Polis stoppade cyklist i Åkarp

staine sa:
Apropå trafik och tokar. Min fru dundrade nyss ur en hiss och höll därvid på att meja ner en stor gubbe som just gick förbi . När jag glodde surt på henne påstod hon att det var högerregel, gubben kom från vänster. Men då tyckte jag att han kom på huvudled. Vem har rätt egentligen?

Hiss måste ju tolkas som utfart liknande från parkeringsplats. Fortsätt titta surt på frun!

staine sa:
Apropå trafik och tokar. Min fru dundrade nyss ur en hiss och höll därvid på att meja ner en stor gubbe som just gick förbi . När jag glodde surt på henne påstod hon att det var högerregel, gubben kom från vänster. Men då tyckte jag att han kom på huvudled. Vem har rätt egentligen?

Min fru har alltid rätt, men det kanske är en lokal förordning?

DarthVidar sa:
JesperA sa:
DarthVidar sa:
Är det bra jag som är sugen på att veta hur denna o-psyklingsbara döds-cykelbanan ser ut?
https://www.google.com/maps/@55.660...4!1s3yBxoQp6XV9mH35duRfqew!2e0!7i13312!8i6656

Fast vem vet när Google körde där så hur beläggningen ser ut idag...

Haha, OK... Man måste ju vara extremsportare om man väljer den cykelbanan...
Fuck, jag kommer att hamna i fängelse. Det gick bara att åka på vägen, inte cykelbanan, i googlemaps och jag kör en skrivbordsstol. Hilfe.

zanoii sa:
ooms sa:
Polisen uppmanar dig att cykla på cykelvägen (polismans order har företräde över trafikljus, skyltar och regler), du vägrar lyda. Polisen uppmanar dig att stanna, du vägrar lyda. Det som händer därefter är en följd av ovanstående.

Men gäller det även om polisen bara känner för det utan att ha stöd i lag? Visst kan de omdirigera trafik i strid mot trafikregler tex vid olycka eller fara, men då finns en anledning. Här är anledningen att polisen inte trodde att man fick cykla på vägen, vilket är fel.
Lagen säger väl inte att man ska cykla på vägen, bara att man får cykla på vägen om det bedöms lämpligt bla-bla... Det är således en bedömningsfråga, och vid liknande lagar anses polismans bedömning väga tyngre. Jmf t.ex. vinterdäckslagen för bilar som säger att vinterdäck ska användas om vinterväglag råder. Där är det otvetydigt så att det är polismannen som stoppar dig som avgör om vinterväglag råder eller ej.

Senast ändrad:
ooms sa:
zanoii sa:
ooms sa:
Polisen uppmanar dig att cykla på cykelvägen (polismans order har företräde över trafikljus, skyltar och regler), du vägrar lyda. Polisen uppmanar dig att stanna, du vägrar lyda. Det som händer därefter är en följd av ovanstående.

Men gäller det även om polisen bara känner för det utan att ha stöd i lag? Visst kan de omdirigera trafik i strid mot trafikregler tex vid olycka eller fara, men då finns en anledning. Här är anledningen att polisen inte trodde att man fick cykla på vägen, vilket är fel.
Lagen säger väl inte att man ska cykla på vägen, bara att man får cykla på vägen om det bedöms lämpligt bla-bla... Det är således en bedömningsfråga, och vid liknande lagar anses polismans bedömning väga tyngre. Jmf t.ex. vinterdäckslagen för bilar som säger att vinterdäck ska användas om vinterväglag råder. Där är det otvetydigt så att det är polismannen som stoppar dig som avgör om vinterväglag råder eller ej.

Klart det inte är, däremot är det polismannen som kan göra rättssak av det. Fortfarande rätten som avgör saken om tvist uppstår.

Mycketvillhamer sa:
ooms sa:
zanoii sa:
ooms sa:

Klart det inte är, däremot är det polismannen som kan göra rättssak av det. Fortfarande rätten som avgör saken om tvist uppstår.
https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Lejon sa:
Tråden får mig osökt att tänka på vad en kompis som i ungdomen hade en del med polisen att göra brukar säga: ”den som VILL bli polis borde inte få bli det”.
Och även:
Den som absolut INTE vill bli polis borde bli punkrockare eller vänsterpartist. Och fortsätta hata tyskar i allmänhet och tyska näthandlare på Happyride i synnerhet...

ooms sa:
zanoii sa:
ooms sa:

Lagen säger väl inte att man ska cykla på vägen, bara att man får cykla på vägen om det bedöms lämpligt bla-bla... Det är således en bedömningsfråga,

“Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.”

