Pendlarincident, polisanmäla eller ej?

Det kan aldrig bli en polisanmälan då det inte anmäls en PERSON då du högst verkar ha ett regnr.

Lägg ned och gå vidare.

Rompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kan aldrig bli en polisanmälan då det inte
> anmäls en PERSON då du högst verkar ha ett
> regnr.
>
> Lägg ned och gå vidare.

Så om jag blir utsatt för brott men inte vet vem det är som gjorde det, får jag inte anmäla då?

Rompa skrev:
> Det kan aldrig bli en polisanmälan då det inte
> anmäls en PERSON då du högst verkar ha ett
> regnr.
>
> Lägg ned och gå vidare.

Så om jag blir nedslagen av någon måste jag veta av vem för att kunna anmäla ?

V g trådens egentliga fråga tycker jag man ska anmäla allvarligare incidenter (om man orkar lägga tid på det o s v), bra i längden om statistiken blir sådan att den väcker uppmärksamhet.
Men som i övriga livet annars gå vidare och tänka på roligare saker...

Såklart man kan och bör anmäla det. Bilföraren verkar har setts av flera personer och kan i den bästa av världar bli utpekad av målsägare och vittnen. Det blir kanske inget mer än en anmälan. Men en nedlagd anmälan är också en anmälan. Så anmäl och gå vidare.

För övigt så var det en helt normal och försvarlig reaktion av ts!

Anmäl. Spelar ingen roll om det leder någonstans eller ej (jag hoppas ju såklart att det gör det ändå), då det är viktigt att inte ge sig platt.. förr eller senare kan det bli ändring om folk bara vågade/orkade anmäla.

Alltså, siffror i databaser blir statistik först när någon lyfter fram dem och börjar titta på det. På sin höjd kan en anmälan av detta leda till att den övergripande "antalet uppklarade brott" får en liten negativ inverkan, men de som tror att någon spontant kommer lyfta fram kategorin "prejade cyklister" bör nog fundera ett par gånger till.

Att bara anmäla ger nog inte så mycket mao. Men det är klart, om man kompletterar anmälan med lite tips till politiker eller media (indirekt till politikerna) så kanske man kan få dem att faktiskt börja sammanställa lite statistik.

Men då är vi tillbaka på det jag skrev tidigare. Det är politik eller pengar som styr polisens arbete. Pengar kan vi utesluta när det gäller cyklisters trafiksituation. Och politiskt har vi ju sett vad strategin är - måla ut en halvrisig cykelbana, säg att man satsar X antal miljoner på cyklar och fortsätt bygg alla vägar för bilar.

Ok, blev en rätt livlig diskussion om detta. Jag är fullt medveten om, och skrev det också i mitt första inlägg, att min reaktion inte var helt korrekt. Jag hade lika gärna kunnat knacka på rutan och be vänligt om en förklaring.

Det jag ville ha feedback och bolla var snarare om det är värt att anmäla. Brottsrubricering har jag ingen uppfattning, generellt anser jag att det är bättre att lämna det till utredande och dömande myndighet. Men vårdslöshet i trafiken låter väl som en rimlig rubricering? Dock kanske det blir nedlagt, men det är ju inte mitt beslut.

Allt detta bottnar väl i två delar, en moralisk angående om man ska anmäla oförätter trots att man inte är säker på att ett brott begåtts. Men även en etisk aspekt, varför kan inte bilföraren i be ursäkt, helt enkelt stå för sina handlingar? Å andra sidan är i såna fall en anmälan någon sorts personlig hämnd och ganska oetisk i sig antar jag.

Anmäl honom för att han körde en suv inne stan , borde vara förbjudet...
Annars kunde du utdelat några luftsvingar nära honom så hade en viss rättsskipa skapats, han var nära dig och du var nära honom ;)

H. skrev:
> Alltså, siffror i databaser blir statistik först
> när någon lyfter fram dem och börjar titta på
> det.

Ja, men chansen att "någon" lyfter fram en viss typ av statistik ökar väl om antalet anmälningar är stort ?
Och vi vill väl att tidningarna även skall skriva om "prejade cyklister" etc lika mycket, eller mer, som de skriver negativt om cyklister.

Och gärna då även uppmärksamma allt som inte anmäls, kanske fråga cyklister om de varit utsatta för incidenter, men inte anmält etc..
För en rubriksättares dröm är väl att få skriva ord som "STORT MÖRKERTAL...".

Fliken skrev:
> I alla fall, det beteende som TS beskriver, kommer
> om det fortsätter, att så småningom leda till
> en riktigt obehaglig konfronation. Givet det, är
> bästa strategin att minska exponeringen mot
> sådana potentiella problem, vilket alltså inte
> sker genom att eskalera meddelst slag mot bil och
> tjafs.

För den enskilde är det naturligtvis så. För kollektivet är det i längden betydligt bättre att de utsatta markerat att det inte accepteras. Själv är jag väldigt tacksam att det finns människor som TS, som vågar och orkar säga ifrån när folk betér sig som muppar. Oavsett det är med en knack på rutan eller en snacktimeout vid vägkanten.
Jag har många gånger fått varianter på reaktionen från taxichauförer som står i cykelbanor och -fält att 'det är ju bara du som klagat, alla andra cyklar runt'. Så länge ingen markerar att det inte är OK finns risken att folk tycker att det går för sig.

Nick3 skrev:
> Du, skadegörelse och ofredande?
>
> Anmäler du han lär ju han anmäla dig, leder det
> nån vart eller?

Skadegörelse är knappast aktuellt då inget är trasigt. Även det kräver uppsåt. Ofredande är inte heller särskilt troligt med tanke på omständigheterna. En anmälan ligger kvar till den gång idioten faktiskt skadar någon med sin SUV. Det kan vara värt mycket för den personen då, eller dennes anhöriga.

Hej, klart du ska anmäla. Även om det inte leder vidare så kommer BMW-snubben få ett samtal från polisen, vilket är obehagligt i sig. Vidare kommer han säkert få hem brev från polisen ang. ärendet. Du kan ju tänka dig hur imponerad killens fru/flickvän kommer att bli när hon ser det...
Hur det än går så får han lära sig en läxa. Kan vittnen peka ut mannen så kan det här alldeles säkert leda till försök till misshandel.
Stå på dig, anmäl, och lycka till!

Synd att inte Tille är här och skriver sarkastiska oneliners om de juridiska missuppfattningarna i tråden. :-)

DT skrev:
> Synd att inte Tille är här och skriver
> sarkastiska oneliners om de juridiska
> missuppfattningarna i tråden. :-)

Samt inte ens med en bisats hinta om vilken som ev skulle vara den rätta juridiken...:-)

Halvt OT så brukar jag nästa tycka om när det står lastbilar och containrar i cykelbanan. Då får jag möjlighet att lägga mig i "körbanan" så att alla bilar bakom mig också får uppleva konsekvensen av andras dåliga beteende.

AxO skrev:
> Hej, klart du ska anmäla. Även om det inte leder
> vidare så kommer BMW-snubben få ett samtal från
> polisen, vilket är obehagligt i sig. Vidare
> kommer han säkert få hem brev från polisen ang.
> ärendet. Du kan ju tänka dig hur imponerad
> killens fru/flickvän kommer att bli när hon ser
> det...
> Hur det än går så får han lära sig en läxa.
> Kan vittnen peka ut mannen så kan det här
> alldeles säkert leda till försök till
> misshandel.
> Stå på dig, anmäl, och lycka till!

BMW-föraren är nog inte den ende som kan få sig en obehaglig löxa i överraskning i så fall.

abuselma skrev:
> I morse hände det som inte sällan händer i
> stockholmstrafiken. Jag stod längst fram i
> cykelboxen, började rulla när det blev grönt.
> Då sveper en BMW-suv förbi ruggigt när. Vi
> nästa övergångsställe åker jag upp och slår
> med handlflatan till hans ruta på förarsidan och
> cyklar vidare. Kanske omoget men jag ville ändå
> markera. Strax kommer han igen tutandes och prejar
> in mig mot trottarkanten, jag bromsar och han
> bromsar, prejningen fortsätter. Då brinner det
> till på riktigt, jag kastar cykeln framför hans
> bil så han inte ska kunna åka därifrån.
> Öppnar dörren och en läät infekterad
> diskussion uppstår. De två bilarna efter honom
> plus en cyklist stannar, alla tre stödjer mig.
> Han börjar vika sig och svamlar om att han inte
> såg mig men vägra be ursäkt trots att jag
> begär det. När ett av vittnena börjar ringa
> polisen drar han.
>
> Ska jag polisanmäla eller ej?

Vad är en cykelbox?
/Ulf

Ett utrymme före ett rödljus och framför det streck som bilar måste stannan innan. Tanken är att cyklister genom att stå längst fram skall synas för förare av framförallt lastbilar som av ngn anledning har svårt att se dem, vilket ofta skylls på det märkliga begreppet död vinkel (d v s "slö vinkel").

Ett utrymme framför stopplinjen där cyklister är tänkta att samlas istället för att köra brevid/mellan bilarna. Blockeras ofta av bilister som inte bryr sig om stopplinjen, eller cyklister som inte begriper att de ska köra ut i den.

Cyklar man sedan ut längs högerkanten när det slår om till grönt eller ska man ligga kvar i körfältet?

Jag har haft körkort sedans 83 och har aldrig sett en cykelbox live.

Folket borde informeras i statliga tv kampanjer!!

/Ulf

Rattnalle skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anmäl, om inte annat för statistiken.
>
> +1 Det brott som inte anmälts har inte hänt och
> är därför inget problem.

+1

sikkel skrev:
> Cyklar man sedan ut längs högerkanten när det
> slår om till grönt eller ska man ligga kvar i
> körfältet?
>
> Jag har haft körkort sedans 83 och har aldrig
> sett en cykelbox live.
>
> Folket borde informeras i statliga tv kampanjer!!
>
> /Ulf

Man rör sig mot högerkanten eller cykelfältet i den takt som är lämpligast. Tanken är att man ska ligga framför trafiken genom korsningen. En bred informationskampanj skulle jag också önska, även om jag helst skulle sett att folk var klipska nog att förstå att en fem meter bred vit cykel målad på asfalten betyder att man ska stanna sin cykel just där, och inte mitt i utfarten till boxen.

Det vore i varje fall mer motiverat än hjälmkampanjerna.

Tyvärr så blir det ingen utredning på den sortens situationer. Polisen och åklagaren lägger ned innan pappret har kommit igenom skrivaren. Fråga på valfritt polisdistrikt om hur många vårdlösa bilister som dom har lagfört sedan nyår och fråga sedan i hur många fall det var oskadade cyklister som var part i målet. Jag tror knappt att det finns några sådana fall.

Senast ändrad:
sikkel skrev:
> Cyklar man sedan ut längs högerkanten när det
> slår om till grönt eller ska man ligga kvar i
> körfältet?
>
> Jag har haft körkort sedans 83 och har aldrig
> sett en cykelbox live.
>
> Folket borde informeras i statliga tv kampanjer!!
>
> /Ulf

I stockholm känns box mer som regel än undantag (innerstaden).

hade en identisk händelse fast snubben stannade sedan och försökte backe över mig och min kompis, polisanmälde hade reg nr etc, tyvärr lade det ned fallet efter några dagar, de kunde inte styrka brott, trots vittnen

Polisanmäla eller inte, ta kontakt med polisen och se vad dom säger, dom borde kunna ge dig betydligt mer tillförlitliga svar än ovanstående map vilka följder en polisanmälan kan få.

