power2max

power2max
Ja den är dyrare, men till skillnad från power2max så verkar de leverera också. Såvitt jag förstod på power2max är det bara pre-orders nu?

"When will power2max be available?

power2max is currently struggling with the availability of electronic components which are essential. We are trying to ensure availability by late October/early November 2010. But nevertheless, power2max can already be ordered now. Your advance order will become binding as soon as power2max is deliverable and you have had received an email order confirmation.

Why should I order before power2max is available?

Your advance order assists us in planning and avoiding shortages. And: "first come, first served". As soon as the power2max is available, the purchase orders will be processed chronologically."

http://power2max.com/support_faq.php

Sen tillkommer kostnader om du inte har ett kompatibelt vevparti sen tidigare.

För samma pengar är det nog bara Powertap eller beggade grejjer från Ebay som kan va av intresse.

Edvard

HåkanC

Aktiv medlem
power2max
edvardwendelin skrev:
-------------------------------------------------------
> > För samma pengar är det nog bara Powertap eller
> beggade grejjer från Ebay som kan va av
> intresse.

En iBike iSport kostar 249 USD
http://www.ibikesports.com

Men mer intressant är väl att ett ANT+ (dvs trådlöst) PowerTap-nav går att köpa i Sverige för under 7000:-
http://velocipeter.se/catalog/product_info.php?cPath=24&products_id=384

ANT+ gör att det enkelt går att flytta mellan olika cyklar, och att alla datorer med ANT+ går att använda till navet. http://thisisant.com/
Tex många Garmin GPSer.

/Håkan

power2max
Powertap är ett val men jag skulle vilja använda den på både tävling och träning och med tävling/tränings hjul blir det svårt.
Ingen som sett några tester på power2max?

Pedalatlet

Ny medlem
power2max
Jag har en P2M. Har inte testat den på hojen ännu, men själva köpet gick smidigt. La en order, fick leveranstid och den dök upp när den skulle. Tydligen kunde inte DHL leverera postförskott till sverige så det blev UPS. Det kostade mer men den kostnaden tog P2M.

Tyvärr visade sig ena Rotorarmen vara fel i färgen men den tyska generalagenten bytte den med vändande post vilket tog exakt en vecka. Så förutom färgfelet var det helt utan problem.

Den enda nackdelen jag insett nu är batteriet. Det är ett Renata CR2450N vilket är helt sjukt konstigt i måttet och nästintill omöjligt att få tag i sverige.

Nu vill jag ha vårvägar så jag kan ta ut finrejsern och toktesta mätaren :-)

HåkanC

Aktiv medlem
power2max
Enl Tour:
Jmf med SRM: Enklare batteribyte och den behöver inte kalibreras om vid batteribyte.
Batterilivslängd (enl P2M): 300 - 400 tim
De monterade P2M-vevpartiet på en cykel med Edge 500-dator (och med PT-nav med separat dator för jmf).
P2M och PT-navet skiljde 1,3 - 2%, bättre än enl spec tom.
P2M-mätaren har auto-kalibrering, vill de uppskattade.
När de använde den P2M-utistade cykeln inomhus på rullar tog det ibland upp till en minut innan den startade, tillverkaren trodde att det kunde bero på interferens.

De skall återkomma med en långtidsrapport om hur P2M-mätaren fungerar i praktiken.

/Håkan

DT

Aktiv medlem
power2max
Den där blir man ju riktigt riktigt sugen på alltså, äntligen en Wattmätare som inte kostar fantasisummor. Nu får tyskarna skynda på med sina tester så att man vet om den är lika bra som det verkar. :-)

JT

Ny medlem
power2max
Toni skrev:
> Någon som vet när man köpa pedalmätarna som
> är på g?

Polars pedaler släpps väl nu i vår.
Metrigear/Garmin får man nog vänta till 2023 ungefär innan dom går att köpa.

cerberos

Aktiv medlem
power2max
Fast Polars verkar ju preliminärt kosta så mycket att power2max verkar fördelaktigt.

Trist för en annan som använder Polar kanske dags att byta märke till något som stödjer ANT(+) osv...

man får ju tillgång till Garmins Edge 800 mm.... sur kostnad att ta men att väga ett så dyrt pedalköp mot att byta till de andra systemen börjar kännas ofrånkomligt om man skall kunna använda GPS, puls och effektdata på ett vettigt sätt.

zarkov

Ny medlem
power2max
JT skrev:
> Toni skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som vet när man köpa pedalmätarna som
> > är på g?
>
> Polars pedaler släpps väl nu i vår.
> Metrigear/Garmin får man nog vänta till 2023
> ungefär innan dom går att köpa.

Polar har ju inte heller världens bästa track-record när det gäller att släppa nya produkter i tid. De har väl egentligen bara sagt "under våren 2011"? För €1500-1800 undrar jag om de verkligen kan bli så stora, det är ju nästan dubbelt upp mot Powertap och SRM och väl i klass med Quarq. Med en kompatibel cykeldator hamnar man ju uppåt 20000kr...

Metrigear säger ju på samma sätt "andra halvan av 2011" även om man skjutit på lanseringen flera gånger. Samtidigt siktar man på "<$1000", det är ju ungefär hälften av Polar och mer i klass med billigare Powertap. Dessutom finns det fler ANT+kompatibla cykeldatorer att välja mellan.

Jensen

Aktiv medlem
power2max
zarkov skrev:
> JT skrev:
> -----
> > Toni skrev:
> >
>
> > -----
> > > Någon som vet när man köpa pedalmätarna
> som
> > > är på g?
> >
> > Polars pedaler släpps väl nu i vår.
> > Metrigear/Garmin får man nog vänta till 2023
> > ungefär innan dom går att köpa.
>
> Polar har ju inte heller världens bästa
> track-record när det gäller att släppa nya
> produkter i tid. De har väl egentligen bara sagt
> "under våren 2011"? För €1500-1800 undrar jag
> om de verkligen kan bli så stora, det är ju
> nästan dubbelt upp mot Powertap och SRM och väl
> i klass med Quarq. Med en kompatibel cykeldator
> hamnar man ju uppåt 20000kr...
>
> Metrigear säger ju på samma sätt "andra halvan
> av 2011" även om man skjutit på lanseringen
> flera gånger. Samtidigt siktar man på "<$1000",
> det är ju ungefär hälften av Polar och mer i
> klass med billigare Powertap. Dessutom finns det
> fler ANT+kompatibla cykeldatorer att välja
> mellan.

fast srm med ett vevparti går väll på 25000 eller nått?

zarkov

Ny medlem
power2max
Jensen skrev:
>
>
> fast srm med ett vevparti går väll på 25000
> eller nått?

Sorry, P2M var det ju jag tänkte på (det som tråden handlade om från början). SRM och Quarq ligger väl båda i >20000kr-klassen.

HåkanC

Aktiv medlem
power2max
zarkov skrev:
> Polar har ju inte heller världens bästa
> track-record när det gäller att släppa nya
> produkter i tid. De har väl egentligen bara sagt
> "under våren 2011"? För €1500-1800 undrar jag
> om de verkligen kan bli så stora, det är ju
> nästan dubbelt upp mot Powertap och SRM och väl
> i klass med Quarq.

Jensen skrev:
> fast srm med ett vevparti går väll på 25000
> eller nått?

Nya SRM-vevpartier går att köpa för under 1750€
41_0.jpg

https://www.srm.de/store/product_info.php?info=p41_Wireless-PowerMeter---Profi-Stra-e.html

Det finns många SRM-mätare att välja på för <25kSEK, men P2M-mätaren verkar både billigare och enklare att använda (batteribyte, kalibrering mm)

/Håkan

Jensen

Aktiv medlem
power2max
Pedalatlet skrev:
> Fast som jag sagt i en annan tråd, det är ett
> jävla märkligt batteri dom har valt till P2M.
> Ett CR2450N från Renata är på 3V men består av
> två olika ytor med olika tjocklekar. 24,5 mm på
> ena sidan och 22,3 på andra. Inget man hitta på
> Kjell&Co precis.
>
> http://www.renata.com/pdf/3vlithium/CR2450N_v06.pd
> f

verkar finnas en del på ebay :D

hakanf

Aktiv medlem
power2max
batteriet är inte konstigt i dimensionen, jämfört med vanliga 2450, men verkar ha bättre temperaturstabilitet. Nog rätt trevligt för nåt som ska vara ute i alla väder.

Trampedalen

Ny medlem
power2max
Jag funderade nyligen seriöst på Power2Max efter att ha tröttnat på att vänta på Metrigear/Garmin. Jag kom fram till Quark som finns för < 15000 SEK på tex
http://www.fudgescyclestore.com/index.php?p=106047&o=106047 och
http://www.cyclepowermeters.com/quarq-61-c.asp

Det som fällde avgörandet för min del var att P2M fortfarande är så ny och obeprövad.
Man kan byta batteri själv på Quarq också.
Men förhoppningsvis fungerar P2M utmärkt och kan pressa priserna på andra mätare.

slors

Medlem
power2max
Kasper1 skrev:
> Nogen som har problemmer med at power2max bruger
> ca. 1 batteri i måneden ?

På Tour-forumet skrev en användare följande: "Habe diese Woche die Nachricht erhalten alle Power2Max Auslieferungsdatum 04/02/11 werden zurückgerufen da diese nicht einschlafen und die Batterie so inerhalb 17 Tagen leer sein soll. Wird dann wohl, wie der Kundenservice schreibt ein Software Update aufgespielt und gut iss. Naja bis dahin war das Gerät echt ohne Probleme am laufen hoffe das dies die Ausnahme bleibt"

I korthet: Vissa modeller går aldrig ned i sleep-modus och käkar följdaktligen batterier. Softwareproblem tydligen. Ring/maila Saxonar så ordnar det sig nog.

arnehavre

Medlem
power2max
I varukorgen :-)

p2max.JPG

Valde 110BCD så jag kan ha den med 52/38 på "platten" här hemma och med 50/34 i spanska/italienska berg :-)

Vi får väl se hur lång leveranstiden är och hur bra den är... är inte så intresserad av "absoluta" watt, snarare att kunna pressa sig själv liiiite hårdare!

geologen

Aktiv medlem
power2max
Ni som beställer nu och har beställt nyligen, vad har ni fått för leveranstider (faktiska och angivna)?
Jag planerar att beställa en för att montera på min testcykel. Har råd först efter novemberlönen, men det vore ju skoj om man får den innan vårpremiären... :)

highway

Medlem
power2max
Jag beställde den 6 oktober och leverans vecka 48

Rotor 3D+

Det jag beställde tidigare tog 6 veckor från beställning till leverans

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
power2max
highway skrev:
> Jag beställde den 6 oktober och leverans vecka
> 48
>
> Rotor 3D+

Ca 8-9 veckor då?

(För er andra som, likt mig, inte får grepp om detta nästan unikt svenska att ange tid i veckor:
http://vecka.nu/)

Hmm, när jag räknar närmare på det så har jag faktiskt råd, så jag beställer nog efter lönen på tisdag. Så kanske jag har den före jul ändå!

highway

Medlem
power2max
Dom vill ha stålarna en vecka innan leverans så det är nog lugnt

Verkar stämma bra med 8-9 veckor..

En annan fråga till andra som kör med P2M, kör ni med Garmins cadens/speed sensor jag gör det inte för kadens får man från vevpartiet

geologen

Aktiv medlem
power2max
highway skrev:
> Dom vill ha stålarna en vecka innan leverans så
> det är nog lugnt

Oj! Då hade jag kunnat beställa för flera veckor sen... Gaaah!

manurhin

Ny medlem
power2max
geologen skrev:
> highway skrev:
> -----
> > Dom vill ha stålarna en vecka innan leverans
> så
> > det är nog lugnt
>
> Oj! Då hade jag kunnat beställa för flera
> veckor sen... Gaaah!

Geo , vad tror du att du har för nytta av en effektmätare när du ändå inte kan tillgodogöra dig träning ?
känns som bortkastade pengar !

M

geologen

Aktiv medlem
power2max
Tack Tille. Fast jag skrev "nästan"! ;)

Nu är en P2M-mätare beställd. Jag monterar den på Monarken under vintern och flyttar den till tempocykeln till våren, är det tänkt.

Parar förmodligen ihop den med en Garmin Edge 500.

Jensen

Aktiv medlem
power2max
vet att en här i uppsala, nog har en till salu, helt oanvända, med rotor 3d+ vevar. ett tag var man allt bra sugen :D

Senast ändrad:

Tille

Aktiv medlem
power2max
geologen skrev:
> Tack Tille. Fast jag skrev "nästan"! ;)

Jag vet, men jag kunde inte vänta längre på det perfekta tillfället för den länken.

> Nu är en P2M-mätare beställd. Jag monterar den
> på Monarken under vintern och flyttar den till
> tempocykeln till våren, är det tänkt.
>
> Parar förmodligen ihop den med en Garmin Edge
> 500.

Kul. Håll oss uppdaterade! Lite småsugen på en...

geologen

Aktiv medlem
power2max
Kupa skrev:
> Hur var det nu, du har kompatibla vevar redan
> (Rotor?) och monterar ihop det själv, eller hur
> funkar det?

Jag har en uppsättning Rotor 3D, men det jag beställde nu är ett komplett vevparti, utan drev. Jag ska köpa ett 52T-drev löst så utväxlingen till Monarken förblir oförändrad. Visst, det kanske inte behövs eftersom jag får effekten från mätaren, men jag vill kunna använda den "gamla" räknemetoden också ibland.

arnehavre

Medlem
power2max
Fick mitt mail idag också, preliminär leverans vecka 49 :-)
Får väl ha det på CX-hojjen över vintern eftersom min gamla Monark (817e) inte klarar av annat än den smidda veven som följde med :-(
Ingen som vet hur man får dit ett GXP-lager i en gammal vevhylsa utan att såga/svetsa?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer