Pilen konceptcykel

Pär L

Ny medlem
Pilen konceptcykel
Då var det dags igen, designer försöker förnya cykeln. Den här gången är det Kalmarbaserade ADDI som på uppdrag av Pilen har tagit fram en konceptcykel.

side.jpg ht=399

http://www.addi.se/Eng/products/pilen-concept3.php

http://www.pilencykel.se

Pilen konceptcykel
Den där framgaffeln skulle vara intressant att titta på när någon som man inte gillar tar en trottoarkant lite för snabbt med.

Pilen konceptcykel
En kul idé och med lite hjälp av någon som vet hur en cykel bör fungera så kanske det kan bli nått. Men den passar inte in Pilens övriga sortiment. De Pilencyklar jag har sett verkar vara genomtänkta och rejält byggda, betydligt bättre än Kronan.

Pilen konceptcykel
Jag tycker den var cool. Ser ut som en race-MC från 50-talet. Fast håller med om geometrin på framgaffeln, ser ocyklingsbar ut. Nån designer som i formgivare som varit framme..

Pilen konceptcykel
Men kära nån vad negativa ni är. Det är väl bara kul om någon försöker ta bruksföremålet cykeln ett steg vidare, det är så utveckling sker*. Hade det inte varit för människor med lite nytänk hade ni cyklat omkring på näverbitar. Tänk på det.

* I processen ingår framgång såväl som misslyckande.

Pilen konceptcykel
Med tanke på att styrstammen pekar bakåt misstänker jag att nån nisse monterat styret åt fel håll, och att gaffel och hjul därför verkligen är felvända. :D

Sen undrar även jag varför det sitter två bromshandtag på, med båda höljena på väg ner i ramen, men bara en broms bak. Och bara en broms BAK!?!?!?! Hur tänkte de där? Eller inte, snarare...

Ja, så kan det gå när form går före funktion...

Pilen konceptcykel
Har de verkligen planerat att sälja det där missfostret? Är det inte bara något märkligt koncept flum som stått på nån mässa eller dyl.
Framgaffeln ser förövrigt krockad ut
Fast ska man designa något värre än skeppshults Z historia får man kanske ta i ordentligt.
Pilens normala sortiment ser väll annars rätt vettigt ut.

Senast redigerad av en moderator:
Pilen konceptcykel
örgelgörgel skrev:
-------------------------------------------------------
> Ser ju svinbra och ha hjuaxeln bakom centrum av
> styrröret, kommer va nervösare än en
> balettcykel. Bra tänkt verkligen.

Ehum, nej tvärtom. Den kommer vara lugnare än en filbunke. Den kommer få massor försprång och bli väldigt lågmäld av sig. Vänd på logiken och du får rätt.

Pilen konceptcykel
rising skrev:
> Jag undrar om den kan klassas som CX, ful-,
> tävlingsmässig eller pendel-?
>
> :-)

Downhill. Det är där du kastar den i alla fall när du slagit sönder ett käkben mot asfalten när gaffeln ger vika i normal pendlingshastighet...

Pilen konceptcykel
Fast det är ju lätt att vinkla styret 180 grader och få ett schysst pundarstuk. Framgaffeln är nog felvän av någon klåpare. Snabbkopplingen sitter ju på fel sida.

F.ö. så "informerade" jag en pappa i min flickas klass om att hans pojks cykel hade framgaffeln åt fel håll. Inte helt uppskattat...

Pilen konceptcykel
Jag tycker den är rätt cool!

Jag vet dock från säker källa att den inte kommer att produceras i mer än detta enda exmplar som gjordes för en designmässa i Milano!

Den kommer dock att användas som inspiration för en kommande sportmodell från Pilen. Jag skulle dock tro att sportmodellen kommer att vara mer traditionell. Fast jag hoppas på det dubbla överröret och ett styre med samma snabba utseende...

Anledningen till att det endast finns en broms var att den andra inte hann levereras i tid och därför aldrig monterats.

Enligt designern så funkar den dock att cykla på - den är enligt utsago "kvick" i svängarna!

Tänk ett normalt sadelrör och en Brooks-sadel (sitter som standard på andra Pilencyklar men här skulle det behövas en mer sportig modell - kanske en B-17), dubbla överrör som sveper förbi sadelröret på var sin sida, en helt rak gaffel och samma typ av styre så kan det börja se rätt snyggt ut.

/Leif

Pilen konceptcykel
Konceptcykeln har väl sina uppenbara brister men jag måste säga att Pilen-cyklarna och deras hemsida ser trevliga ut. Bra info, vettiga argument. Antar att en Pilen blir lite dyrare än en Kronan men det är den nog värd.

Pilen konceptcykel
Rippa skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ser ju svinbra och ha hjuaxeln bakom centrum av
> > styrröret, kommer va nervösare än en
> > balettcykel. Bra tänkt verkligen.
>
> Ehum, nej tvärtom. Den kommer vara lugnare än en
> filbunke. Den kommer få massor försprång och
> bli väldigt lågmäld av sig. Vänd på logiken
> och du får rätt.

Jag tror att du har fel Rippa:
http://www.avaghon.nl/download/Naloop_Bikestability-Forkrake.pdf

Pilen konceptcykel
Zippo skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > örgelgörgel skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ser ju svinbra och ha hjuaxeln bakom centrum
> av
> > > styrröret, kommer va nervösare än en
> > > balettcykel. Bra tänkt verkligen.
> >
> > Ehum, nej tvärtom. Den kommer vara lugnare än
> en
> > filbunke. Den kommer få massor försprång och
> > bli väldigt lågmäld av sig. Vänd på
> logiken
> > och du får rätt.
>
>
> Jag tror att du har fel Rippa:
> http://www.avaghon.nl/download/Naloop_Bikestabilit
> y-Forkrake.pdf

What, vartenda ord i den där PDFen bekräftar ju det jag skrev ovan. Är det nån dubbelironi jag missat?

Pilen konceptcykel
Ubu skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Tjena!
> >
> > Men va faan? När ska designfirmorna låta bli
> > cykelvärlden??
>
>
> http://www.allebike.nu/
>
> Du har blivit bönhörd…

Tjena!

Fast i det fallet så är det ju bara ironi..

Pilen konceptcykel
Såg en rätt kul cykel på en mässa för nåt år sen. Den var byggd som om man tagit en skiva, vikt den dubbel, använt vecket som övre ramrör och sen skurit ut profilen av en vanlig ram ur skivan. "Ramen" var alltså öppen nedåt och vevpartiet satt på insidan.
Lämplig design för remdrift utan att behöva mecka med delbara kedjestag eller avtagbara dropouts och sånt.

Pilen konceptcykel
Förnya cykeln? Det luktar itera.. Formkåta designers ska hålla sig borta från bruksföremål, eller allting egentligen. Design suger, om det inte är femtiotal förstås ;)

Roligt begrepp egentligen, design, vad är allt som inte är designat? Sammansatt av slumpen?

Pilen konceptcykel
apmannen skrev:
...
> Design suger, om det inte är femtiotal förstås ;)
...

Typ en sådan här? (prototyp från -58)
ahearn.jpg ht=538

Pilen konceptcykel
Om man bara vänder på gaffeln tycker jag den är grymt snygg!

Bubblan skrev:
> Typ en sådan här? (prototyp från -58)
>

?
Capture.JPG ht=145

Pilen konceptcykel
Denna cykel är inte gjort att cykla på, den har uppenbara brister i geometrin. Denna cykel var mer för att göra något kul, annorlunda och väcka uppmärksamhet och det har den lyckats med.
Martin
Pilen Cykel AB, Gamleby

Pilen konceptcykel
Martin Avander sa:
Denna cykel är inte gjort att cykla på, den har uppenbara brister i geometrin. Denna cykel var mer för att göra något kul, annorlunda och väcka uppmärksamhet och det har den lyckats med.
Martin
Pilen Cykel AB, Gamleby

Haha jävlar vad djupt du grävde.

Pilen konceptcykel
Jag tycker faktiskt att den var lite ball, och lite brister i geometrin är det väl många cyklar som har..... Vad hände, finns den kvar, har den blivit cyklad på?

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp