Petris Tråd om cykelfrågor

Långt in måste den vara. Den ska ju ligga rakt under största drevet när den är som längst in. Kallas ändläge.
På dina bilder längst upp så ligger den inte emot något? Eller ser jag för taskigt på telefonen?

Tyvärr tror jag att allt är helt, möjligen ett slitet vevlager, går inte avgöra med en bild. Men då kan man såklart få konstiga ljud och att de känns knas att trampa runt. Ett laget kostar runt 80 kronor i stora landet tuskland. Men om du byter, se för guds skull till så du monterar det utan de svarta rungarna om de nu ite behövs på din ram. Dvs. Läs bruksanvsiningen tre gånger noga innan du göra något förhastat.

när jag tog loss kedjan så tog översta trissan i kaseten, ve inte varför men om den är för stor för bakväxeln är ju det en möjlighet, det skrapande ljudet av att nåt tar emot rejält som att det gnuggar mot nåt tyckes komma från vevpartiet när man tramapde men det kanske var kasetten mot trissan hela tiden känns ändå lite si o så med det här, får en sån där känsla man inte alltid gillar.

sedan fick jag konstiga vibrationer från tramperna när jag snurrade runt vevarna bara det gör en misstänksam på vad det är som felar

Senast ändrad:
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> när jag tog loss kedjan så tog översta trissan
> i kaseten, ve inte varför men om den är för
> stor för bakväxeln är ju det en möjlighet, det
> skrapande ljudet av att nåt tar emot rejält som
> att det gnuggar mot nåt tyckes komma från
> vevpartiet när man tramapde men det kanske var
> kasetten mot trissan hela tiden känns ändå lite
> si o så med det här, får en sån där känsla
> man inte alltid gillar.

Ok, men isåfall. Man kan justera hur nära översta trissan är i förhållande till kassetten, som vi har gått igenom redan. Kanske du ska kika på det igen? Finns bra anvisningar och guider på nätet. Kallas för b inställning har jag för mig. Eller b-skruven.
Du har inte en för stor växel!

Jag hoppas innerligt det finns någon happyit i sundsvall som förbarmar sig över dig.

ja hoppas kanman men räkna med nåt kanske om man har tur
så finns det nån happyit i S-vall?
hehe
ja som jag sade tidigare så skruvade jag på den där B-skruven så den lämnat permanent tryc på växelörat,
men ingen skillnad för det

Och om du skruvar på andra hållet, vad händer då? Om man tittar på den när man skruvar så ser man hur växeln rör sig. Så montera den på ramen, på med kedjan och skruva i lugn och ro fram och tillbaka och studera vad som händer.

Nåja ni har gjort vad ni kunnat jag har gjort vad jag har kunnat om problemet var kasett+växel så fixar det sig i och med ny kedja+kasett men om vevlager+vevparti är också en felande länk då blir det inte roligt.

men tack tiller som försökt ha de bra och ha de roligt på vägen eller i skogen

tror inte vi kommer längre än så här cykeln är i delar mer eller mindre men vad som måste bytas ut och vad som inte behöver blir nog inte lätt att avgöra men det är mitt problem inte erat
så hejs svejs

Petri skrev:
> ja hoppas kanman men räkna med nåt kanske om man
> har tur
> så finns det nån happyit i S-vall?
> hehe

Är Du duktig på nåt annat tex. fixa datorproblem så ev. byta tjänster? :)

marr skrev:
> Och om du skruvar på andra hållet, vad händer
> då? Om man tittar på den när man skruvar så
> ser man hur växeln rör sig. Så montera den på
> ramen, på med kedjan och skruva i lugn och ro
> fram och tillbaka och studera vad som händer.

har slängt kedjan provade skruva åt andra hållet då ökade kontakten till näst största drevet.
tror de monerade för stor kasett för 2 år sedan

jo jag kollade på den dära guiden när jag skruvade på B-skruven men oljludet tycktes aldrig försvinna sen när kedjan åkte av tog ju "upper pulley" mot störsa drevet även om övre trissan åkte från kasetten som det såg ut som var det där ljudet där ändå fast inte lika stark.
men när jag ikväll cyklade med den på stora klingan fram 3 minsta bak var ljudet där igen starkare denna gång, därav misstänker jag nåt med vevpartiet/kasett/bakväxel.

Du ska spänna b skruven för önskad effekt i det här fallet. Dvs, den ska trycka ner växeln ifrån drevet.

Skruvar du på rätt skruv?

Ett vevparti går inte itu och låter konstigt sådär bara. Inte en kasett heller, iallafall inte utan att du märker det. Vevlagret kan däremot bli slitet.

jansson99 skrev:
> Det här är magiskt!

Lugn o fin nu, söndagsunderhållning. Mamma har lärt mig att man ska försöka hjälpa om man kan :) samt att man måste vara snäll och inte skratta åt folk som är för dumma för sitt eget bästa. Jag tittar inte på big brother :p

Av ren nyfikenhet: Hur gick resonemanget när du bestämde dig för att kasta kedjan?

Jag tror jag släpper tanken på att ge fler tips, du har nämligen fått alla som behövs och mer därtill. Det som krävs är lite lugn, eftertanke och koncentration, så att du faktiskt följer de råd du fått. Kanske krävs också någon som handleder.

kedjan var 2 år gamnmal lika så kaset likaså klingorna på vevpartiet.
annars är bakväxeln 5 år gammal blir inte de slina så de kan börja krångla?
men ok om bakväxlen är ok så är de positivt.
men klingorna på vevpartiet hur länge klarar de innan de åste bytas ut?

när det där missljudet kom så lät det som att det kom från vevpartiet men kanske var det bara kaseten mot bakväxeln antingen för stor kasett elelr så fel inställd bakväxel i höjd led.
men kasett och kedja står på listan över skaer som ska förnyas på racern iaf.

Klart du kan förnya, det är kul. Men lär dig ställa in det gamla först. Bättre du övar nu, lär dig hur det verkligen fungerar!

Ålder säger inte så mycket om slitaget, det handlar mer om hur långt du kört med dem.

Bakväxeln håller länge, däremot kan man behöva byta trissor ibland. Dina ser dock helt okej ut.

Kedja och kassett håller i princip väldigt länge, åtminstone 5-800 mil på landsväg, men det är klokt att byta innan de är helt slut, så kan man köra samma klingor på flera kassetter.

Vad som är mest fascinerande i det här är varför du hela tiden återkommer till att du behöver köpa nya grejer?

Det verkar som att du hela tiden får för dig att halva cykeln har gått sönder, när det i själva verket antagligen bara är något som behöver ställas in (av någon som kan...). Nu ska du köpa kedja, kassett, framklingor och vevparti - varför då?

I den förra tråden skrev du att kedjan inte var sliten när du mätte den med kedjemätningsverktyget, då behöver du ju inte köpa ny kedja? Och om kassetten byttes tillsammans med kedjan 2010 och kedjan nu inte är särskilt sliten så bör ju kassetten närmast per definition inte heller vara det? Och inte klingorna heller för den delen. Och VEVPARTIET, var kommer det in i bilden? Det om något är kostsamt att byta, men vad har det att göra med saken? Oljuden beror knappast på att vevpartiet har gått sönder, däremot kanske vevlagret behöver bytas (eller inte, jag har ingen aning om vad som är fel).

Å ena sidan sitter du och räknar hundralappar när du tvekar inför att lämna in cykeln till en kunnig verkstad, å andra sidan är det inga problem att bränna iväg tusenlappar på att köpa komponenter som inte har med ditt problem att göra? :-/

nä ska sätta ihop hojen imorrn igen skruva på den dära B-skruven sen skiter jag i hur den låter knakar sprakar bara den rullar och växlar som den ska.
men det är imorrn det

Petri skrev:
> ja som jag sade tidigare så skruvade jag på den
> där B-skruven så den lämnat permanent tryc på
> växelörat,

det är själva poängen med b-skruven. Den ska skruvas mot växelörat för att trycka ut växeln från kassetten. På bilderna ser den ut att kunna skruvas in flera millimeter på din bakväxel. Du skriver att den är "nästan i botten" flera gånger, men den är inte i botten förrän skruvskallen tar i.

ok skitsamma i växel kasett kedja jag ahr ett annat akutare problem.
skulle ju säta ihop hojen igen men när ajg skulle spänna växelwiren så frasades den jäveln rejält.
Men det stora problemet som najg står inför är hur fan får jag loss wiren från handtaget, deta är ju inte en MTB direkt där är det ju enklare att byta wire, men racern är nåt helt annat.
HAr fått bort så mycket wire att bara knoppen sitter kvar men hur fan lossar men den???????

jo jag skulle gärna göra det men de har ingen tid att fixa det över dagen.
inte för att det egentligen spelar nån roll. men kedja måste jag ju köpa iaf. vet inte känns som allt är åt helvete jag ger snart upp på skiten orkar inte bråka med den längre
men jag behöver ju få igång den tänkte cykla vättern runt nästa år men om ajg inte får ordning på hojen så blir det inget vättern runt

Petri skrev:
> men jag behöver ju få igång den tänkte cykla
> vättern runt nästa år men om ajg inte får
> ordning på hojen så blir det inget vättern runt

Om du inte hittar någon vettig cykelverkstad i Sundsvall med en ledig verkstadstid på de 10 månader som är kvar till nästa Vättern så är det ju illa. Då är det någonting med utbud och efterfrågan som har kollapsat helt. Lokalt monopol? Skråväsen? :-/

1500:- för felsökning ny kasett kedja öch växelwire

i en av stans verkstäder

visste jag hur jag får ut wiren och in med en ny så vore det fixat men den jäkla änd kulan sitter nånstans och jag vet tine hur jag får ut den resten av wiren är reda ute ur handtaget

Senast ändrad:
Ja, fast i ditt fall handlar det troligen om att justera bakväxeln vilket kanske kostar en trettiondel av det priset..

Möjligen också dra åt vevpartiet.

jo mem saken är den att jag har ingen växelwire till bakväxeln just nu för jag får inte ut den gamla!!!
sedan har jag kedjan kvar om jag har lås kvar att sätta ihop den med.

men så länge jag inte kan få ut wiren ur handtaget kan ajg inte göra ett skit åt cykelfan.

Petri skrev:
> jo mem saken är den att jag har ingen växelwire
> till bakväxeln just nu för jag får inte ut den
> gamla!!!
> sedan har jag kedjan kvar om jag har lås kvar att
> sätta ihop den med.
>
> men så länge jag inte kan få ut wiren ur
> handtaget kan ajg inte göra ett skit åt
> cykelfan.

Läs en manual! Du KANSKE lär dig något

mattel skrev:
> Har du övervägt att börja simma istället?

hahah vad rolig du var då
tål inte kloret i bassängen

marr skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jo mem saken är den att jag har ingen
> växelwire
> > till bakväxeln just nu för jag får inte ut
> den
> > gamla!!!
> > sedan har jag kedjan kvar om jag har lås kvar
> att
> > sätta ihop den med.
> >
> > men så länge jag inte kan få ut wiren ur
> > handtaget kan ajg inte göra ett skit åt
> > cykelfan.
>
> Läs en manual! Du KANSKE lär dig något

har kollat på shimanos tech documents om just mina handtag men blir itne så mycket klokare för det, men ska kolla efter en manual till dessa handtag absolut.

Petri skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Petri skrev:
> >
>
> > -----
> > > jo mem saken är den att jag har ingen
> > växelwire
> > > till bakväxeln just nu för jag får inte ut
> > den
> > > gamla!!!
> > > sedan har jag kedjan kvar om jag har lås
> kvar
> > att
> > > sätta ihop den med.
> > >
> > > men så länge jag inte kan få ut wiren ur
> > > handtaget kan ajg inte göra ett skit åt
> > > cykelfan.
> >
> > Läs en manual! Du KANSKE lär dig något
>
>
> har kollat på shimanos tech documents om just
> mina handtag men blir itne så mycket klokare för
> det, men ska kolla efter en manual till dessa
> handtag absolut.

Öhh vad är det för handtag? Du fann tech documents men förstod inte ändå?

hm skrev:
> hur fick du ut resten av vajern utan att få med
> dig ändkulan ? krävs väl att man tar ut den
> först.

Han klippte väll av den... Så nu blir de svårt att putta ut kulan med hjälp av vajern..

Det här ÄR roligt. På riktigt. Det är som att du har en förbannelse över dig Petri. Så fort du närmar dig din cykel så är det nåt som går sönder.

Kulan borde väl gå att pilla ut med en rejäl synål eller pincett? Eller en spetsig tång kanske?

Hej grabbar och tvivlare hijen är igång hade som sagt wire och fick reda på hur man trär ut och in den via nätet samt lite shimano hjälp.
Gick ner växlade till minsta drevet och vajern föll ur så med samma växel i trädde ajg igenom nya wiren sedan fäste jag den i växeln, fixade tebak kedjan hoppas låsen håller nu :)
sedan så var det lite spänning av wire osv. så funkar växlarna inte helt 100% men 98%
alla går i men den får tänka lite så ska bara se till att få de justerade så är den nog good to go ett tag till iaf.

Ni tvivlare tvivla pånån annan vet jag :)

jag ska rigga video kameran där nere i källarn så ni får se att jag fixat det :)

Men det känns som så här:
vågar jag lita på att det inte strular igen eller bakväxeln smäller vid hårdare körning...har en magkänsla om dessa grejer men vet itne ändå om allt verkligen är OK.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp