Polis stoppade cyklist i Åkarp

Örjan Lax sa:
Crocko sa:
rustas sa:
VA!?
Jag ar en svensk gubbe, cykelgubbe boende i Italien sedan manga ar.

Men vad fan, jag blir radd nar jag laser dessa inlagg, framforallt "Crocko", men flera andra. Blev ni totalt indoktrinerade nar ni var barn, eller ar snutnojjan sa spridd?
Eller ar ni alla snutar?

En van cyklist,( dvs ingen javla tjanstemannamupp som borjade cykla nar det blev poppis och nar kxken borjade strejka), med mer an 30 ar pa vagarna, gor nog fan ratt!

Nar jag var ung och snygg och tokcyklade Sveavagen i Stockholm med sex olburkar i en pase pa styret, lag snuten bakom och matte hastigheten och hejjade i hogtalaren… " Kor hart grabben, bra hastighet pa en MTB" (46-12 i utvxl. ca 100 rpm… bara for er Crockosbollars information.

Skarp er for fan!

Kul att vinet fortfarande verkar vara gott i Italien, skål.

@Crocko; Du (med flera) verkar ofta tro att så fort man skriver lite "frispråkigt" så måste det vara alkohol inblandat. Är du nykter alkoholist?

Du liksom en del andra verkar tro att bara för att vi inte delar er humor så förstår vi den inte. Har glatt druckit etanolbaserade drycker i 35år och har både en vinkällare och en bar med några 100 liter starkare sorter, frågor på det?

Än en gång måste jag påpeka att ni missar poängen. Där polisen ville att jag skulle cykla på cykelbanan får jag cykla på vägen. Poliserna i fråga kan inte den här lagen. Att jag inte stannar beror på just det. Poliserna är tydliga med det först och hittar, som tidigare nämnt, på andra anklagelser i efterhand. Anklagelser som jag har erkänt mig skyldig till!!

Kul att man hävdar Andreas Grass-fallet är prejudicerande. Han går ut till vänster för att stoppa omkörningen. Det varken går bra eller är så lyckat.

Crocko sa:
Örjan Lax sa:
Crocko sa:
rustas sa:
VA!?
Jag ar en svensk gubbe, cykelgubbe boende i Italien sedan manga ar.

Men vad fan, jag blir radd nar jag laser dessa inlagg, framforallt "Crocko", men flera andra. Blev ni totalt indoktrinerade nar ni var barn, eller ar snutnojjan sa spridd?
Eller ar ni alla snutar?

En van cyklist,( dvs ingen javla tjanstemannamupp som borjade cykla nar det blev poppis och nar kxken borjade strejka), med mer an 30 ar pa vagarna, gor nog fan ratt!

Nar jag var ung och snygg och tokcyklade Sveavagen i Stockholm med sex olburkar i en pase pa styret, lag snuten bakom och matte hastigheten och hejjade i hogtalaren… " Kor hart grabben, bra hastighet pa en MTB" (46-12 i utvxl. ca 100 rpm… bara for er Crockosbollars information.

Skarp er for fan!

Kul att vinet fortfarande verkar vara gott i Italien, skål.

@Crocko; Du (med flera) verkar ofta tro att så fort man skriver lite "frispråkigt" så måste det vara alkohol inblandat. Är du nykter alkoholist?

Du liksom en del andra verkar tro att bara för att vi inte delar er humor så förstår vi den inte. Har glatt druckit etanolbaserade drycker i 35år och har både en vinkällare och en bar med några 100 liter starkare sorter, frågor på det?

Nej inga frågor på det. Ditt svar talar tillräckligt.

Miss Lycka 2.0 sa:
Kul att man hävdar Andreas Grass-fallet är prejudicerande. Han går ut till vänster för att stoppa omkörningen. Det varken går bra eller är så lyckat.

Man frestas att skriva att det blev en smula "misslyckat" i det aktuella "fallet".

Vdbforever sa:
Än en gång måste jag påpeka att ni missar poängen. Där polisen ville att jag skulle cykla på cykelbanan får jag cykla på vägen. Poliserna i fråga kan inte den här lagen. Att jag inte stannar beror på just det. Poliserna är tydliga med det först och hittar, som tidigare nämnt, på andra anklagelser i efterhand. Anklagelser som jag har erkänt mig skyldig till!!
Så om polisen vinkar in mig för att ta ett nykterhetstest, så kan jag strunta i det och köra vidare eftersom jag inte druckit? Det är precis det du säger.
Förstår allvarligt talat inte hur du ens kan ge dig på att försöka försvara att du vägrade lyda polismans uppmaning att stanna.

Spacekitty sa:

Snygg Datamining

Lite jobbigt läge att hävda sin oskuld vitt och brett om man publikt publicerar data som motsäger hela essensen av argumentationen, Sskulle kunna leda till ett prejudikat gällande bevisföring från strava .)

Jag kan nog hålla med om att inte alla poliser hanterar den makt vi gett dem så väl. Men å andra sidan, jag är inte alltid ett föredöme när jag utövar mitt yrke. Ibland får man inte till det helt enkelt. Dock blir det ju lite allvarligare när tex en polis utstrålar en lite tråkig attityd i sin yrkesutövning. Det är ju trots allt ett väldigt speciellt jobb de har och det innebär ett stort ansvar.

Snälla målsägande, kan du inte bara med all tydlighet specificera var polisen började väcka din uppmärksamhet och vart du till slut stannade? Det kommer ju iallafall att ta oss ett steg närmare svaret på om du agerat inom eller utom lagen?

Du skriver att det hände mellan Hjärup och "in mot Åkarp". Som vissa tidigare påpekat ser detta ut som en 70 sträcka och är således inte lagligt tillåtet att använda om cykelbana finns tillgänglig (om inte du tog "hänsyn till färdmålets läge" 12km längre fram). Uppfattningen att vägbanan får användas istället för cykelväg oberoende hastighet är ju helt enkelt fel, även om många, även här på Happy vägrar inse det.

Om det var en 50 sträcka så har du ju allt på din sida och du kan lugnt fortsätta med ditt polisförakt.

Att du sen vägrade stanna är helt oförsvarligt och det har du ju redan insett.

Ok. Du var där och såg vad som hände i båda fallen eller? Förstår inte varför ni hela tiden missar poängen med det hela och väljer att gå till personangrepp

Var hävdar jag min oskuld? Jag har erkänt mig skyldig till att jag inte stannat och om de nu vill bevisa att jag kört för fort. Men poängen missar du.

Som jag skrivit så var det där jag får cykla på vägen, vid en 50-sträcka. De stannar mig precis innan det blir 30 utanför en skola.

Och jag föraktar inte polisen, som jag skrivit flera gånger, enbart AGERANDET av de två poliserna i fråga.

Exakt vad är poängen som vi missar?
Polisen uppmanar dig att cykla på cykelvägen (polismans order har företräde över trafikljus, skyltar och regler), du vägrar lyda. Polisen uppmanar dig att stanna, du vägrar lyda. Det som händer därefter är en följd av ovanstående.

Senast ändrad:
Är inte poängen att du blev stoppad utan anledning/ av fel anledning?
I så fall har det nog framgått men det är få som tycker att det är så upprörande.

Det är en smula upprörande, eller snarare skrattretade, om de inte känner till lagen men det överskuggas av övriga problemställningar.

Vdbforever sa:
Som jag skrivit så var det där jag får cykla på vägen, vid en 50-sträcka. De stannar mig precis innan det blir 30 utanför en skola.

Och jag föraktar inte polisen, som jag skrivit flera gånger, enbart AGERANDET av de två poliserna i fråga.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är detta första gången du skriver rakt ut att det är på en 50-sträcka.
Det hade ju stoppat en HEL DEL krånglande tidigare i tråden om du sagt det direkt. Nu fick alla istället gissa vilket lagrum du tänkte att du lutade dig mot.

perzzon sa:
Vdbforever sa:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är detta första gången du skriver rakt ut att det är på en 50-sträcka.
Det hade ju stoppat en HEL DEL krånglande tidigare i tråden om du sagt det direkt. Nu fick alla istället gissa vilket lagrum du tänkte att du lutade dig mot.

Ja, det har inte direkt varit någon bra pedagogisk framställning av saken från hans sida.

Min gissning är att han först cyklade på en 70 väg men att poliserna först försökte stoppa honom när blivit en 50 väg.

H. sa:
Vidare ska man veta att poliser inte alltid har rätt, men ofta anser sig vara experter. De har med största säkerhet en avsevärd större juridisk allmänbildning än gemene man, men när det kommer till specialjuridik som tex berör cykling, är det inte säkert att en genomsnittlig polis har bättre koll på lagen som rör just cykling, än en cykelintresserad person.

Nej, det är bara att läsa ett par av alla de inlägg på cyklistbloggen som handlar om polisers oförmåga att förstå vilka regler som gäller vid cykelöverfart respektive cykelpassage. Många poliser har helt enkelt för dålig koll.

Personligen tycker jag det är ett problem att så många poliser uppvisar ett riktigt rövigt beteende. Många läser man såklart om i tidningen men jag har själv varit med om att en polis lagt sig 5 km/h under hastighetsgränsen i mittenfilen på E4 mellan Upplands Väsby och Arlanda och hyttat hotfullt med näven och gjort prejnings-ansatser mot alla som vågat köra om (inom hastighetsgränsen). Jag hade gärna lagt farthållaren på hastighetsgränsen och glidit om i vänsterfil (försökte det först) men då jag hade hela familen i bilen och var på väg till en begravning kände jag varken att jag hade tid eller ork att bli stående vid vägkanten med en testosteronstinn rättshaverist till idiotpolis i en timme. Eller något värre, vem vet. Och eftersom jag själv har erfarenhet av sånt svinigt beteende så tycker jag det känns fullt rimligt att det i det här fallet gått till som Vdbforever beskriver det. Och varken i min körkortsbok från 90-talet eller styvdotterns AM-bok från i år står det under "polismans tecken" att tutande, skrikande och viftande betyder att man ska stanna. De har officiella tecken för det, varför användes i så fall inte dessa?

Och ja, allt i incidenten jag beskriver finns på film.

ooms sa:
Polisen uppmanar dig att cykla på cykelvägen (polismans order har företräde över trafikljus, skyltar och regler), du vägrar lyda. Polisen uppmanar dig att stanna, du vägrar lyda. Det som händer därefter är en följd av ovanstående.

Men gäller det även om polisen bara känner för det utan att ha stöd i lag? Visst kan de omdirigera trafik i strid mot trafikregler tex vid olycka eller fara, men då finns en anledning. Här är anledningen att polisen inte trodde att man fick cykla på vägen, vilket är fel.

Senast ändrad:
Jag tycker det är positivt att du försöker precisera platsen. Den enda infon som funnits har varit vad du skriver på Insta:

"Vid Hjärup kör jag ut på vägen då det blåser knasig medvind och jag anser att av säkerhetsskäl så är det bättre att jag cyklar på vägen(normalt cyklar jag alltid cykelbanan där). När jag kommer in mot Åkarp så hör jag någon tuta bakom mig, tittar över axeln och ser en polisbil som ligger precis bakom..."

Med den nya infon som du nu ger så låter det mer som att du tagit dig en bra bit in i Åkarp (Södervångsskolan ligger ca 1km in i samhället) innan du fattar vad som händer. Är det korrekt?

Ja, varför ifrågasätter igen att polisen tutar och hytter med näven istället för att slå på blåljusen om de nu tycker att en olaglig handling ägt rum? Gör de så mot bilar också?

42Hz sa:
Ja, varför ifrågasätter igen att polisen tutar och hytter med näven istället för att slå på blåljusen om de nu tycker att en olaglig handling ägt rum? Gör de så mot bilar också?

Växlande blått/rött ljus i fronten betyder att framförvarande ska svänga in till kanten och stanna asap.

42Hz sa:
De kanske inte ville ta till onödigt kraftig åtgärd? Jag skulle uppskatta om de körde upp bredvid, tutade och pekade på cykelbanan, istf att dra på sirenerna så att jag skitit på mig.

ooms sa:
42Hz sa:
De kanske inte ville ta till onödigt kraftig åtgärd? Jag skulle uppskatta om de körde upp bredvid, tutade och pekade på cykelbanan, istf att dra på sirenerna så att jag skitit på mig.
Du menar att det är bättre om poliserna beter sig som en random roadrage-ärketyp än som en polis?

