och blötaste perioderna, men måste man vara rädd för ihållande regn någon dag?
Så länge kedjan är välsmord tål den vatten utan problem. Saltslask är det enda som inte är nyttigt.

Pendlarbygge?
Drivning fram eller bak spelar mindre roll så länge det inte är halt. Är det halt vill man inte förlora fästet fram så då är drivning bak att föredra.

Tror oxå på navmotor p g a enkelhet, pris o servicebehov.

Pendlarbygge?
Fast angående servicebehov tror jag att det är mindre på en mittmotor. Skälet skall vara att navmotorer har plastdrev för tystare gång som slits om man inte fettar/smörjer dem rimligt ofta. Men det är vad jag läst, kan ha fel.
Angående fuktkänslighet så förvarar jag min elcykel inomhus, just för att inte utsätta den för fukt i onödan. Jag tror iofs att den klarar det, men tycker det är onödigt att chansa. Att felsöka elproblem ser jag inte fram mot.

Pendlarbygge?
Fast angående servicebehov tror jag att det är mindre på en mittmotor. Skälet skall vara att navmotorer har plastdrev för tystare gång som slits om man inte fettar/smörjer dem rimligt ofta. Men det är vad jag läst, kan ha fel.
Angående fuktkänslighet så förvarar jag min elcykel inomhus, just för att inte utsätta den för fukt i onödan. Jag tror iofs att den klarar det, men tycker det är onödigt att chansa. Att felsöka elproblem ser jag inte fram mot.
Ja, plastdrev är jag också litet skeptisk till. Samtidigt finns det ju applikationer där det funkar fint, med rätt dimensionering och materialval. Jag har fått intrycket att både nav- och mittmotorer är permanentsmorda och inte behöver (eller ens går att) smörjas men det kanske är fel? ? Är navmotorer planetväxlade eller direktdrivna?

Jag har tänkt förvara cykeln inne hemma och under tak på jobbet, men det vore rätt hämmande om man inte vågar cykla alls om det är risk för en regnskur...

Pendlarbygge?
Det finns både direktdrivna och planetväxlade navmotorer.

Som du är inne på lär en navmotor ge minst underhåll, och allra enklast är en i framhjulet. Men å andra sidan så är nog cykelkänslan också minst med en sådan och allra bäst med en mittmonterad motor med bra momentsensor. Men att driva via kedjan och dreven/kassetten på cykeln adderar helt klart slitage. Jag är med i en grupp för eldrivna Bullit lastcyklar på facebook och många verkar ha stora problem med de fina Shimanomotorerna och med stort slitage på drivlinan.

För ren tråkig pendling som ska gå lite lättare hade jag kikat på navmotor alla gånger, gärna en direktdriven om du ändå bara ska ha hjälp att hålla farten.

Pendlarbygge?
Inga personliga erfarenheter men jag gissar på att moment på låga varv är begränsat med direktdrivet, och ljudnivå och verkningsgrad lite sämre med planetväxel. Men de motorerna kan å andra sidan göras lite minder.

Varvtalet styrs väl av hur motorn lindas så det gäller att välja rätt om man ska bygga själv. Är ofta svårt att hitta rätt till lastcyklar med 20" framhjul, de behöver högre varvtal.

Pendlarbygge?
Kanske en trådurspårning, men det börjar ju komma litet singlespeed elcyklar, med navmotor bak och en del av dem med remdrift. Borde inte det vara en bra lösning för pendling på relativt platt mark? Rent underhållsmässigt känns det ju rätt.

Pendlarbygge?
Kanske en trådurspårning, men det börjar ju komma litet singlespeed elcyklar, med navmotor bak och en del av dem med remdrift. Borde inte det vara en bra lösning för pendling på relativt platt mark? Rent underhållsmässigt känns det ju rätt.
Håller med, underhållsmässigt borde det vara riktigt bra. Men jag har inte kunnat förmå mig att gilla design och "stuk" på de flesta sådana... och sen tror jag att det kan vara bra med åtminstone ett par växlar också...

Pendlarbygge?
Jag säger som jag brukar säga: Börja med att hitta en cykel som du tycker funkar bra utan el.

Framhjulsdrift behöver inte vara så tokigt trots allt i detta fall, förutsatt att man hittar ett hjul med bra motor. Man får i alla fall störst frihet att utforma resten av cykeln.

Eftersom du ska cykla i öppet flackt landskap så kan det kanske vara värt att fundera åtminstone litegrann på aerodynamik.
En variant som kanske inte låter så lockande är att utgå ifrån den cykeltyp som är gjord för detta, dvs. en racer eller kanske en gravel.

Kommer det att medföras någon packning och hur är det tänkt att lösas i så fall? Personligen avskyr jag ryggsäck och kör med cykelkorg på pakethållaren.

Pendlarbygge?
Jag säger som jag brukar säga: Börja med att hitta en cykel som du tycker funkar bra utan el.
Ja, fast det är en av punkterna jag hoppades bolla med någon eller några som byggt själv redan. Det finns en hel massa cyklar som jag skulle kunna tänka mig, om man inte applicerar några el-specifika krav. Men vill man ha hjulmotor så föreställer jag mig att man t ex gärna slipper böka med skivbromsar. Vilket utesluter mängder med moderna cyklar. Samma sak med fjädring; med mittmotor har jag gärna ofjädrat men skall det sitta en motor i framhjulet så lutar jag åt dämpad framgaffel. Ramen får gärna vara stål - dels behöver den inte vara jättelätt och dels blir det litet lättare med eventuella modifieringar - och gärna litet oversized för styvhet. Hjulen vill jag helst ha 28"-29". Så även om "hitta en jag trivs med utan el" förstås är en jättebra utgångspunkt så blir urvalet ändå rätt specifikt...

Jag tror att t ex somliga av Crescents mtb/hybrider från runt millennieskiftet borde kunna uppfylla det mesta.

Kommer det att medföras någon packning och hur är det tänkt att lösas i så fall? Personligen avskyr jag ryggsäck och kör med cykelkorg på pakethållaren.
Nej fasen, ingen ryggsäck. Minimalt med packning, inte mer än vad som ryms i en regntät sidoväska på pakethållaren.

Pendlarbygge?
Inga personliga erfarenheter men jag gissar på att moment på låga varv är begränsat med direktdrivet, och ljudnivå och verkningsgrad lite sämre med planetväxel. Men de motorerna kan å andra sidan göras lite minder.

Varvtalet styrs väl av hur motorn lindas så det gäller att välja rätt om man ska bygga själv. Är ofta svårt att hitta rätt till lastcyklar med 20" framhjul, de behöver högre varvtal.
Jag kan bekräfta att moment på låga varv är en begränsning med direktdrift. Men tycker ändå det är helt ok. Drar cykelvagn med två barn i uppför backar och man får ta i litegrann men det funkar. Kör man utan vagnen går det bra i allt utom megabranta backar, men eftersom man kan skjuta till lite mer med sina egna ben finner jag inte heller något direkt problem där. Vill man kunna köra utan ansträngning blir det dock svårt, då får man nog ha mittmotor med kadenssensor.

Pendlarbygge?
Om man tänker hjulmotor, hur stökigt är det med bakhjul? Jag tänker på drevkassett, är det standarddimensioner så man kan räkna med att bara flytta över den ursprungliga kassetten till motorhjulet istället? Och hur pass "bara" är det...? ? Eller behöver man köpa ny kassett för att passa kinesiska motorer snarare än cykelns originalnav? Är det rätt straight-forward eller mer förvirrat liksom?

Tar också gärna emot tips på tillverkare/modellserie av direktdriven (oväxlad) hjulmotor. Jag tänker övre mellanklass, om kvalitetsspannet är stort.

Pendlarbygge?
Jag återkommer med två frågeställningar relaterat till trådstarten, med risk för att du anser att det ligger utanför scopet för tråden.

"Jag har tre mil enkel väg till jobbet, kör bil och ibland mc idag, men överväger elcykel. Hittar dock inget riktigt bra "nyckelfärdigt" alternativ och de jag hittar är avskräckande kostsamma imho, bl a därför överväger jag att bygga själv."

Vad anser du vara bra nyckelfärdigt alternativ?
Vad är avskräckande kostsamma, eller vad är din budget?

Att bygga med bra komponenter riskerar att bli dyrt. Många system hamnar över 10 tkr enbart för motor, batteri + eldelar. Det finns inte så många på detta forum som bygger elcyklar själv, så det blir svårt att få expertsvar. Mycket handlar om att själv söka information på nätet, kontakta butiker som säljer elcykelkit osv.
Om du sväljer förtreten så är det ett alternativ att köpa en nyckelfärdig cykel, exempelvis begagnade med kvalitetskomponenter, eller när cykelbutiker rear ut gamla modeller.
Min cykel hittar jag då och då begagnat för 8-10 tkr, med Shimanos mittmotor. Bikester rear ganska ofta, under hösten (tror jag) hade man stor rea på elcyklar. Vad sägs om en Boshmotorcykel med batteri på 400-500 Wh för 14-15 tkr? Det blir svårt att slå om man bygger själv.