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

theBrand sa:
staine sa:

Nej nej, det är likadant hos mig.

GustafH sa:
ooms sa:
zanoii sa:
ooms sa:

Lagen säger väl inte att man ska cykla på vägen, bara att man får cykla på vägen om det bedöms lämpligt bla-bla... Det är således en bedömningsfråga,

“Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.”

https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Ok, vi kollar lagrummet:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276
Se särskilt 2 kap, 3 §.
Dvs säger polisen åt dig att cykla på cykelbanan, så trumfar det ev trafikregel som säger annat. Case closed.

Senast ändrad:
görveln sa:
perzzon sa:
Vdbforever sa:
Som jag skrivit så var det där jag får cykla på vägen, vid en 50-sträcka. De stannar mig precis innan det blir 30 utanför en skola.

Och jag föraktar inte polisen, som jag skrivit flera gånger, enbart AGERANDET av de två poliserna i fråga.
Om jag inte är helt ute och cyklar så är detta första gången du skriver rakt ut att det är på en 50-sträcka.
Det hade ju stoppat en HEL DEL krånglande tidigare i tråden om du sagt det direkt. Nu fick alla istället gissa vilket lagrum du tänkte att du lutade dig mot.

Ja, det har inte direkt varit någon bra pedagogisk framställning av saken från hans sida.

Min gissning är att han först cyklade på en 70 väg men att poliserna först försökte stoppa honom när blivit en 50 väg.

Stoppet skedde definitivt på en 50-väg. Precis framför Folkhögskolan som ligger längs Gamla Lundavägen. När jakten påbörjades har jag ingen aning om.

Eld sa:
zanoii sa:
Nej, det är bara att läsa ett par av alla de inlägg på cyklistbloggen som handlar om polisers oförmåga att förstå vilka regler som gäller vid cykelöverfart respektive cykelpassage. Många poliser har helt enkelt för dålig koll.

Det är inte bara poliser som har problem med det. Jag tror att en stor majoritet av både cyklister och bilister har problem med detta. Regelverket är alldeles för krångligt. Det är för lätt att göra fel och för svårt att göra rätt.

Det är där den enskilde polismannens omdöme och lämplighet kommer in. Om polisen är av det rätta virket kan han eller hon känna in situationen och göra en lägesbedömning. Han eller hon ställer sig frågan: Hur gör jag här för att bäst gagna medborgarna och samhället? Det kan finnas flera svar och alla är rätt, men viktigast är att inte låsa sig och bli en paragrafryttare. I synnerhet inte om man inte känner till paragraferna fullt ut.

Snuten sa:
Eld sa:
zanoii sa:
Nej, det är bara att läsa ett par av alla de inlägg på cyklistbloggen som handlar om polisers oförmåga att förstå vilka regler som gäller vid cykelöverfart respektive cykelpassage. Många poliser har helt enkelt för dålig koll.

Det är inte bara poliser som har problem med det. Jag tror att en stor majoritet av både cyklister och bilister har problem med detta. Regelverket är alldeles för krångligt. Det är för lätt att göra fel och för svårt att göra rätt.

Det är där den enskilde polismannens omdöme och lämplighet kommer in. Om polisen är av det rätta virket kan han eller hon känna in situationen och göra en lägesbedömning. Han eller hon ställer sig frågan: Hur gör jag här för att bäst gagna medborgarna och samhället? Det kan finnas flera svar och alla är rätt, men viktigast är att inte låsa sig och bli en paragrafryttare. I synnerhet inte om man inte känner till paragraferna fullt ut.
Och då kan det ju vara bra att väga in att även poliser är människor. Dvs hur man själv bemöter dem avgör i mångt och mycket hur man blir bemött tillbaka.

Paco sa:
theBrand sa:
staine sa:

Nej nej, det är likadant hos mig.

På jobbet är det jag som bestämmer hemma.

ooms sa:
Snuten sa:
Eld sa:
zanoii sa:

Och då kan det ju vara bra att väga in att även poliser är människor. Dvs hur man själv bemöter dem avgör i mångt och mycket hur man blir bemött tillbaka.

Absolut är poliser också människor, men de är människor i en särskild roll med ett särskilt ansvar när de har uniformen på. Deras mänskliga svagheter ska helst sparas till träningspasset efter arbetet. Då kan de banka skiten ur säcken eller nåt.

ForesterGuy sa:

"Vid yrkesutövning, i brådskande och trängande fall får man man bryta mot trafikregler, säger Peter Hellqvist, processledare för trafiken vid polisregion syd.Han uppger att poliserna, som tillhör den regionala insatsstyrkan, hade ett ärende till en bostad.

– Bilen var på ett utryckningsärende, men mellanlandade för att köpa mat." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-det-var-ett-trangande-fall

:D ROFL

Underbart. Värre än Wiggum.

Luktapåblommorna sa:
ForesterGuy sa:

"Vid yrkesutövning, i brådskande och trängande fall får man man bryta mot trafikregler, säger Peter Hellqvist, processledare för trafiken vid polisregion syd.Han uppger att poliserna, som tillhör den regionala insatsstyrkan, hade ett ärende till en bostad.

– Bilen var på ett utryckningsärende, men mellanlandade för att köpa mat." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/polisen-det-var-ett-trangande-fall

På tiden när jag bodde i Malmö såg jag ett flertal ggr poliser som skulle ut från polishuset vid Davidhalls torg som inte orkade vänta på att det blev fritt, istället drog de igång blåljusen några sekunder medan de svängde ut, för att sedan direkt slå av ljusen när de hade kommit ut. Men jag antar att de bara gjorde allt för att vi skulle få ut mesta möjliga av varje skattekrona...

ooms sa:
Snuten sa:
Eld sa:
zanoii sa:

Men begår man brott under tjänsteutövning skall man inte komma undan med det.

Bengt-re sa:
ooms sa:
Snuten sa:
Eld sa:
zanoii sa:

Nä, men då måste ju brottet anmälas, vilket det nu kan vara. I t.ex. det fall som diskuteras i denna tråd har jag frågat vilket brott poliserna anmälts för, eftersom den "utsatte" kläckt ur sig att de ska "straffas i rätten". Fortfarande inget svar.

ooms sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
Snuten sa:
Eld sa:
zanoii sa:

Nä, men då måste ju brottet anmälas, vilket det nu kan vara. I t.ex. det fall som diskuteras i denna tråd har jag frågat vilket brott poliserna anmälts för, eftersom den "utsatte" kläckt ur sig att de ska "straffas i rätten". Fortfarande inget svar.

Mycket testosteron inblandat i den händelsen....

Utgången är given. Poliserna kommer nöja sig med att prata med cyklistens föräldrar. I slutändan kanske det blir frågan om indragen veckopeng en vecka eller två, alternativt indraget lördagsgodis imorrn.

Jag har fortfarande inte förstått vad det hela egentligen handlar om och vari poängen består. Det är ju bara att följa polisens uppmaning och sedan fortsätta sitt liv i godan ro.

Det där med hissen (och att frun alltid har rätt). Jag resonerar som så att mannen hade väjningsplikt enligt regeln om gentlemannamässigt beteende. Damerna först. #metoo

Kristoffer R sa:
Jag har fortfarande inte förstått vad det hela egentligen handlar om och vari poängen består. Det är ju bara att följa polisens uppmaning och sedan fortsätta sitt liv i godan ro.

Det där med hissen (och att frun alltid har rätt). Jag resonerar som så att mannen hade väjningsplikt enligt regeln om gentlemannamässigt beteende. Damerna först. #metoo

Nä.

Kristoffer R sa:

Är inte det beteendet exakta motsatsen till likabehandling?

Lite för tidigt att döda en så potential fredagstråd, så jag tänkte kasta lite med bensin på brasan genom att föreslå en omgång av cyklist och polis leken som verkar vara både roande och polariserande. Detta gör jag för mitt höga nöjes skull medans jag njuter lite vin och popkorn, fast jag tydligen är både humorbefriad och nykterist.

Så här går leken till, du kan vara antingen konstapel Kling eller Klang.
Du är trafikpolis i södra sverige och under ett av dina pass händer följande:

Vi vill först meddela att allt som beskrivs i berättelsen har hänt på riktigt men då det som återges av vittnen och personer som själva varit inblandade i händelsen skall det understrykas att ingen ännu dömts för något brott så alla får anses oskyldiga än så länge.

Torsdagen den 16maj 2019, en besvärlig vind sveper över landskapet och den rutinerade cyklisten som är ute på sin träningsrunda bestämmer sig för att inte chansa på en vindkantring när cykelvägen byter sida från höger till vänster sida i Hjärup. Med friska ben inleder han nu en färd som skall komma att ta 4 minuter, men 4 minuter som kan komma att ändra hans syn på vissa poliser för all framtid.

Samtidigt inte långt därifrån färdas konstapel Kling och Klang sydväst ut i riktning mot Malmö på gamla Lundavägen omedvetna om det ödesdigra mötet de är på väg emot.

Nu har cyklisten redan kommit en fjärdedel av sträckan han skall färdas innan det där nesliga stoppet som han inte anar skall komma, benen känns bra och vinden är hanterlig här uppe på vägen föga anar han fara som närmar sig bakifrån när han lämnar Hjärup och passerar 70km skylten.

Det är nu historierna börjar gå isär och det blir svårt att skilja på fakta och känslor, men det vi vet är att med den fart som cyklisten färdas så kommer hela hans resa ta 4 minuter från det ödestigra vägvalet till stopp, vi vet också att Kling och Klang troligast färdas minst 1,5 gånger snabbare om de följer hastighetsbegränsningen.
När själva mötet inleds så sänks åtminstone Kling och Klangs hastighet för att harmonisera med cyklisten.

Enligt cyklistens berättelse så avfärdar han 2st uppmaningar till att stanna innan han med Kling och Klang's försorg tvingas till ett halt i jämnhöjd med folkhögskolan i Åkarp.

Fakta: Cyklisten har färdats ca 1min och 20sek inom lagens riktlinjer innan 70-skylten passeras, sen tar färden till nästa icke 70-sträcka ca 2min och 10sek sen återstår ungefär 30sek fram till stoppet.

Om man för en stund placerar sig bakom ratten i patrullbilen som färdas på en relativ smal väg där det råder omkörningsförbud pga av vägen utseende med obefintlig vägren och en fungerande cykelväg precis parallellt. När tror ni att uppmaningarna inleds?

A. Den första kilometern på 50-sträckan i Hjärup?
B. Någonstans mellan Hjärup och Åkarp dryga 1,5km 70-sträcka
C. Hela förloppet sker de sista 500m på väg in i Åkarp.

Med Kling och Klangs hatt på, vad tror ni var den avsedda ändamålet med deras agerande?

A. Varna/uppmana en cyklist att ta den säkrare vägen?
B. Göra dagens viktigaste ingripande genom att diskutera trafikförordningen med en juridisk bevandrad cyklist.
C. Få utlopp för sitt uppdämda cyklisthat.

Jag må låta som den värsta PK polisen eller paragrafryttaren, men faktum är att jag vid ett par tillfällen i livet kunnat tacka polismakten för att den finns och ibland lyckas göra sitt jobb, men jag svär fortfarande över böter och undrar om de använder tiden rätt mm. Dock har jag läst fler cykelrelaterade inlägg där polisen försökt skydda cyklister mot andra trafikslag än där man varit ute och "jagat" cyklister.

Poängen om någon är väl, att skitsaker som det inträffade hade förmodligen kunnat undviks väldigt lätt med en annan attityd, samma attityd som i samhället i stort skulle kunna göra en enorm skillnad. Man blir inte ett offer bara för att man blir påkommen med att göra fel, däremot får man en chans att göra rätt nästa gång man hamnar i samma situation.

Och som Frithiofsson skulle sagt, Skål alla wine lovers

Bilagor

• Cykelvag.png
    Cykelvag.png
    123.7 KB · Besök: 99
  • 70skylt.png
    70skylt.png
    132.7 KB · Besök: 95
  • dodscyklist.png
    dodscyklist.png
    60.5 KB · Besök: 97
  • slut70straka.png
    slut70straka.png
    78.6 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
Kristoffer R sa:

Frun har inte rätt, men hon får rätt. Vad juridik handlar om.

theBrand sa:
staine sa:

Jag har ingen fru. Har ingen rätt hos mig då?

Ni fattar ju inte. Polisen har legat bakom cykeln i 2 km med blå-röd blink. Klart de blir rejält förbannade för att han inte stannat vid korrekt fordonsstopp med polismans i fordon stopptecken och allt. (Jo, det där ska vara grammatiskt korrekt. Fick jag lära mig i lumpen)
-****-, har du ingen fru så kan du ju alltid hävda att vad som är rätt för mig behöver inte vara rätt för dig och tvärtom. Något vi med fruar aldrig kan göra.

plumse sa:
Kristoffer R sa:

Ja. Jag missade bara att sätta dit ironi-flaggan.

Mycketvillhamer sa:
Luktapåblommorna sa:
ForesterGuy sa:

På tiden när jag bodde i Malmö såg jag ett flertal ggr poliser som skulle ut från polishuset vid Davidhalls torg som inte orkade vänta på att det blev fritt, istället drog de igång blåljusen några sekunder medan de svängde ut, för att sedan direkt slå av ljusen när de hade kommit ut. Men jag antar att de bara gjorde allt för att vi skulle få ut mesta möjliga av varje skattekrona...

På min tid som konstapel hade vi tävlingar på nätterna. Radiosnubben meddelade en adress och sedan var det järnet dit. Tror vi bröt mot de flesta trafikregler sådär klockan 4 på morgonen. Officiellt var det väl för att öka lokalkännedomen om vårt distrikt. Det är nog preskriberat nu. Osäkert om dagens poliser har lika roligt som vi hade.

Kristoffer R sa:
plumse sa:
Kristoffer R sa:

Ja. Jag missade bara att sätta dit ironi-flaggan.

Meh.
Ironi på nätet.. Skall det vara bra det?

Crocko sa:
Lite för tidigt att döda en så potential fredagstråd, så jag tänkte kasta lite med bensin på brasan genom att föreslå en omgång av cyklist och polis leken som verkar vara både roande och polariserande. Detta gör jag för mitt höga nöjes skull medans jag njuter lite vin och popkorn, fast jag tydligen är både humorbefriad och nykterist.

Så här går leken till, du kan vara antingen konstapel Kling eller Klang.
Du är trafikpolis i södra sverige och under ett av dina pass händer följande:

Vi vill först meddela att allt som beskrivs i berättelsen har hänt på riktigt men då det som återges av vittnen och personer som själva varit inblandade i händelsen skall det understrykas att ingen ännu dömts för något brott så alla får anses oskyldiga än så länge.

Torsdagen den 16maj 2019, en besvärlig vind sveper över landskapet och den rutinerade cyklisten som är ute på sin träningsrunda bestämmer sig för att inte chansa på en vindkantring när cykelvägen byter sida från höger till vänster sida i Hjärup. Med friska ben inleder han nu en färd som skall komma att ta 4 minuter, men 4 minuter som kan komma att ändra hans syn på vissa poliser för all framtid.

Samtidigt inte långt därifrån färdas konstapel Kling och Klang sydväst ut i riktning mot Malmö på gamla Lundavägen omedvetna om det ödesdigra mötet de är på väg emot.

Nu har cyklisten redan kommit en fjärdedel av sträckan han skall färdas innan det där nesliga stoppet som han inte anar skall komma, benen känns bra och vinden är hanterlig här uppe på vägen föga anar han fara som närmar sig bakifrån när han lämnar Hjärup och passerar 70km skylten.

Det är nu historierna börjar gå isär och det blir svårt att skilja på fakta och känslor, men det vi vet är att med den fart som cyklisten färdas så kommer hela hans resa ta 4 minuter från det ödestigra vägvalet till stopp, vi vet också att Kling och Klang troligast färdas minst 1,5 gånger snabbare om de följer hastighetsbegränsningen.
När själva mötet inleds så sänks åtminstone Kling och Klangs hastighet för att harmonisera med cyklisten.

Enligt cyklistens berättelse så avfärdar han 2st uppmaningar till att stanna innan han med Kling och Klang's försorg tvingas till ett halt i jämnhöjd med folkhögskolan i Åkarp.

Fakta: Cyklisten har färdats ca 1min och 20sek inom lagens riktlinjer innan 70-skylten passeras, sen tar färden till nästa icke 70-sträcka ca 2min och 10sek nu återstår ungefär 30sek fram till stoppet.

Om man för en stund placerar sig bakom ratten i patrullbilen som färdas på en relativ smal väg där det råder omkörningsförbud pga av vägen utseende med obefintlig vägren och en fungerande cykelväg precis parallellt. När tror ni att uppmaningarna inleds?

A. Den första kilometern på 50-sträckan i Hjärup?
B. Någonstans mellan Hjärup och Åkarp dryga 1,5km 70-sträcka
C. Hela förloppet sker de sista 500m på väg in i Åkarp.

Med Kling och Klangs hatt på, vad tror ni var den avsedda ändamålet med deras agerande?

A. Varna/uppmana en cyklist att ta den säkrare vägen?
B. Göra dagens viktigaste ingripande genom att diskutera trafikförordningen med en juridisk bevandrad cyklist.
C. Få utlopp för sitt uppdämda cyklisthat.

Jag må låta som den värsta PK polisen eller paragrafryttaren, men faktum är att jag vid ett par tillfällen i livet kunnat tacka polismakten för att den finns och ibland lyckas göra sitt jobb, men jag svär fortfarande över böter undrar om de använder tiden rätt mm. Dock har jag läst fler cykelrelaterade inlägg där polisen försökt skydda cyklister mot andra trafikslag än där man varit ute och "jagat" cyklister.

Poängen om någon är väl, att skitsaker som det inträffade hade förmodligen kunnat undviks väldigt lätt med en annan attityd, samma attityd som i samhället i stort skulle kunna göra en enorm skillnad. Man blir inte ett offer bara för att man blir påkommen med att göra fel, däremot får man en chans att göra rätt nästa gång man hamnar i samma situation.

Och som Frithiofsson skulle sagt, Skål alla wine lovers

Ambitiöst av Crocko!

Som sagt, den vägen är inte lämplig att cykla på. Den är mkt smal, ganska trafikerad (bla av stora bussar) och dessutom finns en utmärkt cykelväg precis bredvid. Jag skulle aldrig välja väg framför cykelbana där det är 70 på Gamla Lundavägen.

Inne i Åkarp är det däremot en annan femma

-****- sa:
Kristoffer R sa:

Frun har inte rätt, men hon får rätt. Vad juridik handlar om.

Haha! Det där ska jag klippa ut och klistra upp på köksväggen :D

Fick 600kr i böter för att jag ( enligt poliserna kört 34km/h) på cykelbanan 50väg parallellt. Du måste köra på vägen om du kör så fort!
Max hastighet 22km/h utanför tätort 14km/h i tätort 7km/h på cykel-gångbana där bilar får köra. 7km/h gäller även bil där. Frågade om max fart är 22 på cykelbana även om det är 120 väg japp. kör du fortare än 22 ska du hålla dej på vägen oavsett max fart på vägen. Om det inte
är motorväg,,,men finns förslag på att det ska bli tillåtet att köra på vänster sida på motorvägar i motsatt riktning enl poliserna. OBS betalade inte och har inte fått någon påminnelse. Detta va nog 3år sedan,alltså innan nya lagen!

staine sa:
Du har helt rätt.

Självklart kan man inte stanna när man på ett STRAVA-segment som är känt för att alltid har motvind plötsligt har medvind.

:)

janolle sa:
Fick 600kr i böter för att jag ( enligt poliserna kört 34km/h) på cykelbanan 50väg parallellt. Du måste köra på vägen om du kör så fort!
Max hastighet 22km/h utanför tätort 14km/h i tätort 7km/h på cykel-gångbana där bilar får köra. 7km/h gäller även bil där. Frågade om max fart är 22 på cykelbana även om det är 120 väg japp. kör du fortare än 22 ska du hålla dej på vägen oavsett max fart på vägen. Om det inte
är motorväg,,,men finns förslag på att det ska bli tillåtet att köra på vänster sida på motorvägar i motsatt riktning enl poliserna. OBS betalade inte och har inte fått någon påminnelse. Detta va nog 3år sedan,alltså innan nya lagen!

Det var snutarna från "Days of thunder" ?

janolle sa:

Låter konstigt. Det är samma hastighetsbegränsning på cykelbanan som på vägen. Följer den ingen väg torde man följa bashastigheten (50km/h i tättbebyggt område 70 i ej tättbebyggt). Har man problem med att hålla max 70 är man nog i utomjordisk form.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp