Philipsbatterierna som ingår när man köper lampan verkar inte ha alltför hög kvalité. Lite märkligt att man riskerar ryktet bara för att ha sina egna batterier. I segmentet som Philipslampan tillhör så är det väl främst kvalité som gäller, inte direkt priset man konkurrerar med. Förmodligen hade ingen reagerat på om det inte varit med batterier, eller att de skickat med annat märke och höjt priset en aning.
Var noga att följa alla rekommendationer från manualen så jag började med att ladda batterierna 24h innan första användning. Därefter laddade jag ur dem (m.h.a. lampan) och laddade i 6h efter varje användning, 5 gånger. Allt detta med den medföljande laddaren. Har använt dem "normalt" någon mer gång efter det.
Testade nu batterierna i den nya Memorex-laddaren, körde discharge + "Refresh & Analyze", resultatet:
2450, 2141, 2434, 2443
Ett batteri som diffar ganska mycket.
Testade med ett par Varta 2600mah, de har bara använts någon gång utöver en första "full" laddning. Körde samma upplägg i Memorex.
2533, 2544, 2529, 2561
Lite jämnare där samt lite mer kräm.
EDIT:
Kanske skall tillägga att jag är väldigt nöjd med köpet, lampan är väldigt bra. Om sen inte medföljande batterierna är tip top så är det inte hela världen.