Pendlarbygge?
Jag återkommer med två frågeställningar relaterat till trådstarten, med risk för att du anser att det ligger utanför scopet för tråden.

"Jag har tre mil enkel väg till jobbet, kör bil och ibland mc idag, men överväger elcykel. Hittar dock inget riktigt bra "nyckelfärdigt" alternativ och de jag hittar är avskräckande kostsamma imho, bl a därför överväger jag att bygga själv."

Vad anser du vara bra nyckelfärdigt alternativ?
Vad är avskräckande kostsamma, eller vad är din budget?

Att bygga med bra komponenter riskerar att bli dyrt. Många system hamnar över 10 tkr enbart för motor, batteri + eldelar. Det finns inte så många på detta forum som bygger elcyklar själv, så det blir svårt att få expertsvar. Mycket handlar om att själv söka information på nätet, kontakta butiker som säljer elcykelkit osv.
Om du sväljer förtreten så är det ett alternativ att köpa en nyckelfärdig cykel, exempelvis begagnade med kvalitetskomponenter, eller när cykelbutiker rear ut gamla modeller.
Min cykel hittar jag då och då begagnat för 8-10 tkr, med Shimanos mittmotor. Bikester rear ganska ofta, under hösten (tror jag) hade man stor rea på elcyklar. Vad sägs om en Boshmotorcykel med batteri på 400-500 Wh för 14-15 tkr? Det blir svårt att slå om man bygger själv.
Bra frågor.
Ett bra nyckelfärdigt alternativ i mina ögon tar mig de där tre milen snabbare än en timme. Det hamnar utanför forumreglerna, och därför har jag valt att ställa mer generella frågor. ?

Nyckelfärdiga alternativ enligt ovan sticker dessutom iväg över min budget, som inte är huggen i sten men behöver hålla sig i trakterna kring 12-14 tkr. En rimligt fräsch begagnad cykel att bygga på för 3-5 tkr och resten på drivning.
(Jag inser förstås att 3-5 tkr knappt är kaffepengar i kolfiber-titan-fincykelsammanhang, men jag vill ändå gärna tro att jag hittar en vettig projektstart i det häradet.)

Begagnad eller rea nyckelfärdigt är absolut inte uteslutet, men utifrån min tänkta kravbild verkar utbudet glest.

Pendlarbygge?
Bra frågor.
Ett bra nyckelfärdigt alternativ i mina ögon tar mig de där tre milen snabbare än en timme. Det hamnar utanför forumreglerna, och därför har jag valt att ställa mer generella frågor. ?

Nyckelfärdiga alternativ enligt ovan sticker dessutom iväg över min budget, som inte är huggen i sten men behöver hålla sig i trakterna kring 12-14 tkr. En rimligt fräsch begagnad cykel att bygga på för 3-5 tkr och resten på drivning.
(Jag inser förstås att 3-5 tkr knappt är kaffepengar i kolfiber-titan-fincykelsammanhang, men jag vill ändå gärna tro att jag hittar en vettig projektstart i det häradet.)

Begagnad eller rea nyckelfärdigt är absolut inte uteslutet, men utifrån min tänkta kravbild verkar utbudet glest.
Ok, av svaret på min första fråga förstår jag varför det är svårt för dig att hitta nyckelfärdiga cyklar till rimligt pris. Av prisbilden på på elcykelkit får jag en bild av att ett kit med din kravbild kostar ungefär lika mycket som med min kravbild. Av priser jag sett tror jag det är möjligt att bygga en ganska bra elcykel för 12-14 tkr. Som i mitt första inlägg, tänk på batterikapacitet, eluttaget ökar nästan kvadratiskt med hastigheten. Jag kan inget om elcykelbygge, och elcykelforumet är inte så aktivt, dessutom är det få som bygger själv, så kunskap måste byggas upp med eget sökande.

Pendlarbygge?
Jag tror att nyckeln till framgång är att hitta en skön cykel som är go att trampa.

Det är rätt trist att pendla långa sträckor, speciellt när man är passiv som när man åker bil, motorcykel eller moppe. Jag pendlade 5mil enkelväg i 70 knyck en hel sommar, och det var tråkigt.