De hade tex kunnat köra om, sänkt farten och duttat till på blåljus/siren.

zanoii sa:
Nej, det är bara att läsa ett par av alla de inlägg på cyklistbloggen som handlar om polisers oförmåga att förstå vilka regler som gäller vid cykelöverfart respektive cykelpassage. Många poliser har helt enkelt för dålig koll.

Det är inte bara poliser som har problem med det. Jag tror att en stor majoritet av både cyklister och bilister har problem med detta. Regelverket är alldeles för krångligt. Det är för lätt att göra fel och för svårt att göra rätt.

H. sa:
ooms sa:
42Hz sa:
Du menar att det är bättre om poliserna beter sig som en random roadrage-ärketyp än som en polis?

De hade tex kunnat köra om, sänkt farten och duttat till på blåljus/siren.
Jag vet inte om roadrage-ärketyperna åker runt i polisbilar, men kommer en polisbil och tutar/pekar skulle jag rätta mig, om det var random skåpbil kanske inte.
Ditt andra förslag är också gångbart, men jag gissar att de inte hade för avsikt att stoppa cyklisten i första läget utan att det skulle räcka med att tuta och peka på cykelbanan.

Raggamuffin sa:
Vdbforever sa:
Anledningen till att jag inte ville stanna var att den enda anledningen till att polisen ville att jag skulle stanna var för att de trodde att jag enligt lag var tvungen att cykla på cykelbanan.

Men om en polis vill att man ska stanna så stannar man - oavsett anledning. Man tar inte diskussionen i farten, det är ett recept på att misslyckas.

Resten lämnat åt sidan.
This ^^

DarthVidar sa:
JesperA sa:
DarthVidar sa:
Är det bra jag som är sugen på att veta hur denna o-psyklingsbara döds-cykelbanan ser ut?
https://www.google.com/maps/@55.660...4!1s3yBxoQp6XV9mH35duRfqew!2e0!7i13312!8i6656

Fast vem vet när Google körde där så hur beläggningen ser ut idag...

Haha, OK... Man måste ju vara extremsportare om man väljer den cykelbanan...

särskilt om du har medvind, ujjamej.

Tråden får mig osökt att tänka på vad en kompis som i ungdomen hade en del med polisen att göra brukar säga: ”den som VILL bli polis borde inte få bli det”.

Eld sa:
zanoii sa:

Det är inte bara poliser som har problem med det. Jag tror att en stor majoritet av både cyklister och bilister har problem med detta. Regelverket är alldeles för krångligt. Det är för lätt att göra fel och för svårt att göra rätt.

Absolut, instämmer till fullo. Men det är en helt annan fråga.

Fanns det inte en tråd där någon tyckte att det var rimligt att cykla söderut på 73:an från Skanstull i Sthlm för något år sedan? (70-väg som blir motorväg efter ett tag)

/R

wukkaN sa:
DarthVidar sa:
JesperA sa:
DarthVidar sa:
Är det bra jag som är sugen på att veta hur denna o-psyklingsbara döds-cykelbanan ser ut?
https://www.google.com/maps/@55.660...4!1s3yBxoQp6XV9mH35duRfqew!2e0!7i13312!8i6656

Fast vem vet när Google körde där så hur beläggningen ser ut idag...

Haha, OK... Man måste ju vara extremsportare om man väljer den cykelbanan...

särskilt om du har medvind, ujjamej.

Medvind och Åkarp. Två oförenliga storheter. Faller på sin egen orimlighet.

Apropå trafik och tokar. Min fru dundrade nyss ur en hiss och höll därvid på att meja ner en stor gubbe som just gick förbi . När jag glodde surt på henne påstod hon att det var högerregel, gubben kom från vänster. Men då tyckte jag att han kom på huvudled. Vem har rätt egentligen?

staine sa:
Apropå trafik och tokar. Min fru dundrade nyss ur en hiss och höll därvid på att meja ner en stor gubbe som just gick förbi . När jag glodde surt på henne påstod hon att det var högerregel, gubben kom från vänster. Men då tyckte jag att han kom på huvudled. Vem har rätt egentligen?

Fantastiskt kul ?

Tillbaka
Topp