Pendlarbygge?
Efter att ha läst runt här och på andra håll, och nu reggat mig här, har jag samlat ihop några funderingar i hopp om bollplankning... ?
Jag har tre mil enkel väg till jobbet, kör bil och ibland mc idag, men överväger elcykel. Hittar dock inget riktigt bra "nyckelfärdigt" alternativ och de jag hittar är avskräckande kostsamma imho, bl a därför överväger jag att bygga själv. Användningen kommer nästan uteslutande att vara just jobbpendling så det går att optimera utifrån de förutsättningarna.
Funderingarna rör främst ett par punkter:
Jag har tre mil enkel väg till jobbet, kör bil och ibland mc idag, men överväger elcykel. Hittar dock inget riktigt bra "nyckelfärdigt" alternativ och de jag hittar är avskräckande kostsamma imho, bl a därför överväger jag att bygga själv. Användningen kommer nästan uteslutande att vara just jobbpendling så det går att optimera utifrån de förutsättningarna.
Funderingarna rör främst ett par punkter:
- Hjulmotor eller mittmotor? Här tror jag, utifrån det jag tror att jag förstått, att hjulmotor kan ge mig minst problem med både slitage och driftsäkerhet. Jag har inte heller någon större glädje av ett stort spann i utväxling utan kommer nästan bara att cykla på hyfsat flack mark med så hög hastighet som möjligt, dock öppet landskap med gott om motvind. Förmodligen med max eller nästan max effekt stor del av tiden.
- Om hjulmotor - fram eller bak? Jag tror att jag vill ha motorn bak, men motiven är kanske mer känslomässiga än rationella. Fram borde vara avsevärt lättare att montera men känslomässigt har jag svårt att förlika mig med drivning fram på en tvåhjuling. Finns det något starkt vägande skäl för (eller emot) det ena eller andra?
- Om man köper ett komplett eftermarknadshjul med motor, kan man utgå från att bromsbanan är på ungefär samma radie som på ett originalhjul?
- Hur bökigt är det med drevkassetter och växelförare om man väljer bakhjulsmotor? Jag har aldrig mekat med just det förut, finns det standardmått på kassettnav, kassettbredd och offset - eller måste man gissa/prova sig fram? ?
- Hur vädertåliga är dagens drivlinor? I praktiken räknar jag inte med att cykla under vinterhalvåret, åtminstone inte under de slaskigaste och blötaste perioderna, men måste man vara rädd för ihållande regn någon dag?
- Cykeln jag tänker mig att bygga på är någon begagnad herrcykel av trekking- eller möjligen mtb-typ, ofjädrad, gärna med fälgbromsar men ingen dealbreaker, gärna svensk, med tåliga och utbytbara komponenter. Jag ser många synbarligen fräscha cyklar för 2000-4000 kr på begmarknaden. Men vad är en lämplig utgångsmodell? Eller snarare, vad bör man hålla sig borta ifrån?