Philipslampan Gen 2 - the tråd!

Jag har labbat lite med min nu när det varit några enstaka plusgrader.

Den går snabbt ner till orange från fulla batterier. Men släcker jag och tänder igen på lågläget så lyser den grönt igen länge. Jag misstänker alltså att effektuttag och batteriets interna motstånd spökar eftersom det funkar OK på den lägre ljusstyrkan. Jag ska prova vanliga Eneloops ett tag och se om den blir mer pålitlig, de ska ju tydligen vara bättre än XX till saker med höga effektuttag som kamerablixtar eftersom de har lägre internt motstånd.

Jag har en drivare liggande för moddning också men jag ska få tummen ur också, det lär få vänta igen tills jag inte behöver lampan dagligen.

P.g.a. anledning grävde jag fram min Gen2 i garaget. Funderar på att använda den i vinter. Så vad har hänt sen sist? Några nya rön/tips hur man får den lysa längre, nya magiska batterier?

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> P.g.a. anledning grävde jag fram min Gen2 i
> garaget. Funderar på att använda den i vinter.
> Så vad har hänt sen sist? Några nya rön/tips
> hur man får den lysa längre, nya magiska
> batterier?

Laddare hemma och på jobbet ;)
Det är iaf min lösning. Jag är mest irriterad på att den är så kass på att tala om batterinivån. Lystiden har jag inget problem med.

Rattnalle skrev:
.... Jag ska prova vanliga
> Eneloops ett tag och se om den blir mer pålitlig,
> de ska ju tydligen vara bättre än XX till saker
> med höga effektuttag som kamerablixtar eftersom
> de har lägre internt motstånd.

Jo, det kan ligga något i det, för min Gen2 funkade mycket bättre med originalbatterierna än med eneloop XX.
Med Gen1 var det precis tvärtom. Eneloop XX gjorde den till en tillförlitlig pryl.

Frid!

Mr Orange skrev:
> Såg att Eneloop XX inte är da shit längre.
> Eneloop Pro ska man tydligen ha, klarar ner till
> -20. Någon som testat?

Ska vara samma som XX typ. Jag har fattat det som att de utan Pro presterar bättre på alla punkter utom kapacitet.

OK, tack för info.

Ska ge lampan en chans till i vinter. Provcyklade lite ute på cykelvägen här hemma och den lös bättre än vad jag kom ihåg.

Nu har jag kört en stund med vanliga Eneloops utan Pro eller XX i namnet. Om jag får ut mindre lystid totalt vet jag inte men batterimätaren fungerar avsevärt bättre. Den lyser grönt mycket längre och blir grön istället för röd när lampan legat på laddning.

Jag använder den 30-40min om dagen och klarar mig på att ladda två gånger under veckan. Det kan jag leva med.

Jag testade just hur mina Eneloop XX i min gen 2 mår. Jag tror att jag köpte batterierna inför förra säsongen.

Började lysa gult efter 8 mil.
Rött efter sammanlagt 11 mil.
Och lös under sammanlagt ~15 mil.

Detta var uppmätt under 10 stycken turer vid +4-+10℃. Enbart låg effekt. Fullt tillräckligt för mig.

Numera så lyser dioden aldrig längre grönt efter att ha laddats utan det blir alltid rött vilket väl borde tyda att något är fel.

Rattnalle skrev:
> Nu har jag kört en stund med vanliga Eneloops
> utan Pro eller XX i namnet. Om jag får ut mindre
> lystid totalt vet jag inte men batterimätaren
> fungerar avsevärt bättre. Den lyser grönt
> mycket längre och blir grön istället för röd
> när lampan legat på laddning.
>
Intressant! Själv noterar jag kraftig nedgång i prestanda på eneloop xx från +10 till +5 grader, trots påstått goda köldegenskaper. Gul status efter 5 min, röd status efter 10, vid fulladdat.

Om man sätter en mj-610 bredvid på styret så går det knappt att se om philipsen är på eller inte. Synd att den inte är starkare för ljusbilden är ju fortfarande top-notch.

Jag har första generationen och är toknöjd. Kör ca 45 + 45 minuter nu med dubb och idag då jag körde på fullt hela tiden så blinkade det precis när jag kom hem. Brukar normalt köra på halvfart där jag inte behöver lysa upp vägen så mycket. Jag tycker att ljuset är väldigt bra men ska testa min kina-fuck-you-ficklampa också (men den bländar som fasen så den får man slå av vid möte).

