Pepita Fixed

Pepita Fixed
Ja det blir 4130 CRMO budget! hahahhaa.
29" fram/bak, EBB, växelöra (just in case), stel Jones-gaffel,
skivfästen, pakethållarfästen fram/bak (just in case).
Åsså H-bars såklart.

Pepita Fixed
Ja precis, det sägs att skivbromsar (huga vafan har hänt med mig?)
är obökigare att administrera med EBB än såg ett ENO-nav.
Jones tillhandahåller enligt Daner ett mycket trevlig EBB-kit.
Så vi får se, många bajskorvar blir det på 3 långa år.

Pepita Fixed
Hur kan en cykel bli den "slutgiltiga lösningen" om man inte sågar av växelörat? ... det är väl då som det liksom blir slutgiltigt på allvar.
//Fiffi

Pepita Fixed
Efter att ha sett =Davids Crescent här i förrgår insåg jag att det inte var snyggt med den lilla 39-klingan jag hade på min och nu sitter 53:an (Med minimal frigång till ramen...) där ihop med en 23:a bak, d v s 1:2,3. Mycket snyggare! Om inte knäna håller får jag väl ta flackare omvägar kring tokbackarna här. Nu ska bara klingan bak fixas så kedjehjulet går att ha på ytterplatsen på veven :)

Fixie i 15-graderslutningarna här är nog dock ingen bra idé...

Pepita Fixed
Calle F skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att ha sett =Davids Crescent här i förrgår
> insåg jag att det inte var snyggt med den lilla
> 39-klingan jag hade på min och nu sitter 53:an
> (Med minimal frigång till ramen...) där ihop med
> en 23:a bak, d v s 1:2,3. Mycket snyggare! Om inte
> knäna håller får jag väl ta flackare omvägar kring
> tokbackarna här. Nu ska bara klingan bak fixas så
> kedjehjulet går att ha på ytterplatsen på veven
> :)
>
> Fixie i 15-graderslutningarna här är nog dock
> ingen bra idé...
>

Före och efter bilder tack. Stor framklinga är snyggt.
/J

Pepita Fixed
Så pass har jag förstått att det finns gott om singlespeed-anhängare här på Happy, men jag börjar få intrycket att det bara handlar om finåkning på asfalt. Hur många är det som kör MTB-SS?

Pepita Fixed
bigmollo skrev:
> Före och efter bilder tack. Stor framklinga är
> snyggt.

Lovar att fixa det :)

En 53:a är stort. Så pass stort att frigången mot ramen monterat på innerplatsen på veven blir nån millimeter bara. Det verkar dock som om det räcker då vevarna och vevlagret (C-Record från mitten av 80-talet) är rätt styva och ramen håller emot bra, åtminstone för mina spagettiben. Jag snackade med Stygge-Roy om svetsning av klingor förut så det löser sig nog med kedjelinjen så klingan kan sitta på ytterplatsen på veven snart.

Pepita Fixed
Lerig SS.
Image-DA196651D4EE11D9.jpg

Dan skrev:
>Hur många är det som kör MTB-SS?

Pepita Fixed
Dan skrev:
> Så pass har jag förstått att det finns gott om
> singlespeed-anhängare här på Happy, men jag börjar
> få intrycket att det bara handlar om finåkning på
> asfalt. Hur många är det som kör MTB-SS?

Jag hade gärna kört SS i terrängen men "min" terräng är nog lite för varierande för att det ska funka om jag ska kunna få ut nåt av det. Jag är liksom "lite" fast i granitträsket :) ( http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=408128 )

Nu sölar jag mycket riktigt "bara" omkring på asfalten med den SS:ifierade Eddy Merckx:en. Jag har nu nåt det stadiet att det börjar kännas realistiskt att rensa ramen på onödiga fästen och lägga riktig lack på den, plus att Biltema-pedalerna och det omfilade Shimano-bromshandtaget ska bytas mot ickeasiatiska prylar så den blir helt västerländsk. Är det möjligtvis nån som har förslag på lämpligt, gärna europeiskt, mtb-bromshandtag som klarar att modifieras till 25,4 mm?

Om jag får tag ett sånt här gammalt Shimano XT fyrfingers kan jag dock tänka mig lite "asiatensjuka" på den: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=27949&item=7164002760&rd=1
Även ett Dia-Compe Advantage 5 SS eller 183 II Advantage 5 (100 gram) går nog bra :)

Pepita Fixed
Calle F skrev:
> Jag hade gärna kört SS i terrängen men "min"
> terräng är nog lite för varierande för att det ska
> funka om jag ska kunna få ut nåt av det. Jag är
> liksom "lite" fast i granitträsket :) ( )

Svaberg är ju det skojigaste av allt med stel SS. Precisionen är fantastisk. Okej, det blir inte snack om så mycket bombning, men att trixa runt i låg fart har ju sin charm det också.

Kul förresten att se att man inte är ensam på Orange!

Tillbaka
Topp