Men när man trampar och rör sig blir allt bättre och mer meditativt vilket gör att tidsaspekten blir mindre viktig. Lite tålamod i början men sen ger det sig snabbt.

Jag har monterat en tsdz2 mittmotor och den fungerar fint men den har inte gjort mer än 500mil, så problem är nog att räkna med i framtiden. Bafang har en robustare variant men utan momentsensor.

Gillar du att meka och utforska, bygg själv! Om inte, köp färdigt. Det finns inga pengar att spara.

Pendlarbygge?
Problemet med en begagnad cykel med mittmotor från t.ex. Bosch eller Shimano är att de inte verkar vara några kvalitetsunder de heller, inte superkul att stå med en trasig sådan om några år när inga garantier täcker och enda alternativet är att köpa en likadan, om det ens finns något som passar. Nu går väl motorerna lite hårdare på lastcyklar kanske men återigen, har sett flera som hamnat i det dilemmat med halvgamla Bullits med "gamla" Shimano Steps 6000-motorn.

Bygger man själv finns det alltid utvägar..

Pendlarbygge?
Problemet med en begagnad cykel med mittmotor från t.ex. Bosch eller Shimano är att de inte verkar vara några kvalitetsunder de heller, inte superkul att stå med en trasig sådan om några år när inga garantier täcker och enda alternativet är att köpa en likadan, om det ens finns något som passar. Nu går väl motorerna lite hårdare på lastcyklar kanske men återigen, har sett flera som hamnat i det dilemmat med halvgamla Bullits med "gamla" Shimano Steps 6000-motorn.

Bygger man själv finns det alltid utvägar..
En fråga om gamla Shimano Steps 6000-motorn. Jag har själv en sådan och trodde att den var hållbar. Vad är problemet med dem, och är det vanligt? Hur reparerar man dem, om det alls går?

Pendlarbygge?
En fråga om gamla Shimano Steps 6000-motorn. Jag har själv en sådan och trodde att den var hållbar. Vad är problemet med dem, och är det vanligt? Hur reparerar man dem, om det alls går?

Har inte djupdykt exakt i vad, men har sett flera exempel i Universal Bullit Owners-gruppen på FB där de inte går att laga och ersättning är riktigt dyrt. Sökte lite i gruppen nu och det är spridda skurar med rostigt innanmäte, felkoder, displayer som är trasiga och glappande vevar. Och inte bara 6000, vissa tycker 6100 är sämre.

Pendlarbygge?
Har inte djupdykt exakt i vad, men har sett flera exempel i Universal Bullit Owners-gruppen på FB där de inte går att laga och ersättning är riktigt dyrt. Sökte lite i gruppen nu och det är spridda skurar med rostigt innanmäte, felkoder, displayer som är trasiga och glappande vevar. Och inte bara 6000, vissa tycker 6100 är sämre.
Ok, tack för svaret. Ersättningsmotor lär bli dyrt, har sett uppgifter på 10000. Lite trist att elmotorleverantörer inte bygger så att det går att renovera. En skrotat motor innebär att min elcykel blir reservdelslager.

Pendlarbygge?
Tack för flera bra inspel. (y) Jag läser en del om DIY elcykelprojekt på utländska forum, där det finns ännu fler vars konkreta erfarenheter man kan lära sig av. Även om min kravbild är åt det mer krävande hållet så verkar det inte alls orimligt, och sannolikt även görbart inom min tänkta budget.

Steg ett är att hitta rätt cykel att utgå från. Den skall förstås kännas rätt men dessutom uppfylla mina övriga önskemål - och ha en stabil ram. Det är en utmaning eftersom sådant är modellspecifikt, så jag försöker hitta användarrecensioner om potentiella kandidater efter hand som de dyker upp på begmarknaden. Något hybrid- eller gravelaktigt lutar det åt, och det får ta sin tid.

Steg två är att välja motor, det styrs delvis av cykelvalet. Det är en djungel, med nya modeller titt som tätt och där IRL-specifikationer bygger mer på empiriska försök och trial-and-error än på tillverkaruppgifter. Men mycket talar just nu för en växlad hjulmotor bak.

Pendlarbygge?
Cykeln är vald. Nya bromsbelägg och skivor bara, och kanske en ny kedja, sedan elektrifiering.
Cykel.jpg

Pendlarbygge?
Kort uppdatering,
jag har motvilligt släppt tanken på navmotor eftersom jag trots rätt ambitiöst trålande inte lyckats hitta någon europeisk leverantör som erbjuder det jag söker. Och av flera skäl vill jag köpa inom EU.
Istället är nu en mittmotor på väg hem från pswpower tyska lager, och ett 1200 Wh batteri från en polsk firma. Den ursprungliga budgeten spricker ordentligt, jag räknar med att landa runt 18-19 tkr totalt, men de jämförbara nyckelfärdiga alternativ jag känner till kostar 3-4 gånger så mycket. (Och ett nyckelfärdigt alternativ som inte är jämförbart är ointressant.)

Pendlarbygge?
Första provkörningen igår, det hade varit flera veckor tidigare om jag hade haft obruten tid att lägga istället för en halvtimme då och då.
Allt funkade enligt, eller över, förväntan. ? Gott om kraft och fart, ganska mjuk in- och urkoppling av assistans, och jag kan nog vänja mig vid att bryta motorkraften under växling med hjälp av bromssensorerna. Litet väl hög kadens när det går fort, men dels väntar jag mig bättre kondition och kapacitet rätt fort och dels är byte av kedjekrans ju inget större projekt. Motorn är Bafang BBSHD från pswpower och batteriet är 24,5 Ah med Samsungceller, från en polsk firma. Batteriet väger närmare 7 kg så jag fräste en egen fästskena som vilar mot ramen via 1 mm gummiduk.
Det som återstår är att få på de nya 50-km/h-klassade Schwalbe Energizer Plus Tour, nya Ergon GP3 handtag, backspegel, nya pedaler (de gamla är tröga och går inte att åtgärda) och en smärre växeljustering. Slangklämmorna som håller batteriskenan skall förmodligen bytas till fyra Topeak Versa Mount.
cykel.jpg

Pendlarbygge?
Snyggt bygge! Hur funkar det med växlarna? Med mittmotor har man ju bara ett drev på 42 tänder vid tramporna. Funderar på hur det blir då när man växlar och om det kräver en massa justeringar?

Pendlarbygge?
Snyggt bygge! Hur funkar det med växlarna? Med mittmotor har man ju bara ett drev på 42 tänder vid tramporna. Funderar på hur det blir då när man växlar och om det kräver en massa justeringar?
Tack! Växelbiten är inget stort problem, jag har tagit bort hela främre växelföraren (och reglaget). Det som kan ställa till det är kedjelinjen, för mig hamnar den ungefär på tredje drevet (från minsta). Man kan ju flytta ut kuggkransen från motorn med distanser men om man skulle behöva gå åt andra hållet - inåt - så får man byta till en kuggkrans med större offset, t ex från Lekkie.

I praktiken kommer jag att ligga mest tid på högsta växeln så där behöver linjen stämma rätt bra. Samtidigt är det kanske på lägre växlar som jag kan behöva störst kraft, och oundvikligen blir ju den linjen rätt sned. De 1-2 lägsta växlarna får jag nog försöka undvika helt enkelt.

Just nu brottas jag med problemet att de nya 40-däcken är betydligt högre än de gamla 28-däcken så det tar i litet här o där. Somligt löser jag med Dremel, men max lufttryck är bara att glömma. Samma sak med ordinarie stänkskärmar, de får inte plats mellan däck och ram utan jag får hitta på nåt kreativt istället.

Pendlarbygge?
Batteriet kommer från https://mgvolt.pl/ . Hyfsat kassa på kommunikation och svarstider men grejorna känns seriösa och priserna bra. ?
Uppdatering.
Jag har ingen anledning att tvivla på innehållet (läs: cellerna) men batteriet levererades med två anmärkningar. Dels var laddkontakten inte den XLR som utlovats utan en vanlig rund DC-plugg som är avsedd för max 2 A. Den medföljande laddaren ger 4 A. Dels är strömbrytaren på batteriet ur funktion, batteriet lämnar spänning oavsett brytarens läge.

När jag mailat några gånger svarade MG Volt till slut att kontakten monterats av misstag, p g a lagerbrist. Jag väntar fortfarande, ett antal mail och veckor senare, på rätt kontaktdon så jag kan byta själv. Strömbrytaren har MG Volt inte ens kommenterat.

Batteriet funkar förvisso och priset var rätt - men i nuläget kan jag tyvärr inte rekommendera någon att handla av MG Volt.

Tillbaka
Topp