Kör med originalbatterierna för 3:e året nu, och det är lite nervöst varje gång jag ger mig av, vet inte om de kommer att hålla.... Idag efter totalt 2.5mil på cykeln lyste alla tre dioderna, men när man stänger av den slår den över till full styrka i en sekund innan den släcks helt. Det räckte för att sänka batterierna....

Så det är väl dags att köpa nya.

Jag har bara en snabbladdare, GP powerbank. Eller ladda i lampan. Är det dumt att göra så? Den där powerex laddaren kostar ju lite för mycket så här nära jul. Och batterier, eneloop eller varta? Varta hade ju också en laddare som verkade hålla koll på temp och negativ vaddetnuvar. Några råd?

IKEA har både batterier av bra kvalisort och en laddare med individuella kanaler som verkar vara helt OK enligt något utförligt test som HåkanC länkat tidigare.

Huvudsaken är att alla batterier laddas fullt ibland, de blir ojämna efter ett par gånger i lampan.

Novisen skrev:
> Kör med originalbatterierna för 3:e året nu,
> och det är lite nervöst varje gång jag ger mig
> av, vet inte om de kommer att hålla.... Idag
> efter totalt 2.5mil på cykeln lyste alla tre
> dioderna
, men när man stänger av den slår den
> över till full styrka i en sekund innan den
> släcks helt. Det räckte för att sänka
> batterierna....

Tre, jag har bara 2 i min?!

DanielW skrev:
> Jag har pajjat mitt fäste, finns det något
> billigt att få tag på?

Du kan få mitt om du vill, men jag tror att jag tappat bort gummigrejen som ska sitta inuti. Skicka ett PM om du vill ha det.

Lyfter tråden lite då jag har problem med min lampa.

Redan efter 20 minuter på låg går den över till orange, efter 40 blev det rött (hela tiden på låg)
Körde totalt ca 1h 20m på lågläge.
När jag sedan laddade i extern laddare så fick jag i ca 830mAh d.v.s batterierna (3 olika fabrikat på minst 2450mAh) har gott om kräm kvar.
Dock vågar man ju inte lita på indikeringen och vet inte hur länge den kommer lysa.
Någon som vet vad detta kan bero på?

Liknande strul med sambons lite nyare lampa. Jag har använt båda men det visar sig att hennes indikerar låg laddning ganska omgående, särskilt i minusgrader fast batterierna är fräscha. Har bytt batterier mellan våra lampor och min fungerar som förväntat. Mycket störande att man inte vågar lita på den. Hoppas du får eller hittar något tips på hur man ev. kan åtgärda.

Mumsen sa:
DanielW skrev:
> Jag har pajjat mitt fäste, finns det något
> billigt att få tag på?

Du kan få mitt om du vill, men jag tror att jag tappat bort gummigrejen som ska sitta inuti. Skicka ett PM om du vill ha det.

Jag har tyvärr samma problem med min lampa. Laddar jag batterierna (fräscha eneloop xx) i lampan indikatorlampan rött ganska snart vet inte om det indikerar att den inte tar laddningen son den ska. Iaf så laddar jag externt och då hinner jag inte till jobbet (30 min) innan den gått ner på rött.

Jag vet att batterierna är tip-top men kör jag dem i sambons lampa så börjar den blinka ganska omgående om det är under nollan. Kan blinka 50 + 50 minuter i lågläge utan att batterierna tar slut. Har laddat fullt i min egen lampa först innan jag flyttar över dem så man kan utesluta att problemet är att hennes inte laddar OK.

(man kan utesluta att batterierna inte laddats upp OK menade jag)

Senast ändrad:
Har testat både Eneloop, Biltema och Philipsbatterier.
Ett tag sedan jag använde den nu men har för mig att när Biltemabatterierna var nya så fungerade den som tänkt.
Ska köra en mätning i den externa laddaren för att se så alla batterier har samma kapacitet.

Min lampan indikering fungerar uselt med Eneloop XX. Med vanliga Eneloop fungerar det jättebra. Laddar i lampan från datorn på jobbet och byter till externt och individuellt laddade ett par gånger på en vinter. De brukar vara lite ojämna efter någon månad men inte farligt.

Den förbannade lampj@veln ja. Vidhåller att det är en bra lins förpackad i ett väldigt överdimensionerat tungt skal med urusel elektronik inuti. Mina lampa lyser också orange efter kort tid och har slumpmässigt 45-80 min drifttid på låga nivån oberoende av temperatur. Så har möget betett sig sen både batterier o lampa var nya. Laddar alltid batterierna i extern laddare.

...och igår slutade knappfan att fungera så nu är den helt oanvändbar. Nu åker nog skiten till soptippen.