Kanske kan en polisanmälan leda till att polisen kontaktar vederbörande vilket förhoppningsvis kan bli en liten väckarklocka för honom/henne. Alternativt så får polisen en möjlighet att ringa in trafikanter som vid upprepade tillfällen skapar farliga situationer i trafiken och kanske väcka åtal mot dessa.

bojsänke skrev:
> sikkel skrev:
> -----
> > Cyklar man sedan ut längs högerkanten när
> det
> > slår om till grönt eller ska man ligga kvar i
> > körfältet?
> >
> > Jag har haft körkort sedans 83 och har aldrig
> > sett en cykelbox live.
> >
> > Folket borde informeras i statliga tv
> kampanjer!!
> >
> > /Ulf
>
> Man rör sig mot högerkanten eller cykelfältet i
> den takt som är lämpligast. Tanken är att man
> ska ligga framför trafiken genom korsningen. En
> bred informationskampanj skulle jag också önska,
> även om jag helst skulle sett att folk var
> klipska nog att förstå att en fem meter bred vit
> cykel målad på asfalten betyder att man ska
> stanna sin cykel just där, och inte mitt i
> utfarten till boxen.
>

Jag har också funderat om det är Ok att ställa sig mitt i boxen. Jag ställer mig där om det är fullt till höger i boxen, men det händer ju ganska ofta att bilförare blir irriterade. Man kan ju tolka boxen med en stor målad cykel i mitten som ett sätt att markera att bilarna ska stanna innan boxen för att inte hamna brevid cyklisterna (som ska stå till höger i boxen).

Tanken med boxen är just att man inte ska stå till höger i korsningen och riskera klämmas. Ställ dig framför. I annat fall är boxen bara till hjälp för den enda cyklist som råkat komma först till korsningen, istället för som tänkt, för alla cyklister. Eller i varje fall så många som får plats. Blir någon irriterad får de väl bli det. Det är deras problem, och det var deras intresseorganisation som propsade på boxar och andra leksaksåtgärder istället för Idaho stop.

Det är tragiskt att se en tiotals meter lång kö mellan filerna för att någon parkerat mitt i eller precis framför utfarten. Varje gång.

Så här ska det se ut. Första cyklist kör så långt fram och ut åt vänster de kan, och sedan fyller man på från vänster till höger, framifrån och bakåt.
ImageVaultHandler.aspx

bojsänke skrev:
> Tanken med boxen är just att man inte ska stå
> till höger i korsningen och riskera klämmas.
> Ställ dig framför. I annat fall är boxen bara
> till hjälp för den enda cyklist som råkat komma
> först till korsningen, istället för som tänkt,
> för alla cyklister. Eller i varje fall så många
> som får plats.

Men om bilisten ser cyklisten längst fram så ska det väl mycket till om han svänger höger precis bakom denne utan att kolla om det finns fler cyklister bakom.
Eller förresten. Tar tillbaka det där. Många bilister verkar ju sakna både ögon och hjärna.

Nästa gång det händer så slå hårdare på rutan alt slå sönder backspegeln, allt för att hen ska sluta att preja. Det är lätt en nödvärnssituation. Skulle det sedan bli obehagligt för att han hoppar ut och är sur för sin fina backspegel så be någon mer om hjälp, tryck ner honom och förklara att han är gripen. Ring polis och förklara att du gjort ett envarsgrip och behöver polis på plats snabbt. Hans brott iom prejningen är Framkallande av fara för annan och är gripbart för envar.
Även om åklagaren sedan lägger ner i brist på bevis eller något så har kanske SUV-ägaren har lärt sig en läxa

bojsänke skrev:
> Så här ska det se ut. Första cyklist kör så
> långt fram och ut åt vänster de kan, och sedan
> fyller man på från vänster till höger,
> framifrån och bakåt.
> http://www.vaxjo.se/ImageVault/Images/scope_4/file
> name_Wve031GrtoH48NZy8pcU.jpg/storage_Edited/webSa
> fe_1/ImageVaultHandler.aspx

Jag förstår hur de tänker, men riskerar det inte att bli lite fånigt kanske när man kommer först och det inte kommer fler efteråt? Då står man där ensam längst ut till vänster bara för att behöva snedda tillbaka mot högerkanten så fort det blir grönt. Bättre då att ställa sig så långt fram man kan på högra sidan och att de som kommer bakifrån fyller på till vänster, de som ska vänster ska naturligtvis ställa sig så långt till vänster som möjligt från början.

Men det kunde vara lite tydligare beskrivet t.ex. på http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Cykla-och-ga/Cykelbox/

Har du hans plåt. nr. eller inte? Hälsa på honom. Fy fan vilket as. Han verkar vara psykopat så hälsa på honom eller hans lilla juvel (bilen). Skulle jag gjort. Jag tar alltid reg.nr. så fort jag kan så har man nåt till senare :)

Efter jag har grunnat lite på situationen.

Gör en polisanmälan hursomhelst!

bojsänke skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > I alla fall, det beteende som TS beskriver,
> kommer
> > om det fortsätter, att så småningom leda
> till
> > en riktigt obehaglig konfronation. Givet det,
> är
> > bästa strategin att minska exponeringen mot
> > sådana potentiella problem, vilket alltså
> inte
> > sker genom att eskalera meddelst slag mot bil
> och
> > tjafs.
>
> För den enskilde är det naturligtvis så. För
> kollektivet är det i längden betydligt bättre
> att de utsatta markerat att det inte accepteras.
> Själv är jag väldigt tacksam att det finns
> människor som TS, som vågar och orkar säga
> ifrån när folk betér sig som muppar. Oavsett
> det är med en knack på rutan eller en
> snacktimeout vid vägkanten.
> Jag har många gånger fått varianter på
> reaktionen från taxichauförer som står i
> cykelbanor och -fält att 'det är ju bara du som
> klagat, alla andra cyklar runt'. Så länge ingen
> markerar att det inte är OK finns risken att folk
> tycker att det går för sig.
>
> Nick3 skrev:
> -----
> > Du, skadegörelse och ofredande?
> >
> > Anmäler du han lär ju han anmäla dig, leder
> det
> > nån vart eller?
>
> Skadegörelse är knappast aktuellt då inget är
> trasigt. Även det kräver uppsåt. Ofredande är
> inte heller särskilt troligt med tanke på
> omständigheterna. En anmälan ligger kvar till
> den gång idioten faktiskt skadar någon med sin
> SUV. Det kan vara värt mycket för den personen
> då, eller dennes anhöriga.

Precis, en anmälan är ändå viktigt/ kan vara i framtiden.

DT skrev:
> Synd att inte Tille är här och skriver
> sarkastiska oneliners om de juridiska
> missuppfattningarna i tråden. :-)

Ledsen, varit upptagen med annat. Mina favoriter hittills är att man måste anmäla en PERSON och ha en "rubricering" till sin anmälan.

Av egen erfarenhet tror jag att ditt eget handlande och situationens karaktär är till din nackdel vid en anmälan. Även om du har rätt tvivlar jag starkt på att du skulle få upprättelse. Kanske slöseri med din dyrbara cykeltid.

Jag vill också påpeka att du hade en jävla tur. Det kunde verkligen ha varit helt fel person du konfronterat. Så vanligt som det är med skjutvapen och knivar i kombination med olika substanser idag så skulle åtminstone jag tveka mer än en gång. BMW-suv luktar också trubbel. Den slags bil är inte bara populär bland skötsamma höginkomsttagare om man säger så...

NLC skrev:
> bojsänke skrev:
> -----
> > Så här ska det se ut. Första cyklist kör
> så
> > långt fram och ut åt vänster de kan, och
> sedan
> > fyller man på från vänster till höger,
> > framifrån och bakåt.
> >
> http://www.vaxjo.se/ImageVault/Images/scope_4/file
>
> >
> name_Wve031GrtoH48NZy8pcU.jpg/storage_Edited/webSa
>
> > fe_1/ImageVaultHandler.aspx
>
> Jag förstår hur de tänker, men riskerar det
> inte att bli lite fånigt kanske när man kommer
> först och det inte kommer fler efteråt? Då
> står man där ensam längst ut till vänster bara
> för att behöva snedda tillbaka mot högerkanten
> så fort det blir grönt. Bättre då att ställa
> sig så långt fram man kan på högra sidan och
> att de som kommer bakifrån fyller på till
> vänster, de som ska vänster ska naturligtvis
> ställa sig så långt till vänster som möjligt
> från början.
>
> Men det kunde vara lite tydligare beskrivet t.ex.
> på
> http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafi
> k-och-resor-/Cykla-och-ga/Cykelbox/

Framför allt ställer man sig till vänster om man planerar att svänga vänster direkt ("lilla svängen").

Ska jag bara rakt fram så står jag till höger, om det inte är trångt vill säga, vilket det aldrig är där jag cyklar.

Cykelboxen har flera fördelar:
- tillbakadragen stopplinje för motortrafiken ger cyklisterna en framskjuten position vilket minskar risken för påkörning av högersvängande motorfordon.
- kräver mindre gatuutrymme i sidled jämfört med en traditionell sidoförskjuten cykelöverfart (som ju också ger cyklisterna en framskjuten position)
- förenklar cyklisters vänstersväng genom den s.k. "lilla svängen".
- vid större mängder cyklister (dvs. när det är fler än bara någon enda cyklist som väntar vid rött ljus) så prioriteras cykeltrafiken genom att cyklisterna placeras framför biltrafiken.
(De svagsinta hävdar givetvis att alla fyra punkterna innebär att cyklisterna utsätts för livsfara.)

Om cyklisterna inte begriper att fylla upp cykelboxen i stället för att ställa sig i kö till höger så kan det bero på t.ex. korkade cyklister, att boxen är för grund eller att tillfarten är felaktigt ordnad. (Jag gissar att Krister Isaksson skulle säga något i stil med att "det är ju för fan bara att läsa innantill ur kommunens egen handbok! Världsklass? INTE!")

jontez skrev:
> Nästa gång det händer så slå hårdare på
> rutan alt slå sönder backspegeln, allt för att
> hen ska sluta att preja. Det är lätt en
> nödvärnssituation. Skulle det sedan bli
> obehagligt för att han hoppar ut och är sur för
> sin fina backspegel så be någon mer om hjälp,
> tryck ner honom och förklara att han är gripen.
> Ring polis och förklara att du gjort ett
> envarsgrip och behöver polis på plats snabbt.
> Hans brott iom prejningen är Framkallande av fara
> för annan och är gripbart för envar.
> Även om åklagaren sedan lägger ner i brist på
> bevis eller något så har kanske SUV-ägaren har
> lärt sig en läxa

Läxan ur SUV-ägarens synvinkel lär vara att cyklister är dumma i huvet.

Om man ser det från bilägarens synvinkel så är det ju han som ska anmäla dig !!! han kör bil inne i stan helt plötsligt dyker en cyklist upp och börjar slå i rutan och skrika .. han blir förbannad för att du slår på hans dyra bil och kör in till kanten (du råkar vara imellan) du slänger iväg din cykel (du beter dig som en galning i hans ögon) springer fram till hans dörr, slänger upp dörren och börjar skrika ännu mer ... hade jag kört bilen hade jag blivit skraj och använt självförsvar!!
¨Så vem har igentligen gjort fel?? finns ju en möjlighet att han faktiskt inte såg dig..
Och som en del skriver att repa bilen .. vafan hjälper det!

Tillbaka
Topp