Plattisar för renodlad XC?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Van vid SPD eftersom jag kör det på min LVG, men trots att jag cyklat MTB på Stig och grus nu i över ett och ett halvt år känns det fortfarande skitläskigt att sitta fast i pedalerna just i skogen.

Kommer jag inte vara sjukt ängslig och rädd inför ett hinder, ett tekniskt parti, en ”farlig” passage, nedför något smalt eller över ett gupp? Och hur tar jag mig över något som jag kanske klarar men i värsta fall kan jag ju sätta ner foten, när den möjligheten nu försvinner?

De gånger jag har ramlat eller varit nära hade jag ju inte haft en chans att klicka ur om jag suttit fast, och olyckorna hade varit fatala de gångerna om jag inte hade kommit loss i fallet eller ibland bara satt ner foten.

Så, finns det några andra som kör grus och oftast inte ens speciellt kuperad stig som ändå väljer plattisar? Eller är jag feg?

Van vid SPD eftersom jag kör det på min LVG, men trots att jag cyklat MTB på Stig och grus nu i över ett och ett halvt år känns det fortfarande skitläskigt att sitta fast i pedalerna just i skogen.

Kommer jag inte vara sjukt ängslig och rädd inför ett hinder, ett tekniskt parti, en ”farlig” passage, nedför något smalt eller över ett gupp? Och hur tar jag mig över något som jag kanske klarar men i värsta fall kan jag ju sätta ner foten, när den möjligheten nu försvinner?

De gånger jag har ramlat eller varit nära hade jag ju inte haft en chans att klicka ur om jag suttit fast, och olyckorna hade varit fatala de gångerna om jag inte hade kommit loss i fallet eller ibland bara satt ner foten.

Så, finns det några andra som kör grus och oftast inte ens speciellt kuperad stig som ändå väljer plattisar? Eller är jag feg?
Är du normalbegåvad lär du dig rätt fort. Eftersom du klickar i och ur tusen gånger på en MTB tränar du in det mycket effektivare än på en lvg där det går att vinna glömma att man sitter fast emellan. Dessutom sitter du lite lösare än med spd-sl så om man bara rycker ut foten lossnar det.

Men plattisar är inte fel heller om du trivs med det.

Är det lönt att ha kombopedaler? Eller hindrar ”plattformen” mig från att lära in att jag kan ta mig loss relativt enkelt, eftersom den så att säga omöjliggör att ta mig loss snett neråt?

Och vad vinner jag egentligen på att sitta fast? Blir det så himla mycket effektivare trampning?

Spd med plattform? Det är inte samma som kombo eller? Jag såg aldrig behovet för xc men nu är det skönt i park. Mer skillnad att klicka i än ur

Är det lönt att ha kombopedaler? Eller hindrar ”plattformen” mig från att lära in att jag kan ta mig loss relativt enkelt, eftersom den så att säga omöjliggör att ta mig loss snett neråt?

Och vad vinner jag egentligen på att sitta fast? Blir det så himla mycket effektivare trampning?
Kombi har alltid fel sida upp när du ska i framförallt. Det sämsta av båda världar. För det här ändamålet. Förstår inte vad du menar med snett nedåt.

Jo, samma som kombo. Jag har ett par trampor som ser ut som vanliga standardcykelpedaler, men så sitter det en SPD-anordning på ena sidan.
är dock rädd att resten av pedalen gör det svårare att bara glida av den lilla SPD-klumpen som jag annars hade kunnat göra.

Jo, samma som kombo. Jag har ett par trampor som ser ut som vanliga standardcykelpedaler, men så sitter det en SPD-anordning på ena sidan.
är dock rädd att resten av pedalen gör det svårare att bara glida av den lilla SPD-klumpen som jag annars hade kunnat göra.
Ah, ja det stämmer ju.
Inte för att jag testat men borde vara samma svar. Svårare att klicka i.

Så, vad vinner jag på att byta till SPD? Och är det å andra sidan rimligt att köra plattisar på så väldigt icke-enduro cykling jag håller på med?

Stigsnuttar i barrskog, gruspromenaden längs havet, en och annan vandringsled och tom en del asfaltspendling...