Senast ändrad:
Jag är faktiskt svinnöjd men då har jag generation 1. Har cyklat väldigt många pendlingsmil med den och köpte nog 2012 eller 2013.

Ja jag är också jättenöjd. Visst ett lithiumbatteri hade ju vart schysst för batteritiden men funktionellt inget att klaga på. Jag har bara 15-20 min till jobbet så batteritiden räcker gott för mina behov.

Det kan jag inte skriva under på iom att min funkar så bra fortfarande efter flera år. Har bara bytt batterier en gång men annars tuffar det på utan att blända. Jag har 40-50 minuter enkel väg och den räcker båda vägarna på fullt oftast även i många minus. Kör normalt på halvljus men fullt de sträckor där det inte finns gatlyktor.

InlineOla sa:
Det är gen 1 jag har kom jag på. Värdelöst skräp.

Problemet är ju inte batteritiden i sig utan att man inte kan lita på indikeringen.
Har den dragit runt 800mAh på 1h 20 min så bör man ju på lågläge kunna klämma ut runt 3 timmar utan problem.

Man kan ju testa sig fram och se vad den drar och på så sätt veta ungefär hur länge den håller och sen skippa indikeringen
Dock kan man ju aldrig vara helt säker om man växlar mellan hög/låg så en enklare reservlampa måste ju vara med om man vet att man ska köra lite längre.

Som sagt. Philips egna batterier och Eneloop XX funkar dåligt för mig just vad gäller tillförlitlighet. XX lyser nog lite längre egentligen men inte något våldsamt.

Min Gen1 varnar inte i onödan tycker jag men det gör sambons fast det är timmar kvar. Skulle nog modda á la Luthman med extern batteripack för långturer. Jag laddar nästan alltid i garaget direkt jag kommer hem så det är mycket sällan jag drygt tre timmar på samma laddning (2 dagars pendling).

Dede sa:
Problemet är ju inte batteritiden i sig utan att man inte kan lita på indikeringen.
Har den dragit runt 800mAh på 1h 20 min så bör man ju på lågläge kunna klämma ut runt 3 timmar utan problem.

Man kan ju testa sig fram och se vad den drar och på så sätt veta ungefär hur länge den håller och sen skippa indikeringen
Dock kan man ju aldrig vara helt säker om man växlar mellan hög/låg så en enklare reservlampa måste ju vara med om man vet att man ska köra lite längre.

Jag laddar min gen 2 typ varannan dag efter typ två tre timmars användning. Hyfsad lampa ändå! Den lyser hyfsat och håller för hyfsat hårda tag, är hyfsat tung och hyfsat stor och har en hyfsat sopig indikatorlampa som lyser rött mest hela tiden. När den går sönder kommer jag inte gråta som jag gjorde när dinotten blev stulen.

InlineOla sa:
Den förbannade lampj@veln ja. Vidhåller att det är en bra lins förpackad i ett väldigt överdimensionerat tungt skal med urusel elektronik inuti. Mina lampa lyser också orange efter kort tid och har slumpmässigt 45-80 min drifttid på låga nivån oberoende av temperatur. Så har möget betett sig sen både batterier o lampa var nya. Laddar alltid batterierna i extern laddare.

...och igår slutade knappfan att fungera så nu är den helt oanvändbar. Nu åker nog skiten till soptippen.

Skicka den hellre till mig än till tippen. Hade gärna moddat en för externt batteri.

Finns det ens nån lika bra pendlarlampa såhär 5 år senare? Jag tycker att det här med rätt bra ljus och att man inte bländar är värt väldigt mycket i Stockholmstrafiken. Tycker man möter så många med bländande lampor, säkert "Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung"-godkända men ändå inte roliga för andra.

Den värsta smörjan är ju fästet, sen batterierna ihop med elektroniken. Att man ska behöva ladda externt med nån extrainköpt superladdare är inte heller nån usp.

Fästet för Gen1 är helt UA. Har kört hur mycket som helst på tvättbrädeväg och isknöggel och den sitter som berget. Laddar aldrig externt. Men då är det gamla alltså.

Fästet för gen1 är kass, räcker att hojen ramlar omkull stillastående mot hårt underlag i kyla, för att det ska gå mitt itu. Dåligt ingenjörsarbete och undermåligt material.

Jag har ett backupfäste för extracykel men har kraschat hårt några gånger på vintern (jag pendlar året om sen maj 2012) utan att något hänt varken lampa eller fäste. Kan inte skriva under på att det är kass. Tycker att det är robust, slimmat och med smart fästanordning som gör att det inte rubbas en mm oavsett hur man kör. Oväntat med ett så pass tungt lamphus.

Tillbaka
Topp