"pilot" karta över happysar?

Dirty_rider

Aktiv medlem
Är det bara jag som skulle tycka om att det skulle finnas en Sverige karta där alla happysar finns med, på så sätt vet man vart man har varandra.

bra eller dålig idé?

Det skulle vara kul att se var alla bor så jag tycker att det är en bra idé. Hur ska man göra med sådana som bor ibland på andra ställen? Jag är student och bor i Luleå men på sommaren i Linköping. Var ska jag ha min prick då?

Senast redigerad av en moderator:
jättebra ide!

namn, adress, telefonnummer, personnummer och bild så man aldrig går säker. gärna mappat mot kartan på hitta.se. kanske gps-sändare på alla med länk till happy så alla kan se var de andra råkar vara just nu? liveuppdaterat!

jättebra, verkligen.. det vill jag ha.

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> jättebra ide!
>
> namn, adress, telefonnummer, personnummer och bild
> så man aldrig går säker. gärna mappat mot
> kartan på hitta.se. kanske gps-sändare på alla
> med länk till happy så alla kan se var de andra
> råkar vara just nu? liveuppdaterat!
>
> jättebra, verkligen.. det vill jag ha.

Man kan ju bara ha en suddig prick över staden, inte huset.

Såhär ser det ut nu:

geo.jpg ht=226

Ip-adresser mappade geografiskt, fast jag skulle tro att det krävs rätt många hits för att det ska bli en blupp. Vem är det som sitter i UK?

En detaljerad sådan lista skulle inte kännas ok alls ur integritetshänseende.

Inget svårt att göra mha Google maps API. Då klickar man på en karta, ja så var det klart, en röd nål sätt på ditt boende.

Är på väg att göra det för annan sajts skull... Tar väl nåra dar, men massa andra projekt före i kön.

mattel skrev:
> jättebra ide!
>
> namn, adress, telefonnummer, personnummer och bild
> så man aldrig går säker. gärna mappat mot
> kartan på hitta.se. kanske gps-sändare på alla
> med länk till happy så alla kan se var de andra
> råkar vara just nu? liveuppdaterat!
>
> jättebra, verkligen.. det vill jag ha.

Men vafan, det är väl inte så jäkla farligt med en lite prick som visar i vilken stad folk bor? Kan ju bara va kul att veta vilka det är man läser om hela dagarna på det här forumet, även fast man efter ett tag får reda på det ändå. Men om du är så paranoid så behöver du väl inte vara med?

Ännu enklare om alla tar reda på sina egna koordinater mha Eniros kartor. Så kan jag sno ihop nåt på två kafferaster... då jag redan gjort en sån tillämpning (med Sveriges alla kommuner utplottade... va ett hevletes tôligt jobb att lägga in alla 260 kommunerna koordinater...).

Nu har jag väl sagt mer än vad jag har tid att göra...
NamnlÃst-1.jpg ht=725

stepanov skrev:
> Men vafan, det är väl inte så jäkla farligt
> med en lite prick som visar i vilken stad folk
> bor? Kan ju bara va kul att veta vilka det är man
> läser om hela dagarna på det här forumet, även
> fast man efter ett tag får reda på det ändå.

exakt min poäng.

> Men om du är så paranoid så behöver du väl
> inte vara med?

är inte det här happy? ALLA skall vara med!

Knäskål gjorde en frappr-grej förut. Men det var rätt lurigt att integrera i siten vill jag minnas.

Whyte:

Ok! Det hade jag missat. Det syns inte så bra men vi har rätt många norska och finska pluppar också, plus en i USA och en i Schweiz då men dom syns ju.

Vi hade en idé om att låta folk som vill vara med skriva postnummer i profilen och sen få en dynamiskt genererad karta. Klickar man sig närmare får man en lista och kan skicka PM etc..

Finns någon databas som fixar postnummer > kordinatkonverteringen.

Fast det är så mycket annat som ska kodas också så det har låg prio, jag har andra önskningar som jag hellre ser. En gemensam kalender för större happyrides, tävlingar och annat som happymedlemmarna finner intressant...

På paranoiaklubben hörde jag ett rykte om att Eniro eller Hitta.se skulle lägga ut passbilder ihop med telefonnummerträffar.

En lirare som hade tio kopior av "Catcher in the rye" i en kasse stammade fram något om en "wastea en snubbe"-tjänst kopplat till detsamma. Men han hann inte berätta klart.

Det känns tryggt att jag har skyddad identitet.

Vittnade mot en nedskräpare -99 va.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har funderat lite på kartidén och en idé är att man använder
en länk till google maps i fältet för "Bor i" i sin profil (såsom
jag har gjort). Man gör således länken precis så exakt som man
vill.

En eventuell karta kan plocka upp den informationen och på så sätt
väldigt enkelt visualisera den utan att behöva analysera fältet
på annat sätt.

En liten undersökning gav att 1730 av 4284 användare har fyllt i
bor-fältet. Av dessa 1730 var 616 unika men många av dessa är
i sin tur bara varierande sätt att skriva att man bor i t.ex.
Stockholm.

ojojoj, trodde inte admin kunde spåra ip nr , måste nog säkra det så ingen kan se var jag bor ;D

01101011 01110101 01101100 01101001 01100111 01110100 00100000 01110110 11100100 01110010 01110010 01100101 00101110 00101110 00101110 00100000 00111010 01000100

bruse skrev:
> va ett hevletes tôligt
> jobb att lägga in alla 260 kommunerna

App, app, app!

Du ska säga till när Du stöter på något sådant. Det finns oftast något smart sätt att extrahera koordinaterna m.h.a något roligt GIS- eller CAD-system och jag jobbar med de flesta......

Rikard Larsson skrev:
> Är pricken mitt i Europa Friedrichshafen eller
> är det någon annan Happyit som bor i närheten?

Jag tror det är Genève. Jag är nog skyldig till rätt stor del av den pricken, PS till en del också.

Jag var ju tvungen att göra det för "projektet".
En medlem väljer kommun från en förutbestämd lista. Som sen vid kartpresentationen matchas mot kommunens koordanater.
medlemmar.jpg ht=353

edit: ap ap ap, inte något sådant här. det får bara jag skriva

Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2007-01-17 02:01 av the_tnt

Hmm. Lite kluven till om det är en bra idé.
Det vore ju faktiskt kul att se var alla bor, men de som lagt ut bild på sin dyrgrip här på siten riskerar kanske att få påhälsning av tjuvar?
Det är nog inte allt för svårt att surfa runt lite på Happy och sen stämma av dyra cyklar mot kartan...

Jag tror att det räcker med att få en "plupp" i den kommun man bor. Vill man veta mer, typ telefonnummer och adress kan man ju ta reda på det på våra Happy-turer.

//Magnus

Peter_K skrev:
> Jag tror det är Genève. Jag är nog skyldig till
> rätt stor del av den pricken, PS till en del
> också.

Jag är inte avis, jag är inte avis, jag är inte avis... Låter inte så dumt att bo i Genéve. Finns det några lediga jobb i närheten? :D

Markus F skrev:
> Nja. Dom som vill kan ju skriva ut var dom bor i
> sin profil.

Kan vi inte få söka i varandras profiler då? I så fall borde det ju vara lättare att söka på tex bor fältet.

kevlar skrev:
> Kan vi inte få söka i varandras profiler då? I
> så fall borde det ju vara lättare att söka på
> tex bor fältet.

Karta är vida överlägset fritextsök vad det gäller geografi, det är ju jättelätt att med hjälp av prickar på en karta hitta personer som bor "nära nog" en själv - grejen är just att "nära nog" är olika för olika personer och om man bor i tättbefolkade områden eller inte. Ju mindre tättbefolkat, desto troligare att man vill söka på alla orter runtomkring ens egen ort. Dessutom är inte en prick på karta så tvetydigt som ortsnamn kan vara, jag tror det finns åtminstone tre stycken Stockholm i Sverige t.ex. (jämtlands, skånes och stockholms län).

Därför tror jag det, för att det hela skall bli vettigt för alla, måste finnas möjligheter till bättre upplösning än län/kommun ifall man vill ha det. Bor man i stockholm börjar stadsdelarna bli intressant medan jag som på deltid bor i nyköping är rätt nöjd med att veta om någon bor inom fem mils närhet. Ännu mindre viktigt är exaktheten för mig som deltidsbo i usa, där är det fortfarande intressant om någon bor inom femtio eller hundra mils omkrets :)

joaan skrev:
> Låter inte så dumt att bo i Genéve.
> Finns det några lediga jobb i närheten? :D

Nä, alla jobb i hela Genève är upptagna.

(Jo, det finns det. Sök och du ska finna. Massa internationella organisationer har kontor här, jag hittade mitt via https://ert.cern.ch )

bruse skrev:
(med Sveriges alla
> kommuner utplottade... va ett hevletes tôligt
> jobb att lägga in alla 260 kommunerna
> koordinater...).
>
Vilka 30 kommuner struntade du i...???? :-)

regin skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> (med Sveriges alla
> > kommuner utplottade... va ett hevletes tôligt
> > jobb att lägga in alla 260 kommunerna
> > koordinater...).
> >
> Vilka 30 kommuner struntade du i...???? :-)

Jaja, ordmärkare, eller siffernisse! Alla 291, å jag hatar Gotland mest! Enda kommunen där dess namn inte är en ort utan länets namn! Argh! Residensstaden i Gotlandslän heter Visby, men kommunen för Visby heter Gotlands kommun.

Tillbaka
Topp