Petris Tråd om cykelfrågor

Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> [...] och säljaren bor i huset framför
> vårat [...]

Kan inte denna "säljare" hjälpa dig med mekandet ibland? Eller har han/hon också otursförföljd?

I övrigt - fortsatt tack för härlig underhållning.

ja om jag köper SRAMX9 vevpartiet för 950 kr
måste jag uppernbarligen uppgrader hela drivlinan till 10delat.
det innebär bakväxel,framväxel,kasett,kedja,regalge
inte så roligt
alternativt betala 1400 kr för nya xt klingor+vevlager men varför ajg är inne på Sram vevpartiet är ju för prisetsskull inget annat.
sedan kanman ju plocka ihop ganska billiga 10delade komponenter behöver itne vara XT XTR elle X0 heller
X9 bakväxel xt framväxel x7 regalger allt för 2x10
men visst det sprigenr iväg det gör det men tycker det är sjuka priser på xt klingor.
sen vore ju inte 2x9/10 helt fel heller man använde ju nästan aldrig minsta klingan utan den näst största och andra växlar bak så att säga.

Petri skrev:
> ja om jag köper SRAMX9 vevpartiet för 950 kr
> måste jag uppernbarligen uppgrader hela drivlinan
> till 10delat.
> det innebär
> bakväxel,framväxel,kasett,kedja,regalge
> inte så roligt
> alternativt betala 1400 kr för nya xt
> klingor+vevlager men varför ajg är inne på Sram
> vevpartiet är ju för prisetsskull inget annat.

Jag kan ingenting om MTB-komponenter och kanske har missat något, men valet du står mellan är alltså att:

A) Köpa Sram X9 vevparti för 950 kr, och då behöva köpa ny bakväxel, framväxel, kassett, kedja och reglage
B) Köpa nya XT-klingor plus vevlager för 1400 kr

Om nu enda orsaken till att du skulle välja Sram X9-vevpartiet är för prisets skull, så är väl saken klar? För jag antar att "ny bakväxel, framväxel, kassett, kedja och reglage" kostar ganska många gånger mer än mellanskillnaden på 450 kr?

Varför funderar du överhuvudtaget på alternativ A? :-/

för att jag trodde jag skulle komma undan billigt så kalrt vevpartiet är 3 år gammalt i fint bruks sick absolut men att betala så mycket för klingor som kostar nästan lika mycket som ett 3x10 xt vevparti ett nytt alltså
1399 kostar ett sprilans 3x10 vevparti 1300kr kostar klingorna känns lite onödigt dyrt med klingor på ett gammalt vevparti+vevlager på det då

Men bara för att du gör en bra "deal" på själva vevpartiet så kommer du ju inte billigare undan om du dessutom tvingas köpa en massa andra komponenter för många tusen spänn?!

Sedan kanske den uppgraderingen ger andra fördelar, jag vet ingenting om MTB-komponenter, men om det enda syftet med att köpa SRAM-vevpartiet var att spara pengar så verkar det ju vara ett jävligt dåligt alternativ?

det kan ju bli så också att som ABlsö så får racern stryka och det blir min Giant NRS som enda cykel för ska man dra det lite krasst så kostar 2 cyklar rätt mycket i reservdelar och service hjul ska kolla igenom vevparti och lager klarar jag själ.

men alltså det kan bli så jävligt att jag bara får ha en cykel eller så får de bägge stå tills jag har jobb och kan laga de sedan !!!

jo men ok

vevklingor racer
kedja racer
kasett racer

vevklingor MTB
vevlager MTB
det blir itne så billigt ändå
visst var cykel för sig kostar kanske inte mycket men när jag nu i princip har 2 cyklar som behöver service så kostar det några tusenlappar minst.

Men du behöver sällan byta det på en räser. Att du insisterar på att byta 'allt' så fort växlarna behöver justeras är en annan sak.

nej nej det är ju konstaterat från en mekaniker att kasetten kedjan vevklingor ska bytas sanrast
sedan att klingorna på mtb vevpartiet är slut har jag vetat ett tag men att vevlagret gett upp var inte väntat.

över 2800kr att köpa allt som behövs bytas på cyklarna
2500kr för
X9 bakväxel
sram powerpack(kedja kasett)
X9 framväxel 10delat
x7 triggers
vevaparti 950 iof.
500kr skiljer från en komplett 10delad mtb drivlina från vad allt går på att byta på mina 2 cyklar det är rätt mycket pengar oavsett eller?
:)
be happy don´t worrie om det vore sant så

Men du Petri!

Du behöver inte köpa nya reglage (eller + ANNAT) om du byter till det där X9-vevpartiet.

MAN kan få det att lira med XT 3x9! Men frågan är om DU kan. Jag menar inget illa, men måste du lämna in det till verkstad så blir det ju inget kap... Jag tycker att du kräver av säljaren att han installerar och justerar åt dig. Annars ingen deal!

Och känner du dig tillräckligt säker på hur slitna klingor ser ut, eller dåliga lager, så att du vågar köpa begagnat?

Om du bara låter bli att få för dig att du hela tiden måste byta en massa komponenter så fort något strular, så blir det nog inte så dyrt. ;-)

En racer som du cyklar 200 mil med på tre år bör ha en väldigt låg årlig servicekostnad. Typ en flaska kedjesmörj och en kedja utslaget på tre år, bör väl bli en hundralapp per år...

Det vet du bäst själv. Om du har tagit hand om hojen och vårdat den väl och inte kört som en tok är det otroligt att den ska ha slitits så mycket. Om du inte tar hand om den och trycker växlar istället för att låta dem gå i snällt och kör med mycket sand och skräp på klingor och kedja så kan det var vettigt.

jo kan ju vara därför de slitits ut på 2 år men som sagt jag tycker jag ser hajtänder han dömde ut kasett kedja vevklingor de då suttit på sedan start så har de slitis i lag också nu går det säker att cykla resten av hösten men nja jag vet inte känns som racern får stå över vintern om den inte ska säljas så att säga.

Petri skrev:
> på 3 år hr den nog snurrat mer än 300mil.
> men kan mekaren ha så fel i sin bedömning av
> slitaget?

Jag säger inte att han har fel. Men det är väldigt, väldigt kort distans för att behöva byta framklingor på racer.

Håller du kedjan hyfsat ren och smörjer den med jämna mellanrum, speciellt efter att du har cyklat i regn?

soskens cyklist om inte regnet överraskar annrs försöker jag hålla den ren som MTB´n men tycker BT´s kedjetvätt de är skum på någe sätt vet itne om det bli riktigt rengjort heller sen torak jag av kedjan smörjer cyklar men rengör efter varje tur det blir no inte så alla gånger mtb´n rengör jag oftast om den är väldigt skitig ahr inget garage elelr utrymme med brunn så blir svårt att rengöra vintrar

Då är det ett mysterium. Jag cyklade 1100 mil på min racer förra året och då var klingorna långt ifrån slut (fast jag bytte dem ändå baraföratt).

Senast ändrad:
DT skrev:
> Det är väl ingen hemlighet att Petri, enligt
> egen utsago, lider av dyslexi?

Misstänkte nästan det... :)

jag tror det eller så har jag för bråttom när jag skriver och bokstäverna kastas om.
för inte under hela min skoltid misstänkte man att jag hade dyslexi men som jag skriver, så börjar jag själv tro att jag har dyslexi.
Men mest trolig bara slarv.

Köp Deore-partiet istället Petri, du kommer hitta nya sker att skruva och putsa på =)

Men det kommer spara dig några hårstrån på skallen iaf.
Tycker det är bra om du saktar ner och läser igenom det du skriver innan du postar, det blir SÅÅ mycket mer rätt då och lättare att förstå och svara.
Som du troligen redan vet, i all välmening.
mvh./J

köpte det dära sram 2x10 och mycket riktigt redan på mekstället kom problemen så nu måste ajg gå 10 delat men om det är uppgraderinen så ok behöver ju inte fundera mer på det en bara byta kedja och sånt som slits med tiden.
Morfum frånd et ena till det andra knä ortosen var rejäl börjar strax undet knät och slutar långt upp på låret :) men ändå inte obekväm.

Men vadå, du gick och köpte vevpartiet som du "sparar" 450 kr på men som gör att du kommer tvingas köpa en massa andra komponenter för flera tusen spänn för att det ska lira (om jag fattat saken rätt), samtidigt som du beklagar dig över din budget och att du inte har råd att underhålla två cyklar?

Finns det inga Hermods-kurser i privatekonomi nuförtiden?

jo jag erkänner att jag klantade mig mer än tillräckligt :(
men gjort är gjort men men man får väl ta denna so en dyr läro peng :(

Petri skrev:
> köpte det dära sram 2x10 och mycket riktigt
> redan på mekstället kom problemen så nu måste
> ajg gå 10 delat men om det är uppgraderinen så
> ok behöver ju inte fundera mer på det en bara
> byta kedja och sånt som slits med tiden.
> Morfum frånd et ena till det andra knä ortosen
> var rejäl börjar strax undet knät och slutar
> långt upp på låret :) men ändå inte
> obekväm.

Om kedja, kassett, fram- & bakväxel är fräscha behöver du inte uppgradera resten! Om du kollar på youtube hur man justerar växlar så kommer det att räcka. Det finns säkert någon youtubefilm som förklarar hur man justerar ett 3-delat växelreglage till att lira med ett 2-delat vevparti.

Men om jag vore du skulle jag ha köpt Deorevevpartiet jag länkade tidigare idag. Billigare och mindre justeringsjobb.

Ok, lägg ut det där SRAM 2x10 på annons direkt, du kommer bara slita skallen av dig med justerskruvar, reglage som "krånglar" osv.
Köp deore och "keep it simple"..

Börja krångla kan man göra när man har tid och råd..

Är det något problem med 10-delat parti till 9-delat i praktiken? Klingorna är (väl?) lite smalare, men annars?

Reglage för trippelparti fast man kör tvådelat är ju också en baggis. Bara att justera in ändläget på framväxeln. Fast det är klart, det kräver att man kan hantera justerskruvar. Ta steget Petri!

Freddie L skrev:
> Men du Petri!
>
> Du behöver inte köpa nya reglage (eller + ANNAT)
> om du byter till det där X9-vevpartiet.
>
> MAN kan få det att lira med XT 3x9! Men frågan
> är om DU kan. Jag menar inget illa, men måste du
> lämna in det till verkstad så blir det ju inget
> kap... Jag tycker att du kräver av säljaren att
> han installerar och justerar åt dig. Annars ingen
> deal!
>
> Och känner du dig tillräckligt säker på hur
> slitna klingor ser ut, eller dåliga lager, så
> att du vågar köpa begagnat?

+1

saken är att på den lilla klingan inga problem men när jag skulle växla till klinga 2 så vart det problem den vill inte växla upp det tar stopp på någe sätt.
men det är vad det är, växel vajrarna borde gå att återanvända så länge de inte fransas upp de är det ju kört men annars så ska det väl gå

Tillbaka
Topp