Nu var det mååånga år sedan jag körde med SPD och har haft ett uppehåll på typ 20 år sedan dess, så jag är väl egentligen inte rätt person att uttala mig. Men såvida du inte ska tävla eller hålla på och slå tider, så undrar jag hur mycket du egentligen tjänar på det. Jag har tagit upp min cykling igen nu och kör xc/stig med plattisar, i rent motions/bröta-och-ha-kul syfte och jag kan inte påstå att jag saknar SPD nämnvärt. Men vem vet, det blir kanske en uppenbarelse om jag skulle byta. Men känner i nuläget absolut inte behovet :)

Du kan dra runt hela varvet och du slipper tappa pedalerna och skrapa upp benen. Om det inte behövs på xc så behövs det inte på lvg heller antar jag

Och är det å andra sidan rimligt att köra plattisar på så väldigt icke-enduro cykling jag håller på med?
Det är klart att det är rimligt. Varför köra med nåt man vantrivs med bara för att nån som inte är du påstår att det är ett måste? De fördelar som finns med SPD är små och om du inte tänker cykla så kottarna sprutar så klarar du dig fint utan.
Köp ett par bra skor för plattisar bara, annars blir fötterna trötta och greppet mot pedalerna dåligt.

Äntligen en lätt fråga!
Svar: Det går att köra med plattisar. Plattisar är något sämre för det du beskriver. Du kommer lära dig komma ur spd ganska snabbt om du är en vanlig människa. Kombipedaler fungerar men är lite svårare att komma i än dubbelsidiga.

Folk som argumenterar för att den största fördelen med spd i skogen är trampeffektiviteten är tappade.
Det du vinner på spd är att du aldrig tappar greppet från pedalen om du inte själv vill det förståss, speciellt om du kör HT i lite stök.

Finns inget värre än att trampa uppför en backe med löst underlag och på det brantaste stället när man trycker till som absolut hårdast så börjar bakhjulet tappa grepp mot underlaget, då är man glad att man satt fast med foten, annars hade man nog kunnat lägga till ett extra ärr på smalbenet.

Folk som argumenterar för att den största fördelen med spd i skogen är trampeffektiviteten är tappade.
Det du vinner på spd är att du aldrig tappar greppet från pedalen om du inte själv vill det förståss, speciellt om du kör HT i lite stök.

Finns inget värre än att trampa uppför en backe med löst underlag och på det brantaste stället när man trycker till som absolut hårdast så börjar bakhjulet tappa grepp mot underlaget, då är man glad att man satt fast med foten, annars hade man nog kunnat lägga till ett extra ärr på smalbenet.
Det är därför man sitter ner och trampar i branta, stökiga och sliriga uppförsbackar.

Jag upplever ingen skillnad i effektivitet mellan SPD och plattisar. Detta såklart förutsatt att det är bra plattisar med dedikerade skor.
Jag tror man cyklar snabbast i skogen på det man är bekvämast med.

Självklart kan du cykla med plattisar även om det är grusvägar om du trivs bättre med det. På min sambos gamla Basso-racer sitter det plattisar bara för att hon använder cykeln oftare då än när det var racerpedaler på, man behöver inte bry sig så mycket om vad andra tycker.

Själv kör jag vanliga SPD till all min cykling, tycker största fördelen är att man inte kan skaka av pedalen i stökiga partier och att man alltid trampar med rätt del av foten mot pedalen (t ex om man kör intensiva intervaller), att klicka ur blir en ryggmärgsreflex till slut men de flesta gör några spd-vurpor första gångerna.

Det där är en fråga om teknik. Du har den uppenbarligen inte. Jag växlar mellan båda och tappar pedalerna ungefär lika ofta/sällan. Men kanske vid lite olika tillfällen. Men att det blir finare märken i benen med plattisar vs bara blåmärken med spd stämmer bra..

Five Ten skor och ett par Nukeproof Horizon pedaler. Har svårt att se att man behöver mer grepp än så som motionär. Det är ju nästan omöjligt att röra foten i sidled. Om man sätter ner foten fel får man lyfta på den för nytt grepp.

Det där är en fråga om teknik. Du har den uppenbarligen inte. Jag växlar mellan båda och tappar pedalerna ungefär lika ofta/sällan. Men kanske vid lite olika tillfällen. Men att det blir finare märken i benen med plattisar vs bara blåmärken med spd stämmer bra..
Nja. Det är en sanning med modifikation. Eller så har vissa svårt att få till tekniken. Jag tycker iaf att det är bra mycket lättare att behålla fötterna på pedalerna om jag kör spd jämfört med plattisar. I alla fall när jag kör lite mer kortslagigt i stökig terräng.

Och ja, jag har kört mycket plattform, på DH- och endurocyklar, med bra pedaler och 5-10-skor. Kör även BMX med plattform. Det är skönt med plattform när man vet att det regelbundet kommer gå åt skogen, eller när det är riktigt jävligt underlag.

Men som sagt, SPD gör det möjligt att låta bakvagnen flyta på ett helt annat sätt. Med plattform är det 'eels down' och planterat bakhjul som gäller. Med spd är det skitsamma vad bakänden håller på med så länge framhjulet pekar åt rätt håll.

Jag kör plattisar till allt: MTB, Gubbcykel och gruscykel. Som med mycket annat så är det vad man tycker känns mest naturligt helt enkelt. Det finns ju en uppsjö av pedaler och skor som inte kostar skjortan så det är ju bara att testa lite egentligen, och är man rädd för "shinners" eller andra battle scars så är det helt okej att köra med skydd även fast de tuffa grabbarna inte tycker det.

Det finns ju ingen större mening med att tvinga sig att köra med något man är så rädd för. Om du inte ser fördelen med spd på den typen av cykling du beskriver borde du inte heller ha någon större fördel av spd på landsväg heller.

Jag cyklar med spd överallt förutom på dirtcykel (visade sig vara ett icke-problem att byta till plattisar), och att man på något vis skulle ha problem med att komma loss är ett bekymmer under några turer i början. Jag har gått i backen många gånger och inte en enda gång suttit fast. Det största problemet med spd är när man lossnar ofrivilligt, till exempel i något stökigt parti där man vrider sig runt något hinder och råkar vrida foten lite väl mycket. Då är det lite skaderisk för smalbenen, vilket i princip är ganska överkomligt.

Med det sagt är skillnaden mellan spd och plattisar ganska liten i skogen. Den allra största fördelen som jag upplever är att man kan dra med sig hela cykeln uppför ganska rejäla hinder samt att man kan göra små justeringar av bakhjulet i sidled i stök, men det är mer en fråga om smak när det gäller vilken teknik man använder. Det jag gör med spd hade jag garanterat klarat med plattisar också efter några turer (påtalas för att man ska slippa det sedvanliga "buu dålig teknik bla bla bla"). Skillnaden är inte bra eller dålig teknik, utan tekniken beror på vilket pedalsystem man använder.

Välj det som känns bra. Om du intalar dig att spd är bra men farligt så är den farliga delen ganska överdriven. Men att det är så fantastiskt bra är också överdrivet.

Nja. Det är en sanning med modifikation. Eller så har vissa svårt att få till tekniken. Jag tycker iaf att det är bra mycket lättare att behålla fötterna på pedalerna om jag kör spd jämfört med plattisar. I alla fall när jag kör lite mer kortslagigt i stökig terräng.

Och ja, jag har kört mycket plattform, på DH- och endurocyklar, med bra pedaler och 5-10-skor. Kör även BMX med plattform. Det är skönt med plattform när man vet att det regelbundet kommer gå åt skogen, eller när det är riktigt jävligt underlag.

Men som sagt, SPD gör det möjligt att låta bakvagnen flyta på ett helt annat sätt. Med plattform är det 'eels down' och planterat bakhjul som gäller. Med spd är det skitsamma vad bakänden håller på med så länge framhjulet pekar åt rätt håll.
Klart jag överdriver lite. Men så illa som det beskrevs tycker jag inte det är heller. Jag kliver väldigt sällan av just av att trampa. Det är väl om det plötsligt tar tvärstopp kanske. Men då är jag av med spd pckså, om än inte rakt uppåt på samma sätt. Så skillnaden tycker inte jag är så stor.

Angående att låta bakhjulet göra lite som det vill så märker inte jag någon större skillnad. Då brukar jag ändå vara nöjd med att cykla med framhjulet där jag vill ha det och låta baken bara hänga på. Jag kanske helt enkelt är lite okänslig för just det. För jag vet ju att du faktiskt kan cykla.

Det ska väl tilläggas att jag talar i mitt eget perspektiv. Problemen jag beskriver, där jag i princip slås bort från pedalerna, gäller ju när jag kör full blås DH i stökiga spår med en stigcykel med typ 130 i slag. Det är så att säga inte ett normalt scenario. Jag har ju samtidigt en fru som cyklar runt i skogarna här hemma och hon kör plattform med 5-10 och är nöjd med det.

Så som TS beskriver det låter det som att han kommer få ut mer av sin cykling om plattformspedaler kan göra honom mer orädd och därmed våga pröva sig fram mer. Det är av precis denna anledning jag uppmuntrat min fru att köra plattform - i början när man cyklar MTB är det viktigaste att våga utvecklas. Huruvida man vill ha plattform eller SPD brukar man upptäcka själv när man nått till en sådan nivå. Och då vad som är bäst är ju helt en personlig fråga om tycke och smak.

Senast ändrad:

+1! Slog mig mer med spd på smalbenen än med plattisar. På brötcykling tappar jag ingenting i effektivitet, på asfalt grus och slät stig om jag hade kört långa såna sträckor i syfte att avverka dem så snabbt som möjligt så hade jag kanske föredragit spd. Då har jag cyklat spd i 12 år innan jag började med plattisar på riktigt så jag jsr testat båda utförligt.

Jag upplever att trade off är att det är svårare att klicka i men foten är 100% positionerad när det klickat. Lite mindre nackdel med plattforms spd. Å andra sidan har jag ännu inte blivit lika bra på att klicka i dem som mina gamla m520.

Edit. Baserat på att jag inte kan flytta foten i ett svart dh spår. Andra kanske kan det, eller är så begåvade att de aldrig sätter foten fel.

Senast ändrad:
Själv kör jag vanliga SPD till all min cykling, tycker största fördelen är att man inte kan skaka av pedalen i stökiga partier och att man alltid trampar med rätt del av foten mot pedalen (t ex om man kör intensiva intervaller), att klicka ur blir en ryggmärgsreflex till slut men de flesta gör några spd-vurpor första gångerna.
Man kan vända på det där resonemanget också: "Det är bara de första gångerna man håller på att skaka av pedalerna i stökiga partier med plattisar". ?

Det är väldigt svårt att låta bli att applicera sina egna erfarenheter och preferenser på andra, men man kan åtminstone försöka. :cool: Jag VILL cykla med SPD men senast jag försökte (i våras) så var det likadant som när jag började cykla i skogen för massa år sen; det förstörde precis allt med cyklingen. Det betyder inte att det gäller alla andra men om man verkligen inte gillar att sitta fast så kan det vara betydligt svårare än att "bara öva lite". Det där övandet måste kännas som att det ger något och reflexer går inte på nolltid att få till, som en del vill antyda. Särskilt inte om man hela tiden är rädd för att slå sig.

Jag brukar vara trög på att få in reflexer. Jag minns ändå bara att jag ramlade stillastående ett par ggr.
Nu var det mest xc. Kanske svårt om man redan är avancerad i sin cykling.

Min egen upplevelse: Har man bra pedaler och skor, Stamp Large och Fiveten Freeride sitter man som berget. Kan absolut dra nytta av greppet uppför... problemet är att när jag faktiskt vill av pedalen fort så greppar det mer än vad mina Mallet-pedaler gör. Visst går det att skruva ur/byta pins men då blir till slut greppet sämre ?‍♂️
Kör spd/crankbrothers. Så lösa eller så låg vinkel som möjligt för att komma loss och öva mycket och ofta på att komma ur!

Man kan vända på det där resonemanget också: "Det är bara de första gångerna man håller på att skaka av pedalerna i stökiga partier med plattisar". ?
....

Så är det ju förstås, min erfarenhet är med hardtail i Vallåsen, iaf med min teknik blir resultatet antingen skrotat bakhjul eller att fötterna skakar av pedalerna. Sen varierar det nog hur känslig man är för var foten är på pedalen, jag stör mig grymt mycket på nån cm fel framåt/bakåt eller inåt/utåt på pedalen och tycker det är svårt att lyfta rätt foten samtidigt som man cyklar snabbt.

Jag brukar cykla med plattisar ibland med en av hojarna, mest när jag övar bunnyhop, bakhjulscykling och sånt, omväxling förnöjer :)

Bra tråd. När jag började cykla i skogen gick råden från de kunniga i stort sett uteslutande ut på att skippa plattisar helt. SPD var tydligen överlägset. Nu känns råden betydligt mer balanserade, vilket tråden visar.

Personligen använder jag båda och upplever skillnaden såpass liten att den ofta glöms bort helt under cykling. Måste jag välja så tillhör jag ändå falangen som snarare tycker SPD tillför mer för nybörjare än vad de gör för mer erfarna cyklister. Tror de flesta ändå tycker stöket blir lättare med SPD, framför allt nya cyklister på hardtails. Men så var det just det här med att våga lita på sin förmåga att hinna klicka ur...

För TS ändamål låter det onödigt att introducera SPD i cyklingen.

Så är det ju förstås, min erfarenhet är med hardtail i Vallåsen, iaf med min teknik blir resultatet antingen skrotat bakhjul eller att fötterna skakar av pedalerna. Sen varierar det nog hur känslig man är för var foten är på pedalen, jag stör mig grymt mycket på nån cm fel framåt/bakåt eller inåt/utåt på pedalen och tycker det är svårt att lyfta rätt foten samtidigt som man cyklar snabbt.

Jag brukar cykla med plattisar ibland med en av hojarna, mest när jag övar bunnyhop, bakhjulscykling och sånt, omväxling förnöjer :)

Jag kör rätt mycket plattisar och det är ju det med att foten hamnar olika hela tiden som är störigt.
Ofta får jag foten för nära veven med så ibland går det inte ens att trampa :)

Trillar av gör jag bara om jag cyklar sakta, går det fort har man naturlig tyngd på fötterna. För XC-cykling hade jag haft problem med plattisar, snabba korta klättringar där man försöker attackera upp är nåt annat än att rulla över några rotmattor och hänga ner hälarna lite.
Just trampa i stökig terräng med så mycket driv och effekt man bara kan är där plattisar kommer kort mot spd. Gör man inte det så finns inget problem.

Jag kör rätt mycket plattisar och det är ju det med att foten hamnar olika hela tiden som är störigt.
Ofta får jag foten för nära veven med så ibland går det inte ens att trampa :)

Trillar av gör jag bara om jag cyklar sakta, går det fort har man naturlig tyngd på fötterna. För XC-cykling hade jag haft problem med plattisar, snabba korta klättringar där man försöker attackera upp är nåt annat än att rulla över några rotmattor och hänga ner hälarna lite.
Just trampa i stökig terräng med så mycket driv och effekt man bara kan är där plattisar kommer kort mot spd. Gör man inte det så finns inget problem.
+1

Jag upplever ingen skillnad i effektivitet mellan SPD och plattisar. Detta såklart förutsatt att det är bra plattisar med dedikerade skor.
Jag tror man cyklar snabbast i skogen på det man är bekvämast med.
Vill komplettera med att dessutom tror jag man har roligast i skogen på det man är bekvämast med.
Om man känner sig obekväm och rädd går det varken snabbt eller är kul :/ Och vad är då vitsen?

Mosar ni bara slumpmässigt på pedalerna eller hur gör ni för att trampa er av pedalerna i stök?
Iaf jag tappar inte greppet medan jag trampar utan när jag coastar. Mitt problem är att det är som att försöka stå still på en vibratorplatta. Skit samma om man har bra gummi och piggar, om pedalerna studsar under fötterna snabbare än 9.82m/s2 så är det svårt att hänga med. Då börjar fötterna vandra runt uppepå pedalerna. Inte för att de glider, utan för att pedalerna de facto flyttar på sig.

Mosar ni bara slumpmässigt på pedalerna eller hur gör ni för att trampa er av pedalerna i stök?
Skillnaden är väl snarare att med SPD kan man trampa på bättre över stök, med plattisarna får man rulla över stöket och tima in tramptagen mellan stöken. Jag märker också att de gånger jag tappar pedalerna med plattisar så är det nästan alltid på toppen av en brant klättring när man ligger på lite för tung växel. Jag har bara kört plattisar senaste två åren och faller lätt in i gamla spd-vanor. I situationen ovan försöker jag då gärna driva på med framåt för tidigt, vilket gör att foten halkar av framåt och jag får plattispedalen i vaden. Det är egentligen ett icke-problem, för det händer väldigt sällan. I övrigt håller jag med om att det är svårare att positionera foten rätt på pedalen med plattisar än med spd. Däremot så är det lättare att komma igång i branta backar med plattisarna eftersom att även om foten sitter lite fel så litar man på greppet. Klart otrevligare att sätta igång och mosa på en spd-pedal med klossen mitt på en halkig hårdplastsula.

Iaf jag tappar inte greppet medan jag trampar utan när jag coastar. Mitt problem är att det är som att försöka stå still på en vibratorplatta. Skit samma om man har bra gummi och piggar, om pedalerna studsar under fötterna snabbare än 9.82m/s2 så är det svårt att hänga med. Då börjar fötterna vandra runt uppepå pedalerna. Inte för att de glider, utan för att pedalerna de facto flyttar på sig.
Jo, det är svårare att hantera. Frågan var inte primärt riktad mot dig :-)

Jag cyklar ju iofs aldrig HT eftersom jag tycker att det är tråkigt (appropå inte göra saker som inte är kul) men på en FS tycker jag inte det du beskriver händer särskilt ofta heller. Det är någon enstaka igång ibland vid större grejer om cykeln faller undan lite fortare än väntat.

Jag kör spd sedan länge och tycker att det fungerar bra för min skogcykling. Jämför jag med mina cykelkompisar som kör plattisar är skillnaden inte jättestor. Vi håller ungefär samma fart, kanske är jag lite bättre uppför långa sega stigningar. Snabbkörning på sten och rotmattor brukar jag också kunna hålla högre fart.
Jag kör fegare utför där det är risk att göra en OTB.
Mina SPD-pedaler är ganska slitna liksom klossar vilket gör att jag väldigt enkelt kan dra ut fötterna i sidled. Nya färska pedaler och klossar är inte lika enkla att få loss.

Skillnaden är väl snarare att med SPD kan man trampa på bättre över stök, med plattisarna får man rulla över stöket och tima in tramptagen mellan stöken. Jag märker också att de gånger jag tappar pedalerna med plattisar så är det nästan alltid på toppen av en brant klättring när man ligger på lite för tung växel. Jag har bara kört plattisar senaste två åren och faller lätt in i gamla spd-vanor. I situationen ovan försöker jag då gärna driva på med framåt för tidigt, vilket gör att foten halkar av framåt och jag får plattispedalen i vaden. Det är egentligen ett icke-problem, för det händer väldigt sällan. I övrigt håller jag med om att det är svårare att positionera foten rätt på pedalen med plattisar än med spd. Däremot så är det lättare att komma igång i branta backar med plattisarna eftersom att även om foten sitter lite fel så litar man på greppet. Klart otrevligare att sätta igång och mosa på en spd-pedal med klossen mitt på en halkig hårdplastsula.
För mig är begränsningen med att trampa i stök mest pedal-strikes, oavsett val av pedal. Men vi cyklar ju lite olika på olika stigar.

Stort plusett.

Sen är det alltid kul att diskutera detaljer ändå.
Kul också att det här alltid varit ett diskussionsämne där ungefär samma personer argumenterat i alla år. Helt säkert har jag skrivit tidigare att plattisar är ett fullgott alternativ i alla lägen. Det kan jag skriva den här gången också.

Tänk en 15 meter lång rotmatta, lägg dig på 450 watt och en kadens på 95. Du tar ingen hänsyn till att vara lätt och tung över vissa parti för det finns det inte tid till, bakhjulet får slå och studsa i allt, du siktar på att ha tillräcklig fart och effekt att flyta/flyga över allt. Du har 3 meter upp till ryggen framför och effekten får inte ens gå ner till 420 w, detta är din chans att komma ikapp, eller punka - dina lungor eller bakhjulet :).

Jag vet att du inte alls cyklar sånt här därav det är lite svårt att beskriva.

Tillbaka
Topp