Lite för tidigt att döda en så potential fredagstråd, så jag tänkte kasta lite med bensin på brasan genom att föreslå en omgång av cyklist och polis leken som verkar vara både roande och polariserande. Detta gör jag för mitt höga nöjes skull medans jag njuter lite vin och popkorn, fast jag tydligen är både humorbefriad och nykterist.
Så här går leken till, du kan vara antingen konstapel Kling eller Klang.
Du är trafikpolis i södra sverige och under ett av dina pass händer följande:
Vi vill först meddela att allt som beskrivs i berättelsen har hänt på riktigt men då det som återges av vittnen och personer som själva varit inblandade i händelsen skall det understrykas att ingen ännu dömts för något brott så alla får anses oskyldiga än så länge.
Torsdagen den 16maj 2019, en besvärlig vind sveper över landskapet och den rutinerade cyklisten som är ute på sin träningsrunda bestämmer sig för att inte chansa på en vindkantring när cykelvägen byter sida från höger till vänster sida i Hjärup. Med friska ben inleder han nu en färd som skall komma att ta 4 minuter, men 4 minuter som kan komma att ändra hans syn på vissa poliser för all framtid.
Samtidigt inte långt därifrån färdas konstapel Kling och Klang sydväst ut i riktning mot Malmö på gamla Lundavägen omedvetna om det ödesdigra mötet de är på väg emot.
Nu har cyklisten redan kommit en fjärdedel av sträckan han skall färdas innan det där nesliga stoppet som han inte anar skall komma, benen känns bra och vinden är hanterlig här uppe på vägen föga anar han fara som närmar sig bakifrån när han lämnar Hjärup och passerar 70km skylten.
Det är nu historierna börjar gå isär och det blir svårt att skilja på fakta och känslor, men det vi vet är att med den fart som cyklisten färdas så kommer hela hans resa ta 4 minuter från det ödestigra vägvalet till stopp, vi vet också att Kling och Klang troligast färdas minst 1,5 gånger snabbare om de följer hastighetsbegränsningen.
När själva mötet inleds så sänks åtminstone Kling och Klangs hastighet för att harmonisera med cyklisten.
Enligt cyklistens berättelse så avfärdar han 2st uppmaningar till att stanna innan han med Kling och Klang's försorg tvingas till ett halt i jämnhöjd med folkhögskolan i Åkarp.
Fakta: Cyklisten har färdats ca 1min och 20sek inom lagens riktlinjer innan 70-skylten passeras, sen tar färden till nästa icke 70-sträcka ca 2min och 10sek nu återstår ungefär 30sek fram till stoppet.
Om man för en stund placerar sig bakom ratten i patrullbilen som färdas på en relativ smal väg där det råder omkörningsförbud pga av vägen utseende med obefintlig vägren och en fungerande cykelväg precis parallellt. När tror ni att uppmaningarna inleds?
A. Den första kilometern på 50-sträckan i Hjärup?
B. Någonstans mellan Hjärup och Åkarp dryga 1,5km 70-sträcka
C. Hela förloppet sker de sista 500m på väg in i Åkarp.
Med Kling och Klangs hatt på, vad tror ni var den avsedda ändamålet med deras agerande?
A. Varna/uppmana en cyklist att ta den säkrare vägen?
B. Göra dagens viktigaste ingripande genom att diskutera trafikförordningen med en juridisk bevandrad cyklist.
C. Få utlopp för sitt uppdämda cyklisthat.
Jag må låta som den värsta PK polisen eller paragrafryttaren, men faktum är att jag vid ett par tillfällen i livet kunnat tacka polismakten för att den finns och ibland lyckas göra sitt jobb, men jag svär fortfarande över böter undrar om de använder tiden rätt mm. Dock har jag läst fler cykelrelaterade inlägg där polisen försökt skydda cyklister mot andra trafikslag än där man varit ute och "jagat" cyklister.
Poängen om någon är väl, att skitsaker som det inträffade hade förmodligen kunnat undviks väldigt lätt med en annan attityd, samma attityd som i samhället i stort skulle kunna göra en enorm skillnad. Man blir inte ett offer bara för att man blir påkommen med att göra fel, däremot får man en chans att göra rätt nästa gång man hamnar i samma situation.
Och som Frithiofsson skulle sagt, Skål alla wine lovers
Ambitiöst av Crocko!
Som sagt, den vägen är inte lämplig att cykla på. Den är mkt smal, ganska trafikerad (bla av stora bussar) och dessutom finns en utmärkt cykelväg precis bredvid. Jag skulle aldrig välja väg framför cykelbana där det är 70 på Gamla Lundavägen.
Inne i Åkarp är det däremot en annan femma