Polar pulsklocka fråga

Polar pulsklocka fråga
om du och en polare båda kör med okodat innebär det att om ni är nära varandra så kan du få se kompisens puls på din klocka och tvärt om, om du har kodat så "knyts" ditt sändarbälte till din klocka (detta sker varje gång du startat en mätning så om du exempelvis skulle tappa bort sändarbältet så behöver du inte köpa en ny klocka). Kodat kostar inte många kronor mer och är en mkt bra investering, om man springer i grupp tex så kan man få en mycket lustig pulskurva efteråt om alla kör okodat, vis av erfarenhet :)

Polar pulsklocka fråga
njae, det tror jag inte, eftersom utslagen från hjärtat är rätt små måste sändarbältet vara rätt känsligt. Man kan få lustiga effekter om man kör nära en järnväg när ett tåg passerar. Större elektriska apparater kan också störa, hade pulsbältet på mig när jag gick förbi tvättstugan en gång o då var fläkten i torrummet på och min puls steg från ~120 till 250 momentant enligt klockan och sedan när ag tog några steg bort från fläkten återgick värdet till det normala :) så jag tror man får leva med störningarna. Är störningarna så stora att de ger en felaktig bild av träningen kan man (iaf i polars grejer) editera mätvärdena för att få ett vettigare/mer korrekt medel.

Polar pulsklocka fråga
Senaste exemplet (som var något år sedan iofs, vi har båda kodat numera) var när flickvännen sprang intervaller med ett gäng, kanske 7 pers där kanske 4 eller 5 hade okodat bälte. Intervallpasset sprangs i grupp så ja, så tätt som man nu springer i grupp, testa själv räckvidden på din klocka, be en kompis kolla på klockan när du backar med bältet på o se när den tappar kontakten, där har du en uppskattning på avståndet men någon meter är det väl. Den skall ju klara att registrera även om du har armen rakt upp (tänk simmare) och då är väl avstånd bälte-klocka storleksordningen en meter.

Polar pulsklocka fråga
Farsan hade en lite äldre polarklocka med tillhörande gammalt band och om vi sprang bredvid varandra på samma motionsspår så kunde hans klocka ibland ta in signalen från min sändare. Så jag skulle säga att p nån meters avstånd går det definitivt att störa varandra.

Har själv S625X-klockan med tillhörande fotpod för löpning och även om pulsöverföringen är kodad så verkar inte poden vara kodad, för när jag sprang med en kompis som har samma pod (men annan klocka) så blev det helgalna hastighetskurvor.

Sen finns det sträcka på en av mina vanliga cykelrundor där man kör längs järnvägen och där brukar både puls och hastighet (trådlös) balla ur på 625:an.

Polar pulsklocka fråga
polars klockor och pulsband som har deras W.I.N.D teknik eller va den heter, störs mindre av yttre faktorer som kraftledningar, men krävs som sagt att både klockan o bandet stödjer det. W.I.N.D ska även ha mycket längre räckvidd, alltså att sensorerna o klockan kan vara längre ifrån varandra utan att tappa signalen/kontakten. Suunto´s grejer ska oxå vara rätt okänsliga för sådant.

Polar pulsklocka fråga
orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> kupa: blir puls och hastighet utstörd från
> järnvägen även om det inte passerar något
> tåg?

Ja, jag vill nog inbilla mig att det är så. Det är kanske ett par km man åker längs spåret och det brukar strula mest hela vägen. Är väl inte supernära, har svårt att uppskatta avståndet så här, men det är nog inte mer än 10 meter mellan vägen och spåret.

Polar pulsklocka fråga
Min Sigma visar 0 bara jag cyklar 50-100m från större elledningar och järnvägsspår (oavsett om det är tåg på spåret eller inte), vilket tyvärr är typ 25% av den rundan jag brukar åka. Jag antar att man får vad man betalar för :)

Polar pulsklocka fråga
där ser man, jag har hittills inte cyklat/sprungit brevid tågräls med pulsklocka men hört att vid tågpassage får klockan tokspel men det räcker alltså att vara nära. Undrar hur starka fälten kring järnvägar är egentligen...

Polar pulsklocka fråga
orienteraren skrev:
-------------------------------------------------------
> där ser man, jag har hittills inte
> cyklat/sprungit brevid tågräls med pulsklocka
> men hört att vid tågpassage får klockan tokspel
> men det räcker alltså att vara nära. Undrar hur
> starka fälten kring järnvägar är egentligen...

det räcker ju att vara nära kraftledning, de brukar "go banana" även vis större kraftledningar i luft o mark. o det är ju rätt mycket kräm i tågledningar, tror det är 16000 volt eller nått, o det blir ju ett magnetfält runt dem där.

Polar pulsklocka fråga
jodå, jag är fullt medveten om hur magnetfält och sådant funkar, men jag har aldrig upplevt problem under kraftledningar (har iofs aldrig varit under 400kV-arna med pulsbälte men 200kV har jag passerat utan problem).

Polar pulsklocka fråga
ja de ballar inte alltid ur, men kan hända även vid stora kraftledningar, det ä i alla fall min erfarenhet av pulsklockor. varit me om att det räckt me nån grov kabel i backen

Tillbaka
Topp