PerCykelloppet (fd BL Loppet) 2016

enricoo

Ny medlem
Hej!
Jag tänkte cykla ovan nämnda lopp nu på lördag. Är det någon som cyklat det förut och kan berätta hur det är? Antal höjdmeter, typ av terräng, långa backar, lämplig taktik osv?

Har bara kört delar av banan, tips kan vara att inte satsa allt utför ofärnebacken, har flugit över styret där pga att jag är optimist och blev överraskad av stenar ;)

Men tävlingen blir den första för mig med så har inte så mycket mer att komma med, om du kollar på kartan så här jag också hört att backen som går från sjön och upp mot ofärnemasten är rätt tung.
Lycka till!

Tack för infon! Jag ringde arrangören och han sa att det var över 1000 höjdmeter, mest grusväg, en del singeltrack och åtminstone en tuff backe (skidbacke) men inga problem tyckte han.

Körde förra året och kan skriva under på många höjdmeter(jag fick 950 förra året) och rätt mycket grus, den gamla skidbacken utför var som att cykla i ett steningt vårdike förra året, ingen lek och det for cyklar åt alla håll.

Startar med asfalt som övergår i grus/skogsväg och uppför första 6km så starten är bra och fältet sprids rätt fint, tror det var minst 4 klättringar som hade 100 höjmeter eller mer under loppet. Är inmixat en del singeltrack men inga större mänder.

Totalt sett snabbt, tufft och trevligt.

Banprofil 2015 bifogad.
Men de har som jag förstod det gjort en ändring till detta år vilket kommer minska delen grusväg med några procent.

Skall provcykla den delen imorgon om någon har lust att haka på.

Backarna är långa.
Backarna är sega.
Backarna är moralhöjande. ?

Lättrampat ut från start och ca 5km.
Sen bär det upp mot första krönet och när man passerat traktorspåret vid vallavallen har man klättrat 150meter.

Sen går det utför och delvis på fina singeltracks för att vid Djupdal (12km) åter vända uppför hela vägen till Käxbo.

Från Käxbo är det okänt territorie för mig men det är många höjdmeter som skall passerat innan nästa utförslöpa ner mot botten på Lingakärrsbacken.

Den är för jävlig rent ut sagt och brantar till som fan vissa partier.
Ligger runt 140-150 höjdmeter på 4km innan man når Klångstavallen.

Lite utför för att sen vända upp mot Trogsta.
100 nya höjdmeter på 2.5km, en snabb utför och sen upp mot toppen av Ofärne, dvs 100 nya friska höjdmeter i ett tag under 1.7km.

Sen gasar man för allt man är värd ner för backen. ??
Sjukt rolig som som tidigare skrev, riktigt riktigt vansklig och inte omöjligt att vädret är likt förra året och då är det en flod man kör ner i... Håll dig då utanför fåran då där är fullt av sten.

Två små backar kvar, 40+20 höjdmeter och sen ett tekniskt parti och full gas mot mål.

Var vansinnigt kul förra året och detta år hoppas jag att jag orkar gasa lite mer än förra årets 3.02.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    47.5 KB · Besök: 27

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp